Toon posts:

interference met UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb thuis nu momenteel een computer aangesloten op kabel (telenet in belgie).

de kabelmodem staat in de garage, nogal ver weg van mn PCs.

mn eerste PC is al aangesloten, de mensen van telenet hebben een STP kabel gebruikt omdat de kabel grotendeels buiten ligt.

nu wil ik mn tweede PC zelf aansluiten (kwestie van kosten te besparen)

ik heb een HUB gekocht en een FTP kabel (cat. 5), STP was duur en hadden ze niet op voorraad. bovendien weet ik nog dat de installateur van de vorige kabel problemen had met de RJ45 connectoren, die pasten niet goed op die STP kabel.
(zijn hiet aparte connectoren voor?)

nu mijn eigelijke vraag: heb ik wel echt STP nodig?
de kabel komt onder dakpannen te liggen, dus voor zon en vorst zal het niet echt een probleem zijn. wel liggen er wat stroomkabels in de buurt (voor verlichting in de tuin), en zal de kabel ook even langs een TV kabel lopen. zal ik problemen krijgen met MSI (=interference). ik heb wat info proberen zoeken via google, maar veel vind ik niet, en de gevonden informatie spreekt elkaar dan ook weer tegen...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 14:50:
mn eerste PC is al aangesloten, de mensen van telenet hebben een STP kabel gebruikt omdat de kabel grotendeels buiten ligt.

nu wil ik mn tweede PC zelf aansluiten (kwestie van kosten te besparen)

ik heb een HUB gekocht en een FTP kabel (cat. 5), STP was duur en hadden ze niet op voorraad.

nu mijn eigelijke vraag: heb ik wel echt STP nodig?

wel liggen er wat stroomkabels in de buurt (voor verlichting in de tuin), en zal de kabel ook even langs een TV kabel lopen.
Zolang die kabel niet strak langs die stroomkabels ligt is er weinig aan de hand, je hebt immer geen bedrijfhal met zware machines ;) FTP kabel zal prima voldoen.
Wel even opletten dat je waarschijnlijk ook een router moet hebben om de verbinding daadwerkelijk te delen. Tenzij je 2 IP's hebt gehad van je provider.

edit:
Nog even een quote uit de FAQ:
Wat zijn dan de verschillen tussen STP en FTP ?

Dat zit zo : STP is de hoofdcategorie van Shielded kabels. Hier zijn echter meerdere subcategorieën in.

FTP is de meest gangbare. Hieronder staan de exacte verschillen van Shielded kabels :

FTP : Om de aders van de kabel zit een extra folie gewikkeld, om interferentie te voorkomen.
S/FTP : Zelfde als FTP, echter met nog een extra draadmantel om de folie heen.
S/STP : Ieder aderpaar is voorzien van een draadmantel, en de totale kabel is ook nog eens voorzien van een draadmantel.
F/STP : Hetzelfde als S/STP, echter is de buitenste draadmantel hier vervangen door een folielaag.

De laatste 3 types zie je niet veel, vandaar dat ik die in de hoofdlink niet opgenomen heb, maar nu weet je in ieder geval de verschillen. :)

Wanneer gebruik ik Shielded kabels ?

Nou, in thuis-situaties eigenlijk niet. Shielded kabels zijn voornamelijk in gebruik in omgevingen waar er grote kans is op magnetische interferentie. Denk hierbij aan fabriekshallen waar electromotoren of andere zware machines gebruikt worden. Thuis hoef je je hier gemiddeld niet druk over te maken. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Erkens op 09-09-2004 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snell antwoord.

mn provider geeft me 2 IP adressen, dus dat komt wel goed.

ik zal zo ver mogelijk van de andere kabels vandaan blijven dan. hopen dat het werkt.
:+

oei, foutje in mn eerste post: FTP moet UTP zijn. ik heb een UTP kabel, voldoet die?

bestaat FTP kabel?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 15:06 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 15:03:

ik zal zo ver mogelijk van de andere kabels vandaan blijven dan. hopen dat het werkt.
zie tevens mijn edit en de faq voor wat meer uitleg ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een fout getypt, ik heb UTP kabel... is die ook nog goed?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 15:08:
ik heb een fout getypt, ik heb UTP kabel... is die ook nog goed?
ja hoor, dat zal wel werken (zolang de kabel maar niet _te_ lang is ;) )

Verwijderd

Topicstarter
hij is 30 meter, heb net gezien dat het cat 5E is, en lees net in de FAQ dat die nog beter is dan cat 5.

laten we hopen dat het werkt _/-\o_

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 15:03:

oei, foutje in mn eerste post: FTP moet UTP zijn. ik heb een UTP kabel, voldoet die?

bestaat FTP kabel?
Er zijn 3 kabels voor zover ik weet:
UTP -> unshielded twisted pair
STP -> shielder twisted pair
FTP -> foiled twisted pair

UTP heeft helemaal geen afscherming
FTP heeft om de hele bos draadjes een laagje folie
STP heeft om de hele bos draadjes een laagje folie maar ook om elk paar van 2 draadjes een laagje

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Bergen schreef op 09 september 2004 @ 15:16:
[...]
STP heeft om de hele bos draadjes een laagje folie maar ook om elk paar van 2 draadjes een laagje
STP heeft geen folie maar een shield, een soort vlechtwerk van koperen draadjes.
SFTP hebben we ook nog, die heeft beide.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet nu wel ongeveer welke kabels er zijn, dank voor jullie hulp.

nog ervaringen met UTP die verstoord worden door andere bekabeling?

Verwijderd

Besef dat de (elektriciteitsleidingen van en de) TL-lamp zelf zorgen voor storingen. 12,5 cm afstand houden is de boodschap.

Verwijderd

Topicstarter
zijn lage temperaturen (-5 tot -10 graden) een probleem voor UTP kabels die buiten liggen?

en hoge temperaturen (kabel zal een stuk in de zon moeten liggen)?

Verwijderd

Bijna alle datakabels zijn typisch "indoor" producten die niet echt bestand zijn tegen regen en wind (en niet te onderschatten UV licht).

-5°C is meestal wel OK. +45 à 50°C ook wel, maar als je kabel zwart is, wordt ie warmer.

Een PVC kabel lijkt dan wel waterdicht maar dat geldt niet voor alle PVC's. Dat de kabel eens nat wordt is geen probleem, maar langdurig buiten is niet echt goed.

Kunststof is gevoelig aan UV licht. Hiervoor worden additieven toegevoegd die het materiaal stabieler maken tegen licht. Meestal worden die gecombineerd met de kleurstoffen die het materiaal kleuren (masterbatches). Wit kunststof is zeer moeilijk wit te houden (verkleuring naar geel), maar alles wat zwart is, is meestal bestand tegen UV licht door koolstofpoeder.

Concreet : Problemen met een verbinding...neen, niet onmiddellijk, maar de kabel zal geleidelijk degraderen. De kunststof wordt stijver, brosser en de buitenmantel zal finaal scheurtjes vertonen. Vervuild (geleidend) water tussen de verschillende koperparen is dan weer "spijtig" voor het signaal.

Hope this helps.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 19:49:
zijn lage temperaturen (-5 tot -10 graden) een probleem voor UTP kabels die buiten liggen?

en hoge temperaturen (kabel zal een stuk in de zon moeten liggen)?
gewoon in zo'n PVC buisje doen :)
Pagina: 1