2 routers in één netwerk, hoe eentje uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn netwerk zit als volgt in elkaar:

Ik heb deze E-tech ADSL modem/ router/ 4p switch:
http://www.e-tech.nu/Product_Detail/1031/E

Op deze switch hangen 2 PC's via UTP kabel
Een derde UTP kabel gaat van deze switch naar een router/ wireless accespoint/ 4p switch vab Billion, namelijk deze:
http://www.billion.com/product/broadband/bipac6500w.htm

Aan dit apparaat hangen 2 draadloze werkstationnen.

In schema ziet het er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
                       Internet
                           |
                         ======
                           |
            [E-tech modem/ router/ 4p switch]
                          |
                         /\
         werkstation 1 _/  \_ [Billion router/ Wireless AP + 4p switch]
         werkstation 2_/                         \
                                                  \_werkstation 3
                                                    \_werkstation 4

>> Wat gebeurt er nu:
Werkstation 1 en 2 krijgen via de UTP kabel van mijn E-tech router een ip nummer in de reeks: 10.0.0.x
Werkstation 3 en 4 krijgen via WiFi van mijn Billion Router een ip nummer in de reeks 192.168.0.x

Op zich werkt dit goed, alle stationnen hebben prima internet maar in het netwerkt zien niet alle PC's elkaar. Dat komt natuurlijk omdat die Billion nu ook als firewall werkt.

Wat ik dus graag wil is een netwerk in de 10.0.0.x range. Die Billion moet dus alleen als acces point gaan werken, de router-functie wil ik dus helemaal uitschakelen.

En hier is waar ik de draad kwijt raak. Ik heb de manual doorgenomen maar ik kom er niet uit. Volgens zoekwerk op dit forum en op Google ben ik er achter dat ik het 2e router als "bridge" (?) in moet stellen. Echter ik vind hierover niets in het menu van de Billion router en ook niet in de manual...

Mijn vraag dus: hoe heet de optie/ functie waarmee ik mijn billion alleen als AP laat werken zodat de E-tech router door het AP heen kan routen?

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:22
Op sommige routers bestaat de mogelijkheid om in te loggen, als je eenmal ingelogt bent kan je de ip range opgeven die je wilt gebruiken, of hem als bridge instellen. Kan je wel in de billion router inloggen?

• jellebelle
  • Niet online
deLeRixX schreef op 09 september 2004 @ 11:27:
Op sommige routers bestaat de mogelijkheid om in te loggen, als je eenmal ingelogt bent kan je de ip range opgeven die je wilt gebruiken, of hem als bridge instellen. Kan je wel in de billion router inloggen?
Jazeker, ik kan uiteraard op de Billion router inloggen. Er zit een onwijs uitgebreid menu achter. Maar de term "bridge" kom ik daarin niet tegen. Ik kan ook allerlei LAN en WAN instellingen doen en daar heb ik al veel mee ge-experimenteerd. Zo heb ik bijvoorbeeld op de Billion de DHCP server uitgezet of NAT ge-disabled maar wil allemaal niet werken...

Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik dit ding niet als AP-only kan instellen.

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:22
Ik kan in mijn router zelf kiezen wat ik wil gebruiken, zie http://home.tiscali.nl/ascorus/router.jpg . Je zou op de site van de fabrikant kunnen kijken of er daar geen templates staan, of met google zoeken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

ipv dat je op de biliton je upt stekker in de wan aansluiting stopt, stop je hem in de lan aansluiting..
dan gaat alle om je router/firewall heen en zitten alle pc's in het zelfde ip segment en kunnen ze elkaar allemaal zien.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07
job schreef op 09 september 2004 @ 12:01:
ipv dat je op de biliton je upt stekker in de wan aansluiting stopt, stop je hem in de lan aansluiting..
dan gaat alle om je router/firewall heen en zitten alle pc's in het zelfde ip segment en kunnen ze elkaar allemaal zien.
Juist.
En als je dan van die Billion ook nog even de DHCP server uitzet, dan werkt het helemaal goed.

edit:
Ah, dat 'dhcp uit' had TS ook al gezien. Well... dan is het een kwestie van de WAN poort niet gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door dreamscape op 09-09-2004 12:18 ]

Punctuality is the politeness of kings

• jellebelle
  • Niet online
Ok, ik heb de stekker in één van de 4 LAN poorten gestopt en in het menu op de Billion het vinkje bij "enable DHCP" weggehaald.

