Toon posts:

DHCP laat de lease niet los

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een DHCP server met 1 superscope en daaronder 6 scope (voor ieder filiaal 1 scope). De filialen zijn verspreid over heel Nederland. De scopes hebben dus allemaal een andere gateway en een andere range. De filialen loggen dus allemaal in op het netwerk van de hoofdvestiging.

Het probleem.

Stel dat ik met mijn laptop naar Assen ga, plug daar in krijg netjes een ip van filiaal Assen.
Volgende dag kom ik weer in een ander filiaal en daar plug ik in, maar mijn laptop komt weer in de scope van Assen, maar de lease was maar 10 uur geldig.
Mijn vraag is, "waar haalt de laptop zijn voorkeur vandaan en hoe los ik dit op".
Ik heb al geprobeert met de server-optie "release DHCP lease when shutdown".
Dit werkte niet, want hij liet de lease wel los, maar als ik naar de leases kijk in de DHCP-server dan staat de lease er nog met een uitroepteken erbij.

Iemand een oplossing?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:29
Leuk probleempje ;).

Je laptop weet het assense ip adres nog. Ook al is de lease verlopen, hij zal proberen hetzelfde adres weer terug te krijgen. En dat lukt ook nog, want de DHCP server geeft het uit.

Waarom zet je niet op iedere locatie een DHCP server neer? Zodra er een WAN verbinding uit ligt of je DHCP het niet doet, kan niemand meer iets doen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
Had ik ook al voorgesteld maar word een btje duur.
Voor de rest werkt het de WAN 99,99% van de tijd en dat is meer dan voldoende.
Nu de laptop nog :d

Verwijderd

Werkt het Re-leasen van het ip op de klaptop niet dan? (misschien kun je een renew-commando in een .bat zetten en die in de map "opstarten" zetten?

• asing
Dan is hier je oplossing:

Er is bij iedere scope vast ruimte voor extra adressen. Ik bedoel, niet alle mogelijke adressen van ieder filiaal zitten in de scope voor dat filiaal....

Pak voor ieder filiaal een vrij IP adres, en alle bijbehorende instellingen. Zet DHCP op je laptop uit en gebruik mobile netswitch (http://www.mobilenetswitch.com/). Op iedere vestiging kun je zo je instellingen aanpassen. Ik heb het een keer gezien en het werkt echt goed.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 10:05:
Werkt het Re-leasen van het ip op de klaptop niet dan? (misschien kun je een renew-commando in een .bat zetten en die in de map "opstarten" zetten?
Zou leuk zijn, maar het ding heeft echt een geheugen. Pas als dat ip-adres niet meer verkrijgbaar is vraagt de laptop om een andere.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dan probeert ie ook weer het adres te krijgen wat ie als laatste heeft gehad.
De server en de client houden beiden het adres vast. De client laat de server wel los zodra ie de laptop uitzet maar de server houd de laptop vast.

Wat we nu doen is, "de laptop releasen" en de "Lease op de server verwijderen".
Best wel veel werk voor 1 laptopje. :P

Verwijderd

Topicstarter
Dat mobile netswitch is wel een leuk idee maar niet als je het op 10 laptops moet die naar 6 verschillende filialen rijden. Dat betekent dat we van het totale netwerk al 6 x 10 adressen moeten knippen.
Is wel beetje veel

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 20:00

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Misschien totaal niet nodig, maar kan je niet op elke range een reservering zetten voor het MAC adres van je laptop. Dan zou hij deze altijd moeten kiezen.

Ben benieuwd of je deze reservering wel meerdere keren aan kan maken vanwege die superscope. (lees: mag dat van je dhcp server)

Edit:
De server houd het adres in zijn database vast, zolang de dhcp releasetijd nog niet verstreken is.
wanneer deze wel verstreken is komt het adres vrij, en kan elke PC dit adres krijgen.
Je werkstation echter zal altijd aan de DHCP server het adres vragen dat hij de vorrige keer ook had. Wanneer deze al bezet is krijgt hij een NACK voor dat adres, en zal hij een ander adres vragen.

[ Voor 41% gewijzigd door Equator op 09-09-2004 10:21 ]

Verwijderd

dus als je je laptop inpluged krijg je je oude ip adres?

en wat nu als je eerst ipconfig/release doet en vervolgens ipconfig/renew?
krijg je dan ook je oude ip adres of krijg je het ip adres van de locatie waar je zit?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48

DJ

Wat voor routers worden er gebruikt op de locaties? Kunnen die geen DHCP voor je draaien?

