[PHP] Hoe effectief PHP developen? *

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik werk nu al een tijdje aan een website (php) met behulp van ultraedit. Op zich een mooi programma alleen heb ik nu een webserver die 3-4 seconden nodig heeft om te connecten. Ik draai zelf geen php-server dus moet ik alles uploaden voordat ik het checken kan.

Ik ben nu dus eigenlijk wel benieuwd wat jullie zoal voor programeer-progje gebruiken en of er misschien ook een programma is dat de ftp-verbinding open houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

De meeste devvers die je hier tegen zult komen draaien hoogstwaarschijnlijk een eigen (evt 'lite') installatatie van PHP & Apache & Mysql @ Localhost of, zoals ik hier heb op een dedicated intranetserver met afgeschermd test gedeelte..

Dit dev't het snelst, en het veiligst (Je wil niet toevallig met een eindeloze loop je halve server om zeep helpen)

Daarbij komt nog, er zijn GEEN echt goeie FTP anti-timeout schemes, aangezien 95% van de FTP servers tegenwoordig de optie 'Block anti-timeout schemes' hebben...

[ Voor 41% gewijzigd door SchizoDuckie op 08-09-2004 16:36 ]

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 18:27

pjvandesande

GC.Collect(head);

Deze optie zit toch in de gratis leech-ftp? Hoewel ik dit niet zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

GlobalScape's CuteFTP en eigenlijk alle FTP-progs die ik ken houden de verbinding open. De meeste devvers die ik ken draaien overigens lokaal wel gewoon PHP, scheelt een hoop geneuzel. En PHP proggen gaat wmb het beste met Dreamweaver (syntax highlighting et al).

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 16:14
Ikzelf gebruik om te editten PHPEdit en voor het lokaal testen gebruik ik XAMPP (www.apachefriends.org)
Heel handig. Gewoon installeren en je hebt alles klaar staan.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 21:53

Tux

Waarom zou je trouwens niet gewoon een webserver + php op je eigen pc draaien?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

curry684 schreef op 08 september 2004 @ 16:37:
GlobalScape's CuteFTP en eigenlijk alle FTP-progs die ik ken houden de verbinding open. De meeste devvers die ik ken draaien overigens lokaal wel gewoon PHP, scheelt een hoop geneuzel. En PHP proggen gaat wmb het beste met Dreamweaver (syntax highlighting et al).
offtopic:
PHP met dreamweaver? Is dat niet net zoveel overkill zoals een plaintext bestand tikken met word 2003?

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:46

samo

yo/wassup

PHPDev (http://www.firepages.com.au/) bied een makkelijke php install op je eigen pc, werkt ook zonder admin rechten, en je zet het af wanneer je wilt zonder al te veel problemen...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik gebruik UltraEdit voor editten en ik upload t naar een dev gedeelte op mn server met FlashFXP. Dit werkt zeer snel en effectief. Ik heb geen zin om op mn eigen pc een webserver op te zetten met apache, php + gd library, mysql etc. terwijl alles al mooi draait op een andere snelle server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Papa Eend schreef op 08 september 2004 @ 16:39:
[...]

offtopic:
PHP met dreamweaver? Is dat niet net zoveel overkill zoals een plaintext bestand tikken met word 2003?
offtopic:
Nee, want bij php komt vaak ook HTML kijken en je kunt dan dus WYSIWYG ook je html onderhouden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 11:38

Ajunne

Uitje

De meeste devvers die ik ken weten dat een lokale php draaien weinig tot geen nut heeft aangezien je toch nooit de volledige instellingen van de server waarop je wil draaien kunt nabootsen. Het beste kun je nog gewoon werken op dezelfde server, maar dan in een aparte map (password protected uiteraard) waarop je development-versies van je software laat lopen. (Of een aparte vhost werkt natuurlijk ook mooi)

En als je PHP syntax checking wilt kun je eens proberen met ActiveState Komodo. Gewoon de php.exe in je PATH gooien en syntax checking werkt voor PHP. Je kunt er trouwens ook PERL enzo mee ontwikkelen.

Komodo moet je normaalgezien wel kopen, verder zal ik maar zwijgen zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door Ajunne op 08-09-2004 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een twee virtualhosts op m'n webserver, een voor development en een echte zegmaar. ik werk op verschillende systemen dus laat ik liever de bestanden centraal staan. voor het editen gebruik ik eclipse met de plugin van xored.com en de ftp-webdav plugin. met die laatste kan ik de bestanden lokaal synchroniseren met die op de server. werkt best praktisch moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

[...]

offtopic:
Laatste keer dat ik checkte was Dreamweaver nog bedoeld als de complete tool voor iedere webdeveloper, en lijkt het me dus weinig overkill voor een webdeveloper :P

Daarnaast is VS.NET toch ook geen overkill om ASP.NET mee te devven? Dat kan ook in notepad of UltraEdit hoor. * curry684 snapt wellicht het punt niet helemaal :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik draai lokaal gewoon Apache met PHP & MySQL. Af-en-toe tank ik het over naar mijn thuisserver (Linux) om daar even uitgebreid te testen. Als editor gebruik ik HTML-kit, Devpad (<- eigen progsel) of Dreamweaver.

Testen op live servers doe ik nooit, als je een keer met een foute loop je server ophangt of met een verkeerde query een database sloopt heb je een probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 08-09-2004 16:51 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Ik gebruik VIM om te editen op de (unix)testbak zelf.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:35
Ik heb gewoon een linux machine met apache, php, mysql en samba lokaal draaien.

Lekker makkelijk met kopiëren en plakken in de verkenner.
Niet moelijk doen met ftp steeds up- en downloaden,
gewoon direct op de webserver aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

ik gebruik homesite 5+ om alles in te kloppen.

Verder exact dezelfde setup als op de server behalve het OS (w2k @ server / XP thuis)
Identieke versies van php apache imagemagick gd etc

Veel meer heb ik niet nodig eigenlijk, hoewel de syntax highlighting van homesite af en toe de mist in gaat.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Waarom zou je niet goed kunnen testen op een lokale installatie? Ik heb de installatie hier gewoon zo strak mogelijk (safemode aan e.d.) gezet en nog nooit problemen gehad wat betreft code. Enige mogelijkheden zijn ontbrekende modules e.d. maar die fouten vang ik al op tijdens de installatie van de software middels checks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baZzz.com
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-08 11:41
Ik gebruik EditPlus met ingebouwde FTP client voor 'remote' editing. Werkt goed.
Voor lokaal gebruik ik tegenwoordig EasyPHP (http://www.easyphp.org/?lang=en). Heb een tijdlang PHPDev gebruikt, maar die is wat verouderd t.o.v. EasyPHP en wat minder mooi afgewerkt.

-vliegen is jezelf op de grond werpen en missen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
[...]

offtopic:
Waarom is dat overkill :? ... Je hoeft toch niet in design mode te werken. Sterker nog dat doe ik niet. Ik werk altijd in code mode en doe alles in Dreamweaver.
Ik werk met templates dus HTML en PHP strict gescheiden. De file tree werkt gewoon perfect, en als ik niet Dreamweaver gebruik dan gebruik ik Crimson. Maar een overkill slaat nergens op in ieder geval.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banpei
  • Laatst online: 25-10-2022

Banpei

Hachiroku on this touge?

