Toon posts:

[W98] PC Wil niet afsluiten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom. Het gaat namelijk om mijn netwerk van 120 computers waarvan verschillende systemen en versschillende besturingssystemen heb draaien. Ik heb ongeveer 20 pc's staan met Windows 98 SE erop. En voor de rest is alles Windows Xp. Met de computers die Windows 98 SE draaien heb ik een afsluit probleem.

Iedere keer als ik/leerlingen/leraren hebben ingelogt op een Windows 98 pc (ieder een heeft eigen inlog gevens) en willen Windows afsluiten dan blijft het OS hangen op het blauwe afsluitscherm met de tekst..: "Windows is bezig met afsluiten" 9 van de 10 keer blijf dit zo staan en heel enkel komt het voor dat hij automatisch wordt afgesloten en de pc wordt uitgeschakelt. Ik loopt hier sinds een week stage en ben al iedere keer een uur per dag bezig om de foutcontroles door te lopen tijdens het booten. Want vele leraren hebben geen ervaring met de computers zodoende loop ik hier op deze basischool ICT.

Ik weet niet of het een standaard Windows 98 fout is want thuis vroeger kwam ik het vaak tegen. Ik heb complete en uitgebreide harde schijf controles gedaan en die komen dan met glans uit de test... met 0 fouten. En dat snap ik dan niet.

Voor de rest loopt het netwerk soepel en gewoon goed alleen het enige probleem is dat het afsluiten niet helemaal goed gaat.

Please help me out! Alvast bedankt

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Maar wat is nou de relatie tussen je netwerk en de computers niet uit willen?

Verwijderd

hebben de pc's dat probleem ook als ze niet aangesloten zijn op het netwerk?

Verwijderd

De windows 98 shutdown patch installeren:

http://www.microsoft.com/...ded/s_wufeatured/win98se/

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Minder drive's sharen, en zowiezo eens door windowsupdate heengooien, want deze haalt meeste shutdown problemen weg.

Verwijderd

Topicstarter
oo oke dan jongens bedankt... en ja ik probeerde even snel mijn netwerk uit te leggen zodat ik een bepaald beeld kan geven hoe het netwerk draait. Zal eens even die patches installeren. Even kijken of het werkt!!

Verwijderd

Ziet eruit als dat standaardprobleem inderdaad. Zie link van superfly :)

En deze gaat naar Windows Operating Systems, heeft in principe niets met netwerkjes te maken.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
Als je die patch nog niet geïnstalleerd had is het misschien handig om eens op al je werkstations naar de WindowsUpdate-site te browsen en de beschikbare updates en patches te installeren. Kan nooit kwaad en als je dat nou met enige regelmaat doet dan kom je problemen die dezelfde soort oplossing hebben echt niet meer tegen.

Verwijderd

Standaard probleem van Windows 98, zeker met de huidige generatie PC's die meer toegespitst (mbt hardware) zijn op XP.

Verwijderd

Ik had op mijn stage-scholen hetzelfde probleem, zelfs met die shutdown patch.

De oplossing die ik toen heb gebruikt (niet zo gek, want sommige PC's waren nog AT, terminal server), was het aanpassen van het shutdown logo, en in de msdos.sys scandisk=0 toevoegen.

Resultaat:

PC wordt afgesloten, er verschijnt: "u kunt nu de computer uitschakelen". Leraar drukt PC uit. Volgende dag moet PC weer starten: géén scandisk, ook al is hij fout afgesloten. Ding kan wel tegen een stootje.

Verwijderd

Topicstarter
owja dat is ook wel handig ja die scandisk uitzetten ja :D kan ik gewoon via start-uitvoeren-msdos.sys en dan krijg ik ergens een file waar ik die scan op 0 kan zetten niet?

Eg bedankt.. en nee die patch heeft ook niet echt denderent veel geholpen maar zal nu even die scandisk eruit gooien. Rotzooi dat het is...

Kost me een uur iedere dag om al die computers aan en goed en foutloos aan de krijgen zodat de leerlingen kunnen inloggen :S Moet toch niet kunnen op een aardig goed netwerk

Verwijderd

Topicstarter
vreemd ik ben bezig met die msdos.sys en ik druk op start uitvoeren msdos.sys zegt ie:

Er is geen programma gekoppeld aan het opgegeven bestand voor deze bewerking. Maak een koppeling door op beeld en vervolgens op mappopties te klikken in Deze Computer.

Hmm hoe edit ik die anders.. in command.com vindt ie niets

Ik kan het wel vinden als ik start en dan zoeken druk en dan gewoon naar msdos.sys maar weet neit waar ik het mee meot openen.

Als ik het open met kladblok dan krijg ik dit te zien:

[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C

[Options]
BootMulti=0
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
;
;The following lines are required for compatibility with other programs.
;Do not remove them (MSDOS.SYS needs to be >1024 bytes).
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxa
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxb
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxc
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxd
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxe
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxf
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxg
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxh
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxi
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxj
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxk
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxl
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxm
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxn
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxo
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxp
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxq
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxr
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxs

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 09:42 ]

Verwijderd

<shift> toets indrukken als je voor 'uitzetten' kiest.

Verwijderd

Inderdaad openen in notepad (slimmerd), en onder [Options] de functie Scandisk=0 toevoegen. Als je je leraren wilt laten schrikken kun je BootGUI op 0 zetten, dan start windows niet meer automatisch, mogen ze, als ze het weten, zelf WIN intikken. Configfiles zijn zó leuk!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 13:58

wielhelm

80/86 ST bladebladed

command prompt
attrib -h -r -s msdos.sys
edit msdos.sys

regel toevoegen

attrib +h +r +s msdos.sys

klaar is kees

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:04

Acheron

updatepack.nl

Je kan als het goed is de scandisk ook unattended laten uitvoeren onder Windows 98. Heb ik op m'n ouders pc ook zo ingesteld. Moet je denk ik even zoeken via google, maar het resultaat is dat je filesystem altijd goed blijft functioneren :)

Probleem van het afsluiten heb ik nu ook weer terugnadat ik Kaspersky Anti-Virus 5 heb geïnstalleerd. Windows sluit af, maar blijft steken op een zwart scherm met een knipperende cursor. Heb m'n ouders maar verteld de powerknop 4 seconden in te drukken :Y)

[ Voor 36% gewijzigd door Acheron op 10-09-2004 17:37 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Pagina: 1