[FreeBSD/mars_nwe] IPX internal net

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Na enige tijd stoeien en googlen heb ik mars_nwe (een Netware compatible server voor Unix) onder FreeBSD aan de gang gekregen. Ik kan nu met DOS VLM-clients verbinding maken met de server.

Voorheen gebruikte ik het 'echte' Netware en daar moest een nummer van het internal net toegekend worden. Volgens de documentatie van mars_nwe is dit bij mars_nwe ook het geval, zoals beschreven in README.FreeBSD:
Also select an unqiue number for internal net and configure it
as follows:
ifconfig lo0 ipx 0xbebe.1

Note, that you should set host number to 1.
Ik kreeg het met de aanwijzingen in deze file niet aan de praat, maar met Google heb ik twee sites gevonden.
http://people.freebsd.org/~bp/ipxen.html
http://eldemonio.org/documentos/lectura/freebsd/novell.html

Deze sites hebben het niet over een verplicht intern nummer. Die laatste schrijft er niet eens over. Met behulp van die site heb ik het zaakje zonder internal net number werkend gekregen. Later heb ik deze zelf wel toegevoegd omdat veel documentatie zegt dat het internal net alleen niet verplicht is als het geen server-config is en dat is dit wel. Echter zonder routing, een enkele eenvoudige server. In die zin vind ik de verschillende documentatie wat tegenstrijdig en daarom mijn vraag: Kan ik het internal net in dit geval (mars_nwe @ FreeBSD) weglaten (in nwserv.conf internal net op 'auto') of toch expliciet instellen. (beide mogelijkheden lijken in eerste instantie goed te werken)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
rc.conf
ifconfig_dc0f1_ipx="ipx 0x101" #escucha tramas 802.3
ifconfig_dc0f2_ipx="ipx 0x100" #escucha tramas 802.2

ifconfig_lo0_ipx="ipx 0xbebe.1" <<<-- HIER KEN IK EEN INTERNAL IPX NET TOE

ipxrouted_enable="YES"
ipxrouted_flags="-q"

[ Voor 24% gewijzigd door SvMp op 08-09-2004 19:26 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mijn kennis van IPX is niet heel groot, maar volgens mij heb je dat nummer enkel nodig als je moet routeren tussen 2 verschillende netwerken..

offtopic:
Zo niet, dan ben ik wel benieuwd waar het dan wel voor nodig is.. Uhh, Koffie.. jij een idee

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

CyberJ schreef op 09 september 2004 @ 07:15:
Mijn kennis van IPX is niet heel groot, maar volgens mij heb je dat nummer enkel nodig als je moet routeren tussen 2 verschillende netwerken..

offtopic:
Zo niet, dan ben ik wel benieuwd waar het dan wel voor nodig is.. Uhh, Koffie.. jij een idee
IPX, dat is lang geleden. Maar IPX INTERNAL NET is inderdaad voor het routen van NCP packets tussen meerdere servers. Specifieker, dit netwerk is een soort virtueel netwerk dat de NCP packets route tussen de NCP request handler en de route engine. Ik weet niet precies hoe je dat op Linux kan zien, maar het nodenummer van dit interne netwerk nummer is altijd 1.

Waarom gebruik je trouwens zowel 802.3 en 802.2? Je hoeft er maar 1 te gebruiken en persoonlijk zou ik 802.2 gebruiken omdat die iets efficienter is.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
JoetjeF schreef op 09 september 2004 @ 12:31:
[...]

Waarom gebruik je trouwens zowel 802.3 en 802.2? Je hoeft er maar 1 te gebruiken en persoonlijk zou ik 802.2 gebruiken omdat die iets efficienter is.
Dat is zeker waar.
De DOS clients gebruiken in principe 802.2, maar als ik m'n XT met RPL-bootrom weer eens aanslinger dan is die 802.3 nodig :)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Het IPX Internal Network number ben je nodig met meerdere Netware Servers, als je het verkeerd instelt en je hebt meer IPX machines in dat segment krijg je errors op je normale Novell console. Mars_Nwe zal hier waarschijnlijk wel anders mee omgaan dan met een echte Novell server maar ik zou er in ieder iets invullen...

https://powershellisfun.com