Ajunne schreef op 08 september 2004 @ 16:43:
De meeste devvers die ik ken weten dat een lokale php draaien weinig tot geen nut heeft aangezien je toch nooit de volledige instellingen van de server waarop je wil draaien kunt nabootsen. Het beste kun je nog gewoon werken op dezelfde server, maar dan in een aparte map (password protected uiteraard) waarop je development-versies van je software laat lopen. (Of een aparte vhost werkt natuurlijk ook mooi)
Op zich kan je voor het overgrote deel dus wel gelijk krijgen aan de server waar het op komt te staan. Dan kan je iig 95% van de fouten uit de code halen. ;)

Daarnaast had ik op mijn vorige werk na enig uitzoekwerk altijd wel een vergelijkbare configuratie gemaakt:
Workstation: W2k + IIS
Server: RH6 + Apache
En dan werkte het voor 99% procent op exact dezelfde manier.
AtleX schreef op 08 september 2004 @ 16:45:
Testen op live servers doe ik nooit, als je een keer met een foute loop je server ophangt of met een verkeerde query een database sloopt heb je een probleem.
Naast het feit dat je idd nooit op een live-server iets moet gaan developen ligt dat dan eerder aan de instellingen van de server: foute forloop zou vanzelf een script timeout moeten geven na 30 seconden (tenzij je dat natuurlijk zelf overruled, of php als dll onder IIS draait) en een verkeerde query doe je toch echt zelf. Altijd backups maken (you never know!) en een "tweede" development versie van de site op de server zetten als test versie is imo een zeer goede oplossing.

AE86 gevonden! | So what I thought I'd do was, I'd pretend to be one of those deaf-mutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik HTML-Kit als editor (btje onbekend heb ik t idee), maar die heeft ook een ingebouwde FTP ding, waarmee ik eigenlijk nooit problemen heb met verbinden/time-outs. Enige wat ie niet kan, is sFTP, maar dat heb ik niet vaak nodig. En het meeste ontwikkelwerk gebeurt op localhost of op een lokale server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 16:50

BoomSmurf

Am-Ende!

Ik gebruik altijd SYN (zie SourceForge) voor PHP.. En voor wat andere dingen. Gewoon een general purpose syntax highlighting edit tool. Qua FTP mogelijkheden geloof ik dat er wel wat in zit, maar dat gebruik ik nooit. Heb zelf een klein tooltje dat met een druk op de knop mijn lokale en inet bestanden synct. Draai zelf thuis dus ook een installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Dat is wel vaag dan. Wat voor extreme servers gebruiken ze dan als hosting? Ik bedoel het lijkt me dat (minstens) 99% van alles wat je progt toch wel werkt op beide servers, tenzij ze een hele oude PHP versie gebruiken.

Wat voor dingen werkten dan niet bij hun? Ik heb zelf nog nooit problemen gehad en ik dev altijd op een WinXP Pro computer (Apache + PHP 4.3.6 + MySQL 4+) en heb echt nog maar heel zelden meegemaakt dat het bij mijn hosting niet werkte. Alleen wat hoofdletter dingen in MySQL (windows brakheid).

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik telkens alles wat ik edit zou moeten uploaden. 8)7 Werkt niet echt smooth lijkt me.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 13:38

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Met php devven zet ik mn bestanden altijd via een nfs mount of samba mount direct op mn server hier en om te editten gebruik ik altijd VIM het leuke aan die editor vind is zodra je 1 keer gewend bent met het programma je er ontzettend fijn in kunt werken.

Hij ondersteund nl. syntax highlighting voor vele bestandsformaten en verschillende colorschemes
( :color darkblue )
Ook werkt het programma op zo'n beetje elk gangbaar OS dus Linux / *BSD / Windows echt zeer ideaal

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik gebruik Dreamweaver, maar die is erg traag met uploaden van bestanden.
Geen echt probleem voor mij overigens want ik heb inderdaad Apache, php en mysql (Apache2Traid, standaard pakket) op m'n pc draaien om te testen of iets werkt. Zo ja, dan upload ik het pas naar m'n website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

En als je PHP syntax checking wilt kun je eens proberen met ActiveState Komodo. Gewoon de php.exe in je PATH gooien en syntax checking werkt voor PHP. Je kunt er trouwens ook PERL enzo mee ontwikkelen.

Komodo moet je normaalgezien wel kopen, verder zal ik maar zwijgen zeker.
Beetje vreemd hoor, ik ken geen enkele devver die niet op zijn eigen lokale webserver eerst alles test :P Ik bedoel, wat is nou handiger dan alles gewoon lokaal direct te kunnen opslaan en maar op refresh te hoeven rammen in je browser om de wijzigingen die je net een seconde geleden maakte meteen te kunnen zien?
Als ik de wijzigingen eerst moet uploaden moet je altijd weer ff wachten voordat de verbinding is gelegd en alles is geplaatst.

Ik raad de TS aan gewoon zijn eigen editor te blijven gebruiken omdat hij daar nu aan gewend is en een eigen lokale webserver te installeren. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

--MeAngry-- schreef op 08 september 2004 @ 19:53:
Beetje vreemd hoor, ik ken geen enkele devver die niet op zijn eigen lokale webserver eerst alles test :P
Ghe ghe... ik ontwikkel gewoon met mn remote desktop meteen op de server :D

Ook met ultraedit... top programma!

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 14:16
Ik gebruik dev-php om php te coden

http://devphp.sourceforge.net/shots.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het editten gebruik ik HomeSite 5.5. Verder draai ik local apache en mysql, ben zelf verder bezig met een extra PC-tje de webserver in amsterdam na te bootsen zodat ik veilig van alles kan testen op zowel script niveau als op server niveau.

Verder heb ik weleens gekeken naar NaviCat een standalone programma als tegenhanger van phpMyAdmin om je db te beheren. Voor zover ik dat goed heb doorzocht en geprobeerd is het wat mij betreft een stuk beter dan phpMyAdmin. Zie het een beetje als iets wat zit tussen de Enterprise Manager en Query Analyzer van MS SQL Server 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Weet niet in hoeverre het toepasselijk is, maar zet gewoon lokaal een oude pc neer, maak deze zoveel mogelijk als bij je hosting environment en dev dan hierop dmv samba shares.

Hangt alleen een beetje van je site / database. Maar volgens mij trekt een pentium 100 al een redelijke site zolang er maar 1 gebruiker is.
Zolang je er maar op let dat je dbase niet gelijk hoeft te zijn, alleen maar representatief ( het zou in theorie voor scripting niet uit moeten maken of er in een tabel 100 items zitten of 100.000.000 items, maar voor je load maakt het wel uit )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
Gewoon lokaal met alle warnings aan, dan zullen er zo goed als geen problemen zijn bij het uploaden naar de echte server. (Draai PHP in IIS). Daarnaast scheelt alle warnings aan veel debug tijd omdat PHP normaal gesproken alles slikt en nu waarschuwingen geeft als ik een variabele gebruik die ik niet eerst aanmaak. Hierdoor krijg je veel stabielere code, die op veel plekken zonder problemen draait. Ik werk in dreamweaver, in source view mode. (dreamweaver is makkelijk voor het verkennen voor files en snel previewen in browser).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

Ik heb de home dir op m'n linuxbak gemount als een network drive waardoor ik gave op save moet drukken en dan in m'n browser refreshen, ik gebruik trouwens Zend Development Enviroment, met hun code check die verwittigd voor niet gebruikte variablen enz, debugger e.d. , clonen van de view is ook handig ... erg fijne ide, ik werk er al een heel tijdje mee.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epitome
  • Laatst online: 19-09 22:03
Ik gebruik PHP Expert Editor 3.1 (for Windows), daarmee kan je makkelijk scripts runnen lokaal door op F9 te drukken, dan zie je meteen het resultaat in het programma kan zelfs meteen de source oproepen en die checken, hoef niet eens een browser te openen, met F10 keer je weer terug naar je codeview.

