kabel zooi / utp stroken

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 13:58

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Topicstarter
Wij hebben een probleem, we hebben ongeveer 150 servers staan waar ook nog eens twee netwerkkaarten in zitten.

Je begrijpt dat er dan veel kabels liggen.

Nu zijn wij op zoek naar kabel stroken van 25 utp aansluitingen per kabel strook.

de kabels moeten 10mb/100mb/1gb over koper ondersteunen.

Iemand enig idee hoe ik hier aan kan komen?

Ik heb al wel iets van telco gevonden maar dan niet cat 6.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
Bedoel je nu patchpanelen? Omdat je het over stroken hebt?

Of gewoon dikke kabels waar 25 utp kabels inzitten zeg maar? Dus 25x 4 getwiste aderparen?

Dat laatste ken ik eigenlijk alleen van telefonie, maar goed, hoeveel scheelt die ene mm plastic die je tussen de verschillende upt-kabels hebt als ze vlak langs elkaar liggen...

Ik dnek dat je de wat grotere installateurs moet bellen of ze dat hebben of een leverancies voor je weten :)

Gigabit koper (1000base-T) werkt overigens ook gewoon over cat5e :)

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 08-09-2004 13:03 . Reden: 1: uitbreiding 2: typo ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Die dingen heten patchpanels, en zijn volgens mij wel te koop.

En cat5e ondersteunt ook Gbit.

Moeilijk te vinden in de pricewatch, 1 van Belkin (pricewatch (cat5)
en bij www.mr-at.nl weet ik er 1 te vinden deze met Cat5e

-edit-
Kabelstrook != patchpanel.
Ik geloof niet dat wat je zoekt bestaat in netwerkuitvoering, ik ken het alleen maar bij telefonie (daar zijn ze niet getwist, maar liggen alle aders recht naast elkaar)

[ Voor 22% gewijzigd door Resistor op 08-09-2004 12:34 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Misschien eens kijkben http://www.kannegieter.nl/ of ze daar hebben wat je zoekt,

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 12:36 ]

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 13:58

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Topicstarter
sorry, nee ik bedoelde niet patchpanelen, maar inderdaad bundels van 24 utp kabels

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op 08 september 2004 @ 12:26:
Of gewoon dikke kabels waar 25 utp kabels inzitten zeg maar? Dus 25x 4 getwiste aderparen?

Gigabit koper (1000base-T) werkt overigens ook gewoon over cat5e :)
maar dan heb je wel alle 8 aders nodig ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 08:50:
[...]

maar dan heb je wel alle 8 aders nodig ;)
Klopt, 1000base-T heeft alle 4 de aderparen nodig ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Geen idee om patchstroken boven in de kast af te werken, en dan de servers in de kast zelf patchen? Blackbox heeft een systeem om een hele patchstrook met 24 aansluitingen door een speciale kabel/connector te gooien.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
wielhelm schreef op 09 september 2004 @ 08:44:
sorry, nee ik bedoelde niet patchpanelen, maar inderdaad bundels van 24 utp kabels
Daar kan je prima klitteband voor gebruiken. Kan je zeer mooie bundels van elke gewenste dikte mee maken. Als je een zeer indrukwekkend praktijk-voorbeeld wil zien moet je eens in de colo van xs4all gaan kijken.

Verwijderd

met een tywrap kan het ook .. http://www.ams-ix.net/graphics/photos/racks.jpg

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ty-wrap gaat eigenlijk snel te strak, en kan dus je kabels beschadigen. Daarnaast is het een ramp als het 'even' los moet, een extra kabel, iets verleggen enz.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

little_soundman schreef op 10 september 2004 @ 03:33:
[...]

Ty-wrap gaat eigenlijk snel te strak, en kan dus je kabels beschadigen. Daarnaast is het een ramp als het 'even' los moet, een extra kabel, iets verleggen enz.
Een ramp? Gewoon tie-wrapje met tangetje doorknippen en een nieuwe erom toch? (tie, niet ty. 'To tie' = Engels voor 'binden')

[ Voor 16% gewijzigd door Bergen op 10-09-2004 04:04 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
little_soundman schreef op 10 september 2004 @ 03:33:
[...]

Dat gaat met een kabel met 24 UTPkabels erin ook niet. :)
En je moet wel heel bruut te werk gaan wil je de kabels beschadigen mbv een ty-wrap.

