NASLite floppy maken lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
ik wil dus een naslite fileserver maken

nou is er bij hun een image te downloaden van 1,7mb..de floppy moet met bv. rawrite geschreven worden, maar moet eerst op 1,7mb geformateerd worden

hier begint en eindigt het verhaal eigenlijk al voor mij

onder windows geprobeert te formateren met winimage (1,68 lukt nog wel, 1,72 niet :( )

onder dos geprobeert met fdformat, programma hangt muurvast

geprobeert met 3 floppydrives en tig diskettes

heeft iemand nog recentelijk zo groot floppy's geformateerd met succes :?
waar moet ik opletten....

als ik ze het beste onder linux zelf kan maken, welke distro kan ik dan makkelijk gebruiken
(liefst cd image/bootcd en zo klein mogelijk..qua downloaden en instellen etc)

ps. de vraag had in tig fora gekunt, maarja..je moet m ergens stellen en het gaat immers om een linux-server-flop

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

ik denk niet dat dat formatteren echt nodig is. Bij een image zit de formattering over het algemeen de formattering er al bij. Heb je al geprobeerd om die 1,7mb image gewoon te laten schrijven naar flop?
Misschien gaat dit wel allemaal meteen goed :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• dawuss

dawuss

gadgeteer

micheljansen.org

Verwijderd

Gebruik programma "Maxidisk" kan je gewoon 1,7 meg floppies mee formatteren :)

Format and/or copy Microsoft 1.7 meg DMF disks;

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 17:39 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 09:51
Weet je wat ze op hun site zeggen:
We have not found a way for making a NASLite floppy disk in Windows NT/2000/XP.
Dat wordt dus toch linux ben ik bang. Ik zou et met een kleine live-CD proberen, Damn Small Linux bijvoorbeeld. En anders Knoppix.

[ Voor 49% gewijzigd door Jesse op 08-09-2004 17:39 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
op hun site staat inderdaat dat ze geen manier weten voor onder win..wil niet zeggen dat ie er niet is natuurlijk...
maargoed

GRDuw werkt niet onder 2000 (direct hardware aanroepen)
anders ging het onder windows (winimage) fout als ie verder dan sector 80 moest..vraag me nog steeds af of die floppies niet wilden, de drive of dat >sector80 in windows gelimit is :?

zoiets als dat damn-small-linux zocht ik (denk ik) ff proberen....

[edit1] en natuurlijk inderdaad (onder dos) ff proberen wat er gebeurt als ik dirct rawrite doe

tot nu toe kwam het erop neer dat de image er wel op stond, maar bij laden van de ramdisk iets misging (foute sectoren..mijn gok de sectoren die niet geformateerd waren)

[edit2] net geprobeert te rawriten zonder eerst te formateren, maar dat werkt inerdaad niet

[ Voor 31% gewijzigd door Losha op 08-09-2004 19:09 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De Win-variant van dd: http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/rawwrite/dd.htm
Of: man dd: http://www.mediacollege.com/cgi-bin/man/page.cgi?topic=dd :?

@dawuss: het is shareware.

[ Voor 9% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 08-09-2004 21:32 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Losha

Losha

Topicstarter
^zucht

ben nu op dat systeem maar "ff" mandrake aant instaleren (lag nog ergens)
damn-small wil niet booten..die hele $##@pc wil niet van cd booten..terwijl er een optie voor in de bios is

in de andere pc's zit geen floppy, kan dat win-dd nu niet proberen dus :(

had ik maar een beroep geleerd....of een ander hobby gekozen

[edit]
nou..het lijkt te lukken onder linux
maak maar meteen 5 floppen..straks kijken of er eentje nog wil booten ook

HET IS GELUKT _/-\o_

en ik hoefde er alleen compleet linux voor te instaleren 8)7 ;( :'(

[ Voor 31% gewijzigd door Losha op 08-09-2004 22:33 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
aangezien ik wat problemen heb met de snelheid van de hardschijf onder naslite, wil ik even met de floppy rommelen (op de floppy zit geen autodetectie van dma modes etc...ff handmatig instellen dus).
je kunt vanuit de floppy niet als root inloggen (voor ruimtebesparing niet eringezet...)

