YoupY schreef op 11 september 2004 @ 21:24:
Wat is btw wel helemaal stoer zou vinden is als iemand zelf z'n eigen 400W pelt in elkaar kan draaien en voeden. Lijkt me enorm vet om daar een draadje over te zien, maar de pelt is al vrij algemeen ingeburgerd (toepassing in diverse bierkoelers) en 't heeft minder iets van DIE hard dan 't gebruik van een prom, wat imho ook al vrij standaard aan 't worden is....
Pelts zijn (jammer genoeg) zo inefficient dat het PC al voor de hand ligt als je over pelts gaat praten.
Ik zal mijn beweegreden ff vertellen waarom ik een prom gekocht heb:
Ik was bezig met een dual 280w (!!!) pelt setup. Deze pelts hadden een flink vermogen waar ik zeker de 0 graden (stressed) wel mee zou gaan halen.
Een lijstje van benodigd heden:
- 2x 280w pelt 100 euro (te overzien, zo gek veel is dat nou ook weer niet)
- 50 euro voor een heatsink om daarn een 1100W WC block van te maken (akasa copperking 901 oid, bestaat nog steeds overigens), koper uit 1 stuk gefreesde pinnen.
- 2x 400w PSU 24v 150 euro (zelf bouw, 45 euro voor de ringkern)
- Nieuwe radiator opstelling 100 euro (3x airplex evo 240 parralel)_
- nieuwe pomp (eheim 1250) 80 euro
Dit was het wel zo'n beetje. De prijs kun je zelf bereken. Deze was dusdanig hoog dat het niet meer rendabel was. Toen ik voor dat geld (wat ik al op zei had gelegt) een prom zag, was mijn keuze snel gemaakt.
Al was die pelt setup wel uniek in zn soort geweest, immers heeft niemand ooit 2x280w gebruikt, was het niet rendabel.
Voor GPU is een pelt nog steeds heel haalbaar. Een 120w 24v pelt is makkelijk te voeden en is te koelen met een beetje fatsoenlijk GPU blok. Dit geeft temps richting de 0c (vaak 5c - 10c) en dat geeft een behoorlijke performace boost

.
Pelts hebben wel potencieel, maar helaas niet meer op die kachels van nu. 170w pomp je zo uit een barton, dat is absoluut geen probleem.
Ik zou zeggen: GPU --> pelt
CPU --> vapo LS of XE / mach2 ST