Je moet natuurlijk wel een webserver en PHP installeren, maar dat is 5 minuten werk!

Coden met een verbinding open is toch niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Tys

Ik gebruik lokaal apache + php, geen gewone installs, maar gewoon voor de pc optimized.
Gebruik kladblok voor kleine edits, en dreamweaver met coder-view (+highlight) voor de grotere en debug stukjes.
Een keer in de zoveel tijd gaat de hele zooi naar een server op het net, soort van backup, en als weergave voor het publiek, want lokaal houd ik prive :)

offtopic:
MySQL met root zonder wachtwoord, hehe

[ Voor 7% gewijzigd door Tys op 08-09-2004 20:23 ]

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
For crying out loud... VIM. Het zal best een fijne texteditor zijn, maar daar ga je toch niet in programmeren... mooie indruk maak je dan op je klant, tenzij hij/zij een Linux fan is. Of misschien ben ik er wel gewoon te stom voor 8)7 ;)

Ik gebruik al een hele tijd EditPlus voor m'n PHP werk en dat bevalt prima. Ik heb al vaker wat uitgebreidere -open source- pakketten voor PHP uitgeprobeerd (zoals het vrij aardige PHPEdit). Jammergenoeg besloten deze open source projectjes dat ze toch geld wilden verdienen toen ze eindelijk met een fatsoenlijke release kwamen...

Als je het echt goed wilt doen, dan kies je voor Zend studio van de makers van PHP. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan, maar dan weet je tenminste dat je meteen ook wat bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van PHP.

Mijn PHP projecten worden gehost op Windows 2000 of 2003 server projecten, dus ik heb het voordeel dat ik een vrijwel identieke hostomgeving op m'n ontwikkel PC kan installeren. Ik persoonlijk vind dit het fijnste werken, vooral omdat ik dan vrolijk kan coden en als het klaar is kan ik het gewoon op de productie server zetten. Zo heb je altijd een backup en hoeven bezoekers nooit tegen een foutmelding aan te kijken als je een keertje een ; vergeet... of in ieder geval niet al te vaak dan ;)

Als je PHP trouwens zelf wilt installeren dan kun je op je Windows 2000/XP pro/2003 machine gewoon de IIS webserver installeren vanaf de Windows installatie CD-Rom en dan deze instructies volgen om PHP erop te zetten.

[edit]

Maar je kunt eigenlijk nog beter gewoon de PHP installer downloaden :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
Hier draai ik apache, mysql en php. Voor snelle stukjes code gebruik ik veelal Dreamweaver. Voor het grotere php werk, projecten, kilometers code, gebruik Zend.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 20:37:
offtopic:
For crying out loud... VIM. Het zal best een fijne texteditor zijn, maar daar ga je toch niet in programmeren... mooie indruk maak je dan op je klant, tenzij hij/zij een Linux fan is. Of misschien ben ik er wel gewoon te stom voor 8)7 ;)
daarmee maak je vaak juist een goede indruk op de klant, als ze zoiets zien dan ziet het er een heel stuk moeilijker uit dan het standaard dreamweaver werk (ik moet zeggen dat het besturen van vim ook lastiger is dan die van dreamweaver)

Ik gebruik zelf Dreamweaver als ik gewoon bezig ben, voor snel dingen aanpassen meestal ultraedit en op de server zelf VI(M)
Een groot voordeel aan VIM vind ik dat je code blokken ook kan inklappen, en de syntax highlighting doet het ook prima als je hem zelf een beetje tweakt

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De meeste devvers die ik ken weten dat een lokale php draaien weinig tot geen nut heeft aangezien je toch nooit de volledige instellingen van de server waarop je wil draaien kunt nabootsen.
Als de werking van je code überhaupt afhangt van die instellingen (ik noem bijvoorbeeld een magic_quotes_gpc) dan ben je eigenlijk al verkeerd bezig :)

* .oisyn houdt wel van de combo IIS en Homesite 5.5
Ik heb vs.php geprobeerd, het is wel aardig maar continu een popup dat je aan het evaluaten bent komt me ook wel een beetje de strot uit. Bovendien reset het mijn customized toolbars de hele tijd :(

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Ik gebruik Dreamweaver in de edit-modus voor het aanpassen van PHP-bestanden en een eigen Windows 2000 server waar alle files op staan. Ctrl-S betekent dan gewoon dat ik gelijk kan overschakelen naar m'n browser(s) om te testen :) Het is redelijk veilig, de database wordt middels een script eenmaal per dag gebackupped zodat ik door stomme fouten niet gelijk al m'n (test-)data kwijt ben, en m'n code zit ook in een VCS (Subversion) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Voor het devven in php gebruik in editplus, werkt lekker met multilang code highlight en een soort tabbed browsing van openstaande pagina's :)
Ik heb een win2k3 server staan met php 3.28 (werkt nogsteeds erg lekker) met apache (1.x) en mysql.
Voor mysql gebruik ik al langere tijd Navicat, erg uitgebreid en werkt erg lekker (kan ook backups en outputs maken in verschillende opmaak [txt, sql, etc])

Ik werk met editplus via een netwerk path op mijn server \\server\apache\...etc en kan zo alles makkelijk bijhouden :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:52
De meeste devvers die ik ken weten dat een lokale php draaien weinig tot geen nut heeft aangezien je toch nooit de volledige instellingen van de server waarop je wil draaien kunt nabootsen.
Da's nonsens. Dat zijn devvers die niet weten hoe je paltformonafhankelijk kunt programmeren. Met een beetje configuratie kun je server-specifieke instellingen doorgaans moeiteloos scheiden van je code. Andere server -> andere server-specifieke configuratie -> klaar is klara. Dat neemt uiteraard niet weg dat er op de live server nog getest moet worden maar dat het weinig tot geen nut heeft is kletskoek. Slechts in uitzonderlijke gevallen zul je tegen merkwaardigheden aanlopen.

Tot ik vorige week een FreeBSD-server heb opgezet die ik via Samba benader, ontwikkelde ik probleemloos in een XAMPP-omgeving (www.apachefriends.org), de tip die skar eerder ook al gaf. De oplossing om een Apache/PHP/MySQL/GD-omgeving op te zetten in Windows. Downloaden, uitpakken, klaar ben je.

Als editor gebruik ik EditPlus, al hoop ik al tijdenlang tevergeefs op een update met collapsable code

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Voor m'n t.net devwerk (wat ik dus niet lokaal kan testen ;)) vind ik cuteftp pro wel fijn. Die kun je laten luisteren op een bepaalde directory, en zodra er een file wordt aangepast in directory of een van de subdirectories, dan upload ie 'm automatisch naar de server.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

Ik heb een kleine testserver met Samba, met mijn workspace (in mijn homedir) gemount als X:\. Daar maak ik een Eclipse workspace aan die ik kan gebruiken alsof hij lokaal staat maar ik kan wel altijd op F5 rammen op mijn browser (of de preview van Eclipse gebruiken) na een CTRL-S.