weet iemand hoe ik (het liefst onder windows) een rawwrite image kan openen en editen ?

anders kan/moet ik mischien eerst knoppix booten en kan dan mischien op de floppy editen, maar dan moet ik eerst een halve pc ombouwen (nu geen floppydrives etc.)

zat programma's die *.img kunnen openen, maar alleen cd-images
geen floppy image :(

[ Voor 8% gewijzigd door Losha op 30-09-2004 21:12 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

img bestanden zijn alleen nullen en enen lijkt me. Is dus wat lastig editten kan je geen source downloaden van NASlite en daarmee een img maken

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
TrailBlazer schreef op 01 oktober 2004 @ 07:42:
img bestanden zijn alleen nullen en enen lijkt me. Is dus wat lastig editten kan je geen source downloaden van NASlite en daarmee een img maken
doh, elk bestand bestaat uit 0 en 1, daardoor is het niet lastiger om te editten.

Je kunt het beste knoppix booten en de img mounten, dat kan vast wel, (die ondersteuning is beter dan bij windows) en dan kun je hem editten. Maar is er geen handleiding bij om je te vertellen hoe dat moet? (of mailinglist, of forum etc)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Kees schreef op 01 oktober 2004 @ 09:03:
[...]

doh, elk bestand bestaat uit 0 en 1, daardoor is het niet lastiger om te editten.

Je kunt het beste knoppix booten en de img mounten, dat kan vast wel, (die ondersteuning is beter dan bij windows) en dan kun je hem editten. Maar is er geen handleiding bij om je te vertellen hoe dat moet? (of mailinglist, of forum etc)
Ondersteunt Windows uberhaupt andere filesystems dan FAT en NTFS?
Ik denk in ieder geval dat je je een boel ellende bespaart door Knoppix te gebruiken om het floppy image te editen :)

micheljansen.org

• Losha

Losha

Topicstarter
helaas is er geen source beschikbaar
(is wel linux maar zo heel openlijk gaan ze niet om met hun produkt :( )
ik denk dan dat ik inderdaad maar onder knoppix ga proberen (en ja onder windows kun je ook andere fs lezen..met hulpdrivers/progs...ook ext2 bijv.)

[edit]
nou :( onder knoppix kan ik mn niet mounten..hij ziet de hele floppy gewoon niet ?! ook raar dit
hij boot ervanaf...dacht dat het gewoon linux is..maar knoppix kan er niks mee :(

[ Voor 28% gewijzigd door Losha op 01-10-2004 19:41 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Het lijkt me vreemd dat er geen source beschikbaar is. De linux kernel, en de meeste utilities, vallen onder de GNU Public License, en die stelt (simpel gezegd) dat je altijd de source mee moet leveren als je gebruik maakt van de code.
Het zijn alleen de "Server Components" die proprietary zijn, en dus niet als source meegeleverd. De rest kun je hier vinden.
ext2 kun je inderdaad onder linux lezen, maar dat is allemaal heel beperkt, en eigenlijk nauwelijks werkbaar. Het is niet eens een driver, slechts een tooltje, je kunt het niet als schijf benaderen.
Ik vind het vreemd dat je het drive image onder knoppix niet kunt mounten. Waarschijnlijk doe je iets niet goed. Dat je systeem vanaf die floppy boot is natuurlijk ook hartstikke logisch, het is tenslotte een bootflop, wat dacht je zelf? Dat Linux voorkomt dat van diskette wordt opgestart, nog voor het uberhaupt geladen is? :P

[ Voor 15% gewijzigd door dawuss op 01-10-2004 23:00 ]

micheljansen.org

• Losha

Losha

Topicstarter
keek toch zo over resources heen (oeps)
maar ik wroet liever in de floppy zelf dan eerst de hele source uit te moeten pluizen (tegen de tijd dat ik daar een beetje uit ben hebben ze het zelf vast wel gefixt :) alhoewel ze neit de snelsten zijn..+ ik ben ongeduldig :Y)

voor de rest is het me wel duidelijk hoor..ik druk me af en toe mischien vreemd uit..maar ik snapt wel
tuurlijk is het logisch dat ik van die flop kan booten, niet logisch is dat ik hem niet kan mounten (andere floppys wel..dus verkeerd doen zal wel meevallen)

