Toon posts:

Amd64 3400+ & Peltier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een amd64 3400+ ( de 2.41ghz versie ) en wil deze doormiddel van een peltier of waterkoeling gaan koelen.. ( geen ervaring met waterkoeling )

nu is mijn vraag of er hier al mensen zijn die hier ervaring mee hebben . mijn amdtje wordt 24/7 100% load gebruikt en wordt niet warmer dan 48 graden maar wil graag naar de 25 graden oid of nog kouder..

Ruimte zat in de kast en de voeding is 350w maar een professionele voeding, niet zon ding van 2. 40 euro bij lidll :)

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
peltier of waterkoeling?

lees aub de faqs ff door

Verwijderd

Een peltier wordt altijd samen met een waterkoeling gebruikt, omdat die peltier ook op zijn beurt de warmte moet kunnen afvoeren, dus nu hoef je iig al niet meer te kiezen :)

Verwijderd

Als je geen ervaring hebt met waterkoeling zou ik maar eerst gewoon een mooi WC setje (zelf samenstellen?) aanschaffen. Je kan er altijd nog een peltier tussen schroeven maar dan moet je wel goed zorgen voor isolatie en natuurlijk een hele stevige voeding (of een aparte)...

Zie ook:

WC FAQ

Peltier FAQ

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Als je nog geen ervaring hebt met WC dan zou ik eerst daarmee gaan beginnen, als je tijdens het samenstellen van je set er rekening mee houdt dat je er later ook een pelt bij kan zetten dan kan lijkt me dat 't verstandigst...

Waar je dan rekening mee moet houden is een blok dat veel warmte kan opnemen en een rad dat veel warmte kan afgeven, dat is ook 't belangrijkste aan ween waterkoeling zowiezo

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03

Exigence

dnkroz

De Technische Peltier FAQ van apen-nootjes is handig ter orientatie op peltiers, en wat er allemaal bij komt kijken :)

Voor gebruik met een peltier zijn blokken met een grote interne oppervlakte (verspreid over het hele gebied waar de peltier onder zit) noodzakelijk. Dus geen RBX-like blokken met een dunne bodem en alleen goede koeling recht boven de core.

[ Voor 46% gewijzigd door Exigence op 08-09-2004 20:17 ]

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-01 12:14

Hardfreak

<!--

Als je nog geen ervaring hebt met waterkoeling zou ik eerst daar een werken en een goede waterkoeling maken. Als je zeker bent dat je wil pelten moet je een blok hebben dat je kan pelten (dus minstens 50*50mm onderkant of zoals de Maze4), verder minstens een rad met 2 120mm fans en een degelijke pomp.
En die voeding, hopeloos. Je hebt zeker een 226w pelt nodig en die trekken zo'n 18A van de 12V lijn. Dus dan zou je al zeker 35A nodig hebben op 12V.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Verwijderd

Topicstarter
thnx ik ga mij zeker verder orienteren nu
eens kijken hoe of wat verder :)

Verwijderd

peltiers zuigen voor de huidige kachel procs,
het is zo inefficient , heet en stroomslurpend dat het gewoon niet echt aantrekkelijk meer is.
ik zou je aanraden voor het geld wat je kwijt ben hiervoor aan de phase-change te gaan, dat is veel efficienter en beter.

je betaald toch al snel 200 euro voor een dik genoege waterkoel set voor peltier, 40 euro voor de peltier zelf en 150 euro voor een fatsoenlijke voeding voor dat ding, dan kan je van dat geld veel beter een tweede-hands prom of vapo halen, of gewoon zelf een waterchiller maken van een oude compressor en je bent met een waterkoel setje erbij zelfs nog goedkoper uit.

