[Access] count distinct van meerdere kolommen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 16:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Het mag bekend zijn dat je in Access geen count distinct in één query kunt doen. Je moet daar een count query op een select distinct query doen.

Mijn probleem is nu dat ik een count distinct van twee kolommen in een tabel wil doen waarbij er ook nog eens een soort van 1:n relatie tussen de kolomen is. Als volgt:
select * from t_table
kol_A  kol_B  kol_C
------ ------ ------
1000   10001  A
1000   10001  B
1000   10002  A
1001   10011  A
1002   10021  A
1002   10022  A
Zoals je ook ziet is het begin van kol_B altijd gelijk aan kol_A, ik weet niet of dit van belang is en of het nuttig ge(mis?)bruikt kan worden.

Als je nu in oracle doet
select count (distinct kol_A), count (distinct kol_B) from t_table
krijg je als resultaat 3 en 5 terug. Als je echter in access eerst een select distinct van beide kolommen doet en daaroverheen een count krijg je allebei 5 terug.

Ik wil dus in Access ook iets bouwen dat ik in één query die 3 en 5 terug krijg. Ik kan wel twee aparte count queries maken (een voor kol_A en een voor kol_B) die beide op een eigen select distinct bouwen, maar dan krijg ik mijn resultaat in twee queries en niet als twee kolommen in een query, wat ik dus wel wil.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Signatures zijn voor boomers.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SELECT COUNT(
  SELECT kol_A
  FROM t_table
  GROUP BY kol_A
) AS aant_A, COUNT(
  SELECT kol_B
  FROM t_table
  GROUP BY kol_B
) AS aant_B

Zoiets? Zal vast wel makkelijker kunnen trouwens. :P

[ Voor 7% gewijzigd door NMe op 09-09-2004 15:44 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 16:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik dacht dat subselects niet mogelijk waren in Access, maar als ik dit probeer te gebruiken gaat Access ook grondig over zijn nek. Ik krijg de foutmelding 'Reserved error (-3025); there is no message for this error.'

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Je kan twee aparte distinct queries maken die het resultaat 3 en 5 weergeven.
Daarna nog een query met deze gegevens. Dus ipv een tabel toevoegen de twee eerder gemaakte queries.
In totaal krijg je dan dus 3 queries. Is aardig omslachtig, zeker als er nog meer bij komt kijken, maar wel resultaat.