Toon posts:

[250 GB Backup] Advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een klant van ons zoeken we een oplossing voor het backuppen van 250 Gb
Deze 250 Gb zit al in een Raid-5 set, maar dat is natuurlijk niet voldoende.
Nu hadden ze eerst een Autoloader van HP icm 40 GB DLT tapes, dit ding is echter niet meer betrouwbaar en moet dus vervangen worden. Probleem is echter : de centjes.

Nu heb ik even zitten kijken, maar bv een SDLT 600 van Quantum; kost iets van 3a4 duizend euro en de tapes hiervoor zijn meer dan 100 euro.

Klant:
"Een externe Maxtor 250 Gb schijf kost iets meer dan 200 euro. Als we er hier eens nu 5 van nemen ipv dat tapeding."

Zien jullie hier bezwaren in ? Argumenten voor of tegen zijn altijd leuk natuurlijk.

Verwijderd

als je een 250 gig maxtor koopt heb je er toch maar 1 nodig? Ik heb ook zo'n ding op firewire + usb2 en dat ding is echt goed snel. Meer kan ik je er niet over vertellen :P

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Ze gebruikten eerst een 40GB DLT? Als dat voldoende was, maar je hebt nu net iets meer nodig dan kun je ook een Ultrium kopen. Kan 200GB op. Gebruiken wij hier ook. :)

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:26
betrouwbaarheid...

hoe betrouwbaar wil je je backup hebben?

je kan wel iedere dag een backup maken op een externe usb drive, maar als je die iedere dag in de auto vervoerd naar een andere lokatie kan die schijf natuurlijk zomaar stuk gaan.

je kan er ook voor kiezen om je externe drives in het pand te laten, maar dan ben je bij brand en water schade verder van huis...

bovendien is het medium tape een bewezen technologie, en is een externe hardeschijf dat niet. Het werkt zeker wel, maar niemand kan voorspellen hopelang het werkt.

dus de keus is: goedkoop~onbetrouwbaar (<-- = duurder uiteindelijk) of duur~betrouwbaar (<--veel goedkoper op de lange duur)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
de maxtor onetouch serie is hiervoor erg geschikt; je intalleert een programmaatje, en vervolgens kan je de hele bak backuppen door de schijf eraan te hangen en op het knopje op de schijf te drukken.

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 13:46:
als je een 250 gig maxtor koopt heb je er toch maar 1 nodig? Ik heb ook zo'n ding op firewire + usb2 en dat ding is echt goed snel. Meer kan ik je er niet over vertellen :P
Als je een backup schema hebt gebruik je toch ook meerdere tape sets, dus dan ook meerdere hd's

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

JE moet sowieso 2 van die Maxtor HD's gebruiken, je wilt nooit je vorige backup overschrijven, zodat je tijdens het updaten van je backup (als de stress op een machine relatief groot is) zonder exta backup zit.
Daarnaast is zo'n oplossing niet brand/water proof, Dat zou je kunnen oplossen door de schijf mee te nemen naar een andere lokatie, of door hem in een kluis ofzo te bewaren.
Dan lijkt het me redelijk safe

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 22:50

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Misschien is het handig om te vertellen wat voor OS er op die server draait. Als het bv Novell Netware is, heb je niks aan de software die bij zo'n OneTouch zit. Ik mag aannemen dat je de rechten op de bestandsysteem (of mag iedereen overal bij?) ook mee wilt nemen in de backup. Dan kun je dus niet even 1-2-3 een copietje maken met een PC + externe schijf. Dan zul je goede backupsoftware moeten gebruiken.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Software is Backup exec van Veritas versie 9
One touch heb ik geen ervaring mee, maar ik verwacht niet dat dat beter is.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Die One Touch's zijn wel aanraders. Koop er bvb 2 van 300 gb, zodat je nog met wat reserve ruimte zit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix Gb --> GB :) 250 Gb = 31,25 GB en die heb je niet, neem ik aan ;)

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:30

gatlarf

So say we all...

Ik zou voor een SAN gaan in dat geval. Zo kan je een snapshot nemen van de huidige data en terwijl er verder gewerkt wordt je backup op een DLT of zo gooien. Zodoende kan er ook steeds verdergewerkt worden, ook terwijl de backup bezig is zonder dat je schrik moet hebben voor files die in use zijn of zo. Erg handig voor backups van exchange en van die dingen.

May the lords of Kobol guide you...

Pagina: 1