Toon posts:

Linux server met linux clients (X session)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alle,

Onze workstations en flaptops zijn alle linux dozen. (SuSE 9.1 pro) Onze servers zijn uiteraard ook linux. Nu in heel uitzonderlijke gevallen wil ik nog wel eens ontwikkelaars adviseren om een X sessie open te trekken naar onze applicatie server (SuSE 8.2). Je doet dit d.m.v wat te hakken aan de Xdm config op je server en dan met in een nieuwe tty (uuh scherm) runlevel 3 of liever in runlevel 5 en een simpele window manager op te starten, xterm open te trekken en dan vervolgens met het commando
code:
1
X :0 -query server.domain.nl

een X sessie op te starten

Als je voor de tweede optie kiest (windows manager runlevel 5) dan kun je netjes switchen tussen de X Servers (CTL + ALT + Fx). Alleen ben ik opzoek naar een applicatie die een nieuwe Xserver kan opstaren binnen een huidige sessie. Dus in je KDE wil ik een tool/applicatie hebben die een x sessie kan open trekken naar een server zonder dat ik op een nieuw display zit. In weze dus het zelfde als krdc (VNC connectie maken) alleen dan voor een XServer.

Wie heeft hier ervaring mee en/of weet een goede applicatie die dit kan realiseren.

ps.
kom a.u.b niet met vnc (is namelijk singel user), of ssh (-X) wat ik doe niks anders. en voor de duidelijkheid in andere topics ging het over linux clients en windos terminal servers, bij mij dus niet linux -- linux

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
[Free]NX?

Geen idee of die dat wel kan hoor, ik roep ook maar even wat ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Wilke op 08-09-2004 17:52 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij zoek je gewoon de nested x server toch? Xnest, of nestX. Zit als optie bij de standaard X11 distributies dacht ik. Daarmee kun je dus een X11 sessie openen in een venster.

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 08 september 2004 @ 17:57:
Volgens mij zoek je gewoon de nested x server toch? Xnest, of nestX. Zit als optie bij de standaard X11 distributies dacht ik. Daarmee kun je dus een X11 sessie openen in een venster.
Nice! dat is inderdaad het gene wat ik zoek;
code:
1
Xnest -geometry 1152x864 -query machine.domain.nl :1

Beetje onstabiel maar ok

Thanks, Heb ik nog een vraag, Welke poorten moet ik minimaal open hebben staan om de remote connect te accepteren in mijn vuurmuur?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 11:30 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Voor xdm (het inloggen) 177 en voor de ofzonderlijke sessies 6000 en hoger, voor iedere sessie een poort.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 11:00
wat je ook kan doen is de FreeNX pakken: het werkt bij freenx heel simpel (heb het zelf gister ff getest) :

je maakt een local user aan: bijvoorbeeld piet

daarna doe je
code:
1
nxserver --adduser piet

dan is de user piet geauthoriseerd om de nxserver te gebruiken

ff een password aanpaken voor de user piet:

code:
1
nxserver --passwd piet <insertpassword>

en de user piet kan inloggen met het wachtwoord via de NX client.

Via de nxclient kan je ook gelijk compressie aanzetten over het netwerk. Met gewone Xnest oid dan gebruik je veel meer dataverkeer. Daarom vond ik nxserver gewoon handiger.

Voor de vuurmuur zet je de sshpoort open (om als user op de ssh in te loggen) en vanaf port 1000 -> 1099 als je 99 users hebt

want user 1 logt in op het nxsysteem en gebruikt port 1001 , de 2e user 2002 enz

edit:

ik heb de FreeNX experimentele versie van debian gebruikt, die je kan vinden voor ff simpel te googlen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Newjersey op 09-09-2004 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Leuk initiatief dat freenx maar een aantal dingen zijn toch wel jammer;

Duurde een half uur voor dat ik een download vond, vervolgens is het elke en alleen voor debian geschikt. Nou koppig dat ik ben met ik wat zitten kloten met de source (ook weer debian based) en de .deb files. Uitendelijk heb ik de shell scriptjes weten te bemachtigen om vervolgens heel mijn linux doos de verkoten. Om een onbegrijpelijke manier had de setup (wat je moet runnen als root) mijn bash libs verkloot, is mijn flaptop gecrashed en kon ik niet meer inloggen als een gewone user had geen toegang tot mijn home dir terwijl deze toch echt van mij was (mysql en postgres waren ook dood ivm de deamon users). Door een orginele bash rpm de forcen heb ik na een half uur onderzoek het weten op te lossen.