Eclipse is een IDE, erg handig en uitgebreid, maar overkill als je alleen PHP wilt editen. Als plugin voor PHP (en met de nieuwste versie ook JavaScript en CSS) gebruik ik PHPEclipse en dan hebben we nog eens Subclipse als plugin voor SVN (versie beheer systeem).
Allemaal open-source.

[ Voor 7% gewijzigd door JayVee op 08-09-2004 22:54 ]

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 20:01

Schonhose

Retro Icoon

Ik test lokaal middels EasyPHP (www.easyPHP.org) waarbij ik middels de info uit phpinfo() van mijn server de instellingen heb gekopieerd.

Daarnaast heb ik alle errorwarningen enz aanstaan zodat ik nette (ahum) code kan produceren.

Editten doe ik in Ultraedit, werkt als een trein.

offtopic:
probleem bij mijn code is dat ik door voorstschrijdend inzicht om de haverklap code aan het herschrijven ben :+

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Verwijderd

Ben ik nou echt de enige die gewoon op me server in amsterdam alles flikkert.

Dat vind ik net zo makkelijk die bak haalt dat makkelijk. Ja misschien is het bij mij zo dat die pc gee commerciele doeleinden heeft maar kom op.

Je server slopen door een verkeerde loop ? php time out, en klaar. Je database slopen door een verkeerde query, naja daar kan ik nog inkomen maar je hele database alleen een tabelletje kan je misschien slopen maar verder ook niet .

En ik gebruik bij de way textpad + flash fxp om keihard te devven ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 11:52:
Je server slopen door een verkeerde loop ? php time out, en klaar.
Recursieve functie met loops en veel dataverwerking en een server kan heel lang hangen waardoor andere processen te weinig tijd/geheugen krijgen.

Mijn ervaring is dat de max executie time van php en de max geheugen limiet niet voor 99% de boel beschermt.
Je database slopen door een verkeerde query, naja daar kan ik nog inkomen maar je hele database alleen een tabelletje kan je misschien slopen maar verder ook niet.
Je zal maar een kleine uitbreiding aan het toevoegen zijn en bij een UPDATE of DELETE query een tabel slopen door een verkeerde WHERE clause. Ben je mooi klaar mee als die tabel veel gebruikt wordt. En dan denk ik nog maar niet aan ON DELETE constraints :-)

Hier wordt er never nooit niet iets getest of ontwikkeld op een live site.

Verwijderd

Ziet er heel netjes uit, vooral de nieuwe alpha versie zeker iets wat ik ga proberen. Momenteel ben ik aan het experimenteren met jedit, echter kan ik geen echte goede PHP plugins vinden..

• Soultaker
  • Laatst online: 20-09 18:51
Lokaal gebruik ik een Samba share waarmee ik gewoon bestanden in m'n home-directory kan bewerken. Remote gebruik ik momenteel FTP, maar alleen om 'grote' updates door te voeren (alle bestanden in een directory uploaden).

Als ik op een live-server zou ontwikkelen zou ik zeker WebDAV gebruiken. Onder Windows (en andere besturingssystemen) kun je je WebDAV directory gewoon mounten als een lokale drive (net als SMB shares dus) en dan hoef je dus nooit bang te zijn voor timeouts of moeilijk te doen met bestanden uploaden als je ze wijzigt.

Ik begrijp eigenlijk niet dat WebDAV zo weinig gebruikt wordt. Voor remote bestandsbeheer op een webserver is het echt ideaal.

• Sosabowski
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

apache+php+mysql locaal draaiend op winXP
dreamweaver -> crtl+s -> Alt +tab -> F5
werkt perfect. Locaal alle foutmeldingen aan staan.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Vm1heA
  • Laatst online: 08-06 16:11
IIS5 achter een PIX
EditPlus met ftp connectie om direct te saven en te kunnen testen.

CTRL-S en hij staat op de server.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Modbreak:Even een huishoudelijke mededeling: zullen we de opsommingen achterwege laten? Natuurlijk mag je noemen wat jij lekker vindt developen, maar geef er dan op z'n minst een stukje onderbouwing bij. En dingen die al genoemd zijn hoef je natuurlijk niet nog een keer te noemen. Dank u :)

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 09-09-2004 15:13 ]

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:34

AirX

Tweak Guru

ik zelf gebruik PHPedit. Zit een apache/php server ingebouwd en je kunt dus meteen het resultaat zien / debuggen. Volgens mij kun je er ook meteen mee naar FTp schrijven.

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Ik heb al heel wat editors geprobeerd, en ik ben er nog steeds niet uit. Hier een korte omschrijving van mijn 'speurtocht':

Ik heb wat standaard text-editors geprobeerd, zoals UltraEdit, EditPad en meer. Hier is op zich weinig mis mee, maar ik zoek wel net dat beetje extra. Ook het feit dat UltraEdit (nog steeds) geen multi-line highlighting kent vind ik extreem irritant.

Aan de andere kant heb ik wat IDE's geprobeerd: Zend, Komodo en Nusphere PHPED. Zend vind ik zeer goed, alleen zoo ontzettend langzaam dat het gewoonweg frustrerend wordt. Nusphere phped is ook wel goed, maar is iets 'dommer' dan Zend en heeft een irritante code-completion. Na Komodo geinstalleerd en geprobeerd te hebben dacht ik eindelijk die ene goede editor gevonden te hebben. Echter heeft deze nergens een filesystem-tree, zodat ik direct bestanden kan openen en opslaan. Je moet overal een project voor aanmaken of bestanden openen d.m.v. File -> Open. Dit is vooralsnog het enige nadeel hieraan. Als iemand weet hoe ik dit kan doen, graag!
Ook bij dreamweaver vind ik de feeling niet echt lekker. Het is moeilijk te omschrijven, maar een combinatie van inspringen, categorieen van highlighting, code completion, manier van selecteren, etc, maakt het gewoon 'niet fijn'.

In eerste instantie zoek ik een PHP-editor, maar als ie CSS & HTML kent is dat natuurlijk fijn.

@TS: Om effectief te programmeren is zoals hier al vele malen gezegd is, localhost of pc in een netwerkje wel het fijnst. IDE's als NuSphere PHPed en de Zend studio hebben een ingebouwde debugger. Hierdoor parsed het programma zelf de PHP en kun je de output meteen bekijken (je ziet de html-source) en meteen wat analyses op de output loslaten. Erg fijn om vertragingen te identificeren. Dit gebruik ik echter alleen bij grote projecten.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat voor instellingen gaat het dan over? Ik zet alle instellingen in een instellingen file, en daarvan heb ik er een voor thuis, en één voor de uiteindelijke locatie, zodat ik gewoon thuis kan devven, en als ik een nieuwere versie heb ontwikkeld, upload ik hem, waar hij vrolijk werkt met de instellingen ter plekke :)

Ik weet niet hoeveel devvers jij kent, maar als ze allemaal zo devven dat hun app maar op 1 server werkt, zijn ze niet echt bijster slim bezig lijkt me :)

Al was het maar omdat de hoster op een andere server over kan gaan...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

eamelink schreef op 09 september 2004 @ 22:41:
Al was het maar omdat de hoster op een andere server over kan gaan...
Idd, of dat bepaalde instellingen ineens wijzigen door een update oid

• usr-local-dick
  • Niet online
Als je een eenvoudige opzet hebt met alleen php en misschien wat mysql dan zou je dat lijkt me primalokaal kunnen devven.
De sites bij ons maken echter gebruik van apache, php, postgres, zeer veel pear (pear-DB, HTML_QuickForm, DataObjects, Mail_MIME + een hoop eigen classjes), Smarty, etc.
Dat wordt een ramp om dat op alle PC's lokaal te installeren.
Wat ik zou aanraden (en wat wij ook doen) is aparte vhosts of een aparte devserver te gebruiken. Dan hoef je hooguit 2 keer dezelfde config te hebben (en op hetzelfde platform dus das sneller aan te passen).
Mag ik nog even roepen dat voor het werken met MySQL/Postgres je ook een native Windows app kan gebruiken waar je echt *veel* meer mee kan (en die ook veel beter/sneller werkt) dan die domme webbased phpMyadmin/PgMyAdmin rommel?
Dit geldt overigens meer bij Postgres dan bij Mysql, aangezien mysql zo weinig kan dat het nog redelijk met een webinterface te beheren is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai lokaal easyphp 1.7, zodat ik lokaal met PHP en MySQL kan dev'ven.