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 18:21

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 07:49:
peltiers zuigen voor de huidige kachel procs,
het is zo inefficient , heet en stroomslurpend dat het gewoon niet echt aantrekkelijk meer is.
ik zou je aanraden voor het geld wat je kwijt ben hiervoor aan de phase-change te gaan, dat is veel efficienter en beter.

je betaald toch al snel 200 euro voor een dik genoege waterkoel set voor peltier, 40 euro voor de peltier zelf en 150 euro voor een fatsoenlijke voeding voor dat ding, dan kan je van dat geld veel beter een tweede-hands prom of vapo halen, of gewoon zelf een waterchiller maken van een oude compressor en je bent met een waterkoel setje erbij zelfs nog goedkoper uit.
Exactly !

Er komen veel en veel te veel dingen bij kijken, daardoor is het te kostbaar.
In dit geval zal je idd beter af zijn met een 2ehands prom of een vapo.

Turn it off and on again.

Verwijderd

SmokeyTheBandit schreef op 09 september 2004 @ 10:08:
[...]

Exactly !

Er komen veel en veel te veel dingen bij kijken, daardoor is het te kostbaar.
In dit geval zal je idd beter af zijn met een 2ehands prom of een vapo.
Weet je nog tweedehands proms of vapo's te koop?? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 20:04:
Ik heb sinds kort een amd64 3400+ ( de 2.41ghz versie ) en wil deze doormiddel van een peltier of waterkoeling gaan koelen.. ( geen ervaring met waterkoeling )

nu is mijn vraag of er hier al mensen zijn die hier ervaring mee hebben . mijn amdtje wordt 24/7 100% load gebruikt en wordt niet warmer dan 48 graden maar wil graag naar de 25 graden oid of nog kouder..

Ruimte zat in de kast en de voeding is 350w maar een professionele voeding, niet zon ding van 2. 40 euro bij lidll :)
Die mooie prof. voeding van je zakt in elkaar als een kaartenhuis met een pelt eraan ;) 350W is veeeel te weinig. Als hij 350W op de 12V kon geven was het al krap (uitgaande van een 226W pelt)

Daarnaast is een pelt een heel gedoe. Je moet alles isoleren, het vreet stroom, het is mega duur, klote werk en gewoon niet efficient. En als je 24/7 draait dan ga je een hele dikke rekening krijgen.

Om die 3400+ een beetje lekker te koelen heb je minstens een 172W pelt nodig, maar das eigenlijk nog aan de krappe kant. Het trekt wel een watje of 250 gok ik.

Daarnaast heb je er weinig ervaring mee, wat het ook niet makkelijker maakt, maar niet onmogelijk natuurlijk.

Als je hieraan wil beginnen kun je beter een 2e hands prom kopen. Is goedkoper en beter.

• petervandamned
Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 07:54:
[...]

Weet je nog tweedehands proms of vapo's te koop?? :P
Ik wel ;) mail me maar

zelf heb ik nog wat in de aanbieding en ik weet wat adresjes in het buitenland

[ Voor 17% gewijzigd door petervandamned op 10-09-2004 09:18 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou inderdaad als ik jou was beginnen met normale waterkoeling... Als je dat een beetje lekker hebt werken kan je verder kijken naar peltiers :)

Je kan idd ook kijken naar een prom maarja... is natuurlijk een stuk minder leuk om te maken :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
apen-nootjes schreef op 10 september 2004 @ 14:10:
Je kan idd ook kijken naar een prom maarja... is natuurlijk een stuk minder leuk om te maken :)
Mwah, met een prom kun je ook vrij veel doen hoor ;)

En 't is in ieder geval een stuk beter dan dat gerommel met peltiers.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Twynn schreef op 10 september 2004 @ 14:41:
[...]

