[welke ontwikkelomgeving/taal]klein projectje en adviesje

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 14:28

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Ooi, even uitleggen titel: Ik heb een vraagje gekregen voor het maken voor een applicatie. Het is een applicatie wat ervoor zorgt dat het makkelijker en sneller voor moet zorgen dat leraren een rapport (lagere school) kunnen invullen en automatisch rapporten kunnen uitdraaien. Uiteraard moeten die gegevens bewaard worden e.d. de standaard dingen. Dus een centrale DB(nog te kiezen) en een server app en client app. Webbased of niet? ook nog te kiezen.

Ik ben de laatste tijd wat meer bezig met de embedded dingen en dus minder bezig met de desktop/web applicaties. Vandaar ook een klein beetje vervreemding van de .NET mogelijkheden enzo.

Mijn ervaringen met desktop/web applicaties is met de Borland Builder(c++ dus),Visual C++, Delphi, php/mysql.
Ik ben even met c++.NET aan de gang geweest en wil denk ik dus niet met managed code werken, maar dit laatste kan ik helaas niet onderbouwen, omdat ik niet de voordelen c.q. nadelen weet van bijv. c#.
Ik weet dat voor alles wel zon beetje een tutorial beschikbaar is en die kan ik natuurlijk ook allemaal wel doorlezen, maar een tipje vooraf is natuurlijk wel zo makkelijk en handig.

Wat is nou waar een beetje het handigste voor. Ik ben in principe vrij in het kiezen welke ontwikkelmethode en ontwikkelomgeving en progtaal.
Als het een webapplicatie wordt kan het dus waarschijnlijk met ASP.NET, maar het kan dus ook een windows applicatie worden.
Hopelijk is mijn probleempje een beetje duidelijk en een tipje hier en daar is wel welkom. :)

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou zelf voor Delphi gaan, maar die keuze maak ik omdat ik daarin wat meer thuis ben, en je er relatief makkelijk uitgebreide dingen in kan maken. Kiezen web based applicaties in een geval als dit vind ik wat omslachtig, ik zou zelf alleen voor web based oplossingen kiezen als het geheel platformonafhankelijk moet zijn.
Ik zou dus in ieder geval voor een desktop app gaan, en dan, vanwege de lage complexiteit die dit programma vereist, lijkt een pakket van Borland me het geschikst, zo kun je snel wat formpjes in elkaar plempen, en je daarna geheel storten op de inhoudelijke code. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Hey, dat heb ik vorig jaar ook als eindwerk gemaakt voor mij school. In plaats van een commercieel boekhoud programma te maken voor een winkel, ben ik naar een lagere school gestapt.
De hoofdfunctie van mijn programma (= beste van de klas geworden) bestaat er ook uit om punten in te geven en rapporten uit te draaien. (kan verder ook klaslijsten en onkosten afdrukken, maar dat terzijde).

Zelf heb ik gebruik gemaakt van Visual Basic 6 en een Access 2000 databank, omdat het op dat moment het enige was waar we genoeg les van hadden gekregen.

Ik weet niet welke kennis jij hebt van DB/Programmeren, maar ik raad je deze 2 dingen AF.
Naarmate ik vorderde in het project kwam ik steeds meer grenzen en ergernissen van VB en Access tegen. Je wordt téveel beperkt in je mogelijkheden en vrijheid.

Ik stel voor : Java + mySQL ? Multiplatform , redelijk open, goedkoop en vrij uitgebreid.

@NMe84 Over dat snel formpjes maken heb je wel gelijk :) Ik heb echter teveel beperkingen gekend met VB en zijn "simpele" controls om een flexibel rapporten-programma te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Exe-cuter op 08-09-2004 19:03 ]

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Ok je keuze voor Delphi is duidelijk, dan zou mijn keuze eerder vallen voor de builder omdat ik wat meer ervaring in c++ heb. Qua forms layout en drag & drop IDE is de borland omgeving natuurlijk sterk.
Mijn beetje ervaring .NET leert me ook dat dit wel al iets beter is geworden dan in de visual studio 6.0.
Het is wel zo dat het waarschijnlijk dus allemaal op windowssystemen gaat draaien. Alleen is er dus wel enige varieteit in de windows versies.

