mysql toegankelijk maken voor externe pc

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
oi :)
ik heb echt geen idee waar ik dit moet plaatsen dus ik had em maar hier gezet..

ik loop sinds deze week stage bij een webdesignbedrijfje. Nou staat daar een oud krakend servertje met een webserver voor testen enzo. En ik heb een opdracht gekregen om iets met een database te maken. Nou werk ik thuis altijd met een proggie "MySQLfront", heel handig om mysql databases mee te maken/verkennen enz.

Dit programma wil ik dus vanuit een workstation draaien, maar alleen localhost heeft toegang tot de mysql server. Hoe kan ik zorgen dat ik vanaf mijn workstation de database kan openen op de server??

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:50
Door ook andere (specifieke) hosts toegang te geven tot MySQL of door via terminal sessies te gaan werken (SSH, Extern bureaublad).

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Je kunt bijvoorbeeld gebruik gaan maken van een webbased applicatie hiervoor. Je kunt dan denken aan phpmyadmin.

Profile

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
ja maar hoe geef ik andere hosts toegang?

(tis een windows machine)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

PiweD schreef op 09 september 2004 @ 14:08:
Hoe kan ik zorgen dat ik vanaf mijn workstation de database kan openen op de server??
firewall poort open zetten (server side) en in mysql een user maken die toegang vanaf jouw ip heeft.
Wat ik overigens altijd deed is een SSH sessie open zetten met daarbij een mooie tunnel, veel veiliger imo :)

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Godjira schreef op 09 september 2004 @ 14:11:
Je kunt bijvoorbeeld gebruik gaan maken van een webbased applicatie hiervoor. Je kunt dan denken aan phpmyadmin.
dat staat erop, maar ik gebruik veel liever mysqlfront (win32 app) omdat dat veel overzichtelijker werkt :)

Verwijderd

bij de instellingen van mysql ergens in de map waar ie geinstalleerd is staat standaard dat alleen localhost mag connecten verander dit maar naar een mooi ipadres.

Ik zie dat je niet zo lang actief bent op dit forum maar we hebben hier een policy en een FAQ en als je zelf 1 keer googlede had je het antwoord al kunnen vinden.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 14:13:
bij de instellingen van mysql ergens in de map waar ie geinstalleerd is staat standaard dat alleen localhost mag connecten verander dit maar naar een mooi ipadres.
dat kan ik dus niet vinden en met google kom ik er ook niet echt uit.

ik heb ook even een paar dingetjes gechecked, netwerk ziet er zo uit ongeveer:

-troepserver
-workstation
-workstation
-workstation

De troepserver staat dus ook gewoon in de router. Ik heb geen firewall gezien op de troepserver, maar als ik probeer te verbinden met mysqlfront vanaf een workstation krijg ik "BEZIG MET WACHTEN OP VERBINDING..."

de verbinding is er dus nog niet eens, komt dit door de router ofzo?

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
ik denk niet dat dat door een router komt. Lijkt me vrij sterk. Hij wacht gewoon tot de verbinding tot stand komt. is tog wel logisch. Ik zou zeggen lees eens de installhandleiding van MySQL door. Daar staat in hoe je het moet configuren voor meerdere PC's en users. en inderdaad een keertje googlen zou allicht helpen.

mysql.com is je grote vriend

[ Voor 11% gewijzigd door PeetR op 09-09-2004 14:57 ]

Your time as a student is the best time of your life

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

PiweD schreef op 09 september 2004 @ 14:37:
ik heb ook even een paar dingetjes gechecked, netwerk ziet er zo uit ongeveer:

-troepserver
-workstation
-workstation
-workstation

De troepserver staat dus ook gewoon in de router. Ik heb geen firewall gezien op de troepserver, maar als ik probeer te verbinden met mysqlfront vanaf een workstation krijg ik "BEZIG MET WACHTEN OP VERBINDING..."

de verbinding is er dus nog niet eens, komt dit door de router ofzo?
Ik snap je verhaal niet echt, waar staat die router? of is die server ook meteen router?
Als hij wacht op verbinding dan staat die poort niet open of hij is in een firewall geblokkeerd, of mysql heeft geen verbinding op die interface. In dat laatste geval moet je mysql iets anders configgen zoals in de manual vermeld staat.

Verwijderd

Je moet in iedergeval gebruikers aan maken en dat kun je het beste doen met Mysql Control center, (gratis te downloaden en in win 32 versie).

Hier kun je ook aan geven vanaf welk ip of host er naar de Sql server geconnect mag worden. Standaard worden namelijk alle connectie geweigerd behalve localhost.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 15:06 ]

Verwijderd

Zie Progie. En dat is iets wat je ook gewoon had kunnen vinden op de site van MySQL :)

Doe voortaan graag even eerst wat zoekwerk voordat je een topic opent ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.