Mwah, met een prom kun je ook vrij veel doen hoor ;)

En 't is in ieder geval een stuk beter dan dat gerommel met peltiers.
Ehj! Dat rommelen is juist leuk O-) Al die proms zijn voor mensen die te lui zijn om zelf moeite te doen om een koelsysteem te klussen :P (no)fi O-)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
apen-nootjes schreef op 10 september 2004 @ 14:46:
Ehj! Dat rommelen is juist leuk O-)
Dat rommelen is ook leuk.. Maar niet nuttig om als 24/7 systeem te gebruiken.
En tegenwoordig zijn peltiers gewoon niet effectief genoeg. Veel vermogen verstoken, weinig resultaat.
Overigens is phase-change naar mijn idee ook niet ideaal voor 24/7 gebruik :)
Al die proms zijn voor mensen die te lui zijn om zelf moeite te doen om een koelsysteem te klussen :P (no)fi O-)
Pfff.. Aan een prom valt genoeg te klussen.
Bovendien kun jij voor het geld van een 2e hands prom niet je eerste phase change systeem in elkaar klussen..
En tegen de tijd dat jij begint aan een phase-change systeem praat je wel anders ;)

• petervandamned
De mensen die denken dat je van een oude vriezer/koelkast ff een super phaser kan maken, moet ik helaas terleur stellen. Zoals Twynn al aangaf hierboven bezint eer ge begint.
Heb je geen verstand van dit soort zaken kijk dan eerst eens op onze moderator zijn website en ga bij jezelf te rade of je alle moeite en poen hier aan wil besteden

goede waterkoeling en peltier set-up is ook gewoon duur
goede phase-change machines zijn ook duur

lees vooral alle topics hier en op xtreme dan zie je wel welke moeite een eigenbouw kost

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

petervandamned schreef op 10 september 2004 @ 18:09:
De mensen die denken dat je van een oude vriezer/koelkast ff een super phaser kan maken, moet ik helaas terleur stellen. Zoals Twynn al aangaf hierboven bezint eer ge begint.
Heb je geen verstand van dit soort zaken kijk dan eerst eens op onze moderator zijn website en ga bij jezelf te rade of je alle moeite en poen hier aan wil besteden

goede waterkoeling en peltier set-up is ook gewoon duur
goede phase-change machines zijn ook duur

lees vooral alle topics hier en op xtreme dan zie je wel welke moeite een eigenbouw kost
Ik weet het peter :) Ik heb het zelf ook geprobeerd om het van een oude koelkast te maken en heb het maar opgegeven omdat ik de compressor niet sterk genoeg vondt en het allemaal te groot vondt worden (Was een waterchiller aan het maken) Ik weet ook echt wel dat het veel moeite kost :) Alleen ik denk dat een peltier setup helemaal from-scratch opbouwen meer voldoening geeft als een phase-change systeem (of je moet dat ook helemaal van scratch doen maar daar is de TS nog duidelijk niet aan toe, voor de mensen die dat doen idd respect! )

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

apen-nootjes schreef op 10 september 2004 @ 14:46:
[...]

Ehj! Dat rommelen is juist leuk O-) Al die proms zijn voor mensen die te lui zijn om zelf moeite te doen om een koelsysteem te klussen :P (no)fi O-)
apen-nootjes schreef op 10 september 2004 @ 19:32:
[...]

Ik weet het peter :) Ik heb het zelf ook geprobeerd om het van een oude koelkast te maken en heb het maar opgegeven omdat ik de compressor niet sterk genoeg vondt en het allemaal te groot vondt worden (Was een waterchiller aan het maken) Ik weet ook echt wel dat het veel moeite kost :) Alleen ik denk dat een peltier setup helemaal from-scratch opbouwen meer voldoening geeft als een phase-change systeem (of je moet dat ook helemaal van scratch doen maar daar is de TS nog duidelijk niet aan toe, voor de mensen die dat doen idd respect! )
:? :? :? :? :? :?

Moet je dan ook je eigen peltier in elkaar solderen om erbij te horen .
Want dat is toch ook een soort phase change koelsysteem?

• YoupY
Haeg schreef op 10 september 2004 @ 20:53:
[...]

[...]

:? :? :? :? :? :?

