Toon posts:

vragen over algemene staat van games industrie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, ik ben bezig met een businessplan voor een Nederlandstalige gamekrant, en daarvoor wil ik graag een indruk krijgen van de algemene staat van de (nationale) gamesmarkt/gamesindustrie van vandaag de dag. Mensen hebben het vaak over dat ‘onderzoek’ het een of het andere heeft uitgewezen, maar zelf kom ik die ‘onderzoeken’ nooit tegen.
Ik ben op zoek naar statistieken, specifiek over game-verkoop, online gamen, toename van gamen ten opzichte van voorgaande jaren, leeftijd van gamers en de koopkracht van gamers. Ik heb rond gekeken op zowel het internet als dit forum, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Er te veel waarvan te weinig daadwerkelijk mijn vraag beantwoord. Misschien is er onder jullie een enkeling die mij in de goede richting kan sturen of een goede website kent. Alvast bedankt!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Volgens mij zijn statistieken over de verkoop van spellen erg lastig te vinden; mijn ervaring is dat de uitgevers dat meestal geheim houden, al weet ik niet zeker waarom.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023

Great minds think in parallel gutters.

Verwijderd

Specifiek Nederlandse resultaten zul je sowieso niet vinden want Nederland is een veel te kleine markt om belangrijk te zijn. Er zijn verschillende organisaties die onderzoeken doen maar veelal zijn die niet publiekelijk opvraagbaar. De ELSPA (http://www.elspa.com) is zo'n organisatie, en in Nederland weet ik dat Syntens (http://www.syntens.nl) op verzoek van het ministerie van EZ onderzoek heeft gedaan naar de Nederlandse gamesindustrie.

Verkoopcijfers zijn sowieso nogal verneukeratief, want de cijfers die je meestal hoort zijn de verkopen van de uitgever aan de distribiteur (of retailers). Deze cijfers komen dus nooit overeen met het aantal daadwerkelijke verkopen aan de consument. Zo meldde Nokia bij de launch van de N-Gage dat ze 200.000 toestellen hadden verkocht in de UK op dag 1, terwijl de retailers schatte dat er nog geen 1000 daadwerkelijk waren verkocht.