Je kan ook met een krimpkoushuls een groot aantal kabels bij elkaar houden.

Meestal worden gecombineerde kabels (bv de 24 in 1 zoals je zoekt) op maat gemaakt. En dan schiet de prijs ook meteen keihard omhoog.

In 99% wordt de boel met ty-wraps (bij voorkeu de wat bredere/zachtere) bij elkaar gehouden.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Bundels van kabels maken kan met zowel tie-wrap of velcro (klittenband). Als je de kabel nadien nog over een moeilijk parcour moet trekken gebruik je best tie-wrap. Die tie-wraps mogen inderdaad niet hard aangetrokken worden. De buitenmantel van de kabel is meestal niet erg dik en kan beschadigd worden ! (Inderdaad datakabel is geen elektriciteitskabel van 2.5mm². Je mag er ook geen knoop inleggen ofzo :) )

Rule of thumb : je moet de tie-wrap nog relatief makkelijk kunnen ronddraaien (en gebruik dus nooit tie-wrap om een kabel op te hangen).

Er bestaan ook tools om tie-wraps met een welbepaalde kracht aan te trekken (net zoals momentsleutels bij moeren).... en tenslotte bestaan er ook elastische tie-wrap-achtige bandjes. (krimpkousvoorstel |:( , een fantastisch product maar niet voor deze toepassing vrees ik )

Je kan er inderdaad prachtige bundels mee maken, maar besef dat een gebundelde wirwar van kabels eigenlijk beter is. De storing tussen de kabels onderling is hierdoor lager.

kannegieter werd reeds vermeld, maar zeker ook www.anixter.com

En kabels met erin 24 UTP kabels... ik denk het niet. Misschien als je een bestelling plaatst van 100 km dat ze het wel eens zouden durven overwegen...

Verwijderd

kabelgoten misschien? In plaats van stalen kun je er ook van plastic halen, die zijn makkelijker te bewerken, leg je er daar 25 in ofzo, hangt het zooitje ook niet zodat je de kabels door de patchkast niet meer ziet.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb dit laatst ook handmatig moeten doen, maar dan met slechts 50 kabels. Met tie-wraps is het wel te doen, maar het blijft een 'woeste bos' met name door de torsie die toch in de kabels blijft zitten. Er bestaat wel tweeling cat5 waar dus inderdaad twee kabels aan elkaar gekleeft zitten, en dus is de vraag naar een kabelband van bv 10 oid niet echt gek, ik zou ze gelijk kopen.

Een ander puntje: hoe ga je ze labelen? Het is handig dat je weet welke kabel welke poort aan stuurt, zeker als ze door een onbereibare plaats lopen. Ik heb ze met de hand zitten beschrijven, maar vond dat niet echt mooi en profi staan. De oplossingen van kabel hulsjes die je erop krimpt vind ik te duur (€ -,75 per kabel!!) Stickertjes erop, laat op den duur los.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 08:31:
Je kan er inderdaad prachtige bundels mee maken, maar besef dat een gebundelde wirwar van kabels eigenlijk beter is. De storing tussen de kabels onderling is hierdoor lager.
* CmdrKeen kijkt naar de teringzooi in z'n serverhok en haalt opgelucht adem.

Ik begrijp het probleem eigenlijk niet zo. Stukkie velcro erom en je bent klaar, toch? Hierboven ook al een paar keer geopperd, maar is er iets op tegen om klittenband te gebruiken?

Bloed, zweet & koffie

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het hangt er maar net vanaf hoelang de kabelbundel is: 2m is goed te doen, maar bv 20m met 150 kabels = een boel stukjes velcro.

Niet om je warboel strategie onderuit te halen, maar ik denk niet dat er storing komt van een aantal CAT 5/6 kabels netjes naast elkaar. In kabelgoten leg je ze ook strak naast elkaar.

[ Voor 43% gewijzigd door superduper op 10-09-2004 09:05 ]

Verwijderd

Vilenin... mooi gebundelde kabels zijn nog altijd beter dan zooi... :) , maar je hoeft echt niet te vragen om alle kabeltjes in de bundel mooi parallel naast elkaar te leggen.

Dus vooraleer de chaostheorie toe te passen op je datanetwerk zou ik wel twee keer nadenken. :)
Pagina: 1