Beste hardeschijf voor in serveromgeving

Pagina: 1
Acties:

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:24

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Topicstarter
Heeeej GoTters,

Ik ben samen met een vriend op zoek naar 2 hardeschijven voor in een webserver welke 24/7 moet gaan draaien.. nadat de maxtor schijven die er nu inzitten begonnen te bokken is het helemaal mis. De server boekt meer down- dan uptime.

Met oog op de toekomst willen wij er 2 80 gigabyte hdd's ingooien.. nu zaten wij nog te twijfelen tussen 2 x WD800JB , 2 x Seagate Barracuda 7200.7 of 2 x Hitachi Deskstar 7K250

Alle 3 de schijven zijn 7200 rpm schijven. de WD en seagate hebben 8 mb buffer, de Hitachi maar 2 mb...

Vanwege het huidige budget kunnen we op dit moment nog geen raid-1 gaan draaien, maar dit zijn we in de toekomst wel van plan, hier dient dus ook rekening mee gehouden te worden bij onze keuze. Ook past er in ons budget geen S-ata/SCSI controller.

Welke van deze schijven is volgens jullie de beste keus voor in de bovenstaande omgeving.

p.s. We hebben zo'n beetje alle bestaande reviews uitgepluisd maar konden daaruit geen bevredigende conclusie trekken (grappige zin :P) vandaar dit topique!

Edit: we hebben ook de FAQ doorgespit.. daar wordt verteld dat het niet aanbevolen wordt ATA schijven voor 24/7 gebruik te gebruiken, maar hier zitten wij nou eenmaal aan vast vanwege het budget.

[ Voor 9% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-09-2004 21:25 ]

www.google.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor 24/7 werk zul je echt moeten kijken naar SCSI schijven of SATA disken met SCSI technologie (WD Raptors bijvoorbeeld). Het geinvesteerde geld verdien je toch met de jaren terug :) Mocht geld een issue zijn, dan kun je nog altijd kijken naar tweedehandse SCSI disken en controllers van 1 à 3 jaar oud. Er zit toch veelal 5 jaar fabrieksgarantie op.

Zie ook de FAQ van dit subforum wat betreft de betrouwbaarheid van de harddisk.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12
ik zou 2x Seagate hdd's kopen (en een RAID controller om RAID 1 te draaien kost je zo'n 25/30 euri.. dat moet toch te doen zijn)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:18
of een maxtor maxline II of III

Deze zijn in ATA leverbaar en voor 24/7 geschikt.

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

ST10©DE

Dus.............

Ik heb al jaren een WD 3,2 GB ATA schijf 24/7 draaien zoinder problemen. Maar wat ik me afvraag is waarom je een 7200 RPM schijf wil? Is de performance echt zo belangrijk? Oftewel, is je netwerkverbinding sneller dan een 5400 RPM schijf? Een 5400 RPM schijf wordt beduidend minder warm dan een 7200 RPM schijf wat de levensduur absoluut ten goede komt.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Paulusje schreef op 08 september 2004 @ 22:49:
Ik heb al jaren een WD 3,2 GB ATA schijf 24/7 draaien zoinder problemen. Maar wat ik me afvraag is waarom je een 7200 RPM schijf wil? Is de performance echt zo belangrijk? Oftewel, is je netwerkverbinding sneller dan een 5400 RPM schijf? Een 5400 RPM schijf wordt beduidend minder warm dan een 7200 RPM schijf wat de levensduur absoluut ten goede komt.
5400 vs 7200 is niet echt van toepassing op de netwerkverbinding... Zelfs op een 512kbit upload kun je al verschil merken, vooral bij veel kleine bestanden en random zoekacties. 7200 is zeker aan te raden.

Ik heb zelf een 18gig SCSI in mn servert hangen, 1U. Koeling lukt wel met wat fans. Is dan wel een wat ouder schijfje, maar wel 10k en imho betrouwbaarder dan een IDE disk. Dat ie slechts U2W is (80) itt 100 of 133 bij IDE maakt me niet uit, hij presteerd voor die werkzaamheden ruim voldoende.

Daarnaast stampt een server niet continue 10mb/sec (100mbit vol). Afhankelijk van de toepassingen (webserver, fileserver) zal ie hoogstens wat pieken doen, maar strak continue pompen doet ie ws niet.

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 09-09-2004 10:31 ]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
Mjah, we zijn toch gegaan voor een S-ata raid controllertje met nu nog een enkele WD raptor 36 gb.. hopelijk houdt dit beestje het wel een tijdje vol om contineu te draaien..

denken jullie trouwens dat het nog nodig is om een tweede raptor aan te schaffen voor een raid-1 configuratie? of denken jullie dat de raptor wel zover te vertrouwen is dat dat niet nodig is.. kijk natuurlijk kan een hdd kapot gaan.. maar over het algemeen heb ik het...

anders kunnen we er nog een 40 gb maxtor hdd'tje indoen als backup..

www.google.nl

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-03 19:58

HeepH

Dope Rapper

ik zag net deze...hoewel ik niet weet of hij raid 1 kan draaien....

pricewatch: Sweex Serial ATA Controller (2xSATA150, PCI)

maar lijkt me wel...en de 20 euro die het ding kost moet haast wel in je budget passen ;)

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

HeefStan schreef op 12 september 2004 @ 13:25:
ik zag net deze...hoewel ik niet weet of hij raid 1 kan draaien....

pricewatch: Sweex Serial ATA Controller (2xSATA150, PCI)

maar lijkt me wel...en de 20 euro die het ding kost moet haast wel in je budget passen ;)
sweex zou ik niet graag in mijn server hangen.

ook al heb je een raptor die nog best wel betrouwbaar kan lijken, zal ik als nog voor een miror gaan (of goede back-ups maken) schijfen kunnen na een aantal weken er als nog mee kappen en als de schijf een jaar draait is een reboot ook niet al te gezond.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
Sweex, nee dank je ;) er kotm een Promise controllertje in :) thnx anyway :)

aha.. tsja.. dan laten we er 1 van de 2 maxtor's die er nu inzaten hangen als backup schijf.. die ander gaat onder de hamer, letterlijk :+

www.google.nl

Pagina: 1