Toon posts:

aansluiting stereo links rechts

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag die een beetje lastig uit te leggen is.
ik heb namelijk 1 versterker met de functie boxen A of boxen B
hierop heb ik 4 boxen aangesloten.
normaal heb ik ze als volgt aangesloten:
L------L
- -
- -
verst.
- -
- -
R------R

deze instelling heb ik wanneer ik op de versterker zeg maar A indruk.
Nou wil ik ook zeg maar opstelling B gaan maken als volgt:

L R
- -
- -
verst.
- -
- -
L R

en dit enkel alleen in te stellen door de knop A uit te doen en B aan te doen.
dit klinkt heel makkelijk maar ik ben bang dan toch de signalen als het ware 'dubbel' gegeven zullen worden.
dus deze kabels zouden wel 'dubbel' lopen via de boxen zelf zeg maar,,,, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben nu........
dus mijn vraag kan ik dit zonder problemen doen(voordat ik m'n hele kamer weer "verbouw" zonder dat dit storing geeft???????

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Het spijt me, maar ik begrijp helemaal niet wat je nu precies bedoelt of wil? Probeer het aub wat duidelijker uit te leggen. Van mijn part gebruik je paint ofzo ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan niet en beter plaatje krijgen, dus probeer t nog een keer beter uit te leggen:
ik heb een versterker, waarop ik kan kiezen op if boxen party A of Party B wil horen.
bij stand A wil ik het dus als volgt horen: (stippen zijn niks, elker de strepen en slashes.....
Linker box 1......Linker box 2
|...............................|
..\v e r s t e r k e r /..
../...........................\
Rechter box 1........Rechter box 2

Bij Stand B zou ik dus willen:

Linker box 1......rechter box 2
..\v e r s t e r k e r /..
../...........................\
Linker box 1........Rechter box

hoop dat iemand er wat van snapt nu......

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Je moet niet meerdere speakers aan één speaker aansluiting hangen.

Je hebt waarschijnlijk de keuze uit A, B of A én B tegelijk op de versterker. (op alle andere versterkers wel in ieder geval :))

A kan 2 speakers aansturen (L en R)
B kan 2 speakers aansturen (L en R)

Ik kom er echt niet uit wat je in de situaties hierboven wil. Paar keer gelezen en ik denk dat ik ontzettend scheel ben of dat jij een ontzettend onlogisch iets wil.

[edit] ik denk dat ik t zie. ik moet de schets van bovenaf voorstellen. Je wil het stereobeeld een kwartslag kunnen draaien terwijl je 4 speakers in gebruik hebt. Daar is deze versterker niet op gebouwd. Jouw oplossing betekent (als je versterker er zoiezo niet tussenuit klapt) dat er inderdaad dubbele signalen op de speakers terecht komen (viavia). Je zou dus zelf een kastje met wat schakelaars kunnen bouwen en wat soldeerwerk doen. Dan moet het mogelijk zijn maar over zo'n tekening doe ik een hele zaterdag dus ik kan je daar verder niet mee helpen. :D

A en B stand is voor als je bijvoorbeeld ook een setje speakers in de keuken wil hangen. Dan kan je kiezen of er alleen muziek in de keuken is of alleen muziek in de huiskamer OF muziek in beide ruimten.

Je kan natuurlijk ook kiezen om 4 speakers in 1 kamer te plaatsen en de versterker op A-B stand zetten. Let erop dat dit niet altijd mooier hoeft te klinken.

Dus niet meerdere draadjes in 1 gaatje proppen dan komt het helemaal goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 09-09-2004 05:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, ik wou het een kwartslag kunnen draaien, maar dit gaat dus niet.
A en B kan trouwens niet tegelijk aan......
dan hoor ik niks.
en wat is het probleem als ik 2 draadjes in 1 gaatje steek?
t werkt prima bij mij, of ben ik nu de boel aan het slopen?
en zo'n kastje kan ik die misschien goedkoop kopen???? in de huiskamer hebben we ook zoiets, met 4 knoppen voor 4 speakergroepen, daarmee moet het wel werken denk ik... alvast bedankt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 13:48:
inderdaad, ik wou het een kwartslag kunnen draaien, maar dit gaat dus niet.
A en B kan trouwens niet tegelijk aan......
dan hoor ik niks.
en wat is het probleem als ik 2 draadjes in 1 gaatje steek?
t werkt prima bij mij, of ben ik nu de boel aan het slopen?
en zo'n kastje kan ik die misschien goedkoop kopen???? in de huiskamer hebben we ook zoiets, met 4 knoppen voor 4 speakergroepen, daarmee moet het wel werken denk ik... alvast bedankt.
(nog)"Prima werken" en goed voor de apperatuur zijn, zijn twee verschillende dingen. Dat A+B niet werkt ligt er gewoon aan dat het niet juist is aangesloten. Zet je aan iedere uitgang een speaker, zonder extra vreemde draadjes ertussen, dan zou dat prima moeten werken.

Ik denk niet dat zo'n kastje te ook is, aangezien het toch wel erg specifiek is. Je kunt misschien met een beetje common sence zo'n switchbox gebruiken zoals je die beschrijft. Het is dan een kwestie van de juiste draadjes naar de juiste schakelaars verbinden ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
volgens mij zou het eenvoudig zo kunnen

rechterboxA.........................rechterboxB
linkerboxB
.
.
versterker
.
.
linkerboxA

Als je nu schakelt tussen a en b draai je het stereobeeld een kwartslag.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

pianoman schreef op 09 september 2004 @ 14:27:
volgens mij zou het eenvoudig zo kunnen

rechterboxA.........................rechterboxB
linkerboxB
.
.
versterker
.
.
linkerboxA

Als je nu schakelt tussen a en b draai je het stereobeeld een kwartslag.
pianoman.. het kan niet

hoe je het ook wendt of keert er MOET gebruik gemaakt worden van schakelaars in deze oplossing. Zoals jij het ook tekent zijn er bijvoorbeeld een linker en rechterspeaker altijd met elkaar verbonden. Dan kan je wel leuk de versterker op A zetten maar dan weet het signaal dat naar de linkerspeaker moet niet dat hij de splitsing naar de rechterspeaker over moet slaan 8)7

En inderdaad jvrees, meerdere kabeltjes (dus speakers) aan 1 uitgang is niet gezond voor de versterker. Het kan goed blijven gaan maar op een dag zal er een zekering moeten worden vervangen. En dan maar hopen dat ze daar rekening mee hebben gehouden in je versterker.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat hoop ik idd dan maar,
loop al meer dan een jaar met meer dan 1 draadje per gaatje in men uitgangen ........................
Pagina: 1