@Exe-cuter: Ik ben dus vrij in het kiezen van de db. IMO is de mysql in combinatie met php ijzersterk, maar loopt mysql toch iets achter op gebied van database mogelijkheden(view e.d.) dan een Oracle/access. Waarom de combinatie met java? is mij niet duidelijk, tja wel platform onafhankelijk, maar dat is een web app ook.

[ Voor 27% gewijzigd door koli-man op 08-09-2004 19:10 ]

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MySQL zou ik bij iets dergelijks al gauw achterwege laten, neem liever een fatsoenlijk DBMS, zoals MS SQL Server, daar is ook een gratis pakket van.

@Exe-cuter: VB (zonder .NET) is, in vergelijking met de ietwat meer volwassenere omgevingen als Delphi en C++ Builder, van een wat lager niveau. Daarmee is het meteen wat laagdrempeliger voor de beginner, maar onder die bevolkingsgroep wil ik koli-man niet scharen. :)

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
NMe84 schreef op 08 september 2004 @ 19:39:
MySQL zou ik bij iets dergelijks al gauw achterwege laten, neem liever een fatsoenlijk DBMS, zoals MS SQL Server, daar is ook een gratis pakket van.
Is daar een gratis variant van? Zo ja, zijn daar veel beperkingen aan?

Ah ja de MSDE ;) even wat meer info zoekn!

[ Voor 7% gewijzigd door koli-man op 08-09-2004 20:03 ]

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Hoewel de keuze van de taal mijns inziens geen rol speelt hier (je moet niet speciaal direct hardware aanspreken of ik zie niet direct een reden tot het speciaal letten op snelheid van de routines op applicatieniveau), zou ik gaan voor Delphi en Firebird als db. Het lijkt me nogal raar om voor zo'n 'lichte applicatie' een MS SQL licentie aan te schaffen, terwijl Firebird open source is en qua faciliteiten even veelzijdig is als MS SQL. En Access, da's dan weer het andere uiterste :P

Verwijderd

aangezien je de database centraal wilt hebben lijkt me webbased iets maken de simpelste oplossing. hiervoor moet je gewoon ff kijken of er al een server draait op die school. waarschijnlijk moet je voor asp kiezen, aangezien ik niet denk dat er mensen met unix-kennis zijn op een basisschool.

als je een aparte client/server wilt gaan bouwen kan je denk het best kiezen voor de taal die je het meest beheerst (delphi?). als database zou ik zelf gewoon lekker simpel access gebruiken. als je daar problemen mee heb, zoek dan eens naar: "MSDE". soort van MS SQL, maar dan gratis en een paar beperkingen dacht ik..

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Natuurlijk wil ik de database centraal hebben en de school heeft dan ook zeker een server, als het er geen 2 of meer zijn. de MSDE daar ben ik al naar aan het kijken en aan het downloaden.
(imo kan php ook onder een windows server gebruikt worden)
voor client server/app heb ik dus het meeste ervaring met builder.
Maar ik hoor vrij weinig over de .NET varianten. Zowel niet met webbased als met client/server apps.

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 10:38

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Ik gebruik dus .NET, met name VB, omdat ik de rest (nog) niet beheers. In vergelijking met vb6 een groot verschil, ben er wel positief over. Ook de integratie met MS SQL / Access is beter. Als je wil kan je er zelfs een mysql db aanhangen, dacht ik.

Verwijderd

NMe84 schreef op 08 september 2004 @ 19:39:
En waarom is MySQL niet fatsoenlijk :?

Ik denk dat de TS genoeg heeft aan een (simpel) MySQL db + een php script via een webpage. Scheelt ook installeren of systeem vereisten.
Een "simpele" PC met internet voldoet.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 20:30 ]

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 20:07:
aangezien je de database centraal wilt hebben lijkt me webbased iets maken de simpelste oplossing.
[snip]
Waarom?
Executable op de server en snelkoppelingen op de clients gaat toch even goed, of zie ik hier iets belangrijks over het hoofd?

