asusprobe vs speedfan -> vreemde verschillen met A7N8X-LA

Pagina: 1
Acties:

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
ok, ben ff aan het kloten geweest met m'n fans e.d. en begeek en regelde alles met speedfan. Ook maar ff Asusprobe geinstalled (is een asus mobo, dus waarom niet) en toen begon ie te zeiken over te grote afwijkingen op de volt lijnen...

Speedfan:
+3.3v -> 2,56v
+5v -> 2,45v
+12v -> 13.12v

asusprobe:
+3.3v -> 4.08v
+5v -> 6.85v
+12v -> 16.32v

hoe kunnen die verschillen zo groot zijn? En welke moet ik geloven? Zijn ze echt slecht voor m'n systeem omdat asusprobe erover begint?
mobo is een A7N8X-LA met amd xp 2800+ (compaq systeempje)

Insert vies grapje hier

Verwijderd

met zulke voltages zou je systeem niet eens opstarten, kijk is in de bios voor de voltages?

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
33% teveel stoom op de 12v? >>> lijkt me nou niet echt fantastisch nee. Toen ze laatst ergens in nederland 270 v op de stopcontacten gingen zetten waren ze er ook niet echt blij :P

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
voltages kan je beter meten met een multimeter. Bij mij geeft asus probe ook 16 volt aan en mijn multimeter 12V zoals het moet. Speedfan werkt bij mij niet die loopt vast heel raar (Asus A8V).

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
ff gechecked en in m'n bios is nix te vinden over de voltages... wel de cpu en casefan speed en cpu temp, maar die lopen wel best (cpu 51 graden)

@ wouter37:
met een multimeter ga ik niet in me systeem lopen poeren, lukt me nog niet eens om dermee het voltage van een batterij uit te lezen...

Insert vies grapje hier

Verwijderd

Als je verder geen gekke vastlopers hebt zou ik me geen zorgen maken. Zoals al gezegd is zou je echt niet ens kunnen opstarten met zulke afwijkingen.

AsusProbe deed het bij mij ook nooit goed. Ik heb het maar weer weg gegooid toen. Misschien dat mbm het wel doet?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
Rubberenkip schreef op 08 september 2004 @ 22:53:
ff gechecked en in m'n bios is nix te vinden over de voltages... wel de cpu en casefan speed en cpu temp, maar die lopen wel best (cpu 51 graden)

@ wouter37:
met een multimeter ga ik niet in me systeem lopen poeren, lukt me nog niet eens om dermee het voltage van een batterij uit te lezen...
in een 4 polige stekker 1 pin in de rode en 1 pin in de zwarte ernaast je multimeter op gelijkstroom zetten en dat kan je ook met de gele doen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 13:37
Weet je wel zeker dat speedfan de goeie voltages neemt voor de 3.3 en 5V? Het zou namelijk best zo kunnen zijn dat die 2.5V je voltage op je geheugen is, dat is namelijk +/- 2.5V. Bij configure kun je alle voltages zien.

En ik zou ook niet teveel waarde hechten aan asus probe. Bij mijn A7V333 was de processor stressed ongeveer 35 graden volgens PC-Probe (met een moederbord van 33 graden :P ), terwijl speedfan nu ongeveer 50 graden stressed aangeeft. Wat meer in de buurt komt lijkt me, maar hiervoor moest ik wel de goeie sensor selecteren.

Zelfs in de bios wordt de temperatuur trouwens fout aangegeven bij dit bord 8)7

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

• Blerp
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Topicstarter
Hij draait al meer dan een jaar zonder problemen, en mbm zegt ook dat alles ok is...

Maar wat ik nou niet begrijp, is dat het mobo van asus is, en het programma ook, dan zou het toch normaal moeten werken? of weer de fabrikant niet eens hoe ze hun eigen mobo's moeten uitlezen? als dat zo is vraag ik me af hoe ze doe mobo's eigenlijk testen voordat ze verkocht worden.

Insert vies grapje hier

Verwijderd

Volgens mij is het voor die fabrikanten inderdaad te lastig, of misschien de moeite niet, om het monitoren goed in elkaar te zetten. Mijn nieuwe Abit doet ook hele debiele dingen. Gewoon alle monitoring uitzetten en een third party stukje software installeren, dan ben je gelijk van het gedoe af.
Pagina: 1