[Suse 9.1] Switchen van KDE naar Gnome

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:59
Ik heb hier op een test PC Suse 9.1 Personal geïnstalleerd, en die is standaard geleverd met KDE.

Echter, ik wil Gnome hebben, maar nergens in de manual is te vinden hoe je dat nou precies wijzigt. De benodigde packages heb ik via YAST geïnstalleerd, dus daar ligt het iig niet aan.

Als ik op internet zoek kom ik op deze site uit, maar helaas kan ik in het login scherm van KDE (dat moet KDM zijn ofzo?) niets wijzigen over de te gebruiken desktop. Die optie uit het menu is er bij mij niet.

Het moet vast heel simpel zijn om het te wijzigen, maar ik heb geen idee hoe. Kan iemand mij misschien helpen?

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Ik neem maar even aan dat je kdm gestart wordt. Waar na je kan in loggen. kdm heeft een switch er in zetten. voor verschillende DM's. Daar zou als het goed is ook gnome bij moeten staan

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Dennis
Ik heb een login scherm waar ik links een gebruiker aan kan klikken en dan rechts het wachtwoord invul.

Onderin zit een knop 'menu', maar daarmee kan ik alleen maar de computer uitzetten of opnieuw opstarten. In ieder geval zie ik nergens een switch-mogelijkheid.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Dennis schreef op 09 september 2004 @ 15:09:
Ik heb een login scherm waar ik links een gebruiker aan kan klikken en dan rechts het wachtwoord invul.

Onderin zit een knop 'menu', maar daarmee kan ik alleen maar de computer uitzetten of opnieuw opstarten. In ieder geval zie ik nergens een switch-mogelijkheid.
Wanneer je KDM (standaard bij Suse 9.0 iig) hebt, zie je ook onderaan (bij standaard theme althans) iets van 'Sessions' staan. Klik die aan en je ziet alle X-omgevingen. Klik Gnome aan en log in.

Should work :)

Verwijderd

Dennis schreef op 09 september 2004 @ 14:56:
Als ik op internet zoek kom ik op deze site uit, maar helaas kan ik in het login scherm van KDE (dat moet KDM zijn ofzo?) niets wijzigen over de te gebruiken desktop. Die optie uit het menu is er bij mij niet.
Lees eens mensen :P

In de Gentoo KDE install guide doen ze het zo:
code:
1
ls /etc/X11/Sessions

Nu krijg je de versie van KDE te zien, deze moet je in de XSESSION variable stoppen in /etc/rc.conf
Dus: rc.conf aanpassen en achter XSESSION= tussen quotes "kde-x.y.z" zetten, waarbij je x.y.z vervangt door je versienummer.

Er is vast 'n makkelijkere manier maar dit werkt ook :P

edit:

kun je in kde control center (of hoe dat heet) geen instellingen m.b.t. kdm doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 16:07 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Als die optie er niet is moeten ze dat er uitgesloopt hebben in KDE 9.1, dat lijkt me vreemd...

Heb je Gnome wel geinstalleerd dan? (tijdens de installatie van SuSE moet je dat wel kunnen aangeven). Misschien verbergt hij het menu als er toch maar 1 window manager/desktop env. geinstalleerd is, ik heb geen idee...

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lees net dit:
yea gnome doesnt come with personal, and even downloading it via ftp there is still problems. kdm didnt have a session select menu until i upgraded to kde 3.3, and even still i have problems logging into gnome as a normal user i get unreadable small fonts and other errors, but everything is fine when i log in as root....still cant find a solution for that either...
en ook deze
You're using Personal, so you don't have Gnome. Install Pro via ftp.
Dus helaas dat word upgraden naar Suse 9.1 Professional of gebruik maken van het volgende:
The way I did this was to put a file in my home directory adn call it .xinitrc
In this file, I have a list of all my installed WM's / DE's, and I simply uncomment the one I want to use. This is my current ~/.xinitrc :

#My ~/.xinitrc

#gnome-session # Gnome
#startkde # KDE
enlightenment # Enlightenment
#wmaker # WindowMaker
#fluxbox # FluxBox
#blackbox # BlackBox

Please note this though: this is actually improper. Although this method works, it's not the "correct" method. But it gets the job done.
Bron: http://www.linuxquestions...ostid=1137005#post1137005

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 09-09-2004 17:47 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
:? ;) Het is KDE 3.2 wat bij SuSE 9.1 wordt meegeleverd.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Moest zijn SuSE 9.1 uiteraard 8)7

• Dennis
Sjonge wat een fake shit van Suse. Zie je in de installatie staan dat je Gnome of KDE kunt draaien, zit het alleen in Professional. Nep.

Anyway, ik heb geen zin om moeite te gaan doen, ik vind wel een andere distro die wél fatsoenlijk Gnome meelevert.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:28
Dennis schreef op 09 september 2004 @ 22:13:
Sjonge wat een fake shit van Suse. Zie je in de installatie staan dat je Gnome of KDE kunt draaien, zit het alleen in Professional. Nep.

Anyway, ik heb geen zin om moeite te gaan doen, ik vind wel een andere distro die wél fatsoenlijk Gnome meelevert.
Eh, is Ximian Desktop 2 niet al uit voor SuSe 9.1? Zo ja, dan heb je echt een makkelijke mannier om Gnome te installeren en daarnaast ziet het er erg gelikt uit.

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
Nee, nog geen XD2 voor SuSE 9.1

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Bovendien loopt Ximian Gnome altijd nogal achter op de originele gnome. Volgens mij is XD gebaseerd op gnome 2.2, terwijl deze maand 2.8 al uit komt. In het gnome 1.x tijdperk was Ximian wel interessant, nu absoluut niet meer.
Pagina: 1