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Wezen schreef op 08 september 2004 @ 20:28:
[...]

Waarom?
Executable op de server en snelkoppelingen op de clients gaat toch even goed, of zie ik hier iets belangrijks over het hoofd?
Nou, dat lijkt me ook minder. Dat was vroeger meer het geval van de "domme" terminals. Het lijkt mij dat de executable op de client pc staat die een verbinding maakt met de server/data. Op de server staat gewoon een sql server te draaien en een applicatie waarmee je de sql/data/toegang kunt beheren.

@CyberVee: over mysql lees nog even de rest van het topic en dan ook wat over mysql geschreven wordt.(niet zwart wit zien en zijn ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door koli-man op 08-09-2004 20:33 ]

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:29
XiN-eViL schreef op 08 september 2004 @ 20:25:
Ik gebruik dus .NET, met name VB, omdat ik de rest (nog) niet beheers. In vergelijking met vb6 een groot verschil, ben er wel positief over. Ook de integratie met MS SQL / Access is beter. Als je wil kan je er zelfs een mysql db aanhangen, dacht ik.
MySQL kan je ook integreren in VB6 hoor. Gewoon via ODBC, je moet maar 'ns rondneuzen op www.mysql.com . Ik denk dat het MyODBC noemt. Je vind het vrij vlug...

[ Voor 4% gewijzigd door CyberThijs op 08-09-2004 20:32 ]

Verwijderd

webapplicatie over SSL, dat ben ik gewoon ;)

[paranoia modus]
op scholen weet je nooit hoever die kleine klunzen met PC's zijn, maar als er een pc klas is wil je niet dat er passwords gesnifft worden en achteraf rapporten met 90% uit de printer rollen.
De database enkel openzetten voor de host met de webapplicatie (kan zeker in mysql, maar anderen moeten het ook wel kunnen)).
[/paranoia modus]

Als er een bug is deploy je gewoon een nieuwe webapp-versie en iedereen is mee.

nadeel. Wil je dat mensen bijvoorbeeld thuis rapporten in kunnen vullen, gegevens in een XML bestandje opslaan (je programma zelf natuurlijk, niet Pietje Puk de leraar godsdienst). Dan ben je inderdaad beter met een C/S applicatie, tenzij de server ook aan internet zelf gehangen kan worden, maar goed beveiligen dan;)

Dus ik zou die requirements nog wat verder uitspitten dan puntjes invullen... Leerkrachten hebben thuis meestal nog heel wat werk. Niemand doet die dingen graag dubbel, dus kun je ze beter die punten laten invullen in iets dat ze kennen (Excel?).

Nu ik er aan denk. Onlangs heb ik een presentatietje over office 2003 en XML gehad. Je kan je office documentje aan een webservice hangen met wat macro's enzo. Ik was niet echt onder de indruk (ik kan het zelf nergens gebruiken), maar
a) leerkrachten krijgen een supergoedkope office licentie
b) dit is het modelgeval dat ons ook daar opgevoerd werd...
c) wie kent nu geen excel. Als je rondvraagt zullen reeds heel wat leerkrachten excel gebruiken voor hun puntenlijsten denk ik.
d) webservice haalt vorige puntenlijst op/ doet update. Je gaat naar huis met je excel bestand op diskette, bewerkt de punten, de volgende dag open je je excel op school en doet een submit naar de server.

brainstormen dus....zoveel mogelijk gebruiksvriendelijke features (homeworking bijvoorbeeld) bij proberen denken en dan adhv die 'requirements' de beste oplossing kiezen.

Verwijderd

koli-man schreef op 08 september 2004 @ 20:31:
[...]