Klink inderdaad logish maar dit wil niet werken...
Een van de draadloze clients krijgt nu la lang wachten uitendelijk een vaag IP nummer en ook nog in een ander subnet (169.254.208.104 in 255.255.0.0)

Hmm, wat nu....
Iets met gateway? Zou toch automatisch goed moeten gaan?
Iets met NAT?

Ik zal eens wat screenshots posten van de Billion software:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuggs/got/billion1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuggs/got/billion2.gif

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19

Reptile209

- gers -

En als je de LAN-zijde van je router nou eens een 10.x.x.x-adres in de juiste range geeft? Ik weet niet of het zo werkt om te routeren van 10.x.x.x via 192.168.1.x naar 10.x.x.x

Zo scherp als een voetbal!

• jellebelle
  • Niet online
AAhhgrrlllll, offcourse!! 8)7 8)7

Met deze instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuggs/got/billion3.gif
... is het gelukt!!

Allen dank voor de goede hulp, toppie!
_/-\o_

• jellebelle
  • Niet online
'ke, toch nog een vraagje :z

Het werkt, inderdaad, maar....
Als ik nu voor het AP de beveiliging op MAC-Adress activeer gaat het alsnog mis...

Ik vul dus netjes de mac-adressen in van alle draadloze clients en zet de service aan, maar na de reboot van het AP komt hij weer terug met 169.254.208.104 in 255.255.0.0 (zie hierboven) >> dus alsof het router weer werkt...

Iemand een idee hierover?

Verwijderd

Misschien geld de beveiliging niet alleen voor draadloze aangesloten apparatuur, en moet je ook de mac adressen van de andere netwerk apparatuur invoeren? Het lijkt erop dat hij nu het router ook blokkeerd.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19

Reptile209

- gers -

jellebelle schreef op 09 september 2004 @ 15:44:
'ke, toch nog een vraagje :z

Het werkt, inderdaad, maar....
Als ik nu voor het AP de beveiliging op MAC-Adress activeer gaat het alsnog mis...

Ik vul dus netjes de mac-adressen in van alle draadloze clients en zet de service aan, maar na de reboot van het AP komt hij weer terug met 169.254.208.104 in 255.255.0.0 (zie hierboven) >> dus alsof het router weer werkt...

Iemand een idee hierover?
Nofi, maar da's een beetje basic-netwerkkennis. Een IP dat begint met 169.254.x.x wordt door windows aan je netwerkkaart toegewezen op het moment dat er geen DHCP-server kan worden gevonden. 't Is dus niet de router die dat IP uitdeelt, maar je eigen PC!
Aangezien je dat krijgt bij het verhogen van de beveiliging, ga ik er dus vanuit dat je AP anders ingesteld staat dan je draadloze netwerkkaarten: ze kunnen op dat moment niet met elkaar communiceren. Kortom: check je MAC-instellingen nog eens, misschien zit daar een typo in.

Het DHCP-verhaal kan je makkelijk zelf "uitlokken" ter lering ende vermaack: trek de netwerkkabel eens uit een (normale) netwerkkaart en zorg dat die zijn IP-instellingen op automagisch (DHCP) heeft staan. Met

Start > uitvoeren > cmd >
ipconfig /release
ipconfig /renew

zie je dan vervolgens een adres dat met 169.254 begint...

Zo scherp als een voetbal!

• jellebelle
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 17:32:
Misschien geld de beveiliging niet alleen voor draadloze aangesloten apparatuur, en moet je ook de mac adressen van de andere netwerk apparatuur invoeren? Het lijkt erop dat hij nu het router ook blokkeerd.
Ah yes, heb nu het MAC-adress van het router ook toegevoegd en nu werkt het! :)
Reptile209 schreef op 09 september 2004 @ 17:38:
Nofi, maar da's een beetje basic-netwerkkennis. Een IP dat begint met 169.254.x.x wordt door windows aan je netwerkkaart toegewezen op het moment dat er geen DHCP-server kan worden gevonden. 't Is dus niet de router die ... etc ...
Hey, wist ik niet.
Nou ben ik weer wat basis kennis rijker!
Pagina: 1