Toon posts:

[CSS] scaleable font maximaal zoveel pixels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn klasse normaal als volgt:

.normal
{
font-size : 70%;
vertical-align : top;
}

maar hij mag niet boven de 14px uitkomen indien je de tekengrootte hoger insteld, want dan klapt hij uit het menu.

ik weet dat je met expressies veel kunt doen, maar is hier ook iets voor in te stellen? ik gebruik onderstaande expressie voor de positiebepaling, er kan dus veel, iemand een idee?

/*
* indien de breedte van het scherm beneden de 779 komt, dan wordt de left 127
* anders centreren + 127
*/
.content
{
left: expression((document.body.clientWidth > 779) ? ((document.body.clientWidth - 779) / 2 + 127) : 127);
}

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Waarom zet je de font-size op 70%? Dat betekent 70% van de font-size van zijn parent. Zet hem dan op een vaste waarde en je bent van het probleeem af.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat je ook wilt dat visueel gehandicapten de site optimaal kunnen gebruiken, wel eens gekeken op www.drempelsweg.nl

• André

André

Analytics dude

Ik zou voor visueel gehandicapten een aparte stylesheet maken die zij kunnen kiezen. Want met JS kun je niet checken welke instelling de persoon heeft en kun je dus ook niet kijken of daardoor de fontsize boven de 14 px uitkomt.

Je kunt ook het menu dusdanig aanpassen dat het met grote fontsizes overweg kan.

[ Voor 12% gewijzigd door André op 09-09-2004 11:23 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

André schreef op 09 september 2004 @ 11:22:
Ik zou voor visueel gehandicapten een aparte stylesheet maken die zij kunnen kiezen. Want met JS kun je niet checken welke instelling de persoon heeft en kun je dus ook niet kijken of daardoor de fontsize boven de 14 px uitkomt.

Je kunt ook het menu dusdanig aanpassen dat het met grote fontsizes overweg kan.
^^ met stom: A List Apart - Elastic Design

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik had echter gehoopt dat met het een expression zou kunnen bijvoorbeeld

if (currentStyle.font-size > 14px : 14px) ? 70%

blabla, zeg maar wat hoor

• André

André

Analytics dude

Er is wel een trucje om font-sizes te kunnen meten, maar mooi is anders:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<html>
  <head>
    <title>Test</title>
    <script type="text/javascript">
      function Doe()
      {
        alert(document.getElementById("bla").offsetHeight)
      }
    </script>
    <style>
      #bla {
        font-size: 11px;
      }
    </style>
  </head>
  <body onload="Doe()">
    <div id="bla">Test</div>
  </body>
</html>

Je bekijkt dus hoe hoog bla is in pixels, en daar kun je dus ongeveer de font-size mee bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar via de css zou mooier zijn, hele interessante link hier even boven.

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 11:15:
Omdat je ook wilt dat visueel gehandicapten de site optimaal kunnen gebruiken, wel eens gekeken op www.drempelsweg.nl
Mooi streven, maar de grootte van tekst limiteren tot een bepaalde grootte (ook als het erg groot is) is m.i. niet toegankelijk te noemen aangezien je nog steeds een bepaald formaat (in dat geval een bereik) oplegt.
Een aparte stylesheet of het hele elastic gebeuren klinkt beter.
Pagina: 1