Papst 8412 N/2GL
http://www.tweakers.net/pricewatch/44439
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?info=34397
12dB, maar een enorm lage airflow (een scheet heeft nog meer flow

)
Papst kan élke fan met élke connector (losse draadjes, 2 pin, 3 pin, 4 pin, 5 pin etc) leveren met élke combinatie mogelijkheid (RPM sensor, thermosturing etc) op verzoek van de inkoper. Dat er dan winkels zijn die de typenummers omgooien is dan niet zo vreemd...
Als ik jou was zou ik gewoon een goedkoper ventilator nemen. En die dan op een laag voltage laten draaien. Want de papst fan's zijn wel stil maar ze zorgen nauwelijks voor airflow. Een goedkopere fan kan vaak op een lager toerental voor een betere airflow zorgen. En dat dan op het zelfde geluidsniveau als een papst die voluit staat te draaien.
Of je nu een Papst op 1500 toeren neemt en normaal laat draaien voor 33 m³/h of een willekeurig andere fan van xxxxx toeren en op ~1500 toeren laat draaien voor 33 m³/h : dat ontloopt elkaar niet zoveel (als je even buiten beschouwing laat dat de Papst is ontworpen voor dat toerental, voor langdurig gebruik en met doorgaans betere lagers en balancering).
Verplaatsen van lucht en rond draaien van rotorbladen maakt nu eenmaal herrie, dat is geen 'rocketscience'
Als voorbeeld, de
NoiseBlocker UltraSilentFan-S1 tov. de bovengenoemde
Papst 8412 N/2GL die ik beiden heb liggen (ja: liggen, want het zijn fans met érg weinig flow dan ik doorgaans nodig heb). De NoiseBlocker is lekker goedkoop (en voelt ook zo aan), licht van gewicht, de as heeft wat speling in zijn lager. Beiden fans maken ongeveer evenveel flow, alleen is de Noiseblocker nogal gevoelig in zijn plaatsing (bijv. ondersteboven, schuin etc) en geeft in verhouding veel trilling door. De Papst daarentegen voelt degelijk aan en heeft al die problemen niet. Beiden fans gaan brommen als je ze nog langzamer laat draaien. Kortom, beiden prima fans voor hun doelgroep, je krijgt waar je voor betaald

Zie verder:
[rml][ ervaringen] casefan's[/rml]
[
Voor 92% gewijzigd door
Verwijderd op 09-09-2004 14:26
]