Asus P5P800 - 24 pin ATX aansluiting met 20 pin ATX voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 540 views sinds 30-01-2008

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Ik heb onlangs voor een (ex)collega een computer samengesteld, wilde nieuwste van het nieuwste etc, standaard verhaal.

Heb hem uiteindelijk de P530 met een Asus P5P800 mobo aangeraden. Echter word dit allemaal in zijn oude kast ingebouwd. Wat blijkt?! Heeft het mobo een 24 pin aansluiting voor de ATX, lekker handig dus, niet op gerekend :/

Nu is het wel zo dat - volgens de handleiding - een 20 pins voeding ook er op aangesloten zou kunnen worden, maar het moge duidelijk wezen dat deze 4 kabeltjes mist en met resultaat: Compu start niet op.

Bestaan er ook connectoren/adapters voor deze ongein of is het nu idd zaak om een 24-pin voeding aan te schaffen?

Een standaard GoTter ;)

Verwijderd

24pins, zeker EPS ?

Zie [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] en 24 pins atx voeding -> 20 pins atx mobo voor pinouts om zelf aan de slag te gaan :)

Voor een kant-en-klaar product:
- ATX voeding > EPS mobo adapter
- Yorcom: Kabels # ATX 20>24pin EPS en EPS 24>20pin ATX
_BladE2k_ schreef op 09 september 2004 @ 18:28:
Mag ik u ff HEEL ERG BEDANKEN! ;) _/-\o_
:D

Succes ermee en laat even weten of het uiteindelijk ook hiermee gelukt is :)

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2004 10:06 ]

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Mag ik u ff HEEL ERG BEDANKEN! ;) _/-\o_

Een standaard GoTter ;)

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 07:41

Local Host

Het forum is om te leren.

je oude voeding kun je gewoon plaatsen heb ik ook gedaan op mijn Asus P5GD1 Die 4 pluggen die je overhoud is 3 volt ofzo extra ( zie manual )

Het is wel aan te raden om een beetje goede voeding te plaatsen. ( zit zelf met een 435 watt ) Zeker als er een zware videokaart en veel schijven enzo inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het dus goed begrijp moet ik wel zon verloop stekker hebben omdat hij anders niet werkt?

Ik las via de search en in de manual dat hij zonder verloop stekkertje ook moet doen, maar ik krijg er echt geen leven in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 08:45
Op een p5p800 kun je gewoon de 20pins stekker op de 24 pin (op je bord) aasluiten, daarnaast moet je dan wel de extra 4 pins 12v ook ansluiten (die aansluiting zit dacht ik tussen je cpu en i/o uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat heb ik geprobeert, maar hij wil niet aan... Ik zal straks nog wel alles nalopen...
Zelfs andere voeding helpt niet(is wel identiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 08:45
Als hij dan niet aan wil licht het aan wat anders dan aan de voeding connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alle 20pins zijn ATX en niet alle 24pins zijn EPS. Check of de pinout wel overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:41
WAARSCHUWING: Volgens de handleiding heb je minimaal een 300 of 350 WATT ATX voeding nodig. Dit is echter het absolute minimum, in de winkel waar ik het moederbord heb gehaald werd een 550WATT aangeraden (aangezien er bij mij telkens een chip op het moederbord doorbrand met een 400WATT voeding). Ik weet niet of met een 550WATT voeding het probleem van het doorbranden wordt verholpen. Morgen moet ik het 3e doorgebrandde moederbord omruilen, ik heb ook asus al om uitleg gevraagd. De chip die telkens doorbrand is de Intel ICH5 chip. Mocht ik tot een definitieve oplossing komen dan laat ik het wel weten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

300 of 550 Watt zegt natuurlijk geen bal over die voeding....
Waar het om gaat is dat bepaalde spanningslijnen genoeg stroom kunnen leveren (en bij EPS zal dat denk ik voornamelijk om de 12V lijn gaan) - en niet dat je er een baggere Qtec, Sweex of Techsolo aan hangt 'omdat daar 550W op staat'. Zie ook het stukje in PMG Hangen en Opstartproblemen troubleshooter: # Voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

De Asus manual's geven aan dat er minimaal een 20-pins 350watt voeding moet worden geplaatst. Deze voeding moet minstens 15A kunnen leveren aan de +12v. Als je voeding hier aan voldoet maar je pc start nog niet op dan ligt het ergens anders aan.

Heb je toevallig een "J" processor geinstalleerd? Ik heb hetzelfde gehad namelijk met een Celeron 330J, deze wordt pas ondersteund vanaf bios 1003 (bij de Asus P5GDC, check http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx voor jouw moederbord).