Nou, dat lijkt me ook minder. Dat was vroeger meer het geval van de "domme" terminals. Het lijkt mij dat de executable op de client pc staat die een verbinding maakt met de server/data. Op de server staat gewoon een sql server te draaien en een applicatie waarmee je de sql/data/toegang kunt beheren.
ALs je het op je werkstation installeerd moet je ze allemaal afgaan bij een update, als je de applicaties op de server in een shared directory zet scheelt een hoop werk.
@CyberVee: over mysql lees nog even de rest van het topic en dan ook wat over mysql geschreven wordt.(niet zwart wit zien en zijn ;) )
Volgens mij gaat het alleen maar om wat naampjes en rapportcijfertjes. Dus had ik het idee dat MySQL dan ruim voldoet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 20:50 ]

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Dan is er ook nog het afdrukken van het rapport. Ik weet wel dat er direct vanuit een webapp een document gemaakt kan worden maar volgens mij is dat met een report oid in een stukje beter. Maar ook hier ben ik niet meer helemaal van op de hoogte.

edit:
Tja als het invullen e.d. gebeurt via een webapp, dan kan het afdrukken natuurlijk altijd nog via een html/css opmaak of desnoods met een client applicatie.

[ Voor 26% gewijzigd door koli-man op 08-09-2004 21:01 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

koli-man schreef op 08 september 2004 @ 18:48:
... een rapport (lagere school) kunnen invullen en automatisch rapporten kunnen uitdraaien. Uiteraard moeten die gegevens bewaard worden e.d. de standaard dingen. Dus een centrale DB(nog te kiezen) en een server app en client app. Webbased of niet? ook nog te kiezen.
....
"Uiteraard " ? Voor een lagere school ?
Hoe vaak maakt een leraar een rapport ? En op basis waarvan ? (Repetities ?)
Wat is er op tegen dat die leraar aan het eind van de dag / week of in een pauze naar die ene stand-alone schooladministratie en rapport-PC gaat, en daar in MS-Access de cijfers invult ?

Een cliënt-server systeem, met elke leraar zijn PC lijkt me een beetje overkill.
Een stand-alone PC is dan veiliger., en bovendien is de kans groter dat de leraar dáár wel mee kan werken (bovendien is er dan maar 1 Access / Office Professional licentie nodig)

[ Voor 12% gewijzigd door Brothar op 08-09-2004 21:06 ]

eagle

Verwijderd

Je gaat naar huis met je excel bestand op diskette, bewerkt de punten, de volgende dag open je je excel op school en doet een submit naar de server.
Dit zie ik dus geen enkele leraar doen, tenminste geen die ik ken ;)

Bovendien, er is altijd wel iemand die z'n diskette met punten in de PC laat zitten, of de diskette gaat kapot, raakt kwijt ofzo.

Ik zou gaan voor een webbased oplossing. Da's waarschijnlijk het gemakkelijkste qua distributie/deployment en bovendien kan iedereen wel een beetje met een browser overweg. Daarnaast biedt het naar de toekomst toe ook mogelijkheden om leerlingen/ouders van thuis uit studieresultaten te raadplegen (toekomstvisies doen het altijd goed op presentaties :Y) ). Tenslotte is het denk ik de makkelijkste manier om de gegevens centraal en vertrouwelijk te houden. Er wordt in principe niks locaal opgeslagen.

[Nog even dit]

Met de MyODBC koppeling zie ik niet waarom je geen MySQL zou gebruiken. Ik zou zowiezo de license van de MSDE van MS SQL een goed nalezen als het om een serieus project gaat (ook al is een school een non-profit organisatie!). Bovendien denk ik dat het ontbreken van de management GUI bij de MSDE een groter struikelbok is dan het installeren van de ODBC source voor MySQL... maar goed, da's mijn persoonlijke opinie :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 21:12 ]

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
@brother:
Een leraar maakt 3 keer per jaar een rapport. Dat á gemiddeld 25 leerlingen. Dit wordt door ongeveer 15 leraren gedaan. Leraren zijn net als studenten lui en gaan op het laatst allemaal naar die éne pc. File bij de pc.
Leraren hebben allemaal hun eigen laptop, betaald door "het Rijk".
Dat is dubbel werk als het door de studentadmin nog een keer gedaan moet worden, als de gegevens centraal bewaard kunnen worden en het direct ingevuld wordt. Dat scheelt werk dus tijd dus geld voor de school.

Bovendien staan er tegenwoordig in een basisschool meer computers dan men denkt.