Bij een vorig project (landelijke uitzendorganisatie) waar ik beheer gedaan heb op het WAN (E-Pacity) hadden we dat zo opgelost. Daar gebruikte we Cisco routers (827 ADSL en 805 Serial routers icm 801 ISDN voor FallBack - HSRP). Op die routers draaiden we DHCP (op de ISDN een andere scope die ook actief was met dezelfde opties).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 10:22:
dus als je je laptop inpluged krijg je je oude ip adres?

en wat nu als je eerst ipconfig/release doet en vervolgens ipconfig/renew?
krijg je dan ook je oude ip adres of krijg je het ip adres van de locatie waar je zit?
Oude adres van je vorige locatie krijg je hele tijd

Verwijderd

Waarom laat je bij inloggen niet eerst checken op welk subnet de laptop zich bevind?
Het moet toch niet al te moeilijk zijn om erachter te komen welke router je als eerste tegenkomt. Gebaseerd daarop een IP aanvragen bij de DHCP server.

• asing
Je hebt 6 locaties, en 10 laptops.... Dat houdt in dat je voor iedere locatie 10 IP adressen moet reserveren. Die zullen er vast zijn. En bovendien, je hebt geen DHCP lease nodig voor de laptops, dus krijg je er daar weer 10 terug.

Instellen kun je gewoon per laptop zonder dat je alle vestigingen langs hoeft.

Het inzetten van een router als DHCP is ook een goed idee, en anders gewoon Linux. Dat draait op prectisch alles en kost niks (behalve wat tijd).

• asing
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 10:41:
Waarom laat je bij inloggen niet eerst checken op welk subnet de laptop zich bevind?
Het moet toch niet al te moeilijk zijn om erachter te komen welke router je als eerste tegenkomt. Gebaseerd daarop een IP aanvragen bij de DHCP server.
Dat gaat niet. DHCP is een broadcast. Het ding heeft geen idee waar die is of wat er verder op het netwerk om hem heen zit tot er een IP adres is.

Verwijderd

Topicstarter
asing schreef op 09 september 2004 @ 10:44:
Je hebt 6 locaties, en 10 laptops.... Dat houdt in dat je voor iedere locatie 10 IP adressen moet reserveren. Die zullen er vast zijn. En bovendien, je hebt geen DHCP lease nodig voor de laptops, dus krijg je er daar weer 10 terug.

Instellen kun je gewoon per laptop zonder dat je alle vestigingen langs hoeft.

Het inzetten van een router als DHCP is ook een goed idee, en anders gewoon Linux. Dat draait op prectisch alles en kost niks (behalve wat tijd).
Je moet die 10 wel van de scope afknippen omdat je anders dubbele leases krijgt en op iedere laptop instellen (gaat wel een keer).
De routers kunnen in de andere filialen trouwens ook geen DHCP uitdelen.
In ieder geval bedankt voor de ideeen, maar is er geen optie voor in de DHCP server.
Wat doet code 58 trouwens (Renewal (T1) time value),

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 11:07 ]

• asing
Renewal time is de lease time gedeeld door 2. Jouw lease is 10 uur, dus gaat de client na 5 uur eens controleren of zijn IP adres nog de zijne is.

Verwijderd

Hersen spinseltje:

Je laatst gekregen IP nummer wordt opgeslagen in het register. De dhcp service zal dus eerst dit IP nummer proberen te verkrijgen van de DHCP server.

Je kan natuurlijk een scriptje maken waarin je een DHCP /release geeft. Vervolgens reset je de sleutel waarin het IP nummer wordt opgeslagen. Hierna geef je een ipconfig /renew.

Dit scriptje zou je inderdaad in de map opstarten kunnen plaatsen.

Je kan bovenstaande eens proberen, nooit geschoten is altijd mis :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 11:37:
Hersen spinseltje:

Je laatst gekregen IP nummer wordt opgeslagen in het register. De dhcp service zal dus eerst dit IP nummer proberen te verkrijgen van de DHCP server.

Je kan natuurlijk een scriptje maken waarin je een DHCP /release geeft. Vervolgens reset je de sleutel waarin het IP nummer wordt opgeslagen. Hierna geef je een ipconfig /renew.

Dit scriptje zou je inderdaad in de map opstarten kunnen plaatsen.

Je kan bovenstaande eens proberen, nooit geschoten is altijd mis :)
Heb et geprobeert maar helaas ik krijg weer hetzelfde IP adres.
Waarschijnlijk houd de client en de server deze gegevns vast.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 12:40 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 09:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 09:42:
Stel dat ik met mijn laptop naar Assen ga, plug daar in krijg netjes een ip van filiaal Assen.
Volgende dag kom ik weer in een ander filiaal en daar plug ik in, maar mijn laptop komt weer in de scope van Assen, maar de lease was maar 10 uur geldig.
Mijn vraag is, "waar haalt de laptop zijn voorkeur vandaan en hoe los ik dit op".
Ik heb al geprobeert met de server-optie "release DHCP lease when shutdown".
Dit werkte niet, want hij liet de lease wel los, maar als ik naar de leases kijk in de DHCP-server dan staat de lease er nog met een uitroepteken erbij.

