Toon posts:

Nvidia TNT2 geen beeld onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een wat ouder systeem (Duron 800, 256 mb, Nvidia Daytona Riva TNT2, 30 gb maxtor, Terratec geluidskaart) om Linux eens op uit te proberen.

Systeem heeft hiervoor gedraaid op win 2000. Om te beginnen heb ik Suse 9.1 personal erop gezet. De hele installatie verliep vlekkeloos, maar toen de pc opnieuw startte om het geinstalleerde OS te laden, kreeg ik na de bootloader een zwart scherm. Na opstarten in textmode bleek dat er diverse modules van X free niet geladen konden worden en dus ook de KDE niet.

Daarna de partities verwijderd en win 2000 opnieuw geinstalleerd. PC draait nu zonder problemen.

PC opgestart met Knoppix live cd. precies hetzelfde euvel als met Suse: geen beeld na hardwareconfiguratie. Ook heb ik Knoppix opgestart in diverse display modes (o.a. display=800x600 depth=8 en vesa mode), maar nog steeds geen beeld. Wel hoor ik de melding: initiating startup sequence, dus naar mijn mening start ie wel op.

De monitor die ik gebruik is een yakumo 14" die onder windows een resolutie van 1024x768 aankan, maar die onder Linux idle gaat na het booten (reageert hetzelfde als de pc uitstaat of de monitor niet is aangesloten).

Ik heb Knoppix ook op m'n andere pc geprobeerd (Athlon 2600xp, 512 mb, GeForce FX5200, 2x 80 gb Maxtor, 5.1 sound C-media en Philips 107S 17" monitor) en daar werkt ie prima.

Zowel Suse als Knoppix herkenden de videokaart wel en volgens de site van Nvidia wordt de kaart ook ondersteund door/voor linux.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:43

Arjan A

Cenosillicafoob

Kan je monitor de resolutie wel aan?
Maw, kan je die 17" monitor eens aansluiten?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Topicstarter
Zal het vanavond ff proberen, maar dan nog vind ik het vreemd, dat als ik Knoppix start onder 800x600, dat ik dan nog geen beeld heb, terwijl ik in Win 2000 een resolutie van 1024x768 kan halen met deze monitor.

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Dat kan liggen aan de drivers die nog niet geinstalleerd zijn, ik heb het hier tijden werkend gehad ben nu bezig met gentoo. Staat verder je configuratie van X goed ingesteld? Misschien dat je dit even via SSH kan doen aangezien je geen beeld hebt.
Tijdens de setup was het beeld wel gewoon goed?

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de installatie van Suse was het beeld prima.

En zou je me kunnen uitleggen wat SSh is? Ik heb nl. nog helemaal geen linux ervaring (da's ook de reden waarom ik deze pc wil installeren met linux, om er meer van te weten te komen).

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Ik denk dat SuSE en Knoppix een te hoge refresh rate proberen in te stellen, die dat oude beeldscherm niet trekt (14" moet wel erg oud zijn).

Aangezien refresh rate niet direct gerelateerd is aan de resolutie kan het dus zijn dat Windows wel werkt op 1024x768 @ 50 Hz (bijvoorbeeld), maar dat Linux misschien 60 of 72 Hz probeert en dat dat niet kan.

Als je op Ctrl-Alt-F1 drukt op het punt dat je met een zwart scherm zit, krijg je dan wel beeld (een textmode login, om precies te zijn)?

Verwijderd

Topicstarter
Monitor is idd zo'n 7-8 jaar oud.

Ben nu ff op me werk, dus ik kan het niet gelijk proberen, maar weet wel, dat ik Suse wel in text mode kon starten en via command prompt commando's kon geven.

Toen ik hier "kde" intypte, kreeg ik een aantal foutmeldingen m.b.t. diverse X modules (ik geloof o.a. X-free) en dat de applicatie niet kon worden gestart.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Preciese foutmeldingen zijn in zo'n geval wel erg handig.

/var/log/XFree86.0.log staat dat waarschijnlijk in. De configuratie staat in /etc/X11/XF86Config - maar volgens mij kun je tijdens de installatie van SuSE opgeven wat voor scherm je hebt en wat voor refresh rates dit aankan. Dat lijkt me een stuk makkelijker dan met de hand prutsen in die files.

Heb je daar niet een te hoge setting opgegeven?

Verwijderd

Topicstarter
Heb tijdens de installatie van Suse (die ik er by the way weer afgehaald heb) voor scherm en videokaart de default settings gebruikt die door Suse werden aangeboden.

Zal vanavond ff nieuwe install maken en tevens ff testen met m'n 17" scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Comp. aan me 17" monitor gehangen en probleem was opgelost.

Zat em waarschijnlijk in de refresh rate. Knoppix= standaard 84 Hz, monitor gaat tot 75 Hz (maximale refresh rate in Win 2000 in te stellen)

Ga ervan uit dat ditzelfde geldt voor Suse, alleen moet ff een nieuwe iso branden want cd was brak en gaf foutmelding tijdens installatie.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 20:58

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

linux (en dus ook knoppix) proberen normaal gesproken de verschillende mogelijke reso-refresh combinaties uit te lezen uit de monitor. Met name bij oude schermen levert dit nogal eens problemen op. Hang er eens een nieuwer scherm aan en probeer het dan eens. Of geef aan je lilo de opdracht mee in runlevel 3 te booten (dan krijg je geen grafisch deel) dit doe je in lilo geloof ik door mee te geven:
code:
1
linux 3

veel succes!

edit: wat ssh is kun je met google erg snel vinden. Zoek maar eens op 'ssh' en 'openssh'

[ Voor 10% gewijzigd door Whieee op 09-09-2004 12:34 ]

Launching containers into space

Pagina: 1