[win2kserver]monitoren!

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
we gaan hier binnenkort een Windows 2000 Server plaatsen, deze word voornamelijk gebruikt voor de Active Directory en File Server. Nu ben ik een oplossing aan het zoeken die de server een beetje in de gaten houd en eventueel Alerts(liefst via mail) verstuurd als er wat mist (dreigt) te gaan.

Ik heb even gekeken naar Perfmon van Windows 2000 zelf, maar ik weet niet of ik daar genoeg aan heb.

Ik wil het volgende in de monitoren:
- CPU Temp(kan eventueel wel met MBM of progje wat bij moederbord zit)
- CPU % Usage; een melding als ie op 100% komt ofzow heeft weinig zin. Het beste zou zijn als ik een melding krijg als het over een bepaalde periode(?) de gemiddelde usage over de 80% is ofzow.
- Vrije ruimte partities; per partitie kunnen instellen om een melding te geven als hij bijna vol is.
- Interne geheugen; melding wanneer er meer intern geheugen word gebruikt als een in te geven waarde(in MB of in %).

Foutendetectie:
- intern geheugenfouten detecteren; bij meer als 1%(?) bijvoorbeeld alert
- harddisk idem
- lan idem

Ik vergeet vast nog wel wat! Maar dit is zo'n beetje wat ik wil, de server staat apart in een ruimte. Ik wil dus gewoon geinformeerd worden wanneer zich problemen voordoen, of wanneer de max capaciteit van de server in de buurt komt om eventueel optijd upgrades te overwegen.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen, welk programma, kan het met de tools die in Windows 2k Server zitten? Ik heb ook al gegoogled, maar kan eigenlijk niet echt een goede handleiding vinden hoe dit aan te pakken, zoiets moet toch vast op internet te vinden zijn. Als iemand een linkje heeft???

Ik sta voor alles open, alles info is welkom.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:38

psy

Wat jij wil kan voor een groot deel met Remotely Anywhere, dat is een zeer uitgebreide tool waarmee je een server van op afstand kan onderhouden/monitoren/overnemen via een Internet SSL-browser. Ook kan je email-alerts laten sturen; dat kan je ook regelen met scripts die je zelf kan aanpassen/ zelf schrijven.

Op www.remotelyanywhere.com kan je een volledig functionerende trial downloaden. Let wel, voor server zijn de licentiekosten het hoogst, en je MOET een server versie gebruiken bij een server OS.

Ik gebruik het zelf ook onder win2000 server en vind het een subliem pakket. Er komen ook zeer regelmatig nieuwere verbeterde versies uit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• borgdaville
een stukje uit de server documentatie hoe hij de standaard Windows Monitoring functies heeft gebruikt(welke counters, welke alerts?) van een of andere vriendelijk systeembeheerder zou ook mooi zijn :d

• borgdaville
psy schreef op 09 september 2004 @ 12:52:
Wat jij wil kan voor een groot deel met Remotely Anywhere, dat is een zeer uitgebreide tool waarmee je een server van op afstand kan onderhouden/monitoren/overnemen via een Internet SSL-browser. Ook kan je email-alerts laten sturen; dat kan je ook regelen met scripts die je zelf kan aanpassen/ zelf schrijven.

Op www.remotelyanywhere.com kan je een volledig functionerende trial downloaden. Let wel, voor server zijn de licentiekosten het hoogst, en je MOET een server versie gebruiken bij een server OS.

Ik gebruik het zelf ook onder win2000 server en vind het een subliem pakket. Er komen ook zeer regelmatig nieuwere verbeterde versies uit.
op zich kan dit programma veel te veel, kosten zijn in principe geen bezwaar, op de kosten van de totale server is dit een redelijk klein bedrag. Mer ben toch opzoek naar iets kleiners, overnemen is niet nodig. Alleen alerts versturen via email.

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:10

BFS

Rude awakening

Wij gebruiken mede hiervoor ExaVision APM, zeker als je op een LAN gaat monitoren is dit een redelijke tool en vrij transparant.

Moet wel bijgevoegd worden dat wij ook nog wat andere pakketten gebruiken voor monitoring over WAN.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• borgdaville
BFS schreef op 09 september 2004 @ 13:03:
Wij gebruiken mede hiervoor ExaVision APM, zeker als je op een LAN gaat monitoren is dit een redelijke tool en vrij transparant.

Moet wel bijgevoegd worden dat wij ook nog wat andere pakketten gebruiken voor monitoring over WAN.
tis toch allemaal veel te ingewikkeld voor wat ik wil, wil gewoon 1 schermpje kunnen kiezen voor een onderdeel, een waarde kunnen opgeven voor een alert, en een mail adres voor de alert.

Pagina: 1