Iemand een oplossing?
Tja, dat is nu eenmaal hoe DHCP werkt.

Kleine inleiding in de wondere wereld van DHCP :

- Laptop wordt voor het eerst aangezet op locatie
- Laptop begint te broadcasten dat hij een DHCP server zoekt
- De DHCP server die als allereerst op deze broadcast regaeerd, is de gelukkige
- Laptop en DHCP server gaan met elkaar onderhandelen, daar komt een IP adres uit
- Laptop gaat netjes uit
- Laptop wordt 10 dagen later ergens in zwehielie aangezet
- Laptop herinnerd zich het adres van de DHCP server, en het IP adres wat hij gekregen heeft
- Laptop communiceert rechstreeks met de DHCP server en zegt "Jo, ik ben lappie met dit IP adres en dit MAC adres, vorige keer kreeg ik dit IP adres van jouw, mag ik die weer van je hebben" DHCP server zegt : "Is goed schatje, je gaat je gang maar :* "

Tuurlijk kun je wel met de uptime van je WAN en de kosten van extra DHCP servers schermen, maar dit is echt vragen om problemen.
Leg jij maar eens uit, waarom een heel kantoor niet kan werken omdat de DHCP server ergens verderop eruit ligt ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

hmmm is er niet een of ander te configureren aan de dhcp relay agent ?

zou toch mogelijk moeten zijn om alleen dhcp verkeer voor netwerk B door router B te laten gaan... toch?

heb me daar eigenlijk nog te weinig :o mee beziggehouden, maar we werken hier ook met fixed ip..

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een gecentraliseerde DHCP server is heel normaal. Het is alleen vreemd dat de DHCP server een ip adres uitgeeft aan een machine wat niet ligt in het subnet waar de querry vandaan komt. Ook al vraagt die machine daar om.
Het request komt namelijk vanaf de ethernetpoort waar de broadcast op binnen is gekomen. Ook logisch natuurlijk omdat de DHCP server anders nooit weet waar hij het antwoord naar toe moet routeren.
Ik ken klanten met +200 vestigingen en de administratie van al die DHCp servers op lokatie zou veel meer kosten

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer een paar uur verder gezocht en snap het probleem wel.
Hier komt ie.

Dynamic Host Configuration Protocol
When a client that previously leased an IP address restarts, it broadcasts a DHCPRequest message instead of a DHCPDiscover message. The DHCPRequest message contains a request for the previously assigned IP address.

If the requested IP address can be used by the client, the DHCP server responds with a DHCPAck message.

If the IP address cannot be used by the client because it is no longer valid, is now used by another client, or is invalid because the client has been physically moved to a different subnet, the DHCP server responds with a DHCPNak message. If this occurs, the client restarts the lease process.
© 1985-2001 Microsoft Corporation. All rights reserved.

Als ik dus de DHCPRequest message op de client kan uitschakelen ben ik al een heel eind verder.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 13:01:
If the IP address cannot be used by the client because it is no longer valid, is now used by another client, or is invalid because the client has been physically moved to a different subnet, the DHCP server responds with a DHCPNak message. If this occurs, the client restarts the lease process.
.
Staat er duidelijk fout van de DHCP server of van de client die niet reageert op de DHCPNak.

Ga eens lekker sniffen met Ethereal waar het fout gaat

[ Voor 6% gewijzigd door TrailBlazer op 09-09-2004 13:03 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zoals Koffie je al welkom heet in de wondere wereld van DHCP, zou ik je ook willen adviseren je hier eerst een beetje in te verdiepen. Meerdere antwoorden die ik in dit draadje zag kloppen niet (of niet helemaal) met de werking van DHCP.

Oplossingen met batch files in Startup gaan niet werken, omdat het ip adres request dan al lang gedaan is.

Ik denk dat je het in de richting van lokale dhcp servers moet zoeken.
En zo duur hoeft dat niet te zijn. (Smoothwall gratis, Vigor niet gratis).

Edit: Ik zag dat je al bezig was geweest ;)

Let wel dat er verschil kan zitten in dhcp volgens de RFC en dhcp op de microsoft manier.