Al mijn projecten staan in de development directory. Het schrijven van de code doe ik in Edit Plus 2(screenshots).
Vervolgens druk ik netjes op ctrl+s, switch van EditPlus naar de browser door ctrl+tab in te drukken, druk vervolgens op de beroemde F5 knop en ik zie direct het resultaat.

Overigens heb ik als startpagina van mijn browser tevens een zelfgemaakte pagina staan, die aan de rechterkant de inhoud van mijn dev-map weergeeft. Op die manier kan ik: de browser openen en met een druk op de knop een bepaald project bekijken.

Perfect pour moi.
Als ik tevreden ben of het stadium heb bereikt dat andere mensen het ook mogen zien, dan exporteer ik via PhpMyAdmin de database en stop dit .SQL bestand in de PhpMyAdmin omgeving op mijn live server, die ik netjes huur bij een degelijk bedrijf.

Vervolgens alle noodzakelijke -geprogrammeerd voor welke server dan ook- files op de live-server zetten en draaien maar.

Live developpen ( = lokaal i.m.o. ) is een must voor serieuze developpers als je het mij vraagt; ik weet echter ook dat er (goede zelfs) developpers zijn die via een constant openstaande FTP verbinding werken. Is niet mijn ding.

Heeft in mijn geval met zowel veiligheid als gemakzucht te maken.
Tevens heb ik een laptop met EasyPHP daarop, zodat ik anderen ook kan laten zien wat er gemaakt is. Ongeacht het feit of er nou wel- of niet een internet verbinding is.

Over mijn ervaring met andere editors, ik heb er een aantal gehad/geprobeerd, maar het resultaat was iedere keer dat er téveel mee kon.
Het enigste wat een goede dev'ver volgens mij nodig heeft is een highlight functie, en een makkelijk toegankelijke en gebruiksvriendelijke file browser.
Wat bij mij als resultaat het gebruik van EditPlus heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:59

Rmg

Ik gebruik DzSoft php editor
( thuis op school de ingebouwde editor in phpfilemanager omdat ze het een beetje erg idioot hebben dichtgetimmerd :X )

Vind oa. erg makkelijk dat je verschillende bestanden in tabs kan openen. en er zit een php Tester IN. (alhoewel ik die niet gebruik). om me scripts te testen heb ik hier een celeron 800 servertje met apache en mysql. met het hoogste level van error reporting :)

Als ze dan werken zonder errors of notices werken ze zo goed als overal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine update, ik heb zojuist dev PHP geprobeerd. Helaas ondersteund deze editor geen projecten.

Ik ben opzoek naar een handige editor met code completion, class viewer, eigenlijk alles wat visual studio mij biedt voor programmeren in c maar dan voor PHP. Helaas dat de php vs plugin niet goed werkt en dan die nare popups :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darius
  • Laatst online: 11:21
Ik draai gewoon apache & php/mysql op mijn lokale FreeBSD bak. Dit deel ik dan via samba aan mijn andere computers. The only way to code if you ask me. Zo kun je ook makkelijk zelf nieuwe libraries installeren & ermee spelen. Ook kun je bijv. spelen met apache mods, iets wat niet zomaar kan als je op iemand anders zijn server werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Een nog niet genoemde en wellicht onbekende maar zeer fijne editor is EmEditor. Je kunt hiermee zeer veel dingen instellen naar wens. Dit is voor mij de voornaamste reden om dit programma te gebruiken, want je kunt het precies afstellen op de manier waarop jij het liefst programmeert.

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik hoor nergens SciTE, deze heeft syntax highlighting voor een heleboel talen.
Alsmede een popupwindow/code completion.

Vandaar dat ik dit DE editor vind :), alleen heeft ie geen FTP upload oid.

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 08:05
KnoppenSpook schreef op 10 september 2004 @ 17:20:
Ik hoor nergens SciTE, deze heeft syntax highlighting voor een heleboel talen.
Alsmede een popupwindow/code completion.

Vandaar dat ik dit DE editor vind :), alleen heeft ie geen FTP upload oid.
Gebruikte ik vroeger ook, nu gebruik ik KDevelop. Deze heeft zo ongeveer alles wat je maar wensen kan. Met name de ingebakken CVS functionaliteit vind ik erg handig zodat je via de editor je gewijzigde bestanden kan commiten en/of bijwerken naar je CVS repository.

Zie ook: http://www.kdevelop.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webserv (Win32): http://sourceforge.net/projects/webserv/

Makkelijk installeren en klaar. Twee batch bestandjes om de server op te starten en te stoppen. In twee versies te krijgen met php5 of 4. Deze vind ik tot nu toe de beste Windows server op het inet.

Dev-php: http://devphp.sourceforge.net/

Vergelijkbaar met phpEdit. Alleen lijkt mij phpEdit wat professioneler. Heb nog nooit gewerkt met phpEdit (zie het hier net staan) ben erg benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger gebruikte ik altijd een locale server om vanalles te ontwikkelen. Apache en een tekstverwerkertje.

Op mijn afstudeerstage ben ik echter gaan werken met Zend Development Engine (Zend Studio). Ik moet zeggen dat het wel een verademing is om daarmee te werken. 'Normale' teksteditors hebben wel iets van autocomplete maar ZDE heeft het erg goed doorgevoerd alle variabelen, functies, klassen, constanten etc. die je aanmaakt komen in de autocomplete-lijst.

Een ander groot voordeel van ZDE vind ik dat je direct op een ftp-server kan werken. Je stelt de gegevens in van je ftp en het lijkt alsof je op een lokale machine zit te werken. Een nadeel is dus wel dat als de Internet verbinding weg is dat je echt he-le-maal niets kunt doen aan je product.

ZDE heeft ook nog aardige debug-mogelijkheden maar die heb ik nog nooit goed uitgeprobeerd.

Meer mensen die wel met ZDE werken?

Verwijderd

Ik gebruik Quanta op mijn pc (Linux), handig programma kan DMV een SSH verbindig connecten met een (test) webserver. Dit werkt voor mij het makkelijkst omdat ik vaak met meerdere mensen aan projecten werk. Binnenkort ga ik Zend studio aanschaffen.

Verwijderd

Ik heb in een lokaal netwerk mijn Linux bak staan waarop apache\mysql\ftp op draait.