Nou een eerste conclusie. Ik zie de voordelen in wel van een webbased applicatie.
Het is makkelijker met updaten, het is platformonafhankelijk en voor de meesten al gauw bekend. (btw weet ik dat ze dus een eigen server op school hebben maar ook webruimte voor een eigen website/apps e.d. Wat er trouwens mogelijk is met die webruimte weet ik nog niet, dus php of asp of asp.NET).
hmmz dus dan zit ik nog een beetje met het afdrukken en wat ik dus ga gebruiken. .NET of php/asp

[ Voor 45% gewijzigd door koli-man op 08-09-2004 21:25 . Reden: typo ]

• Choxo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11-2023

Choxo

n\o/ne

Ik sluit me volledig aan bij websjwans

De voordelen van het online te regelen wegen echt niet op tegen die van locale programma's ofzo.

Het is (in mijn ogen) ook gemakkelijker om het online te maken/coden!

×××

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Choxo schreef op 08 september 2004 @ 21:22:
Ik sluit me volledig aan bij websjwans

De voordelen van het online te regelen wegen echt niet op tegen die van locale programma's ofzo.

Het is (in mijn ogen) ook gemakkelijker om het online te maken/coden!
Ehm, desktop apps hebben oneindig veel voorsprong op webapps. Ten eerste is het veiliger te maken, tenzij de webapplicatie niet is aangesloten op het internet. Ten tweede wordt je door webscripting gelimiteerd door de scriptingtaal, waar Object Pascal of C++ alweer een heel stuk dichter bij machinecode staan.

En voor degene die hierboven vroeg wat er mis is met MySQL: wat is er niet mis mee? :X

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-05 21:51

pistole

Frutter

Nog even mijn duit in het zakje :)

Indien je spreekt over een "centrale DB" waarvan meerdere locaties over relatief trage verbindingen gebruik moeten maken, dan zou ik kiezen voor een web-based of server-based (aka terminal server / citrix / xxx) oplossing.
Server-based lijkt me ivm licentiekosten uitgesloten.

Als je op alle locaties een "centrale DB" zou hebben (in een LAN omgeving dus) kan je (natuurlijk) beter gebruik maken van een applicatie die op de client draait (eventueel vanaf een servershare gestart)

Wat betreft programmeertaal/-omgeving in RDBMS is het erg individueel/afhankelijk van voorkeur.
Ik zou echter willen stellen dat als het om grote hoeveelheden data gaat (nee dus) en om vele transacties (ook niet) dat je een goed supported / licensed RDBMS zou moeten gebruiken.

Ik frut, dus ik epibreer

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

koli-man schreef op 08 september 2004 @ 19:46:
[...]

Is daar een gratis variant van? Zo ja, zijn daar veel beperkingen aan?

Ah ja de MSDE ;) even wat meer info zoekn!
MSDE is limited tot 5 concurrent connecties dacht ik, wat je in een client/server omgeving an sich aardig op kan breken, tenzij je er een webapp op bouwt.

Gezien de omschrijving die je geeft zou ik sowieso voor webbased gaan, fat clients zijn erg outdated voor simpele projectjes als dit. Dan heb je vervolgens de keuze tussen ASP.NET en PHP, en gezien je ervaring met C++ zou ik voor de 2e gaan, omdat PHP syntactisch en wat libraries betreft op vrijwel alles leentjebuur speelt bij de std-c-libs. Ik heb zelf ook PHP in 2 avonden geleerd, en mijn server draait ook MSDE met PHP ertegenaan (rocksolid) :)

ASP.NET is een fantastisch produkt (ik dev er fulltime in overdag) maar leer je niet 'even snel tussendoor', en vandaar dus mijn advies voor PHP. Wat betreft de database.... tja ik vind MySQL een idioot stom brak produkt, en MS SQL en dus MSDE werkt stukken beter :) Je moet alleen ergens de Enterprise Manager en Query Analyzer tools vandaan zien te trekken om er echt goed mee te kunnen werken (je kunt vanaf een 'echte' SQL Server CD ook los de client-tools installeren).

Professionele website nodig?

