Doom 3 draait traag op snelle PC

Pagina: 1
Acties:

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 20:25
Ik heb nu een naar mijn idee redelijk goed systeem met een:

AMD Athlon 64Bit 3200+
1 Gbyte RAM
Aopen Aeolus FX 5900XT
MSI K8N Neo Nforce 3 250 GB
Windows XP pro

maar bij het spelen van Doom 3 kom ik niet boven de 10 Fps uit zodra Doom 3 veel schaduwen moet tekenen. Nu kan ik alles uitgooien en op laag zetten (640x480) maar dit is allemaal zonder resultaat, pas als ik de schaduwen uit gooi werkt de game zoals het hoord.

Met het spel UT2004 kan ik alles op highest zetten en nog haalt mijn PC (naar mijn idee) een nette 60 fps.

Iemand waar dit aan ligt en hoe ik het kan fixen?

(Amd 64Bit drivers zijn geinstalleerd, en ook nieuwste drivers voor vid, geluid en moboplank)

Pickle Rick!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een een timedemo draaien, wat geeft dat als resultaten?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Tikje vreemd toch wel ja, op wat voor instellingen speel je het nu? Ultra High is bijvoorbeeld absoluut af te raden voor die videokaart, zeker omdat ik vermoed dat ie 128MB geheugen heeft. High zou het nog wel degelijk moeten doen op 1024x768. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Je kan een paar dingen doen:

• Kijk op je AF en AA uit hebt staan
• Druk ctrl+alt+~ en type dan timedemo demo1.demo. laat de demo draaien en als ie klaar is doe hem dan nog een keer en noteer de score en post deze dan
• Kijk eens voor de lol in het Doom³ topic voor handige tweaks enz.
• Installeer ook Direct X 9.0C voor de grap
• Deinstalleer het spel, defragmenteer de schijf (ook ff je C: schijf), en installeer het spel opnieuw

Xbox Live ID:Notna8310

• astute
Timedemo results:

2148 frames rendered in 37,9 seconds = 56.6 FPS

Dit is gedraaid op 640x480, met alles uit op schaduwen na. Dus ook anti alliasing en etc. Het systeem is helemaal schoon, en de windows draait sinds een week op de schone geformateerde schijf.

56,6 lijkt mij toch veel, maar heb het ook alleen maar als bijvoorbeeld de zaklamp aan gaat of wanneer ik naar een grote omgeving kijk. (zoals door een raam het oppervlakte van mars zie, dan schokt het beeld vreselijk.)

Pickle Rick!

• SanderTje!
  • Niet online
Ik zou zeggen dat je haast zonder de rekenkracht van je videokaart zit te spelen.. en dus op je CPU zit te renderen.

Maar aan de andere kant wel onwaarschijnlijk.. dit fenomeen kon je 'vroeger' nog wel is doen door je Graphic Driver te veranderen. Tegenwoordig kun je volgens mij niet meer met nieuwe spelletjes op de Software renderen..

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je de nieuwste drivers, nieuwste directx etc erop staan?

Dit helpt enorm om doom3 beter te laten lopen.

Tweakers Discord

• astute
Astute schrijft: "(Amd 64Bit drivers zijn geinstalleerd, en ook nieuwste drivers voor vid, geluid en moboplank)"

En ik heb Direct X 9.0C erop staan.

Vidcard staat op Program Controlled voor AA

[ Voor 17% gewijzigd door astute op 09-09-2004 14:48 ]

Pickle Rick!

Verwijderd

De FPS word door de game zelf begrenst op 60 dacht ik.
*zal ff linkje zoeken

Edit: Snel gevonden :P

http://ucguides.savagehelp.com/Doom3/FPSVisuals.htm
The Magic Number - 60 FPS
Unlike previous games from id software in multiplayer you only need to achieve a steady frame rate of 60 FPS. Anything higher is simply ignored by Doom3's world update and player movement code. This will help even the playing field in multiplayer as physics will be the same on all machines. There appear to be cvars and hints in the game (#define GAME_FPS 60 and com_fixedtic) that with a mod servers could possibly alter the default tic rate, even if that were the case all players would still be forced to the server's game tic.

John Carmack of id sofware: "The game tic simulation, including player movement, runs at 60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3 had, where some jumps could only be made at certain framerates. In Doom, the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."
IIG: ik zou me niet zo druk maken.

Edit 2: [rml][ PC]DoomIII deel 8[/rml] is ook wel het lezen waard zoals hierboven al vermeld werd ;)

Edit3: 10 fps... las heel verkeerd.... 8)7

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 16:12 ]

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10 12:25
Probeer eens je DoomConfig.cfg weg te halen en dan Doom 3 weer op te starten. Hij autodetect dan je systeem en kiest het juiste rendering path voor je videokaart. Sommige mensen hebben problemen met Doom 3 doordat de verkeerde rendering path ingesteld staat, dit gebeurt nog wel eens als er geswitcht wordt tussen een Ati kaart en een Nvidia kaart. Dat wil niet zeggen dat dat de enige mogelijke oorzaak is, maar het kan misschien helpen als je Doom 3 je hardware weer even helemaal opnieuw laat detecteren.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:38
Heb je wel je anti-aliasing en anisotropic filtering uitstaan? Ik heb zelf nog een betere videokaart en als ik die instellingen gebruik draait hij ook voor geen meter :(

Verder zou je met jouw kaartje doom 3 met gemak moeten kunnen draaien op medium met 1024 x 768...

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 18:21

FlashBang

Hoi.

medium met 1024 x 768...
Wuhaha daar draai ik em op met een Geforce 4 Ti4200! (ja en hij loopt lekker!)

• astute
Devilion schreef op 09 september 2004 @ 16:13:
[...]

Wuhaha daar draai ik em op met een Geforce 4 Ti4200! (ja en hij loopt lekker!)
Dude, your not being helpfull. Ik zal even die cfg checken iig en ik denk dat er ook iets mis is met me mobo. Thnx voor jullie hulp, ik denk dat ik er wel uit kom.

Pickle Rick!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 18:51

nIghtorius

Poef!

MoBo chipset drivers geïnstalleerd?

met name de AGP drivers.. kan behoorlijk wat uitmaken.. vooral bij textureswaps.. je kunt dit merken wanneer de framerate compleet instort in sommige kamers of richtingen die je bekijkt.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

ik zie op mijn systeem ook een duidelijke fps-drop als er veel compleze schaduwen gerendered moeten worden. Bijvoorbeeld als je in het eerste level naar dat ruimteschip omhoog kijkt, dan dropt de fps bij mij naar ongeveer 17-18 fps. Gemiddeld zit ik veel hoger en ik draai de timedemo op ~43 fps.

Ik gebruik de volgende beeldinstellingen:
- 1280 x 1024
- High Quality
- alle advanced option aan, Vsync uit en AA uit.

mijn systeem wordt vooral begrensd door de lage FSB en de CPU. Als ik een veel snellere FSB en CPU zou hebben, dan zou ik veel hogere fps hebben en waarschijnlijk kleinere fps-drops. Eigenlijk heb ik er nauwelijks last van, tijdens gevechten loopt het toch als een trein.

@TopicStarter: kun je checken hoeveel fps je hebt bij dat ruimteschip in het eerste level? Wel met minimaal 1024 x 768 en High Quality en natuurlijk shadows aan.
Pagina: 1