[ Voor 13% gewijzigd door aZuL2001 op 09-09-2004 13:09 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op 09 september 2004 @ 13:07:
Zoals Koffie je al welkom heet in de wondere wereld van DHCP, zou ik je ook willen adviseren je hier eerst een beetje in te verdiepen. Meerdere antwoorden die ik in dit draadje zag kloppen niet (of niet helemaal) met de werking van DHCP.

Oplossingen met batch files in Startup gaan niet werken, omdat het ip adres request dan al lang gedaan is.

Ik denk dat je het in de richting van lokale dhcp servers moet zoeken.
En zo duur hoeft dat niet te zijn. (Smoothwall gratis, Vigor niet gratis).

Edit: Ik zag dat je al bezig was geweest ;)

Let wel dat er verschil kan zitten in dhcp volgens de RFC en dhcp op de microsoft manier.
Die DHCPRequest kun je die niet op de een of andere manier uitschakelen
Ik ga nu ff proberen met release @ shutdown :P

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 13:20:
[...]
Die DHCPRequest kun je die niet op de een of andere manier uitschakelen
Ja hoor, door ipx/spx te gebruiken. >:)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op 09 september 2004 @ 13:27:
[...]

Ja hoor, door ipx/spx te gebruiken. >:)
LOL :P

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:31
Bij ons draait er per vestiging een aparte scope, en hebben mensen die tussen die vestigingen heen en weer reizen geen problemen. Mischien is dit een oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
Monkeybrains schreef op 09 september 2004 @ 13:41:
Bij ons draait er per vestiging een aparte scope, en hebben mensen die tussen die vestigingen heen en weer reizen geen problemen. Mischien is dit een oplossing?
Staat er bij iedere vestiging een server? Of heb je een DHCP server met daarop voor iedere vestiging een scope?

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:22
Ik denk dat je het superscope idee moet loslaten:

Uit de WIN NT 4.0 DHCP server help:
Superscopes enable DHCP servers to manage multiple logical IP subnets on a single physical subnet such as an Ethernet segment. Superscopes are useful if more hosts must be added on a wire than originally planned or if the network is renumbered because several distinct scopes can be added to a single superscope
En gewoon 6 op zichzelf staande scopes moet aan maken voor de vestigingen.

Verwijderd

Topicstarter
PieterJ schreef op 09 september 2004 @ 14:24:
Ik denk dat je het superscope idee moet loslaten:

Uit de WIN NT 4.0 DHCP server help:

[...]

En gewoon 6 op zichzelf staande scopes moet aan maken voor de vestigingen.
Dan heb je niet genoeg ip-adressen.
We hebben namelijk 2 subnetten

• PieterJ
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 14:32:
[...]

Waar?

Verwijderd

Topicstarter
manage multiple logical IP subnets on a single physical subnet

We hebben 2 subnetten gecreeerd om meer ipadressen te krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 14:32:
[...]

En daar hebben ze weer heeeeeeel veel rfc1918 adressen voor die je middels nat ook buiten je net alles kunt laten doen.

• PieterJ
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 14:51:
[...]

manage multiple logical IP subnets on a single physical subnet

We hebben 2 subnetten gecreeerd om meer ipadressen te krijgen.
Ik volg je even niet.

Met een single physical subnet (such as an Ethernet segment) word één locatie bedoeld. Of eigenlijk een stukje netwerk met servers/werkstations gekoppeld door hubs en switches. Niet je hele organisatie

Staat er in elke vestiging meer dan 254 apparaten die een IP adres nodig hebben?
Of alleen op het hoofdkantoor?

Verwijderd

Topicstarter
Maakt niet uit dat je me niet volgt.
Het is gelukt.

Ik heb bij de serveropties optie 002 van de mickeysoft opties ingeschakeld.
Deze optie zorgt ervoor dat de laptop zijn IP released zodra hij word afgesloten.
Allemaal bedankt voor de ideeen en als er weer een probleem is vraag ik et wel.
:P:P

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En jij bedankt voor deze sympathieke flame

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 11:57:
Maakt niet uit dat je me niet volgt.
Het is gelukt.

Ik heb bij de serveropties optie 002 van de mickeysoft opties ingeschakeld.
Deze optie zorgt ervoor dat de laptop zijn IP released zodra hij word afgesloten.
Allemaal bedankt voor de ideeen en als er weer een probleem is vraag ik et wel.
:P:P
hoop ik niet dat een laptop een keer crashed zonder spanning staat. Het is een vreemde situatie dat je een fout in de DHCP server maskeert door een optie op de client aan te zetten. Ik hoop niet dat je 50 laptops hebt

zoals ik al in mijn post zei

TrailBlazer in "DHCP laat de lease niet los"
Pagina: 1