[CSS] Text die mee-schaalt met z'n parent element

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik zou graag willen dat de font-size van een element afhankelijk is van de afmetingen van z'n container. Stel: <div>foo</div>, dan zou ik willen dat de grootte van het woord foo afhankelijk is van de grootte van het div-je. Dus als ik een divje heb die 100% van m'n venster is, en ik ga het venster resizen, dat de tekst dan mee-schaalt.

Dit kan niet door de font-size in procenten op te geven, dat geeft aan dat de grootte relatief is tot wat het d.m.v. overerving eigenlijk zou hebben.

Ik vrees dat het onmogelijk is, maar ik ben toch benieuwd!

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

niet met standaard css volgens mij

maar met wat javascript is het onresize wel aan te passen

code:
1
2
3
4
window.onresize = function() {
  var theDiv = document.getElementById('theDiv');
  theDiv.style.fontSize = eenofanderebrekening(theDiv.offsetWidth) + 'px';
}

/uit-de-losse-pols

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

"A percentage value specifies an absolute font size relative to the parent element's font size."

is dus idd niet mogelijk met CSS, font-sizes staan volledig los van block sizes.

[ Voor 6% gewijzigd door Not Pingu op 08-09-2004 14:39 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Maar ik wil hiervoor absoluut geen js gebruiken. Als het met CSS niet kan, ga ik het aan de server kant wel berekenen.. zou jammer zijn natuurlijk.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Hoe wil je het gebruiken dan? Waarvoor heb je het nodig, weet je zeker dat je het nodig hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door André op 08-09-2004 14:39 ]

Verwijderd

Burat schreef op 08 september 2004 @ 14:39:
Maar ik wil hiervoor absoluut geen js gebruiken. Als het met CSS niet kan, ga ik het aan de server kant wel berekenen.. zou jammer zijn natuurlijk.
:? hoe wil je aan de serverkant weten hoe groot die div is? en wat is er mis met js? ik snap je redenering niet zo

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 12:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Feitelijk ben je dan bezig met een vector-georienteerde oplossing en zou het een verdegigbare keuze zijn om het gebruik van flash ofwel SVG te overwegen;
maar ik vermoed dat dat wegens afhankelijkheid van plugins (muv. mozilla's XHTML+SVG) geen optie is?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Het gaat om een calendar control die op verschillende plaatsen (in verschillende groottes) gebruikt gaat worden. De grootte zou daarbij idealiter afhankelijk zijn van de container waar ie in zit. En als het groter is, zou ik ook willen dat de header van dagen/maanden ook mee-schaalt.

Inderdaad, met flash/svg zou het goed werken - maar ik wil geen plugins.

Ik weet meestal aan de serverkant (php) al de grootte van de container en zou dus ook de tekstgrootte kunnen berekenen. Maar relatief in css regelen is natuurlijk mooier :)

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Een andere oplossing zou natuurlijk zijn de fontsize van je container afhankelijk te maken van de grootte ervan (dat kan je blijkbaar serverside al regelen, maak ik op uit je omschrijving) en de fontsize van je calendar vervolgens percentueel maken daaraan.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Burat schreef op 08 september 2004 @ 15:33:
Het gaat om een calendar control die op verschillende plaatsen (in verschillende groottes) gebruikt gaat worden. De grootte zou daarbij idealiter afhankelijk zijn van de container waar ie in zit. En als het groter is, zou ik ook willen dat de header van dagen/maanden ook mee-schaalt.
Als het aantal verschillende plaatsen waarop de control gebruikt wordt niet oneindig is, kun je altijd nog voor elke situatie aparte stijlregels opnemen.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Pagina: 1