Zelf mini-iso (autoradio) <-> 3.5 mm jack ingang

Pagina: 1
Acties:
  • 3.539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122358

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag een externe ingang maken om laptop/ipod te kunnen aansluiten op mijn autoradio.. Hiervoor moet ik enkel kabeltjes bijleggen naar mijn autoradio.. maar ik weet niet precies welke ik moet gebruiken, misschien kunnen jullie mij hierbij helpen..

het zijn mini-iso stekkers (blaupunkt radio)
Afbeeldingslocatie: http://www014.upp.so-net.ne.jp/harima60/BlauC.JPG

ik had gedacht om misschien gebruik te maken van de ingang van de phone, want die kan automatisch aan en uitslaan. Vooral handig wanneer je gps op je laptop hebt lopen...

Alvast bedankt !

Topicstarter
niemand? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-01 22:49

ACID-dude

Make More Music!

Jawel hoor ;)

Ik heb geprobeerd om het schema te oncijferen, maar ik begrijp het nog niet helemaal.
Staat er nu driemaal de pinout van een stekker afgebeeld? Ik heb wel een aantal radio's ingebouwd, maar hier kan ik zo een, twee, drie geen wijs uit worden. Kun je misschien ook een foto van de stekkers en de achterkant van de radio maken? Het middelste schema begrijp ik wel, maar wat ze nou met Can A, Can B en Ub bedoelen? Keine Ahnung...

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De bovenste twee blokken zijn voorbehouden voor de speakers.. alsook het rechterdeel van die drie kleine blokjes onderaan.. dat is voorbehouden voor de subwoofer..

Het enige blokje dat er nog vrij opzit is het linkerblokje onderaan.. Met AF-R en AF-L enzo erop.. Dit blokje is normaal voorzien voor een cdwisselaar op aan te sluiten (gevonden op het internet). Dus volgens mij zou ik deze moeten gebruiken, weet enkel niet precies welke aansluitingen ik ervan moet gebruiken..
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/3000_3999/3700/3780/3782/378292_LB_00_FB.EPS.jpg

bovenstaande tekening is dus wat ik zou willen maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, weet niet of dat gaat werken, aangezien hij waarschijnlijk niet weet dat er iets is aangesloten zonder dat de besturings pinnen in gebruik zijn... Maargoed, mocht het werken, lijkt het me duidelijk dat je AFL, AFR en AFground nodig hebt... Mocht dit ook niet werken, zou je nog een fm-modulator kunnen aanschaffen, vanaf een eurootje of 30...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hier vind je meer info over alle blokjes : http://www.12vhifi.nl/alfaiso.html

ik had graag het carkit blok gebruikt.. Ik ga eens proberen met die RC-A RC-B voor links en rechts en dan de aansluiting daartussen als massa..

hopelijk werkt het :*)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 122358 op 10-09-2004 10:55 ]

Topicstarter
ik heb het geprobeerd, maar het lukt mij dus niet om er klank uit te krijgen :'(

iemand nog een tip om toch die phone ingang te kunnen gebruiken?

Anoniem: 91634

C16 = switch

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon effe bestellen bij Ron de Vries Carentertainment. Heb ik ook gedaan voor mijn Blaupunkt Heidelberg CD50. M'n Ipod knalt nu vrolijk over de autoradio via de AUX1.

Bestelinfo: 3,5mm stereostekker AUX-IN. (7607001509) Deze adapter kost € 9,-.

En anders even in de Blaupunkt catalogus kijken: http://www.blaupunkt.de/download/Einbauzubehoer_2004_6.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 16-09-2004 18:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Topicstarter
Wat wil je hiermee duidelijk maken?

@Microkid
Kun je mij anders eens zeggen welke waar er draadjes zijn aangesloten?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 122358 op 16-09-2004 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92033

Ik wou ook zoiets hebben in mijn wagen omdat ik een carputer wil steken en deze dan aan de radio hangen om als ik gps heb lopen automatisch het geluid van de laptop te krijgen wanneer het nodig is en ander de laptop, maar voor het automatisch aan en uit schakelen heeft een carkit nog een mute-draad, en deze moet ook aangesloten zijn voor het automatisch overslaan op line-in...

Probleem is dat een laptop of een PC deze mute draad niet heeft, dus kan hetniet anders of niet-automatisch :(

Als je je telefoon ingang wil gebruiken zal je moeten een schakelaartje op de stuur-pin zetten die deze doorverbind met de 12v-lijn, als je lijn in wilt hebben moet je dan het schakelaartje aan zetten en treed de telefoonlijn in werking, als je radio wilt moet je het schakelaartje uit zetten...

als jij een oplossing te weten komt om het toch automatisch te laten verlopen, weet het me dan te zeggen want ik heb nog niks gevonden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, dat zou dan zoiets als een relais moeten worden... maar dan eentje die bij 0,1 v al schakelt... Weet niet of dat bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeyMan schreef op 17 september 2004 @ 01:07:
Tsjah, dat zou dan zoiets als een relais moeten worden... maar dan eentje die bij 0,1 v al schakelt... Weet niet of dat bestaat...
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/benjiv/files/vox.gif

Dit is een sturing om een relais te doen aan en uit schakelen wanneer er signaal zit op de schakeling, maar het probleem met deze schakeling is dat de massa van de lijn en de massa van de wagen aan elkaar gekoppeld worden...