Moet je dan ook je eigen peltier in elkaar solderen om erbij te horen .
Want dat is toch ook een soort phase change koelsysteem?
Euhm

Er is eignelijk best wel een groot verschil tussen pelts en phch. Zoals je niet onbekend werkt phch met het veranderen van de fase van een substantie. (gas -- vloeistof)

Pelts werken echter met elektriciteit en doen in principe niets meer dan het transporteren van warmte van de ene kant van de pelt naar de andere kant. Het aantal watts van de pelt bepaald daarbij hoeveel warmte er afgevoerd moet worden wat altijd meer is dan wat de proc genereert om ook nog een beetje te koelen. Waarbij de warmte kant dus ook nog eens goed gekoeld moet zijn, aangezien daar de warmte van de pelt + de proc afgevoerd moet worden.

Het principe heeft iets te maken met positive en negatieve ionen waardoor een pelt werkt. Door stroom te zetten op 2 soorten metaal ontstaat er een stoming en 't principe is dus wel behoorlijk wat anders dan phch ;)

Lijkt me wel enorm stoer als iemand 't voor elkaar zou krijgen zelf een pelt in elkaar te draaien, heb 't in ieder geval nog niet gehoord dat iemand dat ooit zelf gedaan heeft.

offtopic:
Post 1000 uiteinlijkelijk Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/cheer.gif, nog een post of 50 te gaan tot m'n 1000e DOC post >:)

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 10 september 2004 @ 19:32:
[...]

Ligt er maar net aan watvoor persoon je bent. Mij interesseren alleen de getalletjes. Een prom is dus beter ;)

Ik heb ook een pelt setup gehad. Echt veel werk en toen het eenmaal draaide was de pelt te slap (2100+, 172W pelt). Ik was er helemaal klaar mee. Al dat gekloot. Als je niet precies werkt dan word het een puinhoop en aangezien ik daar een hekel aan heb kost het dus tijd. Dus steeds een ochtend of middag bezig.. Daar heb ik het geduld niet voor. Heb alles verkocht :) Daarnaast kost een prom minder of evenveel en koelt WAY beter. 3166Mhz met een pelt? Forget it. Conclusie, een pelt is waardeloos.

Als je het leuk vind met rubber, ceramic en vaseline te spelen dan moet je een pelt nemen. Een pelt op je VGA gaat nog en is de moeite waard.

• YoupY
Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 22:23:
[...]

Ligt er maar net aan watvoor persoon je bent. Mij interesseren alleen de getalletjes. Een prom is dus beter ;)

Ik heb ook een pelt setup gehad. Echt veel werk en toen het eenmaal draaide was de pelt te slap (2100+, 172W pelt). Ik was er helemaal klaar mee. Al dat gekloot. Als je niet precies werkt dan word het een puinhoop en aangezien ik daar een hekel aan heb kost het dus tijd. Dus steeds een ochtend of middag bezig.. Daar heb ik het geduld niet voor. Heb alles verkocht :) Daarnaast kost een prom minder of evenveel en koelt WAY beter. 3166Mhz met een pelt? Forget it. Conclusie, een pelt is waardeloos.

Als je het leuk vind met rubber, ceramic en vaseline te spelen dan moet je een pelt nemen. Een pelt op je VGA gaat nog en is de moeite waard.
Euhm doe mij ook maar PhCh op m'n VGA als 't ff kan ;)

Gaat ook nog ooit gebeuren in de toekomst. Cascade op m'n proc en prom op m'n vga >:), als zal dat ff moeten wachten tot na ik verhuisd ben en weer wat knaken over heb :|

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-02 16:52

nFo

Swiftech bestaat ook nog. :)
Maar dan betaalje ± 125 euro voor een cpu blokje met pelt er in.
Dus alleen leuk als je geld te veel hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/MCW5002-64T/MCW5002-64T.gif

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 13:09
Maw ;

pelt : ineffectief , te zware voeding vereist

phase cooling : vrij ingewikkeld in zelfbouw ondanks de goeie site van Dabit :) , nieuw is het dan weer veels te duur maar toch wel geschikt voor 24 /24 vind ik.

