Koeling is een behoorlijk bizarre tweakers discipline. Een fan verkeerd plaatsen kan het hele syteem verzieken, en case temperature readings zeggen ook bar weinig.
Ik had ooit in diezelfde P3 450@600 ook weer diezelfde 80mm Sanyo fan aan de achterkant van de kast ter hoogte van de CPU geplaatst, en daar lucht laten afvoeren.
Aan de voorkant van de kast onderaan zat een 80mm intake fan. Dat leek dus een mooi systeem met een goede flow. Het resultaat was dan ook een prima case temp, maar ietsje hoger dan kamertemperatuur (+3), maar de CPU crashte wel onder stress.
Nu heb ik die fan van de achterkant dus verplaatst naar de zijkant, en op de CPU laten blazen (omgekeerd dus). De case temperature is daardoor een paar graden hoger geworden (kamer+6), maar ik kan nu dus wel zonder CPU fan draaien.
Overigens voordat iemand met zijn experimetele tweaker harses gaat proberen zijn CPU fan eraf te halen, probeer dat alleen als er een goede heatsink op je CPU zit... en die moet je dus laten zitten.
De standaard P3 fan is een soort geforceerde luchtkoeling met een kapje over de hele lengte van de CPU, en dat kapje sluit de hele heatsink af van de buitenwereld. Alle lucht moet daardoor via het kleine slome rot fannetje in het kapje. Met als resultaat dat het een bottleneck voor koeling is, hetgeen bleek uit mijn eigenlijk onbedoelde experiment...
Poehee...