Het mag bekend zijn dat je in Access geen count distinct in één query kunt doen. Je moet daar een count query op een select distinct query doen.
Mijn probleem is nu dat ik een count distinct van twee kolommen in een tabel wil doen waarbij er ook nog eens een soort van 1:n relatie tussen de kolomen is. Als volgt:
Zoals je ook ziet is het begin van kol_B altijd gelijk aan kol_A, ik weet niet of dit van belang is en of het nuttig ge(mis?)bruikt kan worden.
Als je nu in oracle doet
krijg je als resultaat 3 en 5 terug. Als je echter in access eerst een select distinct van beide kolommen doet en daaroverheen een count krijg je allebei 5 terug.
Ik wil dus in Access ook iets bouwen dat ik in één query die 3 en 5 terug krijg. Ik kan wel twee aparte count queries maken (een voor kol_A en een voor kol_B) die beide op een eigen select distinct bouwen, maar dan krijg ik mijn resultaat in twee queries en niet als twee kolommen in een query, wat ik dus wel wil.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Mijn probleem is nu dat ik een count distinct van twee kolommen in een tabel wil doen waarbij er ook nog eens een soort van 1:n relatie tussen de kolomen is. Als volgt:
select * from t_table kol_A kol_B kol_C ------ ------ ------ 1000 10001 A 1000 10001 B 1000 10002 A 1001 10011 A 1002 10021 A 1002 10022 A
Als je nu in oracle doet
select count (distinct kol_A), count (distinct kol_B) from t_table
Ik wil dus in Access ook iets bouwen dat ik in één query die 3 en 5 terug krijg. Ik kan wel twee aparte count queries maken (een voor kol_A en een voor kol_B) die beide op een eigen select distinct bouwen, maar dan krijg ik mijn resultaat in twee queries en niet als twee kolommen in een query, wat ik dus wel wil.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Signatures zijn voor boomers.