80mm fan boven de CPU extra.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crazyhorse
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik wil dus boven mijn FOP 32-1 koeler een 80mm fan tegen de zijkant van mijn kast aanschroeven om de temp wat te laten zakken.

Moet ik deze laten zuigen of blazen en heeft dit uberhaupt wel ening nut.

Verwijderd

Boven moet de lucht de kast uit.
Heeft wel nut voor de airflow.

• Crazyhorse
Ik heb een hx08 kast met onderin een 80mm fan die lucht erin blaaste en bovenin 2 80mm fans die lucht eruit blazen.

Die andere fan wil ik dus aan de zijkant schroeven. Maar moet ik die dan naar mij cpukoeler laten blazen of moet ik hem laten zuigen?

Verwijderd

ligt eraan welke kant je cpukoeler uitblaast, ze moeten allebei dezelfde kant uit blazen.

• Crazyhorse
CPU cooler blaast tegen de heatsink aan dus dan moet die fan ook blazen.

Maar heeft iemand anders dit ook weleens geprobeerd?

En had dit ook wel wat effect?

• WarPuppy
  • Laatst online: 19-10-2025

WarPuppy

Electronic Technology

Je fan in je kast boven je cpu, moet dezelfde richting opblazen als je cpufun, dit niet voor de airflow, maar echt directe koeling, dan zal ik er boven ook maar een fan zetten voor de airflow

Verwijderd

Je moet natuurlijk niet boven je cpu koeler een 80mm naar buiten laten blazen want dan ga je lucht van je cpukoeler "stelen"

Verwijderd

Ik heb het toendertijd zo gedaan: Omdat mijn celeron met warm weer het moeilijk kreeg, heb ik er een fan voor gehangen en geen problemen meer. Inmiddels andere cpu en niet nodig nodig. Had hem er daar bij de pIII nogwel inhangen op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.betuwe.net/~bcs/alchemy.jpg

• Crazyhorse
Maar wat zal het effect zijn?

Voor 1 graad minder ga ik mijn kast niet vernagelen.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:04

botoo

💀 too old to die young

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/aka_botoo/a7v1klein.jpg
3 graden verschil met fan aan (op 12volt) en fan uit 8-)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Crazy horse je hoeft je kast ook niet te vernaggelen. Als je het slim doet niet :)

Ik heb de fan aan zoon leeg slot ding gemaakt zoals je kunt zien. En dat uiteinde wat krom zit dus kan ik precies achter in me kast haken :) Zit hardstikke stevig en niks vernaggeld :9

• Crazyhorse
Dat kan ook. Maar zou het niet meer effect hebben als ik hem tegen de zijkant van de kast schroef en zorg dat hij de koude kamerlucht blaast ipv de warmere lucht in mijn case.

Verwijderd

Ik draai tegenwoordig zonder CPU cooler en alleen zo'n 80mm fan in de zijkant van de kast die direkt koude lucht op de CPU heatsink blaast. Werkt beter dan toen de CPU fan er nog op zat... :?

Verwijderd

CPU fan eraf????

OMG.. wat voor cpu heb je dan?

• Crazyhorse
Ik denk dat ik dat maar niet ga proberen! ;)

Verwijderd

P3 450@600. De standaard P3 fan had het met de kerst begeven, dus heb ik het eerst voorzichtig geprobeerd met alleen die 80mm fan (die zat er al) maar het werkt boven verwachting - de CPU blijft nu veel koeler dan met CPU fan, met name onder stress is het een heel verschil. De capaciteit van de CPU fan was klaarblijkelijk te laag om de 80mm fan tot zijn recht te laten komen. Verrassing. :o

Verwijderd

Dit vind ik echt wierd. Maarja zolang het loopt have fun ermee. :z

Verwijderd

ik denk dat ik ook maar eens mijn cooler eraf ga halen dan.........als het toch geen zin heeft...

Veel mensen moeilijk doen met koelprut, super orbs etc... en die gozer haalt hem er gewoon van af....

:+

Verwijderd

heb nu een standaard SS7 coolermaster heatsink + 50mm fan. Daar hep ik 1 cm boven de orginele fan nog een 50 mm fan gezet, dat scheelt 5º. in de zijkant van de kast zit een 80mm fan die op m'n mobo + cpu blaast, dat scheelt nog s 10 graden.
Cpu = 41º stressed
Mobo = 23º

En als ik m'n raam nu open zet zit ie zo onder de 30º.

