Het maximum uit de harddisk halen

Pagina: 1
Acties:

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
hallo,

tegenwoordig is alles snel bij de pc, cpu, gpu en mem.. maar volgens mij is de echte bottle aan een systeem de hardeschijf, als je veel data wilt versturen of verplaatsen en je hebt bv IDE 133mb/sec zal deze in de praktijk maar 30-40mb/sec halen?
je zou 2 raptors in raid 0 kunnen zetten maar nou hoorde ik dat de maximale doorvoer
tussen cpu en hd maar 133mb/s sec kan zijn.. nu zou ik graag sneller willen.
hoe kan ik dit doen, dmv scsi?

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat is niet het enige, je zal ook dingen zoals PCI-X moeten gebruiken. 64bit, 66MHz etc :)

C:\>_

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

AMD 64 schreef op 09 september 2004 @ 00:47:
hallo,

tegenwoordig is alles snel bij de pc, cpu, gpu en mem.. maar volgens mij is de echte bottle aan een systeem de hardeschijf, als je veel data wilt versturen of verplaatsen en je hebt bv IDE 133mb/sec zal deze in de praktijk maar 30-40mb/sec halen?
je zou 2 raptors in raid 0 kunnen zetten maar nou hoorde ik dat de maximale doorvoer
tussen cpu en hd maar 133mb/s sec kan zijn.. nu zou ik graag sneller willen.
hoe kan ik dit doen, dmv scsi?
ook 2 raptors bij elkaar trekken die 133Mb/sec niet vol hoor...
heb je wel wat zwaarder kaliber voor nodig. een aantal 15Krpm disks bijvoorbeeld, uiteraard in U320 SCSI uitgevoerd.
en dan is een beetje extra PCI bandbreedte ook wel nuttig. (zoals dus met PCI-X of PCIe)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb het als volgt aangepakt: zoveel mogelijk snelle schijven in RAID0 zetten met een goeie backup :)

Op mijn mobo zit een geïntegreerde Adaptec AIC7902 U320 SCSI controller met twee kanalen die elk 320MB/s kunnen verstouwen. De Adaptec zit op haar beurt aan een 64bits 133MHz PCI-X lijn die 1066MB per seconde kan wegpompen. Ik heb zes Maxtor Atlas 15K 18GB U320 schijven over de twee kanalen van de Adaptec verspreid. Elke schijf heeft een maximumsnelheid van ~80MB/s. Met zes daarvan in RAID0 kun je een theoretische 480MB/s bereiken. Idealerwijs is om 8 van zulke disken te nemen, zodat de twee U320 kanalen helemaal vol worden getrokken met 640MB/s.

Ook al is SCSI zo betrouwbaar als het maar kan, de belangrijkste data op de RAID0 array wordt elke avond vóór het afsluiten dubbel gebackupt naar een 5-disk RAID5 array op diezelfde disken en naar een 8-disk RAID5 array op de server. Met 1 klikje is het in gemiddeld 1 minuut afgerond en het backupprogrammaatje sluit na voltooiing de PC automatisch af. Ongeveer elke maand brand ik de belangrijkste documenten en foto's weg naar een CDRW'tje.

Benchmarks en details over mijn schijvenarray kun je hier vinden: [rml]BalusC in "[ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores!"[/rml]

Mocht je helemaal tot het limiet willen, dan zou je twéé 2-kanaals 64bits 133MHz PCI-X U320 controllers moeten nemen en een handvol snelle SCSI disken zodanig in een SWRAID0 array draaien dat de maximum bandbreedte van 133MHz PCI-X vol zit. De snelste schijf die je tegenwoordig kunt krijgen is de Maxtor Atlas 15K II met een maximum snelheid van tussen 95 en 100MB/s. Met 11 stuks daarvan in RAID0 zit je gebakken :)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 09-09-2004 07:10 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
haha en de kosten zijn niet normaal meer..
ik dacht dat 2 raptors in raid 0 wel het maximale van 133mb/s haalde
om de prijs een beetje laag te houden zit ik te denken om u160 aan te schaffen.
dit allemaal word aangesloten op een socket 939 amd 64 3x00 +
zou 3 schijven dan genoeg zijn of hoe meer hoe sneller