• Brothar

Brothar

meester

koli-man schreef op 08 september 2004 @ 21:09:
@brother:
Leraren ... op het laatst allemaal ...
Dat is dubbel werk ... studentadmin nog een keer ... moet.

Nou een eerste conclusie. voordelen ... webbased applicatie.
.. eigen server op school hebben maar ook webruimte
Laat ik wat explicieter zijn:
Wat kán, móet niet. (Ik wilde/wil slechts prikkelen tot nadenken/analyseren voordat je direct naar een oplossing toe denkt)

In wezen, als er een studentenadmin is (Is die er echt ? Waarin verschillen de lagere school leraren van de meesters en juffen die ik heb gehad ? Of is dat weer een stukje bureacratisering "uit Den Haag" ?), moet dié de cijferadministratie regelen (toch ?).
Wat ik eigenlijk bedoel is: hoe is de taakverdeling, wat zijn de "werkprocessen", wie mag wat wel, en wie niet (bijvoorbeeld: cijfers aanpassen => CRUD-matrix ? Dan gebeurt er ook niets dubbel !).

Waarom meteen "groot" denken als het ook simpel kan ?
(Vgl. ook even Pistole: weinig data, geen zware belasting)

Natuurlijk is een web-toepassing leuk (en "modern") om te maken, maar is dat ook het handigste ?
Trouwens, een Access-toepassing - met welke database op de server dan ook ODBC-gekoppeld - kan prima dienen voor een vorm van prototyping (waarna je de "geaccordeerde applicatie" ombouwt tot een bevéiligde web-applicatie).
En wil de schoolleiding dat ook ?

[ Voor 6% gewijzigd door Brothar op 08-09-2004 22:14 ]

eagle

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
curry684 schreef op 08 september 2004 @ 22:04:
[...]

MSDE is limited tot 5 concurrent connecties dacht ik, wat je in een client/server omgeving an sich aardig op kan breken, tenzij je er een webapp op bouwt.

Gezien de omschrijving die je geeft zou ik sowieso voor webbased gaan, fat clients zijn erg outdated voor simpele projectjes als dit. Dan heb je vervolgens de keuze tussen ASP.NET en PHP, en gezien je ervaring met C++ zou ik voor de 2e gaan, omdat PHP syntactisch en wat libraries betreft op vrijwel alles leentjebuur speelt bij de std-c-libs. Ik heb zelf ook PHP in 2 avonden geleerd, en mijn server draait ook MSDE met PHP ertegenaan (rocksolid) :)
tja, ik ben na wat ik een beetje gelezen heb over MSDE ook wel daar benieuwd naar om dat te gebruiken. Ik heb ook wel een beetje php ervaring.
Het is in principe geen supermoeilijk systeem, alleen gaat het ietjes anders dan vroeger.
Vroeger gaf men gewoon punten maar dat is tegenwoordig niet meer.
Nu moeten de leraren een "goed" of een punt van aandacht geven. En als het laatste het geval is dan moet er een reden opgegeven en een korte beschrijving opgegeven worden.
Dan is het natuurlijk makkelijk als leerling gegevens maar één keer ingevoerd hoeven te worden en darna nooit meer.
Voor de historie is dit ook makkelijk, omdat leraren aan een leerling ok een algemene beschrijving kunnen maken aan het einde van het jaar wat weer makkelijk is voor de volgende leraar een klas hoger.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

pistole schreef op 08 september 2004 @ 22:02:
Nog even mijn duit in het zakje :)

Indien je spreekt over een "centrale DB" waarvan meerdere locaties over relatief trage verbindingen gebruik moeten maken, dan zou ik kiezen voor een web-based of server-based (aka terminal server / citrix / xxx) oplossing.
Server-based lijkt me ivm licentiekosten uitgesloten.
Dus je raad webbased aan over een trage link......
Als je op alle locaties een "centrale DB" zou hebben (in een LAN omgeving dus) kan je (natuurlijk) beter gebruik maken van een applicatie die op de client draait (eventueel vanaf een servershare gestart)
...en je raad een losse applicatie aan over een "snelle" link.

trage link: data + user interface over de link.
Snelle "link": puur data over de lijn, interface staat lokaal (applicatie op de client).