Dus niks persoonlijks tegen jou maar;

De eikels die een programma schrijven en dit (wat super is) in de opensource wereld smijten en het vervolgens niet compatible en enkel en alleen voor een distro geschikt is terwijl en toch echt gewoon bash is vind ik een beetje heel erg matig.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 11:00
woops.. naja iig als ie officieel uitkomt kan je hem nog een keer proberen.. als ie als rpm uitkomt..

maarja bij mij onder debian werkt ie iig perfect..

Verwijderd

Topicstarter
Newjersey schreef op 09 september 2004 @ 15:05:
woops.. naja iig als ie officieel uitkomt kan je hem nog een keer proberen.. als ie als rpm uitkomt..

maarja bij mij onder debian werkt ie iig perfect..
Jah het verhaal van je klonk interresant, dus dacht even snel omheen te kunnnen hacken!. maar goed geen debian pakketjes meer voor mij! haha. Ik hoopt dat ze er mee verder gaan en uiteindelijk als "gewone" source op sourceforge plaatsen 8)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

het is een experimenteel project, waarom denk je dat jij het zo moeilijk hebt om het uberhaupt te kunnen downloaden? Ze gooien het in de opensourcewereld omdat er dan mensen zijn die het bijvoorbeeld kunnen aanpassen aan een andere distro.

Overigens zit het ding ook in portage (zojuist ge-emerged, strax kijken of het werkt).

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 09 september 2004 @ 15:54:
het is een experimenteel project, waarom denk je dat jij het zo moeilijk hebt om het uberhaupt te kunnen downloaden? Ze gooien het in de opensourcewereld omdat er dan mensen zijn die het bijvoorbeeld kunnen aanpassen aan een andere distro.

Overigens zit het ding ook in portage (zojuist ge-emerged, strax kijken of het werkt).
Wat ik denk...?

Dat het experimenteel is weet ik. maar source is source of het nou op windhoos of unix of wat dan ook geschreven is maakt geen f#ck uit. Maar .deb packages met een hoop spul is geen goede source. deze andere evnt goede source was een oudere versie. Het gaat mij er alleen om dat men zich niet op een distro moet richten. Hoe de opensource wereld weet ik wel.

Maar goed goed initiatief van deze ontwikkelaars

Maar wat ik ook niet onbelangrijk vind;

Welke poort moet er minimaal openstaan voor een X connectie?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 17:23 ]

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:56
over packaging : dat kom je overal tegen. de ati-drivers zijn er alleen als rpm's (handig, als een non-rpm systeem gebruikt). maar 'alien' is je vriend.

http://www.kitenet.net/programs/alien/

heeft mij al een paar keer uit de brand geholpen. is niatuurlijk niet gezegd dat je daarmee je systeem _niet_ om zeep kunt helpen, vooral omdat er vaak allerlei '--force' opties nodig zijn...

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
je kan ook ipv xnest (je vind die manier instabiel) gewoon je command aanpassen zodat deze een nieuwe display neemt:

X :1 -query hostname

ik vind het raar dat dit antwoord nog niet is geweest, dus wss lees ik ergens over... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mayco op 09-09-2004 19:21 ]

Verwijderd

Mayco schreef op 09 september 2004 @ 19:20:
je kan ook ipv xnest (je vind die manier instabiel) gewoon je command aanpassen zodat deze een nieuwe display neemt:

X :1 -query hostname

ik vind het raar dat dit antwoord nog niet is geweest, dus wss lees ik ergens over... :)
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:19:
...x sessie kan open trekken naar een server zonder dat ik op een nieuw display zit...
:>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:19:
of liever in runlevel 5 en een simpele window manager op te starten, xterm open te trekken en dan vervolgens met het commando
code:
1
X :0 -query server.domain.nl

een X sessie op te starten

Als je voor de tweede optie kiest (windows manager runlevel 5) dan kun je netjes switchen tussen de X Servers (CTL + ALT + Fx).
Die opmerking is idd nog niet voorbij gekomen omdat ik die namelijk zelf al aan gaf!
;)

• cold
  • Niet online
hier is de source te downloaden moet je wel effe zelf compilen :)
http://www.nomachine.com/download/snapshot/nxsources/
hier staat een howtoo voor gentoo maar is voor een deel ook wel bruikbaar voor suse :)
http://forums.gentoo.org/...t=214455&highlight=freenx

[ Voor 39% gewijzigd door cold op 10-09-2004 09:50 ]

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

cold schreef op 10 september 2004 @ 09:47:
hier is de source te downloaden moet je wel effe zelf compilen :)
http://www.nomachine.com/download/snapshot/nxsources/
hier staat een howtoo voor gentoo maar is voor een deel ook wel bruikbaar voor suse :)
http://forums.gentoo.org/...t=214455&highlight=freenx
Dat is toch de niet-vrije variant? het gaat om freenx (en knx-client oid, maar daarover kan ik niets vinden, laat staan sources).

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1