[CPU] Speedstep blijft aan staan

Pagina: 1
Acties:

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden van Terw_Dan zijn nieuwe P4-M 2,2 Ghz te leen gekregen om uit te proberen in mijn laptop. Dit is een Compaq evo n800v en deze heeft een intel chipsetje, te weten de 845MP welke volgens Intel precies voor deze cpu gemaakt is. So far so good zou je denken, speedstep wordt ondersteund dus dat gaat werken. Helaas, dat doet het ook, de speedstep staat inderdaad aan, de cpu werkt op 1,2 Ghz. Ik zeg helaas omdat dit ook de enige snelheid is die mogelijk is aangezien hij gewoonweg niet hoger komt. Niet met prime95, sandra of iets van die strekking. Na allerhande tools van Compaq gebruikt te hebben, waaronder een speedstep v2 softwarepakketje, is het nog steeds niet gelukt om het ding sneller te laten draaien. Aangezien deze speedstep v2 software niet werkt onder XP ben ik terug gegaan naar 2000 pro (sp1). Ook GoT heb ik doorgespit en daar kwam ik veelbelovende topics tegen zoals:

Mobile Pentium 4 1,7 GHz op 1,2 GHz ?!

Hierin staat dat een biosupdate de oplossing is maar helaas, dat was bij mijn laptop dus niet het geval. Geen enkele tip uit die topics heeft enig verschil gemaakt in mijn setup.

Een overzicht van wat ik geprobeerd heb:
• Speedstep Software installeren: geen resultaat
• Bios update: geen resultaat
• Chipsetdrivers (nieuwste): geen restultaat
• Powermanagement (windows) anders instellen: geen resultaat
• Stressen met prime95: geen resultaat
• Migratie van XP terug naar 2000 t.b.v. speedstep software: geen resultaat

Specs:
Chipset: Intel 845MP Informatie
CPU: P4-M 2,2 Ghz Informatie
Originele setup: Compaq EVO N800v 1,8 Ghz celeron

Kan iemand mij vertellen wat ik over het hoofd heb gezien?
Als het in een EVO N610c werkt dan zou het ook in die van mij moeten kunnen.

To be determined...

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 18:24
ben je wel zeker dat de bios die cpu onderstuend? want het ligt niet altijd aan de chipset of er iets is wat ie niet of wel ondersteund...

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
De bios detecteerde de cpu goed en geeft er geen blijk van dat deze hem niet zou ondersteunen, eerlijk gezegd zou ik zo 1 2 3 ook geen mogelijkheid weten hoe ik dat zou kunnen achterhalen.

To be determined...

• Wouter06
heb je sp1 geinstalleerd en alle overige updates? mss dat er daar nog ergens een xtra support tussenzit voor die functie

[ Voor 102% gewijzigd door Wouter06 op 08-09-2004 19:58 ]

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Goed dat je het zegt, maar zoals ik al zei is er een speciaal stukje software voor en die heb ik geinstalleerd, zonder succes. Het gaat overigens om Win2k pro sp1.

To be determined...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
probeer anders es Knoppix te draaien (www.knoppix.net) om te kijken of het aan windows ligt of dat het echt hardware(cq. bios)matig niet goed zit.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:13
Heb je dit tooltje al geprobeerd? http://www.diefer.de/speedswitchxp/

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Nee, aangezien ik win2k draai wil dit progje niet installeren, is hier ook een versie van die voor 2000 geschreven is?

To be determined...

• Wouter06
ik heb nog iets gevonden ;)

http://support.intel.com/...pentium4/sb/CS-007499.htm

Hier word uitgelegt hoe je de speedstep kan inschakelen,
de link is voor de "Mobile Intel® Pentium® 4 Processors - M"

Hierin word ook verteld dat er samen met die laptop een driver is meegeleverd speciaal voor die speedstep ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Wouter06 op 08-09-2004 20:03 ]

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Xwen schreef op 08 september 2004 @ 19:58:
ik heb nog iets gevonden ;)

http://support.intel.com/...pentium4/sb/CS-007499.htm

Hier word uitgelegt hoe je de speedstep kan inschakelen,
de link is voor de "Mobile Intel® Pentium® 4 Processors - M"

Hierin word ook verteld dat er samen met die laptop een driver is meegeleverd speciaal voor die speedstep ;)
Inderdaad, dat tabblad heb ik ook. Ik heb ook de drivers van de laptop zelf van Compaq gedownload, alleen heb ik niet echt de mogelijkheid om deze instellingen te doen. Ik ga even screenshots maken en die zet ik hier nog bij.

[edit]
Mijn icoontje in de taakbalk:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mandm/got/taakbalk.bmp

Mijn tabblad:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mandm/got/tabblad.bmp

[ Voor 13% gewijzigd door MaNdM op 08-09-2004 20:10 ]

To be determined...

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:13
Ik heb ook een N800v gehad. Daarbij kon ik volgens mij in de laatste bios Speedstep disablen. In mijn docking station draaide hij altijd netjes op 1,6 GHz (de max snelheid). Heb jij hem al geprobeerd met adapter?

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
biobak schreef op 08 september 2004 @ 20:12:
Ik heb ook een N800v gehad. Daarbij kon ik volgens mij in de laatste bios Speedstep disablen. In mijn docking station draaide hij altijd netjes op 1,6 GHz (de max snelheid). Heb jij hem al geprobeerd met adapter?
Welke biosversie en waar kon je dat instellen? Deze optie heb ik nog niet kunnen vinden. Met adapter maakt nog niets uit helaas :'(

[edit]

Heb even snel gekeken en heb het gevonden, maar hij staat keurig op automatisch.

[ Voor 11% gewijzigd door MaNdM op 08-09-2004 20:17 ]

To be determined...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Heb de speedstep in de bios op blokkeren gezet, maar ook dit heeft geen invloed hij blijft op 1,2 Ghz staan. De speedstep software start na instellen ineens niet meer op en het tabblad bij powermanagement is spontaan onbruikbaar omdat alle items op inactive staan.
[edit]

Om een of andere onverklaarbare reden werkt het nu ineens wel. Drie dagen proberen zonder succes en nu ik HP op wilde gaan bellen en besloot om het toch nog een keer te testen werkt het ineens wel. Iedereen bedankt voor de tips en linkjes, iets heeft geholpen, ik weet alleen niet wat :+

[ Voor 37% gewijzigd door MaNdM op 09-09-2004 09:10 ]

To be determined...

Pagina: 1