( het º tekentje doe je met ALT + 0186 )

Verwijderd

Ik heb nu ook een Fan aan de zeikand van mijn kastjuh gebouwd =D
En bij mij sheelde het 5 graden met de kast dicht. Als ik mijn kast al open had staan scheeld het bijna niets. Ik heb met mijn decoupeer zaag een heel mooi en fijn rondjuh gemaakt en daar netjus mijn fannetjuh achter geschroefd =)) EN IK HEB EEN MOOI KNOPJE OM HEM HARDER EN ZACHTER TE ZETTEN ! =)))

Hehehehe =)) /me is proud op MaSsiE's Soldeer kunstuh =))

GreetzZ MaSsiE

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Op vrijdag 29 december 2000 20:26 schreef Alchemy het volgende:
CPU fan eraf????

OMG.. wat voor cpu heb je dan?
Ik heb het ook gedaan destijds: K6/3-400 @ 450 2.5V normaal, kon er nu mooi 2.3V van maken (400 @ 2.4V waren de specs). Later dus maar 475 2.7V van gemaakt, maar dat had weinig zin. Ook had ik daarbij de kast openstaan, iets wat de socket niet leuk vond: na een weekje stond er gewoon een cm stof op...

Verwijderd

Duct-tape, kun je ook fans mee ophangen :9

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:15
Ik heb het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.mp3-shock.com/HX08-left-front.jpg

Met die fans erbij daalde de temperatuur met zo'n 8c en is dus wel degelijk effectief. Het kan je de grens van een onstabiel tot stabiel aanzienlijk verhogen. :)

Verwijderd

:) Koeling is een behoorlijk bizarre tweakers discipline. Een fan verkeerd plaatsen kan het hele syteem verzieken, en case temperature readings zeggen ook bar weinig.

Ik had ooit in diezelfde P3 450@600 ook weer diezelfde 80mm Sanyo fan aan de achterkant van de kast ter hoogte van de CPU geplaatst, en daar lucht laten afvoeren.
Aan de voorkant van de kast onderaan zat een 80mm intake fan. Dat leek dus een mooi systeem met een goede flow. Het resultaat was dan ook een prima case temp, maar ietsje hoger dan kamertemperatuur (+3), maar de CPU crashte wel onder stress.

Nu heb ik die fan van de achterkant dus verplaatst naar de zijkant, en op de CPU laten blazen (omgekeerd dus). De case temperature is daardoor een paar graden hoger geworden (kamer+6), maar ik kan nu dus wel zonder CPU fan draaien.

Overigens voordat iemand met zijn experimetele tweaker harses gaat proberen zijn CPU fan eraf te halen, probeer dat alleen als er een goede heatsink op je CPU zit... en die moet je dus laten zitten. 8-)
De standaard P3 fan is een soort geforceerde luchtkoeling met een kapje over de hele lengte van de CPU, en dat kapje sluit de hele heatsink af van de buitenwereld. Alle lucht moet daardoor via het kleine slome rot fannetje in het kapje. Met als resultaat dat het een bottleneck voor koeling is, hetgeen bleek uit mijn eigenlijk onbedoelde experiment...

Poehee...

• Universal Creations
  • Laatst online: 13-02 16:27
Ik heb een HX-08 een BH-6 en een Celeron300@464. Het fijne aan die A-open voedingen is dat er recht boven de CPU (in mijn geval) de inlaat voor de voeding zit en dat daar ook nog zo'n 3cm speling tussen zit. Nu heb ik precies boven de CPU een sunon80mm aan mijn voeding gemaakt die de (warme) lucht wegzuigt. De CPU die eerst bijna heet was is nu lekker koel. Ik heb helaas nog geen sensor ingebouwd op de CPU-temp te kunnen meten (ben bezig).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

ik heb een amd 2000+ xp en heb al een paar coolingen in me kast hangen, aleen me cpu cooling die ik er orgineel bij kreeg maakt een ongelovelijk tering kabaal(overtreft ze allemaal)!! nu heb ik geen zin om de hele heatsink te vervangen... kan ik dan ook een 8 cm fan erboven hangen? of gaat dat fout? ( ik d8 als mijn cpu fan veel lawaai maakt dan zal hij ook wel sterk zijn... is dat een goeie theorie of is het gewoon een slechte cooler?)
Pagina: 1