Ontwikkeling doe ik op een windows machien (omdat ik daar nu eenmaal al mijn overige apparatuur op staan heb) met UltraEdit. Onlangs TopStyle Pro leren kennen die ik nu gebruik voor layout design. Maar eenmaal de layout vast staat is het terug met UltraEdit. Enigste wat ik mis bij UltraEdit is HTML tag autocompletion zoals Dreamweaver dat doet bv. Dreamweaver is ook wel goed maar als text editor faalt die grandioos. Zeker als je UltraEdit gewoon bent.

Dan CTRL+S voor te saven en met leechftp uploaden naar mijn Linux bak. De time-out van de ftp-server is zodanig lang ingesteld dat ik zelden moet refreshen. Dan browser klikken en F5 om het resultaat te zien. En zo verder...

Nu die laatste ftp stap vind ik beter kunnen. Dus ik zoek nu al geruime tijd naar een proggie die automatisch ftp-upload als er een lokale verandering is gebeurd (als ik bv. CTRL+S doe). OK, UltraEdit heeft ftp functionaliteit maar dat is direct naar de Linux server. Find in files of Replace in files kunt ge dan wel vergeten. Daarom dat ik mijn bestanden liever lokaal hou.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 22:33:
Vroeger gebruikte ik altijd een locale server om vanalles te ontwikkelen. Apache en een tekstverwerkertje.

Op mijn afstudeerstage ben ik echter gaan werken met Zend Development Engine (Zend Studio). Ik moet zeggen dat het wel een verademing is om daarmee te werken. 'Normale' teksteditors hebben wel iets van autocomplete maar ZDE heeft het erg goed doorgevoerd alle variabelen, functies, klassen, constanten etc. die je aanmaakt komen in de autocomplete-lijst.

Meer mensen die wel met ZDE werken?
Ik heb met ZDE gewerkt maar het "trage" in zde begon me op een gegeven moment stierlijk te vervelen. Verder werk het echt perfect!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 09:58:
[...]
Ik heb met ZDE gewerkt maar het "trage" in zde begon me op een gegeven moment stierlijk te vervelen. Verder werk het echt perfect!
Tja het is inderdaad af en toe wel irritant dat ZDE zo langzaam is... of als hij de connectie kwijt is gewoon een paar minuten kan bevriezen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 21:10:
webserv (Win32): http://sourceforge.net/projects/webserv/

Makkelijk installeren en klaar. Twee batch bestandjes om de server op te starten en te stoppen. In twee versies te krijgen met php5 of 4. Deze vind ik tot nu toe de beste Windows server op het inet.
Hier wil ik dan graag even iets over zeggen. Volgens mij kun je nooit een goede PHP scripter worden als je niet grondig naar de belangrijkste configuratieopties hebt gekeken. Bovendien moet je weten wat de HTTP server software (Apache) allemaal wel en niet kan.
Voor de eerste stapjes is een kant-en-klaar pakketje misschien leuk, maar op het moment dat je wat eenvoudige scriptjes kunt schrijven, denk ik dat je minimaal een keer zelf de software moet hebben geinstalleerd en geconfigureerd.
Daarna zul je ongetwijfeld beter in staat zijn om bepaalde oplossingen te bedenken. Niet alles moet je namelijk oplossen met PHP zelf. Soms kan de webserver software op veel efficiëntere of eenvoudige manier iets voor elkaar krijgen.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:52

ripexx

bibs

Nog een tip, als aanvulling op Cheatah ;)

Als je gebruik maakt van een database laat dan een hoop doen door de db server. Verken de mogelijkheden van je DB server, ding is vaak een stuk sneller dan je denkt. :) En optimaliseer je datamodel en kijk naar indexen.

Verder gebruik ik als dev omgeving hoofdzakelijk ZDE. Vooral de code completion (was wel wennen) _0_ en integratie met CVS. Verder Utraedit voor snelle fixes enz. Daarnaast nog wat tools voor het html en css werk. Dubbele lokale test omgeving, Win32 en Linux beide met Apache en MySQL. Voor het werken met MySQL gebruik ik MyCC en PHPMyAdmin. Laatste is vooral nog in gebruik omdat MyCC nog niet alles ondersteunt en soms heel buggy kan zijn. Zeker het maken van je DB script kan lekker snel met PHPMyAdmin dit wordt namelijk nog niet ondersteunt door MyCC.

Verder dev ik vaak een stuk code eerst in een test file waarna ik het pas inbak in het project. Een soort van proof of concept, persoonlijk vind ik dat wel lekker werken. Dan is het alleen nog maar fine tunen en wat kleine zaken aanpassen.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 11:32:
[...]

Hier wil ik dan graag even iets over zeggen. Volgens mij kun je nooit een goede PHP scripter worden als je niet grondig naar de belangrijkste configuratieopties hebt gekeken. Bovendien moet je weten wat de HTTP server software (Apache) allemaal wel en niet kan.
Voor de eerste stapjes is een kant-en-klaar pakketje misschien leuk, maar op het moment dat je wat eenvoudige scriptjes kunt schrijven, denk ik dat je minimaal een keer zelf de software moet hebben geinstalleerd en geconfigureerd.
Daarna zul je ongetwijfeld beter in staat zijn om bepaalde oplossingen te bedenken. Niet alles moet je namelijk oplossen met PHP zelf. Soms kan de webserver software op veel efficiëntere of eenvoudige manier iets voor elkaar krijgen.
Daarom ben ik sinds een paar maanden bezig met Fedora core. Ik vond het zelf ook wel eens tijd worden om nu eens de basics te leren van een simpele webserver.

Ik heb eigelijk heel lang zoiets gehad van waarom zou ik moeten weten hoe ik het allemaal moet installeren/configureren als ik maar weet ik er mee moeten werken. Dit heb ik eigelijk nog steeds alleen nu ik er een beetje mee begonnen ben vind ik het toch wel interessant :)

edit en offtopic:

Duurt het altijd zolang bij http://www.waterproof.fr/ (phpEdit) om je account aan te maken. Ik krijg maar geen mail :(

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 15:54 ]

• Sosabowski
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 09:43:
Dus ik zoek nu al geruime tijd naar een proggie die automatisch ftp-upload als er een lokale verandering is gebeurd (als ik bv. CTRL+S doe).
dreamweaver :)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op 11 september 2004 @ 11:32:
[...]

Q: Hoeveel mensen gooien hun eigen dedicated server bij een hoster neer???

Ik ben het met je eens dat het altijd makkelijk is om die instellingen te weten, maar als ik naar TS kijk :
alleen heb ik nu een webserver die 3-4 seconden nodig heeft om te connecten.
Denk ik toch niet echt dat TS veel aan apache optimalisaties heeft, omdat zijn hoster morgen een nieuwe apache erop kan zetten met een compleet nieuwe config zonder dat TS hier iets aan kan doen.

Alles moet wel even in perspectief gezien worden

• ripexx

ripexx

bibs

Gomez12 schreef op 11 september 2004 @ 17:09:
[...]

Ik ben het met je eens dat het altijd makkelijk is om die instellingen te weten, maar als ik naar TS kijk :
[...]

Denk ik toch niet echt dat TS veel aan apache optimalisaties heeft, omdat zijn hoster morgen een nieuwe apache erop kan zetten met een compleet nieuwe config zonder dat TS hier iets aan kan doen.