Wanneer je een oudere bios hebt, start de PC gewoon niet op!!!

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag mn nieuwe Asus mobo binnengekregen (P4GD1, ja VIER. Raar mobo met i915 chipset in combinatie met socket 478 zodat ik mn cpu niet weg hoefde te gooien). En tot mijn grote ergernis kwam ik na uren kloten er dus ook achter dat ze weer eens zonder iets te zeggen wat stekkertjes hebben veranderd.
Ik heb een goedkope Codegen 400w voeding (ATX 2.03 compliant) met alleen een gewone 20-pins ATX connector en de eerder genoemde extra 3V 4-pins connector.
Nu zag ik dat iemand (barat) zei dat zijn asus gewoon werkte met een 20-pins connector in de 24-pins socket. Weet iemand hoe dit zou kunnen, ALS het kan. In de manual staat dat een 300W voeding aangeraden wordt. Ook staat er dat het moederbord kan werken met een combinatie van de 20 en 4-pins connectoren, maar uitleg over hoe precies ontbreekt.
Als iemand hier meer info over heeft, of zelf ervaring, zou ik het ZEER graag horen. Want deze situatie is behoorlijk frustrerend.
Alvast bedankt...

ps: Ohja ik heb (natuurlijk) geprobeerd om te booten met het absolute minimum aan onderdelen, maar geen succes. Mogelijk toont dit iig aan dat de voeding niet te zwak is? Enkel mobo + 1 DIMM + 6600GT Videokaart moet de meest brakke voeding zelfs nog wel trekken?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 00:29:
Ik heb vandaag mn nieuwe Asus mobo binnengekregen (P4GD1, ja VIER. Raar mobo met i915 chipset in combinatie met socket 478 zodat ik mn cpu niet weg hoefde te gooien). En tot mijn grote ergernis kwam ik na uren kloten er dus ook achter dat ze weer eens zonder iets te zeggen wat stekkertjes hebben veranderd.
Ik heb een goedkope Codegen 400w voeding (ATX 2.03 compliant) met alleen een gewone 20-pins ATX connector en de eerder genoemde extra 3V 4-pins connector.
Nu zag ik dat iemand (barat) zei dat zijn asus gewoon werkte met een 20-pins connector in de 24-pins socket. Weet iemand hoe dit zou kunnen, ALS het kan. In de manual staat dat een 300W voeding aangeraden wordt. Ook staat er dat het moederbord kan werken met een combinatie van de 20 en 4-pins connectoren, maar uitleg over hoe precies ontbreekt.
Als iemand hier meer info over heeft, of zelf ervaring, zou ik het ZEER graag horen. Want deze situatie is behoorlijk frustrerend.
Alvast bedankt...

ps: Ohja ik heb (natuurlijk) geprobeerd om te booten met het absolute minimum aan onderdelen, maar geen succes. Mogelijk toont dit iig aan dat de voeding niet te zwak is? Enkel mobo + 1 DIMM + 6600GT Videokaart moet de meest brakke voeding zelfs nog wel trekken?
Staat toch echt in je boekje hoe je de 20-pins connector moet plaatsen in een 24-pins socket. En de 4 pins gaat gewoon in de 4pins op het moederbord. Ik zelf heb een 20-pins 400 watt Zalman en het werkt gewoon normaal (zie sig voor systeem).

Ik denk dat er wat anders aan de hand is voor dat je je voeding de schuld geeft. En probeer voor de zekerheid een andere voeding, werkt dat ook niet laat het moederbord testen bij je dealer.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papichulo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 20:55
Heb ook al reeds een PC geassembleerd met een P5P800 mobo en had het zelfde probleem.
Is reeds opgelost geraakt.
Je kan dus wel die 20 pins stekker in de 24 pins aansluiting steken, maar je moet wel zorgen dat je de 4 resterende pins aan de bovenkant vrijlaat.
Op die manier heeft het gewerkt en werkt het nog steeds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja jullie hebben volkomen gelijk. Maar zo ver was ik al. Ik heb inmiddels na VEEEEEL moeite het probleem achterhaald. Het mobo was gewoon altijd al kaput. DOA. DOOT.
Best raar, want ik heb em gekocht omdat mn vorige (ook een asus) was overleden. Dus heb nu 2 kapotte asus mobos op rij.. What are the odds?!
En daar komt nog eens bij dat ik eigenlijk vind dat asus een beetje tekort is geschoten met de handleiding en ook de informatievoorziening in het algemeen (op de site en bij dealers). Het is geheel onduidelijk wat de exacte bijnodigdheden zijn voor dit moederbord (en soortgelijke). Maargoed. Nieuwe is onderweg en die ZAL WERKEN!@#
Daarna ben ik ook gewoon weer blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 12:03

FastBunny

Give it the Works !