wat het echter wel is: die naslite is op 1772kb geformateerd..mischien moet ik eerst iets instellen voor knoppix m ziet ?! (ben totaal neit thuis in linux..vandaar)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Losha schreef op 01 oktober 2004 @ 23:12:
keek toch zo over resources heen (oeps)
maar ik wroet liever in de floppy zelf dan eerst de hele source uit te moeten pluizen (tegen de tijd dat ik daar een beetje uit ben hebben ze het zelf vast wel gefixt :) alhoewel ze neit de snelsten zijn..+ ik ben ongeduldig :Y)

voor de rest is het me wel duidelijk hoor..ik druk me af en toe mischien vreemd uit..maar ik snapt wel
tuurlijk is het logisch dat ik van die flop kan booten, niet logisch is dat ik hem niet kan mounten (andere floppys wel..dus verkeerd doen zal wel meevallen)

wat het echter wel is: die naslite is op 1772kb geformateerd..mischien moet ik eerst iets instellen voor knoppix m ziet ?! (ben totaal neit thuis in linux..vandaar)
Heb je geprobeerd het floppy image te mounten met het loopback device? ("-o loop")

Edit: Ik heb er zelf eens naar zitten kijken, en ik kom er niet achter van welk filesystem die floppy gebruik maakt. Misschien dat iemand daar iets zinnigs over kan zeggen?
Ik ben met Onno uit #linux tot de conclusie gekomen dat het mounten niet goed gaat doordat de floppy bootable is, en dus niet geheel bestaat uit het root filesystem dat je wilt mounten.
Hoe je om dat probleem heen komt weet ik echter nog niet ;)

Edit: Met behulp van de website van [url=]Wolf[/url] ben ik achter het tooltje "rdev" gekomen, waarmee je deze offset waarschijnlijk kunt bepalen:
# rdev -r /tmp/NASLite-SMB.img
Ramsize 17187

[ Voor 30% gewijzigd door dawuss op 01-10-2004 23:55 ]

micheljansen.org

• Losha

Losha

Topicstarter
nog geen tijd gehad om erna te kijken..maar zo te lezen hoeft het ook niet meer ?!
ze zijn er eindelijk mee begonnen ernaar te kijken
binnenkort komen ze met een nieuwe versie dan dan WEL dma ondersteund
ze hebben het zelf nu over 400 tot 600% snelheidswinst (hardeschijf) met de testversie

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Losha schreef op 08 oktober 2004 @ 19:30:
nog geen tijd gehad om erna te kijken..maar zo te lezen hoeft het ook niet meer ?!
ze zijn er eindelijk mee begonnen ernaar te kijken
binnenkort komen ze met een nieuwe versie dan dan WEL dma ondersteund
ze hebben het zelf nu over 400 tot 600% snelheidswinst (hardeschijf) met de testversie
Dat is wel ongeveer hoe veel dat scheelt ja, DMA op een fatsoenlijke pc :)

micheljansen.org

Verwijderd

Ik probeer hier ook al een uur een floppy te maken...
Maar ik geraak niet verder als altijd op laatste een fout...
Ook de fd0u1722 verstaat mijn linux (fedora) niet
fd0 daarin tegen wel dan begint ie mooi de image te unpacken op de floppy maar geeft op het laatste een in en uitvoer fout ...
Is er een andere manier om naslite te installeren of is er een ander goed en klein nas osje

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 16:01:
Ik probeer hier ook al een uur een floppy te maken...
Maar ik geraak niet verder als altijd op laatste een fout...
Ook de fd0u1722 verstaat mijn linux (fedora) niet
fd0 daarin tegen wel dan begint ie mooi de image te unpacken op de floppy maar geeft op het laatste een in en uitvoer fout ...
Is er een andere manier om naslite te installeren of is er een ander goed en klein nas osje
Dit is een topic van een jaar oud. De vraag in het topic is inmiddels ook opgelost.

Ik stel dus voor dat je je eigen topic opent. Zorg dan wel dat de topicstart wat duidelijker is dan je reply hier, het lijkt nogal onsamenhangend. Vermeld OS en geef eventueel de foutmelding die je krijgt of een stukje log. Probeer ook eens een andere flop, misschien is ie niet zo lekker meer.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.