Waterkoeling: denk ik voor jou beste oplossing. Koop een deftige waterkoeling ( vb Innovatek setjes ) en plaatst deze in een high tower. Hoe meer ruimte , hoe makkelijker en sneller om het ineen te flansen :)

Allermakkelijkste oplossing dan voor goede koeling, is misschien een externe waterkoelingsset zoals die van Corsair , hier moet je bijna niet nadenken over 'het inbouwen' van je setje...
( http://www.corsairmicro.com/corsair/hydrocool.html )

Mijn Specs

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

YoupY schreef op 10 september 2004 @ 21:43:
[...]

Euhm

Er is eignelijk best wel een groot verschil tussen pelts en phch. Zoals je niet onbekend werkt phch met het veranderen van de fase van een substantie. (gas -- vloeistof)

Pelts werken echter met elektriciteit en doen in principe niets meer dan het transporteren van warmte van de ene kant van de pelt naar de andere kant. Het aantal watts van de pelt bepaald daarbij hoeveel warmte er afgevoerd moet worden wat altijd meer is dan wat de proc genereert om ook nog een beetje te koelen. Waarbij de warmte kant dus ook nog eens goed gekoeld moet zijn, aangezien daar de warmte van de pelt + de proc afgevoerd moet worden.

Het principe heeft iets te maken met positive en negatieve ionen waardoor een pelt werkt. Door stroom te zetten op 2 soorten metaal ontstaat er een stoming en 't principe is dus wel behoorlijk wat anders dan phch ;)

Lijkt me wel enorm stoer als iemand 't voor elkaar zou krijgen zelf een pelt in elkaar te draaien, heb 't in ieder geval nog niet gehoord dat iemand dat ooit zelf gedaan heeft.

offtopic:
Post 1000 uiteinlijkelijk [afbeelding], nog een post of 50 te gaan tot m'n 1000e DOC post >:)
Of het nu de verdampende vloeistof is die zorgt voor de warmte transport of de halfgeleidende silicium dmv electriciteit dat maakt voor mij niet zoveel uit , het principe blijft hetzelfde .
Mijnheer peltier kreeg het ook voor elkaar dus als je een peltier koopt hoor je er blijkbaar niet bij .

• YoupY
Wat dat betreft is het principe idd hetzelfde. Door middel van het gebruik van een middel (pelt of kokend gas (hmm)) wordt er warmte ontrokken aan de omgeving. Maar de manier waarop het precies werkt is weldegelijk anders.

Een prom hoef je niet meer te koelen (najah je koelt een condensor relatief eenvoudig) en een pelt moet je goed koelen (warmte van pelt + wamte van proc) en daar zit wat mij betreft ook het grote verschil. Uiteinlijk levert een pelt een stuk minder rendement dan een phch gekoeld systeem.

Het idee van het gebruik van een pelt is ook wel een beetje achterhaald. De meeste pelts leveren nauwelijk meer genoeg vermogen om effectief de warmte van een proc af te voeren en deze dan ook nog eens goed te koelen. Dit in tegenstelling tot een prom / vapo, di, custom phch of ln2.

Het gebruik van pelts kan zeker nog wel effectief zijn voor op een vga, maar ook daar liever zou ik pchh gebruiken aangezien die dingen ook steeds meer warmte produceren die op een goede manier (effectief) afgevoerd zal moeten worden.

Als je het voor elkaar krijgt om to koelen tot beneden 0 graden hoor je imho er nog steeds wel bij, al vind ik dat er beter manieren zijn dan pelts. Zie o.a. ook de post van Sandor

Wat is btw wel helemaal stoer zou vinden is als iemand zelf z'n eigen 400W pelt in elkaar kan draaien en voeden. Lijkt me enorm vet om daar een draadje over te zien, maar de pelt is al vrij algemeen ingeburgerd (toepassing in diverse bierkoelers) en 't heeft minder iets van DIE hard dan 't gebruik van een prom, wat imho ook al vrij standaard aan 't worden is....