Bij een beetje een moderne radio zijn deze massa's niet dezelfde en krijg je dus aardlussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 20:26
Microkid schreef op 16 september 2004 @ 18:27:
Gewoon effe bestellen bij Ron de Vries Carentertainment. Heb ik ook gedaan voor mijn Blaupunkt Heidelberg CD50. M'n Ipod knalt nu vrolijk over de autoradio via de AUX1.

Bestelinfo: 3,5mm stereostekker AUX-IN. (7607001509) Deze adapter kost € 9,-.

En anders even in de Blaupunkt catalogus kijken: http://www.blaupunkt.de/download/Einbauzubehoer_2004_6.pdf
Zijn radio zal wel geen Aux-in hebben he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@DaPew ik heb iets gevonden op een duits forum :
http://www.pocketnavigati...ebox&hilightuser=0&page=1

Daar staat ook een schema op om een mutebox te maken, en die ziet er toch iets simpeler uit dan die die je hierboven gepost hebt...

laat mij eens weten wat je ervan vind..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mute box werkt niet... Op het moment dat er een stilte in de input zit, schakelt ie naar radio... En das heel erg vervelend kan ik je vertellen...

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

mediamarkt verkoopt zulke kabeltjes gewoon kant en klaar b.t.w.

IP Rocks

Topicstarter
je kunt er toch een delay opzetten van vb 2sec voor ie terugschakelt wanneer er stilte is..

Zou je het zo niet kunnen verhelpen?

• Microkid
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Anoniem: 122358 schreef op 16 september 2004 @ 23:15:
[...]

Wat wil je hiermee duidelijk maken?

@Microkid
Kun je mij anders eens zeggen welke waar er draadjes zijn aangesloten?
Hij zit op de mini ISO C3 aangesloten, volgens mij op de AFL, ARF en massa.
Volgens de PDF is het trouwens artikel 7607897093.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 18-09-2004 12:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 20:26
redguy schreef op 18 september 2004 @ 00:44:
mediamarkt verkoopt zulke kabeltjes gewoon kant en klaar b.t.w.
Welke kabeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122358 schreef op 17 september 2004 @ 18:45:
@DaPew ik heb iets gevonden op een duits forum :
http://www.pocketnavigati...ebox&hilightuser=0&page=1

Daar staat ook een schema op om een mutebox te maken, en die ziet er toch iets simpeler uit dan die die je hierboven gepost hebt...

laat mij eens weten wat je ervan vind..
MikeyMan schreef op 18 september 2004 @ 00:38:
Mute box werkt niet... Op het moment dat er een stilte in de input zit, schakelt ie naar radio... En das heel erg vervelend kan ik je vertellen...
Als ik dat schema zo bekijk zit er inderdaad nergens iets op om de gain of delay te regelen... Ik zie een condensator staat tussen lijn en massa, die staat er bij het schema dat ik gepost heb ook, maar met nog een pot meter er tussen wat me doet vermoeden dat bij jouw schema de gain vol open staat en ik denk dat het vooral het kunnen instellen van delay is dat mijn schemaatje ingewikkelder maakt.

Die mutebox van mij bouwen is niet zo een probleem, maar bij de radio die ik ga kopen gaat er waarschijnlijk geen zo een aansluiting op zitten, dus moet ik niet de mute draad sturen, maar een switchbox..

Switchboxen voor gewone audio schijnen ongeschikt omdat de massa van de lijnuitgang van een radio naar het schijnt niet dezelfde is als van de wagen (en dus ook van de carputer) en dat scheidingstransformatortjes voor audio het frequentiebereik beperken...

Misschien kan je met mijn schema wel de mute sturing bouwen, het relais vervangen door een gewoon normaal open relais en deze aan de ene kant aan de mute hangen en aan de andere kant aan de 12V (of massa, dat weet ik even niet)

(Misschien zou ik ook beter een radio zoeken met zo een aansluiting als ik het zo bedenk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kabeltjes om een lijningang te creëren via de mini-ISO aansluiting, maar je hebt wel nog altijd de mute nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ben om de onderdelen geweest die ik nodig heb, en zal waarschijnlijk morgen eens proberen om het in elkaar te knutselen..
wish me luck :7

Anoniem: 122358 schreef op 21 september 2004 @ 23:34:
ben om de onderdelen geweest die ik nodig heb, en zal waarschijnlijk morgen eens proberen om het in elkaar te knutselen..
wish me luck :7
Hoe is het afgelopen?

Trouwens, ik heb ook nieuws te melden...

