Toon posts:

Probleem met partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik het hier goed gepost heb maar hier komt die dan..

Ik heb de laatste tijd problemen met mijn voeding, om te testen of het me voeding werkelijk was had ik dus me 2 cd-rom drives + me 2de harddisk (maxtor s-ata 120gb) losgehaald van de voeding... windows opgestart en alles.. alles ging goed..

pc weer uitgezet, harddisk weer vastgekoppeld.. kreeg ik vervolgens een foutmelding (niet precies deze.. kan het niet meer herinneren): Cannot find boot device, please select proper boot device etc.. blabla:P

nou.. ik had dus echt iets van wtf is dit nu weer.. ben ik lekker klaar mee (had hetzelfde probleem trouwens toen ik me s-ata disk had gekocht en erin had gezet.. precies zelfde melding..

ik heb daarna dus 2 uur lopen klooien, kijken waar het aan zou kunnen liggen.. heb niets gevonden (Dit is wel niet het probleem maar als iemand weet hoe dit te voorkomen is volgende keer dat ik een s-ata disk erbij zet is het handig)

Ik windows opnieuw geinstalleerd op 1 van de 3 partities van me ATA 120 GB disk (maxtor) en opgestart..

Alles okidoki weer:) maar nu het volgende:

Als ik bij mijn computer kijk is vervolgens de partitie van mijn s-ata disk C:\ en me windows partitie is op mysterieuze wijze D:\ geworden

Dus ik dacht, mja rechtermuis op mijn computer -> manage -> Disk management..

Staat er dus vervolgens achter D:\ (windows) bij status: Healthy (Boot) en bij C:\ staat er bij status Healthy (System)

hoe komt die in godsnaam aan system????

het probleem is dus nu dat windows geen system partitie mag aanpassen..

Ik wil gewoon me windows partitie C maken en de ander D ofzo..

enig idee iemand?

Verwijderd

Klinkt alsof je de instellingen in BIOS niet helemaal goed hebt staan. Het heeft mij ook een boel moeite gekost om dat allemaal echt lekker aan de gang te krijgen. In de handleiding van je moederbord staat er een boel over.

Als je met partities aan de slag gaat is het wel wijs om de boel met Partition Magic aan te pakken, en niet vanuit windows, lijkt me.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-03 22:56
Om te beginnen wordt op dit forum liever geen twee vragen in één topic gesteld.

Vraag1: Dat er een bootdevice niet kan worden gevonden, komt omdat in het BIOS de volgorde van boot volgorde verkeerd staat of "probeer ook andere bootdevices" uitstaat. Meer informatie zie bios(moederbord)boekje

Vraag2: Windows zet altijd zijn bootbestanden op de eerste partitie die hij tegenkomt op de harde schijf waarvan windows de indeling begrijpt. Daarna vraagt hij in de setup waar je de rest wilt neerzetten. Probleem hoe je dit kunt voorkomen. Zorg dat windows de eerste partitie (tijdelijk)niet herkent. Ik gebruik daar ranisch partition manager voor, maar dat is wel gevaarlijk i.v.m. gegevens verlies.

Als ik het goed begrijp heb je twee harde schijven één SATA en één PATA.
Windows staat op de PATA. In dit geval zal windows van de master hard disk(SATA) de eerste partitie nemen en die tot c:\ omtoveren en daarna zijn eigen partitie die op de PATA.

Of staat windows toch op de SATA?
In dat geval heb je windows op de tweede partitie gezet en de bootbestanden staan op de eerste partitie.

[ Voor 23% gewijzigd door FireWood op 08-09-2004 17:38 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties alvast..

bij mijn eerste probleem:

ik had al gekeken bij de bios boot volgorde:

1) floppy
2) me ata disk (windows)
3) cd rom..

ik kon geen 4 kiezen en ik kon mijn andere harddisk dus ook niet erbij zetten.. ik zal eens in het boekje kijken of ik er meer over kan vinden

over de partities:

kan ik dus ook gewoon me s-ata loshalen, windows opnieuw installeren en de s-ata vastkoppelen?

krijg ik dan niet weer probleem 1?:)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-03 22:56
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:37:
......
kan ik dus ook gewoon me s-ata loshalen, windows opnieuw installeren en de s-ata vastkoppelen?

krijg ik dan niet weer probleem 1?:)
Als je dat goed in hebt gesteld in iedergeval niet.

Het beste is om één schijf er in te zetten(maakt niet uit welke) ervoor zorgen dat de eerste partitie vrij en leeg is en daar dan ook windows op installeren. Dan komt daar automatisch ook de bootbestanden terecht, aangezien dat dat deeerste leesbare partitie is.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed