Hoe belangrijk is dolby prologic 2 in mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het zit zo, ik ben toe aan een home cinema systeem.
Ik heb twee op het oog. Een panasonic setje van de mediamarkt dat in de aanbieding is. Van 500 euro voor 230 (sc ht500). En een philips setje lx3600D, ook voor 230 te koop.

Nou heeft de panasonic 500 watt vermogen, terwijl de philips het met een paar honderd minder moet doen.
De pana ziet er ook veel gelikter uit, de philips daarentegen heeft dolby prologic 2.
Volgens vcdhelp.com kunnen beiden vrijwel alle media afspelen.

Mijn enige twijfel zit hem dus in de dp2 ding.

Ik luister bijna nooit naar muziek, en als ik het wel doe, dan is het een mp3-cd/dvdtje. Films zijn veelal dvds, hoewel niet alle met dts.
Welk setje zal voor mij het meest gunstige zijn? Heeft dp2 enige meerwaarde?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

dolby prologic 2 is vooral bedoeld voor een zo goed mogelijke surround weergave van stereomateriaal, zoals cd's. Films gebruiken over het algemeen dolby digital, en die decoder hebben beide systemen wel neem ik aan. dpl2 heeft voor jou dus denk ik weinig zin, aangezien je toch bijna nooit muziek luistert.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, op die 500W zou ik niet kijken, want daar klopt toch niets van (zie ook FAQ). Of je DPL2 nodig hebt moet je voor jezelf uitmaken. Voor films zul je het niet nodig hebben, aangezien toch wel alles 5.1 is tegenwoordig. Voor muziek zou je het kunnen gebruiken, maar ik ben van mening dat muziek gewoon stereo hoort te zijn, en dus wil ik daar niet eerst vreemde berekeningen op loslaten die er dan opeens 5.1 van maken ;) . Helaas is het zo dat die goedkope HT sets voor muziek niet erg geschikt zijn, en dan kan het wel eens voorkomen dat DPLII kan zorgen voor wat meer en voller geluid bij muziek. Ook als je je TV aansluit zou je eventueel kunnen genieten van het surround geluid via DPL II.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• kmf
  • Niet online
ik kijk echter wel vaak dvd's (tv-series, oude geremasterde films) en vcds die alleen stereo hebben (voor dvd's dus dolby stereo), heeft dpl2 dan wel wat nut?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

athlonkmf schreef op 09 september 2004 @ 00:59:
ik kijk echter wel vaak dvd's (tv-series, oude geremasterde films) en vcds die alleen stereo hebben (voor dvd's dus dolby stereo), heeft dpl2 dan wel wat nut?
Zeker. Zommige TV series op DVD hebben een 2.0 of 2.1 DD track, maar ze geven aan de receiver door dat het DPL II is, waar door die er dan 5.1 (of meer) van maakt. Ook gewone stereo films kun je echter "opleuken".

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
DPL II is echt wel mooi, bij gewoon stereo TV is het effect echt super en ook bij muziek klinkt het over het algemeen vrij goed (in tegenstelling tot de gewone prologic). Als je dus vaak tv-out kijkt met stereo geluid, of gewoon TV via je receiver dan zou ik zeker voor die Philips gaan.

• kmf
  • Niet online
maar als de panasonic geen dpl2 heeft, wat gebeurt er dan als ik er gewoon stereo naarheen pompt? Blijven alle speakers stil behalve de twee frontspeakers dan?

Het gaat trouwens dus om deze philips:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifibitz.co.uk/uploads/products/large/2848_30pf9975_l.jpg

en deze pana
Afbeeldingslocatie: http://img.shopping.com/cctool/PrdImg/images/pr/177X150/00/01/40/2c/01/20982785.JPG

de pana zal dus wel 500 euro moeten zijn tegenover de 230 van de philips, ware het niet de pana in de aanbieding is.

[ Voor 53% gewijzigd door kmf op 09-09-2004 01:11 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

athlonkmf schreef op 09 september 2004 @ 01:07:
maar als de panasonic geen dpl2 heeft, wat gebeurt er dan als ik er gewoon stereo naarheen pompt? Blijven alle speakers stil behalve de twee frontspeakers dan?
Hoogstwaarschijnlijk wel, tenzei het ding nog een of andere andere techniek aan boord heeft.

• kmf
  • Niet online
deepspace schreef op 09 september 2004 @ 01:09:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk wel, tenzei het ding nog een of andere andere techniek aan boord heeft.
virtual surround lees ik op zo'n online winkel site, geen idee wat dat moet inhouden..
En het heeft dpl

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 09-09-2004 01:13 ]

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Vergeet niet dat de panasonic set een actieve subwoofer heeft plus dat het hele vermogens gedeelte in de subwoofer zit (scheelt kabelbundel achter je tv), de Philips heeft dit niet. Normaliter staat de Panasonic duurder in de markt, maar deze set is reeds opgevolgd door een nieuwe, vandaar de goedkope prijs. Normale prijs voor zo'n set was 450 a 500 euro. De Philips heeft als plus dat hij in zijn eigen marktsegment een van de betere is, dan al niet de beste is. De panasonic komt uit een ander niveau. Alleen door het fenomeen Mediamarkt (ouwe modellen afprijzen en daarmee de indruk wekken dat je heel goedkoop bent) kan je hier van profiteren, de vakhandel heeft deze modellen namelijk al een half jaar ongeveer niet meer staan. Tenminste, de laatste die ik verkocht was toch rond maart of zo.