over pci-x zal ik noot beschikken ik wacht wel op pci-express
dus kan ik het beste een controller die op pci-express kan?
en wat is de maximale snelheid die ik dan kan halen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

om de prijs een beetje laag te houden zit ik te denken om u160 aan te schaffen.
dit allemaal word aangesloten op een socket 939 amd 64 3x00 +
Let er wel op dat je die U160 controller nog steeds in een 32bits 33MHz PCI slot steekt. Juist ja, 133MB/s. Neem een mobo met PCI-X of wacht op PCIe.
zou 3 schijven dan genoeg zijn of hoe meer hoe sneller
Ga gewoon op de website van de harddiskfabrikant na wat de maximumsnelheid is van de schijf die je op het oog hebt.
en wat is de maximale snelheid die ik dan kan halen?
Ga eens na wat de bandbreedte van PCIe is B)
Hint: PMG FAQ.

[ Voor 65% gewijzigd door BalusC op 09-09-2004 11:55 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
ja ik was ook al van plan om nforce4 moederbord te gaan kopen, en daarop zal waarschijnlijk sata 300 zitten? dus een pci-e bus hebben wat de maximale snelheid naar 160mb/s zal brengen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nForce4 wordt inderdaad voorzien van SATA II en PCIe. Met SATA II heb je dat hele U160 gebeuren niet nodig. Het wordt alleen niet goedkoop, maar aangezien de eerste nForce4 moederborden op z'n vroegst de eerste kwartaal van 2005 uitkomen, heb je alle tijd om een beetje door te sparen :Y)

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
om die sata II voledig te gebruiken, wat voor schijven zou ik dan moeten pakken?
aantal gb maakt me niet veel uit aan 80 heb ik al genoeg.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga eens na wat voor SATA II schijven er zijn en check hun specs/reviews? Dit begint wel heel erg richting "ik heb geen inzet, ik kan niet zoeken, doen jullie het eens voor mij" te lijken en da's juist niet de bedoeling hier op GoT :/

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
hmm daar heb je gelijk in.. tis ook zo dat ik niet zo heel veel weet over hdd en verschillende opstellingen.. en ik wist niet eens dat er sata II schijven uitzijn :?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BalusC, nu we het hier toch over ranzige setups hebben ;)

Hoe sta jij tegenover NAS? (Network Allocated Storage, voor de minder bekenden onder ons)

Stel je pakt alle schijven die jij hebt, stopt ze op een leuk mobo met aardig wat snelheid/geheugen/leuk OS, en linkt daarna het geheel via een dubbele Gbit of eventueel 10Gbit cross door naar je desktop.
Op die manier kun je een paar systemen thuis prima voorzien van ontzettende snelle hardeschijven, zonder de kosten ook zover te moeten verdubbelen.

Of ga je dan eerder over naar fiberconnected SCSI?

Kun je wel mooi alle herrie in de kamer ernaast zetten.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
dat zou ook nog kunne, alleen moet je dan wel een 2de pc hebben staan die snel is ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TheGhostInc schreef op 09 september 2004 @ 12:26:
Hoe sta jij tegenover NAS? (Network Allocated Storage, voor de minder bekenden onder ons)

Stel je pakt alle schijven die jij hebt, stopt ze op een leuk mobo met aardig wat snelheid/geheugen/leuk OS, en linkt daarna het geheel via een dubbele Gbit of eventueel 10Gbit cross door naar je desktop.
Op die manier kun je een paar systemen thuis prima voorzien van ontzettende snelle hardeschijven, zonder de kosten ook zover te moeten verdubbelen.

Of ga je dan eerder over naar fiberconnected SCSI?
Nadeel is wel dat elk systeem moet zijn voorzien van een Gbit/10Gbit/FC controller en dat is hier niet het geval. Ik ben dan noodgedwongen om een insteekkaartje op een 32bits 33MHz PCI slot te steken en dan zit ik al vast aan 133MB/s .. Is op zich niet erg, zoveel snelheid hebben de andere bakken toch niet nodig (webserver/officebak). Dan liever alle schijven in mijn eigen bak :)

De NAS en FC concepten zijn wel nuttig voor kleinere netwerken met ~50 office/tik/surf PC's.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 10-09-2004 07:09 ]

Pagina: 1