Heel dat gedoe met problemen in verband met zwevende massa's op de RCA uitgangen van een autoradio is dus dikke vette zever, ik heb met de multimeter in de hand naar de winkel gestapt en die massa's hangen gewoon aan elkaar... ik denkt dat de verkoper verwarde met de speakeruitgangen (welke ik dus niet eens gebruik), ofwel mij onnodig nog een scheidingstransformatortje wou aanpraten...

Ik heb nu dus een radio gaan kopen (Pioneer DEH-1630R). Ik heb geen zo een mini-iso aansluiting voor een geschakelde lijn-ingang, ook geen lijningang en ook geen CD-wisselaar-aansturing om een lijningang te maken, maar dit heb ik dus nu allemaal niet nodig aangezien ik met oplossingen uit home-hifi kan werken... (heel het VOX idee kan dus gewoon doorgaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoi,
ik heb de schakeling gemaakt, en uitgetest en in princiepe werkt het om de spanningsval te bekomen wanneer er een audiosignaal doorkomt en werkt het om dit niet onmiddelijk terug op te bouwen wanneer er een pauze in zit..

Maar nu ik het op mijn wagen probeerde aan te sluiten merkte ik iets eigenaardigs op...

De phone-mute ingang van mijn autoradio stuurt zelf 5V uit .. Iemand enig idee waarom hij dit doet?

Anoniem: 122358 schreef op 27 september 2004 @ 20:17:
hoi,
ik heb de schakeling gemaakt, en uitgetest en in princiepe werkt het om de spanningsval te bekomen wanneer er een audiosignaal doorkomt en werkt het om dit niet onmiddelijk terug op te bouwen wanneer er een pauze in zit..

Maar nu ik het op mijn wagen probeerde aan te sluiten merkte ik iets eigenaardigs op...

De phone-mute ingang van mijn autoradio stuurt zelf 5V uit .. Iemand enig idee waarom hij dit doet?
muteboxen van gsm's en dergelijke hebben een massa sturing, als je wilt dat de radio mute (of in jouw geval overgaat op lijningang) moet de de mute-draad aan de massakabel hangen, je moet dus met het relais in de schakeling die ik gepost heb de mute kabel aan de massa schakelen.

Ik ben trouwens blij dat je die schakeling hebt gebouwd en dat ze werkt, ik ben ze namelijk zelf nog een beetje aan het aanpassen om een 4-kanaals wisselrelais te bedienen. Bij mij moet namelijk niet de mute-draad geschakeld worden (het mag wel, maar het is lekker nutteloos), maar moeten de lijnsignalen geswitcht worden...

Ik heb al enkele onderdelen van de schakeling binnen, maar west-vlaanderen is niet zo rijk aan electronicaboeren die componenten op voorraad hebben, dus moet ik nog wachten op enkele condensatortjes, de nodige relais en de metalen behuizing...

Ik weet nu dat als de schakeling niet werkt er een slechte verbinding is en het schema dus echt wel goed is...

Thanks ;)

Topicstarter
ik snap mijn autoradio niet meer..

Heb nu gewoon eens om te testen die phonemutedraad met de massa van mijn wagen verbonden. En dan de kabeltjes van mijn discman op RC-A, RC-B en massa vastgemaakt.. Maar ik hoor niks |:( |:(

Radio springt wel over van radio naar Phone, maar ik hoor de discman niet spelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122358 schreef op 29 september 2004 @ 23:15:
ik snap mijn autoradio niet meer..

Heb nu gewoon eens om te testen die phonemutedraad met de massa van mijn wagen verbonden. En dan de kabeltjes van mijn discman op RC-A, RC-B en massa vastgemaakt.. Maar ik hoor niks |:( |:(

Radio springt wel over van radio naar Phone, maar ik hoor de discman niet spelen :/
De mute-sturing werkt alleszins al...

Misschien is het wel een ander signaal... dus geen lijnsignaal maar bijvoorbeeld phono of microfoon of nog een ander type signaal...

Wat me nog net te binnen schiet... sommige radio's en zeker als het niet-standaard aansluitingen zijn (zoals mini-iso) durven wel eens de gekste dingen bijeen gooien, misschien is die RCA en B wel een uitgang in plaats van een ingang...

een mute-box zit meestal tussen de kabel van je linker of je rechter voorspeaker...
Als je dan mute (massa stuurt naar de radio) schakelt deze de ingebouwde versterker uit zodat je geen geluid meer hebt. De mutebox ontkoppelt dan (voor de zekerheid) nog eens de speaker waar die op staat en stuurt het geluid van de telefoon rechtstreeks naar de speaker (er zit daar een 2 Watt versterkertje of zo in...)...

Oudere mute-boxen hebben zelfs enkel een mute-sturing en een aparte luidspreker...

Tenzij blaupunkt in het jaar dat jou radio op de markt is gebracht zelf car-kits maakte zou het me eerlijk gezegd wel verwonderen als er geschakelde lijningangen op je radio zitten (waarom zouden ze?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04 17:47

GeBas

--

zie http://www.icepod.nl voor een mooie oplossing

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Pagina: 1