Tja maar als je niet weet wat welkle instelling doet schiet het ook niet echt op. Daarnaast kan je bij veel providers toch nog wat zelf regelen via .htaccess maar ook weer niet in alle gevallen. Dus als je goed wilt devven zal je toch hier rekening mee moeten houden. Daarnaast zijn er best wel wat andere zaken ie soms eenvoudiger kan afhandelen via apache. :)

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Gomez12 schreef op 11 september 2004 @ 17:09:

A: Wat interesseert mij dat nou???
Ik zeg helemaal niets over de topicstarter, en ik bedoel niet dat het makkelijk is om die instellingen te weten, ik bedoel dat dat een vereiste is. Hoe kun je nou ergens goed in worden als je niet weet wat er allemaal mogelijk is.
De topicstarter mag hier zijn eigen conclusie uit trekken. Wat ik uiteraard bedoelde is: installeer een keer apache, php, mysql, etc. en configureer alles zelf.
Maar hij zou wel kunnen bedenken dat het aan de serverconfiguratie ligt, en niet aan zijn script. Dat kun je nooit goed bedenken als je geen kennis hebt van de HTTP server software waar PHP mee draait, of de database server waarmee je connect.
Waarom? Als ik iets in het algemeen zeg, dan moet iedereen zelf maar bedenken of het op zijn/haar situatie van toepassing is.
Wat er overigens feitelijk is gebeurt is dat de topicstarter niets meer van zich laat horen. Ik ga dus echt geen moeite doen om binnen zijn context te blijven als ik tips probeer te geven. Ik hoop dat de topicstarter nu verstandig genoeg is om zelf de nodige software te installeren en een goede testomgeving creëert, maar ik geloof daar helemaal niets van.

• Anders
ripexx schreef op 11 september 2004 @ 17:13:
Tja maar als je niet weet wat welkle instelling doet schiet het ook niet echt op. Daarnaast kan je bij veel providers toch nog wat zelf regelen via .htaccess maar ook weer niet in alle gevallen. Dus als je goed wilt devven zal je toch hier rekening mee moeten houden.
Weten wat welke instelling doet is imho wel iets anders dan dat je zelf een server op zou moeten kunnen zetten of alles from scratch zou moeten kunnen installeren. Je moet programmeren niet gaan verwarren met systeembeheren. Ik ken hele goede programmeurs die simpelweg contact opnemen met een systeembeheerder of service provider als een instelling gewijzigd moet worden.

Daarbij laten de meeste kant-en-klare pakketten (bv. EasyPHP, XAMPP) plenty ruimte om allerlei aanpassingen te doen in de configuraties.

Verwijderd

Ik heb zo ongeveer alle mogelijke manier geprobeerd (online op een test server werken, locale webserver + goede teksteditor, ZEND IDE, NuSphere phpED)
en op het ogenblik ben ik heel erg tevreden over NuSphere.
Het voordeel van een IDE tegenover een normale editor is dat je met projectfiles kunt werken, en het zo makkelijk is om met veel verschillende projecten te werken, je hebt cvs integratie (moet je natuurlijk wel cvs willen gebruiken) en als belangrijkste: je hebt een debugger.

Zowel Zend als phpED kunnen dit allemaal, maar de debugger van ZEND heeft nogal wat problemen met php5. Hij laat regelmatig php crashen waardoor je weer je webserver opnieuw moet opstarten, erg vervelend.
Ook onder Linux krijg ik hem niet aan de praat omdat er nog geen 64-bit ondersteuning is.

De debugger van phpED doet het gelukkig een stuk beter, en over de editor zelf ben ik ook wel tevreden. Overigens heb je bij phpED de keuze om een interne webserver te gebruiken, of een externe die je dan zelf moet installeren. Ik draai hem in combinatie met apache2 bijvoorbeeld.

Verwijderd

Weten wat welke instelling doet is imho wel iets anders dan dat je zelf een server op zou moeten kunnen zetten of alles from scratch zou moeten kunnen installeren. Je moet programmeren niet gaan verwarren met systeembeheren. Ik ken hele goede programmeurs die simpelweg contact opnemen met een systeembeheerder of service provider als een instelling gewijzigd moet worden.
Dat is wel lastig als je niet weet welke instellingen er zijn, niet? :+

Ik sluit me bij Cheetah aan. Je ontwikkel omgeving zelf installeren is zeer leerzaam en natuurlijk wel zo makkelijk. Je gaat toch ook niks in Java maken als je niet weet hoe je de JDK aan de praat krijgt?

Natuurlijk hoeft je niet alle ins en outs van je gekozen platform te kennen, maar het is wel zo handig als je tegen een probleem aan loopt dat je zonder uren te zoeken kunt vaststellen of het aan de instellingen van je omgeving ligt of aan je eigen code. En geloof me, PHP installeren op een IIS bak kun je niet vaak genoeg hebben gedaan 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 15:58:
[...]

Dat is wel lastig als je niet weet welke instellingen er zijn, niet? :+

Ik sluit me bij Cheetah aan. Je ontwikkel omgeving zelf installeren is zeer leerzaam en natuurlijk wel zo makkelijk. Je gaat toch ook niks in Java maken als je niet weet hoe je de JDK aan de praat krijgt?

Natuurlijk hoeft je niet alle ins en outs van je gekozen platform te kennen, maar het is wel zo handig als je tegen een probleem aan loopt dat je zonder uren te zoeken kunt vaststellen of het aan de instellingen van je omgeving ligt of aan je eigen code. En geloof me, PHP installeren op een IIS bak kun je niet vaak genoeg hebben gedaan 8)7
Bovendien is php + webservertje + mysql installeren bijzonder eenvoudig als je de manual volgt :)

• Anders
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 16:03:
Bovendien is php + webservertje + mysql installeren bijzonder eenvoudig als je de manual volgt :)
Dat vind ik niet echt te rijmen met:
En geloof me, PHP installeren op een IIS bak kun je niet vaak genoeg hebben gedaan 8)7

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
En geloof me, PHP installeren op een IIS bak kun je niet vaak genoeg hebben gedaan
Als je een manual gebruikt is het erg eenvoudig hoor. Als je niet weet hoe iets moet is het altijd moeilijk. Feit is dat er voor Apache+PHP overal wel een manual te vinden is. Als je zoekt lukt het dus ook wel.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
ik gebruik op windows altijd crimson editor of kladblok heb helemaal geen zooi speciale functies nodig die dreamweaver heeft.
Ik vindt het grote genot van crimson de syntacs highlighting die helemaal aan je eigen wens aan te passen is.
onde linux gebruik op mun desktop meestal kwrite met ook de heerlijke syntacs highlights en als ik gouw iets op de server moet aanpassen gebruik ik nano das iets hendiger dan vi(m) vindt ik.
voor ftp gebruik in onder windows WS_FTP Pro werkt super en op linux gebruik ik KBear alleen daar zoek ik eigenlijk nog een goeie vervanger voor want die vindt ik niet echt lekker werken in vergelijking van WS_FTP

my 2 cents

[ Voor 20% gewijzigd door lordgandalf op 16-09-2004 18:41 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik heb ook vaak keuze's die ik moet maken om te ontwikkelen in php. Momenteel heb ik lokaal abyss webserver, php en mysql draaien. Dit werkt heel erg prima. Gewoon het bestand saven en je browser even refreshen.

Voor als je met een ftp werkt, kun je volgens mij wel een editor vinden met ftp upload functie. Dreamweaver heeft deze functie geloof ik ingebakken. Zelf gebruik ik een oude editor, en als ftp client gebruik ik ws_ftp. Deze reconnect automatisch na een time out.

