Heeft er inmiddels al iemand ervaring met een sempron processor. Ik wil op mijn mobo met een type A connector een snellere cpu zetten draai nu met een athlon 1800x met een bus van 266, wil in ieder geval naar 333 mhz gaan en ik zat te denken aan een 2600 sempron. Wie kan me advies geven????
Kun je die Athlon XP 1800+ niet op Sempron 2600+ specs laten draaien 
166 FSB en een mp van 11 (1,83GHz)
Als je alleen je FSB al op 166MHz kunt krijgen heb je hem op 1910MHz draaien. Een Sempron 2700+ wordt het dan
)
Voor een Palomino wat lastiger
166 FSB en een mp van 11 (1,83GHz)
Als je alleen je FSB al op 166MHz kunt krijgen heb je hem op 1910MHz draaien. Een Sempron 2700+ wordt het dan
Voor een Palomino wat lastiger
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Let erop dat je veel moederboarden moet flashen _voordat_ je de Sempron erin zet anders pakt hij hem niet (in geval van een wat ouder moederboard)...
offtopic:
sempron doet me denken aan pr0n... waarom geen idee
sempron doet me denken aan pr0n... waarom geen idee
[ Voor 6% gewijzigd door Spixo op 09-09-2004 16:45 ]
Hij zou hem gewoon als Athlon XP moeten pakken.Ricardo87 schreef op 09 september 2004 @ 16:44:
Let erop dat je veel moederboarden moet flashen _voordat_ je de Sempron erin zet anders pakt hij hem niet (in geval van een wat ouder moederboard)...
Elke Sempron tot en met 2800+ is immers gewoon een Athlon XP Thoroughbred met een 166FSB
[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 09-09-2004 16:48 ]
Verwijderd
Die bus verhoging van 266 naar 333 zal je bijna niet merken hoor
En die sempron is niets meer dan een afgeslankte 64Bit cpu
Een beter upgrade zal dan een Xp 2500+ océn naar 3200+ die maakt gebruik van 200FSB.
Je zal hier wel andere geheugen voor moeten kopen...pc3200
Een beter upgrade zal dan een Xp 2500+ océn naar 3200+ die maakt gebruik van 200FSB.
Verwijderd
@doroN2k: De sempron t/m 2800+ is een Athlon XP T-bred (256kb)
De sempron's daarboven (nu alleen 3100+) zijn afgeslankte 64-bit cpu's (zonder 64bit extensies).
De sempron's daarboven (nu alleen 3100+) zijn afgeslankte 64-bit cpu's (zonder 64bit extensies).
Verwijderd
doroN2k: fout.
Er zijn in principe 2 soorten sempron's: de Socket A versies (of socket 462, hoe je het ook noemen wilt), die als kloppend hart een Thoroughbred-B core hebben, een eerdere Athlon XP core (K7 generatie, dus),
en de Socket 754 versies, met een K8 core, waarschijnlijk een paris.
Het verschil? De K8 versie is klok-voor-klok een stukje sneller.
De K8 versie heeft een ingebouwde geheugencontroller, en een HT-link naar de northbridge/chipset. De K7 heeft een DDR-FSB, die naar de chipset gaat, waar de geheugencontroller inzit.
Het zijn beide compleet verschillende processoren die op geen enkele manier met elkaar te vergelijken zijn. Om te beginnen heeft de K8 (s754) versie niet eens een FSB. Ze zullen dus ook nóót (gekke stunts uitgesloten) onderling qua moederbord uitwisselbaar zijn.
Fapollee:
Wat voor moederbord heb je? Als je bijvoorbeeld een VIA KT266 gebaseert moederbordt hebt, krijg je nóóit maar dan ook nóóit een 333MHz FSB, simpelweg omdat hij maar tot 266 (2x133) gaat.
Er zijn in principe 2 soorten sempron's: de Socket A versies (of socket 462, hoe je het ook noemen wilt), die als kloppend hart een Thoroughbred-B core hebben, een eerdere Athlon XP core (K7 generatie, dus),
en de Socket 754 versies, met een K8 core, waarschijnlijk een paris.
Het verschil? De K8 versie is klok-voor-klok een stukje sneller.
De K8 versie heeft een ingebouwde geheugencontroller, en een HT-link naar de northbridge/chipset. De K7 heeft een DDR-FSB, die naar de chipset gaat, waar de geheugencontroller inzit.
Het zijn beide compleet verschillende processoren die op geen enkele manier met elkaar te vergelijken zijn. Om te beginnen heeft de K8 (s754) versie niet eens een FSB. Ze zullen dus ook nóót (gekke stunts uitgesloten) onderling qua moederbord uitwisselbaar zijn.
Fapollee:
Wat voor moederbord heb je? Als je bijvoorbeeld een VIA KT266 gebaseert moederbordt hebt, krijg je nóóit maar dan ook nóóit een 333MHz FSB, simpelweg omdat hij maar tot 266 (2x133) gaat.
offtopic:
damn U liefbeertje, mijn uitleg is gelukkig wel beter
damn U liefbeertje, mijn uitleg is gelukkig wel beter
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 16:57 ]
Mijn Asus A7V8X-X moederboard moest anders eens BIOS update hebben (1012) om de Sempron te ondersteunenThandor schreef op 09 september 2004 @ 16:47:
[...]
Hij zou hem gewoon als Athlon XP moeten pakken.