Ik snap je redenering niet helemaal. Ik zou nooit een webapp bouwen over een trage lijn. Webapp's zijn al traag genoeg en halen het kwa snelheid en feel niet bij een losstaande applicatie. Als je dan ook nog een webapp over een trage link gaat draaien dan heb ik nu al medelijden met de gebruikers.
Met een losse applicatie kan je nog lokaal data chachen en slim wijzigingen doorsturen van en naar de server. Iets wat een stuk moeilijker gaat in een webapp.

[ Voor 3% gewijzigd door Creepy op 08-09-2004 22:15 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Brothar schreef op 08 september 2004 @ 22:11:
[...]

In wezen, als er een studentenadmin is (Is die er echt ? Waarin verschillen de lagere school leraren van de meesters en juffen die ik heb gehad ? Of is dat weer een stukje bureacratisering "uit Den Haag" ?), moet dié de cijferadministratie regelen (toch ?).
Wat ik eigenlijk bedoel is: hoe is de taakverdeling, wat zijn de "werkprocessen", wie mag wat wel, en wie niet (bijvoorbeeld: cijfers aanpassen => CRUD-matrix ? Dan gebeurt er ook niets dubbel !).
Dat is dus het verschil met een hogeschool/uni en een basisschool.
Een leraar op hogeschool geeft één vak. beheert die punten van leerlingen en geeft die in ergens.
Een leraar op een basisschool beheert alle punten van alle leerlingen in hun klas en het invoeren van punten heeft een studentenadministratie in principe niets mee te maken. Dat die administratie een kopietje er misschien van maakt..dat kan.

verder is het basisschoolwereldje vrij klein. En wat een beetje handig werkt spreekt zich snel rond en daarom probeer ik het niet té klein en té simpel te zien.

• Brothar

Brothar

meester

koli-man schreef op 08 september 2004 @ 22:18:
[...]

verder is het basisschoolwereldje vrij klein. En wat een beetje handig werkt spreekt zich snel rond en daarom probeer ik het niet té klein en té simpel te zien.
Aha, dus een commercieel produkt ..

eagle

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Brothar schreef op 08 september 2004 @ 22:23:
[...]

Aha, dus een commercieel produkt ..
Nee geen commercieel produkt, maar mijn keuzes nu, kunnen wel in de toekomst hun uitwerking hebben. (misschien de keuze voor MSDE nu, en dan later migreren naar zijn grotere broer, aangezien licenties voor scholen nooit het grote probleem is.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:26

macnerd

No Apples please :-)

Betreft MSDE: je kunt hierbij 25 concurrent users bedienen.

Verder lijkt de applicatie mij niet zo bijzonder uitgebreid dat het echt een merkbaar performanceverschil zal opleveren of je het client/server of webbased aanpakt. Kies dus een manier die eenvoudig te beveiligen is en makkelijk te onderhouden is. Ook zal de hoeveelheid gegevens en de frequentie van het bijwerken niet echt een doorslag geven voor de ene of de andere database. Er zullen weinig gegevens zijn en ze worden sporadisch bijgewerkt. Access kan ook wel wat megabytes aan hoor...

Daarnaast kun je ook nog een soort kruising maken, waarbij je een standalone client maakt met een webbrowser component voor de interface. Hierdoor is een flexibele, automatisch te updaten interface mogelijk, compleet met validatieregels. So far niets nieuws t.o.v. webbased applicaties. Wel kunnen de gegevens bijvoorbeeld offline geraadpleegd worden en is er dus min of meer een backup. Enfin, dit is gewoon een kwestie van brainstormen... :)

Om cijfers voor leerlingen en ouders inzichtelijk te maken, zou een beveiligd deel gemaakt kunnen worden op de website van de school. De gegevens zouden dan dagelijks, wekelijks of na wijzigingen kunnen worden geupload vanuit de school. Misschien wordt de website gehackt, maar men komt niet aan de echte gegevens, en bovendien worden mogelijke aanpassingen door leerlingen bij de eerstvolgende update overschreven. Uiteraard zul je ook dan bij je invoerapplicatie en de server aan beveiliging moeten denken.