Maar je houdt toch het probleem dat het even allemaal wat langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 19:37
Ik gebruik momenteel een oude laptop (P266 32MB RAM) als web(test)server. Hij draait Windows 2000 Pro (server was te zwaar :X ) met Nusphere. Alleen het draait niet echt snel. Ook is mijn versie van Nusphere al zodanig verouderd, dat ik vaak op rare errors stuit als ik het upload naar een "echte" server.

Daarom wil ik er Slackware Linux op gaan zetten. Ik probeerde eerst alles handmatig te installeren. Apache en PHP lukte wel, maar mysql wilde niet meewerken. Dus ga ik Xampp proberen (ontdekt door deze topic :+ ). In combinatie met Samba zodat ik, net zoals nu met Win2kPro, gewoon via de verkenner op mijn werkstation de scripts kan aanpassen.

Ik heb heel lang gewoon Kladblok gebruikt voor mijn scripts, maar naarmate de scripts groter werden, stuitte ik ook op veel typfouten. Nu gebruik ik Edit Plus, nu zie ik in 1 oogopslag de typfout, en kan ik eventueel kant-en-klare HTML of CSS codes invoegen vanuit het menu links.

jboelen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op 16 september 2004 @ 17:25:
[...]
Als je een manual gebruikt is het erg eenvoudig hoor. Als je niet weet hoe iets moet is het altijd moeilijk. Feit is dat er voor Apache+PHP overal wel een manual te vinden is. Als je zoekt lukt het dus ook wel.
Dat klopt, het lukt ook wel. Alleen als je IIS gebruikt en je wilt gebruik maken van de geintegreerde Windows authenticatie (single sign on), dan wordt PHP netjes uitgevoerd als de webgebruiker die de PHP pagina's opvraagt. Dat leidt tot vaak erg leuke complicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:51
We hebben hier meerdere developers die aan hetzelfde project werken. Wij gebruiken Eclipse (www.eclipse.org) als ontwikkelomgeving, met de phpeclipse (www.phpeclipse.de) en subclipse (subclipse.tigris.org) plugins. De phpeclipse plugin wordt gebruikt voor php, smarty templates, javascript en css editing en om de database te previewen. Via de subclipse wordt gebruikt om een connectie te maken met het Subversion (subversion.tigris.org) versioning system. We mounten een samba share op de testserver en checkout de source op deze share die ook de root dir van apache is. Waarom dit alles?

Subversion zorgt ervoor dat de meerdere developers goed kunnen samenwerken zonder dat er aanpassingen verloren gaan en dat er eventueel "roll backed" kan worden naar oudere versies, dit ipv CVS aangezien deze een aantal minder handige dingen heeft en Subversion een redesign is met een aantal verbeterde punten tov CVS. Dit alles kan door de subclipse plugin rechtstreeks vanuit Eclipse gebeuren. Per developer wordt de source op een aparte plek op de testserver gecheckout die onder apache beschikbaar zijn, zodat eventuele veranderingen direct getest kunnen worden via de browser of de eclipse preview. Eclipse biedt via deze plugins een geintegreerde ontwikkelomgeving waardoor niet allerlei verschillende programma's hoeven te worden gebruikt wat meer tijd zou kosten.

Ik mis echter nog 1 ding en dat is een goede database ontwerp plugin voor Eclipse die zowel MySQL als PostgreSQL db's kan ontwerpen. Misschien dat hier ideeen over zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Eclipse vind ik persoonlijk wat te traagjes en "teveel rotzooi".

Wat is trouwens een goede editor als je werkt met PHP5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 09:08

Basszje

Reisvaap!]

Op dit moment edit ik met een installatie op mijn workstation van PHP / Mysql met Homesite 4.5 en geen source systeem.

Ik wil graag overgaan op een goed source systeem en heb nu naar CVS gekeken ( met sourcesafe heb ik al ervaring ) en ik moet zeggen dat het op zijn minst verwarrend is. Ik krijg er amper iets in en uit correct dan. SS vind ik een perfect programma, maar is niet gratis ( gebruik ik op werk ) en eigenlijk wil ik dat wel .

Ik ben nu bezig met het uitzoeken van Eclipse, maar dat is op zijn zachtst gezegd verwarrend. Althans ik krijg die ** plugin voor PHP maar niet aan de praat en documentatie zwijgt in alle talen.

Als iemand anders nog een mooie combi weet van een goede PHP editor ( met project, integrated source meuk e.d. ) dan hou ik mij aanbevolen :) .

Ik zal hier wel mijn bevinden posten op mijn 'zoektocht' .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx

ripexx

bibs

Basszje schreef op 24 september 2004 @ 00:22:
Ik wil graag overgaan op een goed source systeem en heb nu naar CVS gekeken ( met sourcesafe heb ik al ervaring ) en ik moet zeggen dat het op zijn minst verwarrend is. Ik krijg er amper iets in en uit correct dan. SS vind ik een perfect programma, maar is niet gratis ( gebruik ik op werk ) en eigenlijk wil ik dat wel .
Wat betreft CVS en een editor bevalt mij de combinatie van ZDE (Zend Dev. Env.) en die heeft ingebouwd support voor CVS dus dat werk wel lekker. Alleen export ik nu met batch scripts terwijl ik liever gewoon een goede viewer er voor zou willen hebben. Maar dat is voornamelijk linux spul en ik wil gewoon mijn w2k/xp bak houden.

Daarnaast draai ik gewoon CVS op mijn W2k server zonder problemen. Al met al best een prettige omgeving. Verder nog een linux testbak voor de laatste testen er naast.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 14:06

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik gebruik zowel SciTE als Kate (laatste komt standaard met KDE). Het voordeel van Kate is dat ik direct opsla op mijn server via SSH/SCP (fish://). De verbinding blijft open dus geen trage respons bij elke save.
SciTE gebruik ik icm Samba om op de server op te slaan. Voordeel van SciTE is dat ie ook dingen als Ctrl+Spatie en parameter hints heeft (moet je wel deze versie nemen: http://gisdeveloper.tripod.com/scite.html).

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 20:37:
Dat vind ik toch wel redelijk flamerig, je gaat vim zitten afzeiken zonder argumentatie? Anyway: ik werk ook in vim, ook jarenlang met "normale" editors gewerkt (ultraedit, dreamweaver, etc.), maar vim is echt alles wat ik zoek: highlighting, macro's en _alles_ kan via het toetsenbord. geen gegrijp meer naar de muis maar gewoon enorm snel editen. Het enige nadeel aan vim is de hoge leercurve, maar als je het eenmaal een beetje kan wil je echt niets anders meer. Natuurlijk is het een kwestie van smaak, sommige mensen klikken liever, maar als je net zoals ik het liefst je handen gewoon op het toetsenbord houdt dan is vim echt dé editor. ook kan vim je code automatisch indenten, kan ie braces matchen, en meer van dat soort dingen. probeer het eerst eens goed voordat je zo'n flamerige opmerking er neer zet, en als je het geprobeerd hebt dan ben ik erg benieuwd waarom je dit vindt.....
Pagina: 1

Let op:
Even een huishoudelijke mededeling: zullen we de opsommingen achterwege laten? Natuurlijk mag je noemen wat jij lekker vindt developen, maar geef er dan op z'n minst een stukje onderbouwing bij. En dingen die al genoemd zijn hoef je natuurlijk niet nog een keer te noemen. Dank u :)