Verwijderd

Haeg schreef op 11 september 2004 @ 18:46:
[...]

Of het nu de verdampende vloeistof is die zorgt voor de warmte transport of de halfgeleidende silicium dmv electriciteit dat maakt voor mij niet zoveel uit , het principe blijft hetzelfde .
Mijnheer peltier kreeg het ook voor elkaar dus als je een peltier koopt hoor je er blijkbaar niet bij .
Nou.. Als je een pelt koopt doe je iig niet mee in de top :) Anyway, een pelt klussen is weer een andere hobby imo ;)

Mijn simpele mening:
Prom = kouder => prom = beter :P Als mn proc met een baksteen kouder zou worden had ik het ook prima gevonden :+ Als ie maar hard gaat.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 22:26:
[...]

Nou.. Als je een pelt koopt doe je iig niet mee in de top :) Anyway, een pelt klussen is weer een andere hobby imo ;)

Mijn simpele mening:
Prom = kouder => prom = beter :P Als mn proc met een baksteen kouder zou worden had ik het ook prima gevonden :+ Als ie maar hard gaat.
Je heb helemaal gelijk that´s the spirit. ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Epsilon

YoupY schreef op 11 september 2004 @ 21:24:
Wat is btw wel helemaal stoer zou vinden is als iemand zelf z'n eigen 400W pelt in elkaar kan draaien en voeden. Lijkt me enorm vet om daar een draadje over te zien, maar de pelt is al vrij algemeen ingeburgerd (toepassing in diverse bierkoelers) en 't heeft minder iets van DIE hard dan 't gebruik van een prom, wat imho ook al vrij standaard aan 't worden is....
Pelts zijn (jammer genoeg) zo inefficient dat het PC al voor de hand ligt als je over pelts gaat praten.

Ik zal mijn beweegreden ff vertellen waarom ik een prom gekocht heb:

Ik was bezig met een dual 280w (!!!) pelt setup. Deze pelts hadden een flink vermogen waar ik zeker de 0 graden (stressed) wel mee zou gaan halen.

Een lijstje van benodigd heden:

- 2x 280w pelt 100 euro (te overzien, zo gek veel is dat nou ook weer niet)
- 50 euro voor een heatsink om daarn een 1100W WC block van te maken (akasa copperking 901 oid, bestaat nog steeds overigens), koper uit 1 stuk gefreesde pinnen.
- 2x 400w PSU 24v 150 euro (zelf bouw, 45 euro voor de ringkern)
- Nieuwe radiator opstelling 100 euro (3x airplex evo 240 parralel)_
- nieuwe pomp (eheim 1250) 80 euro

Dit was het wel zo'n beetje. De prijs kun je zelf bereken. Deze was dusdanig hoog dat het niet meer rendabel was. Toen ik voor dat geld (wat ik al op zei had gelegt) een prom zag, was mijn keuze snel gemaakt.

Al was die pelt setup wel uniek in zn soort geweest, immers heeft niemand ooit 2x280w gebruikt, was het niet rendabel.

Voor GPU is een pelt nog steeds heel haalbaar. Een 120w 24v pelt is makkelijk te voeden en is te koelen met een beetje fatsoenlijk GPU blok. Dit geeft temps richting de 0c (vaak 5c - 10c) en dat geeft een behoorlijke performace boost :).

Pelts hebben wel potencieel, maar helaas niet meer op die kachels van nu. 170w pomp je zo uit een barton, dat is absoluut geen probleem.

Ik zou zeggen: GPU --> pelt
CPU --> vapo LS of XE / mach2 ST
Pagina: 1