MacNerd

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Cijfers inzichtelijk maken ? Man dat kon al begin jaren 90 maar wel via modem, niks nieuws aan :+

Verwijderd

Mijn moeder is zelf leerkracht in het basisonderwijs en haar school werkt (probeert?) ook de puntenlijsten via da computer door te spelen. Iedere klas heeft een eigen diskette met een excell bestandje op. Dit excell bestandje op zich heeft een aantal tabs -één voor ieder vak (zogeheten puntenlijsten)
-en 1 waarin alle rapporten via een macro worden gegenereerd.
In de week voor de rapporten worden de diskettes afgegeven en afgeprint.

Dit systeem werkt vrij goed, het hoeft dus helemaal niet uitgebruid te zijn. Wel zijn er, vind ik, redelijk wat fouten (diskette's gaan kapot, excell is duur, wanneer er 2 leerkrachten voor de dezelfde klas staan moet de diskette doorgegeven worden en liefst zonder de punten van de andere leerkracht te wissen), maar blijkbaar valt dit nog mee.

ik denk dat het op zich veel belangrijker is om een iets te maken wat héél erg eenvoudig is, en zelfs dan er tijd voor uittrekken om die leerkracht hun te tonen hoe het ding precies werkt tesame met een klaarheldere handleiding voor leerkracht thuis .Hoe vaak dat ik niet mijn moeder heb moeten helpen omdat er weer iets niet ging ("hoe moet ik dat nu weer opslagen???", "waarom is dat nu ineens in een andere kleur???"). Wat ik ook merkte is dat wanneer windows weeral "plots" crashte (niet moeilijk met een pc vol spyware) dat er grote ergernis was omdat het werk van de voorbije uren weg was (en dan was er ineens AUTOSAVE). Ook bugs zijn meer dan ergerlijk voor een complete computerleek ("waarom crasht dat programma ineens???")

Dit is misschien een minder technisch antwoord op je vraag, maar ik denk dat het beter is om iets simpels te maken waar iedere leerkracht mee overwerg kan, dan heel veel tijd te besteden aan een heel erg goed programma waar de meeste gebruikers in zullen verdwalen.

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 03:03:
Dit is misschien een minder technisch antwoord op je vraag, maar ik denk dat het beter is om iets simpels te maken waar iedere leerkracht mee overwerg kan, dan heel veel tijd te besteden aan een heel erg goed programma waar de meeste gebruikers in zullen verdwalen.
Tja, dus zoiets met die diskette wordt het dus zeker niet!

Dit is dan ook zeker de bedoeling dat het een simpel, goed te begrijpen applicatie wordt. Maar ik heb ben altijd een beetje huiverig voor vragen achteraf, van kan dit niet kan dat niet, want daar kan ik wel eens de zenuwen van krijgen.
En op zich kunnen leerkrachten op een basisschool wel redelijk met een computer omgaan.

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:34
koli-man schreef op 08 september 2004 @ 20:57:
Dan is er ook nog het afdrukken van het rapport. Ik weet wel dat er direct vanuit een webapp een document gemaakt kan worden maar volgens mij is dat met een report oid in een stukje beter. Maar ook hier ben ik niet meer helemaal van op de hoogte.

edit:
Tja als het invullen e.d. gebeurt via een webapp, dan kan het afdrukken natuurlijk altijd nog via een html/css opmaak of desnoods met een client applicatie.
Ik zie het afdruk probleem eigenlijk niet. Zoals je zelf aangeeft met html/css. Wat nog een andere optie is is het maken van een pdf bestand met php.

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Topicstarter
Joa, ik ga het eens aanpakken met als db de MSDE, en de combinatie met php eens proberen. Een webapp dus met een admin voor het onderhouden e.d. En dan de verschillende leraren met hun login. Afdrukken kan ook gedaan worden met wat ook Cavalera nog even aangaf.
Als daar behoefte aan is, dan kan het altijd nog een clientapp gemaakt worden als ze dat graag willen. :)

Pagina: 1