Ik zou je absoluut de panasonic aanraden!

PS Ook de panasonic kan gewoon surround (ahum) van stereo maken. Alleen hier heeft hij zijn eigen technieken voor, werkt net goed al dan niet beter. Vergeet niet dat een fabrikant licenties moet betalen als je DPLII wilt gebruiken. De opvolger van SCHT500 is de SCHT05 en die heeft dus wel DPLII.

http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=1986|633|632|601|4|1

[ Voor 26% gewijzigd door RawPeanut op 09-09-2004 01:20 ]

Canon Digital Ixus V3

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Hij zal toch wel dolby pro logic (1) hebben, ook al heeft ie geen DPL2?

• kmf
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op 09 september 2004 @ 01:14:
dat klopt
RawPeanut schreef op 09 september 2004 @ 01:13:
Vergeet niet dat de panasonic set een actieve subwoofer heeft, de Philips heeft dit niet. Normaliter staat de Panasonic duurder in de markt, maar deze set is reeds opgevolgd door een nieuwe, vandaar de goedkope prijs. Normale prijs voor zo'n was 450 a 500 euro. De Philips heeft als plus dat hij in zijn eigen marktsegment een van de betere, dan al niet de beste is. De panasonic komt uit een ander niveau. Alleen door het fenomeen Mediamarkt (ouwe modellen afprijzen en daarmee de indruk wekken dat je heel goedkoop bent) kan je hier van profiteren, de vakhandel heeft deze modellen namelijke al een half jaar ongeveer niet meer staan. Tenminste de laatste die ik verkocht was toch rond maart of zo.

Ik zou je absoluut de panasonic aanraden!

PS Ook de panasonic kan gewoon surround (ahum) van stereo maken. Alleen hier heeft hij zijn eigen technieken voor, werkt net goed al dan niet beter. Vergeet niet dat een fabrikant licenties moet betalen als je DPLII wilt gebruiken. De opvolger van SCHT500 is de SCHT05 en die heeft dus wel DPLII.

http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=1986|633|632|601|4|1
aha, dat is idd iets wat ik over het hoofd heb gezien. Ik ben dan wel overtuigd en ga wel voor de duudere model in de aanbieding ;) 230 vind ik wel een schappelijk bedrag gezien de tijd dat ik het werkelijk gebruik :)

[ Voor 79% gewijzigd door kmf op 09-09-2004 01:19 ]

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Jasper Janssen schreef op 09 september 2004 @ 01:14:
Dat wel. Zou ik me niet zo veel van aantrekken. Je kan iig beter een stereo bron stereo beluisteren dan met DPLII ed te spelen. Je verliest toch vaak enorm aan dynamiek en overall geluidskwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door RawPeanut op 09-09-2004 01:18 ]

Canon Digital Ixus V3

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

athlonkmf schreef op 09 september 2004 @ 01:18:

aha, dat is idd iets wat ik over het hoofd heb gezien. Ik ben dan wel overtuigd en ga wel voor de duudere model in de aanbieding ;) 230 vind ik wel een schappelijk bedrag gezien de tijd dat ik het werkelijk gebruik :)
Ding klinkt echt goed, zeker voor dat geld. Zelf toen ze op het eind in acties voor 349 weggingen was hij niet aan te slepen.

Canon Digital Ixus V3

• Voutloos
  • Niet online
RawPeanut schreef op 09 september 2004 @ 01:18:
[...]

Dat wel. Zou ik me niet zo veel van aantrekken. Je kan iig beter een stereo bron stereo beluisteren dan met DPLII ed te spelen. Je verliest toch vaak enorm aan dynamiek en overall geluidskwaliteit.
Maar je hebt dan tenminste de keuze. Als voor een bepaald muziekstijl DPL I/II niet beter is, kan je altijd nog gewoon stereo kiezen.

{signature}

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Voutloos schreef op 09 september 2004 @ 01:23:
[...]

Maar je hebt dan tenminste de keuze. Als voor een bepaald muziekstijl DPL I/II niet beter is, kan je altijd nog gewoon stereo kiezen.
In mijn ogen is voor geen enkele muziekstijl DPL beter, het word er in mijn mening altijd slechter op. Het is immers stereo opgenomen, dan klinkt in stereo zoals het bedoeld is dacht ik. Alleen van JVC kan ik echt zeggen dat wanneer ze hun eigen All Channel Stereo gebruiken ik nauwelijks kwaliteits verschil hoor.

Maar goed hier word het gebied grijs, wat ik namelijk zelf goed vindt klinken zegt niks.

Canon Digital Ixus V3

Pagina: 1