Djoekie schreef op woensdag 15 december 2004 @ 10:10:
De Asus manual's geven aan dat er minimaal een 20-pins 350watt voeding moet worden geplaatst. Deze voeding moet minstens 15A kunnen leveren aan de +12v. Als je voeding hier aan voldoet maar je pc start nog niet op dan ligt het ergens anders aan.

Heb je toevallig een "J" processor geinstalleerd? Ik heb hetzelfde gehad namelijk met een Celeron 330J, deze wordt pas ondersteund vanaf bios 1003 (bij de Asus P5GDC, check http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx voor jouw moederbord).

Wanneer je een oudere bios hebt, start de PC gewoon niet op!!!
Kickje,

Ik zit het hetzelfde probleem
Heb een systeem voor mijn vriendin samengesteld,
P5P800 met bios 1005
Coolermaster 350W voeding, heeft 15A op 12V volgens de specs,
Pentium 4 530J 3GHz
Ati 9550 AGP 128MB videokaart
2 x 256MB PC3200
200GB SATA harddisk
NEC 3520A DVD

Deze is niet stabiel, en crasht als je wat veel tegelijk doet. Ook crasht die na bv een half uur memtest. Hij bevriest als het waren.
Waarop is die minumum gebasseerd? Vanavond ga ik het testen met mijn eigen Tagan 480W EPS voeding :9~ , iemand enige idee of ik hier het probleem moet zoeken? Heb geen idee hoeveel vermogen de videokaart extra trekt.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 12:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

FastBunny schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 10:59:
[...]

Kickje,

Ik zit het hetzelfde probleem
Heb een systeem voor mijn vriendin samengesteld,
P5P800 met bios 1005
Coolermaster 350W voeding, heeft 15A op 12V volgens de specs,
Pentium 4 530J 3GHz
Ati 9550 AGP 128MB videokaart
2 x 256MB PC3200
200GB SATA harddisk
NEC 3520A DVD

Deze is niet stabiel, en crasht als je wat veel tegelijk doet. Ook crasht die na bv een half uur memtest. Hij bevriest als het waren.
Waarop is die minumum gebasseerd? Vanavond ga ik het testen met mijn eigen Tagan 480W EPS voeding :9~ , iemand enige idee of ik hier het probleem moet zoeken? Heb geen idee hoeveel vermogen de videokaart extra trekt.
Niet genoeg om een probleem voor een fatsoenlijke 350W voeding te zijn, dat is zeker... Misschien is het geheugen gewoon rot. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

--MeAngry-- schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 11:07:
[...]

Niet genoeg om een probleem voor een fatsoenlijke 350W voeding te zijn, dat is zeker... Misschien is het geheugen gewoon rot. :)
Memtest86 had 5 passes gedaan zonder fouten, daarna weer een freeze vandaar :)

Overigens vind ik die nieuwe koeling montage maar klote, druk je die dingen weer aan klikken ze weer beetje los, terwijl het wordt er gewoon krom getrokken door wordt, hij zit overigens wel muur en muur vast en hij is idle 44 graden, niet al te veel dus.

[ Voor 28% gewijzigd door FastBunny op 29-01-2005 11:15 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

persoonlijke update, wellicht nuttig voor andere bij het terugzoeken,

Ik heb de voeding vervangen door mijn Tagan 480W welke 28A levert op de 12V lijn, en het probleem van bevriezen is weg, kennelijk is de 15A die als minimum wordt gegeven ook een erg laag minimum en komt het dus vrij nauw met je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=21623033,noline]
Voor een kant-en-klaar product:
- ATX voeding > EPS mobo adapter
- Yorcom: Kabels # ATX 20>24pin EPS en EPS 24>20pin ATX
Ik heb hetzelfde probleem als de originele poster alleen met een ander moederbord en andere voeding:
mobo: Asus A8V-E deluxe -> volgens de website zou deze werken met standaard 20pins ATX, maar volgens de handleiding moet je toch echt een 24 pins hebben.
psu: Antec Truepower 550W

Dit is de eerste keer dat ik uberhaupt zoiets doe (ie. computer bouwen) dus ik probeer zoveel mogelijk info te krijgen voordat ik iets doe om te voorkomen dat ik fouten maak en de boel sloop.

Vraag: zullen bovenstaande kabels voldoen? waar moet ik om denken? tips? trucs?

Alvast bedankt.
L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, deze kabels zullen voldoen. Voor de rest verwijs ik je naar de FAQ van dit subforum: 20 pins ATX en 24 pins ATX, welke moet ik gebruiken? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.