Elke Sempron tot en met 2800+ is immers gewoon een Athlon XP Thoroughbred met een 166FSB
Theoretisch? Of in de praktijk. Want als een moederbord hem niet ondersteunt wordt het vaak aangegeven als "Unknown CPU", tenzij er hardwarematige beperkingen zijn natuurlijk.Ricardo87 schreef op 09 september 2004 @ 16:58:
[...]
Mijn Asus A7V8X-X moederboard moest anders eens BIOS update hebben (1012) om de Sempron te ondersteunen
Als ik m'n onderdelen binnenkrijg zal ik m'n ervaring 's posten. Moet op bestelling een budget PC bouwen, dus de Sempron 2200 genomen (goedkoopste CPU die ik kon vinden op dat moment), met een Asrock K7S8X en wat PC2700 ram. Hoop dat de asrock wel boot met deze cpu, beetje lastig bios flashen voor sempron ondersteuning zonder cpu...
Hier stond een dode link.
Let er even op dat dit Asrock bordje de Sempron ondersteund vanaf BIOS versie 2.4 (uitgekomen 1-7-2004)...strandbal schreef op 09 september 2004 @ 18:07:
Als ik m'n onderdelen binnenkrijg zal ik m'n ervaring 's posten. Moet op bestelling een budget PC bouwen, dus de Sempron 2200 genomen (goedkoopste CPU die ik kon vinden op dat moment), met een Asrock K7S8X en wat PC2700 ram. Hoop dat de asrock wel boot met deze cpu, beetje lastig bios flashen voor sempron ondersteuning zonder cpu...
De verhoging van 266 naar 333 zal je heel goed merken met games. In Windows valt het tegen, maar dat is vrij logisch want gewoon normaal Windows werk heeft niet zo veel kracht nodig.Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 16:49:
Die bus verhoging van 266 naar 333 zal je bijna niet merken hoor
Met Aquamark CPU mark is het verschil tussen 2400+ (266FSB) en 2600+ (333FSB) aardig groot
Ik zal het wel even testen
| Rating | MHz | CPU Score |
| AMD Athlon XP 2600+ | 2083MHz (333FSB) | 6911 |
| AMD Athlon XP 2400+ | 2000MHz (266FSB) | 5934 |
| AMD Athlon XP 2000+ | 1667MHz (266FSB) | 5493 |
| AMD Athlon XP 1667MHz | 1667MHz (333FSB) | 6164 |
Een groot verschil
Zoals je ziet kan een Athlon XP 1667MHz met een 166FSB een XP2400+ "outperformen" met de Aquamark 3 CPU test.
De FSB kan met games nl. een grote impact hebben
Ik denk ook meestal als mensen een XP2400+ kopen, waarom geen 2500+
Minder warmte ontwikkeling of simpelweg beter oc'en
[ Voor 63% gewijzigd door Thandor op 11-09-2004 16:50 ]
Aangezien Asus met extra opvallende letters zegt dat je eerst je BIOS moet upgraden voor het erin zetten van de processor gok ik dat hij ook echt niet werktExigence schreef op 09 september 2004 @ 17:55:
[...]
Theoretisch? Of in de praktijk. Want als een moederbord hem niet ondersteunt wordt het vaak aangegeven als "Unknown CPU", tenzij er hardwarematige beperkingen zijn natuurlijk.
Hmm... Moet ik toch ff een athlon xp'tje regelen voor het flashen van dat ding...Ricardo87 schreef op 09 september 2004 @ 18:11:
[...]
Let er even op dat dit Asrock bordje de Sempron ondersteund vanaf BIOS versie 2.4 (uitgekomen 1-7-2004)...
Of zal 'ie wel booten, alleen met "unknown CPU" zoals eerder genoemd?
Sempron = Athlon XPstrandbal schreef op 09 september 2004 @ 18:48:
[...]
Hmm... Moet ik toch ff een athlon xp'tje regelen voor het flashen van dat ding...
Of zal 'ie wel booten, alleen met "unknown CPU" zoals eerder genoemd?
Vergeet de namen Duron, Athlon XP, Sempron even.
Je hebt een aantal processoren
Je hebt een Applebred op 133FSB met 64Kb Cache
Je hebt een Thoroughbred op 133 én 166FSB met 256Kb Cache
Je hebt een Thoroughbred op 133 én 166FSB met 256Kb Cache
Zoals je ziet zijn er 2 identiek Thoroughbred's. Alleen de "consumenten" naam Athlon XP & Sempron zijn anders....in feite is het exact dezelfde CPU.
Een Duron is een Thoroughbred met 64Kb cache uitgeschakeld, een Applebred is ook dezelfde core als een Thoroughbred.
Hij zal dus gewoon moeten kunnen booten en hem zien als Athlon XP.
Als jij je Sempron (bv. 2800+ (11x166=1833) op 133FSB zet is het een 11x133 = 1466, dus een doodnormale Athlon XP Thoroughbred B
Ik begin te denken dat de yields van de T-bred B tegen de tijd dat de Barton aankwam zo goed waren dat AMD met een voorraadje zat, en die nu kwijt wil onder de naam Sempron
De yields waren/zijn heel goed, ik heb een XP1700+ die momenteel op 2340MHz draait.strandbal schreef op 09 september 2004 @ 19:26:
Ik begin te denken dat de yields van de T-bred B tegen de tijd dat de Barton aankwam zo goed waren dat AMD met een voorraadje zat, en die nu kwijt wil onder de naam Sempron
Die 1700 t/m 2100+ overclocking is een soort van "rage" geweest
Er zijn niet voor niets veel topics over het oc'en van een 1700+ etc..
Er zijn er veel verkocht, dat is zeker
Pagina: 1