Toon posts:

M'n AMD Athlon 64 3200+ wordt 70 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
M'n AMD Athlon 64 PC wordt volgens de PC health en de BIOS HW monitor 70 graden bij full load. Alles zit gewoon goed in elkaar. Op de processor zit de Zalman CNPS 7000B-Cu te draaien op 2160 RPM en zit er muurvast op met genoeg koelpasta. Hieronder even een lijstje van de hardware:

AMD Athlon 64 3200+ (Newcastle)
Zalman CNPS 7000B-Cu CPU koeler
MSI K8N Neo Platinum
512 MB PC400/PC3200 Infineon geheugen
350 Watt Aopen voeding
2x S-ATA Hitachi deskstar 80 GB harde schijven (RAID 0)
Sapphire 9800 pro videokaart
Soundblaster audigy 2 ZS geluidskaart
Plextor PX-712A DVD brander
2 coolermaster HW monitors (Musketeer 2, Aerogate 2)
Coolermaster Wavemaster Silver kast

Verwijderd

rotte temperatuurmeting waarschijnlijk

probeer eens handmatig met een thermometer

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Als je aan je koelelement voelt, brand je dan je vingers of niet? Het probleem met de meeste moederborden is dat de temperatuur censor vaak niet accuraat is. Voel eens aan je koelelement van je Zalman cooler.

Je zegt er zit genoeg koelpasta op, maar zit er toevallig niet teveel op? Echt een klein druppeltje is meer dan voldoende. Als je teveel koelpasta gebruikt, wordt er ook niet goed gekoeld.

Profile

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bios update en het is voorbij.

Heb het zelf ook gehad en als je in de search kijkt, zul je nog meer mensen met dit probleem vinden .

Tweakers Discord

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je wel de nieuwste bios update erop staan? Ik heb ook es met zo'n bord gehad dat ie na inbouwen heel warm was. Na bios update was ie ineens 20 graden koeler oid...

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Is de Zalman geschikt voor de cpu? Moet die niet in de niet-silent-mode draaien? Wat is genoeg koelpasta? Teveel is niet goed, het is geen _koel_paste namelijk.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Genoeg is een drupje inderdaad. uitgesmeerd met het pasje wat er bij zit. De nieuwste BIOS update zit er op (3.08). En ja, de zalman koeler is geschikt voor dit moederbord. Ook de bijbehorende componenten er bij opgeschroefd (plaatje en zo). 2160 is niet silent, dat is geloof ik 1360 bij deze zalman en 2600 max. Dit in plaats van het standaard plaatje wat er van MSI op zit. Nu heb ik inmiddels de temperatuur op 40 graden (idle) gekregen. Kast open gehad en snoeren anders er in gedaan. Kan het dat dezen op een of andere manier in contact kwamen met de kast waardoor er stroom op kwam te staan? Dat dit invloed had op de temperatuur. Zit maar wat hard op te denken hoor. Misschien weet iemand hier iets over. Als ik voelde aan het koelelement voelde dit niet eens warm aan, laat staan 70 graden

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 15:33 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ter indicatie:
deze processor is stressed met stock koeler nauwelijks op de 40C te krijgen (mits redelijke airflow in kast uiteraard). Als hij werkelijk 70C wordt moet je vrijwel zeker stabiliteitsissues krijgen. Die heb je volgens mij niet. Ik concludeer dan ook dat je meting incorrect is.

d:)b :henk d:)b

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

MrJayMan schreef op 08 september 2004 @ 15:58:
Ter indicatie:
deze processor is stressed met stock koeler nauwelijks op de 40C te krijgen (mits redelijke airflow in kast uiteraard). Als hij werkelijk 70C wordt moet je vrijwel zeker stabiliteitsissues krijgen. Die heb je volgens mij niet. Ik concludeer dan ook dat je meting incorrect is.
Bedoel je hiermee dat 40C moeilijk te halen is als minimum of als maximum?

Ik kom, terwijl ik op dit moment niets anders doe dan dit bericht tikken, op een minimum van 46C en de PC staat al sinds een aantal maanden aan met af en toe een reboot wegens bijv. SP2.

ARME AOW’er

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
(jarig!)
Hebben de Asus K8V's (deluxe en non-deliuxe versies) ook last van die probleem? Want ik vind op de asus site niet echt een bios die dit zou verhelpen dan, enkel voor nieuwere CPU's zoals de A64 2800 en de sempron 3100+.

Verwijderd

Wat is je kast-/kamer-/videokaart-/voeding-temperatuur en hoe zit het met je airflow ?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

StRuJeKeR schreef op 08 september 2004 @ 18:30:
Hebben de Asus K8V's (deluxe en non-deliuxe versies) ook last van die probleem?
Welk probleem? Ik heb al vanaf januari géén probleem met mijn K8V Deluxe hoor.

ARME AOW’er

Verwijderd

nieuwste bios 1.8 zou dit moeten fixen.

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
(jarig!)
Guardian Angel schreef op 08 september 2004 @ 18:36:
[...]

Welk probleem? Ik heb al vanaf januari géén probleem met mijn K8V Deluxe hoor.
Ik bedoel die verkeerde temperatuur uitlezing bij Newcastle cpu's

[ Voor 5% gewijzigd door StRuJeKeR op 08-09-2004 18:37 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nee dus. Zie het ook nergens staan in dit topic. 8)7

ARME AOW’er

Verwijderd

Uit ervaring:

De msi nforce3 mobo's lezen termperatuur verkeerd af bij newcastle-core cpu's (ook met nieuwste officiele bios)

Ik kan het weten want ik ben net overgestapt van msi k8n neo (had ik beschadigd met schroevendraaier) naar asus k8n-e en nu zijn de temps altijd tussen 30-40 graden (normaal gebruik) en tussen 40-50 graden (full load).

Dit is met zalman cnps-7000Alcu koeler en Q-fan en cool n quiet enabled.

Deze resultaten staan haaks met zelfde processor op het MSI bord.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Guardian Angel schreef op 08 september 2004 @ 16:31:
[...]
Bedoel je hiermee dat 40C moeilijk te halen is als minimum of als maximum?
Maximum. Maar zoals ik al zei, het is zeer airflow gevoelig. In dat opzicht is een stressed waarde van 40~45 reëler (conform AceofSpades ervaring).

d:)b :henk d:)b

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
|:( lees wat veel mensen hierboven hebben gepost: update je bios!

Ik had hetzelfde met dit bordje (bouw veel van deze dingen in) en schrok me ook te pletter toe ik de temps zag... Gewoon de nieuwste bios downloaden en updaten en je ziet vanzelf je temps goed displayen namelijk iets van 52 graden. (zonder airflow) ;)

p.s. niks flamend bedoelt hoor. :P
Pagina: 1