Toon posts:

Welke software als router.

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
IK heb thuis een wanadoo breedband verbinding en die wil ik graag delen met de rest van het huis, via switches. De specificaties van dat systeem zijn:

AMD Althon XP 1800+
Asus mobo
256 Mb geheugen
22 Gb harde schijf.
Sweex PCI netwerk kaart

Nu wou ik graag weten wat je daar het beste op kan zetten als OS en eventueel bij behorende software.

De toepassingen zijn:

Internet delen ( router)
Algemene opslag, voor elke PC thuis.
Eventueel een website.

De software die ik thuis heb liggen is
Red hat 9.0.
Windows XP home en prof.
Windows server 2003.

De opstelling die ik nu heb ik:
Modem====> router
Router ====> pc en Switch
Switch ====> naar 3 pc's.

De router is van Kobishi hier wil ik van af, omdat hij niet mijn volledige verbinding deelt, nl maar 100 Kb ipv 350 Kb. (internet dan, Als switch is hij prima) De switch is een sitecom met 5 poorten.

Dus een hardware matige router is geen optie. ( is mijn mening nu)

Verwijderd

Als je een speedtouch 510 hebt. Heb je ook een router

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 12:20:
Als je een speedtouch 510 hebt. Heb je ook een router
Er zijn diverse modems die als router ingesteld kunnen worden.

Welke software heb je al geprobeerd en voldoet niet/wel aan je eisen
=> wat zijn je eisen ?

Waarom laat je huidige router 100 Kb door ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

ik heb een ongeloofelijke hekel aan dit soort antwoorden (meer dan je jezelf ooit kan voorstellen..) maar over dit onderwerp zijn al heel veel topics geopend... gebruik de search eens...

ARG

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:11
Je zou kunnen kijken naar Winroute. Ik heb het een tijdje gebruikt, voordat ik een hardware router kocht.

Hardware routers hebben echt hun voordelen, maar ze zijn gelimiteerd in de snelheden.
Een nadeel dat ik ondervond met een softwarerouter, is dat ik in Half-Life Counter-Strike (tegenwoordig Steam) geen of weinig servers kan vinden. Bij iedere server werd namelijk een connectie aangevraagd, en daar kon Winroute (4.2 Lite) niet goed tegen. De wilde niet meer dan 128 connecties maken. En liet ik hem dat toch doen, mocht ik de router opnieuw opstarten.

Dus probeer even wat je prettig vind werken en wat jou niet limiteert in je vrijheid. Hetzij hardware, hetzij software.

• Zerveza
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

goed, omdat ik het niet kon laten.

-WinRoute en SyGate hebben goede en zeer instelbare router oplossingen

al zou ik eerder gaan voor LINUX Router.

-ik heb ervaringen met SmoothWall, MonoWall, freesco (1 floppy), Mandrake en Knoppix (jaja, een live CD gebruiken als router!!)

Bij mij kwam als beste uit de test: Mandrake 9.2
grote voordelen:
-extrem instelbaar (ook remote)
-zeer handige interface
-veilig

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:01

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ik persoonlijk heb mijn setup zo ingestelt

Zyxel 650 R-31 => FreeBSD server met IPFW/NAT/DHCP geinstalled => 3com switch => werkstations

Echt een heerlijke setup moet ik toegeven misschien is zoiets ook een oplossing voor jouw.

Hierboven word inderdaad wel een antwoord gegeven als gebruik de search maar echt der zijn hier honderden topics over bovendien staat het ook in de FaQ NT

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

winroute winproxy, dat norton progje. dat andere freeware progje etc......
alle linux en bsd varianten
floppy linux routers...
windows server inc ras/inet sharing
een hardware matig routertje (simpel en goedkoop in stroom)

alles is mogelijk, niks is echt beter vanuit een thuis situatie gezien.........

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 08-09-2004 12:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Ik zou je modem (als je bv een Alcatel speedtouch hebt) niet gebruiken als router: te weinig veiligheid en instellingen.
Wat ik wel zou doen:
-m0n0wall op een ouwe gare pentium zetten, en daar een router van maken. Veel veiliger, gemakkelijker en eleganter als je modem/linux distro.
-je athlon XP machine als ftp/smb/web server laten functioneren.

Motivatie:
Je wilt uit veiligheidsoverwegingen geen windows PC direct aan het internet hangen, vanwege vervelende wormpjes. Een SpeedTouch modem heeft een ongepatchte security flaw (die relatief gemakkelijk te exploiten is), dus dit valt ook af. Daarom valt de keus automatisch op *n*x. Omdat qwa veiligheid er eigenlijk niets kan tippen aan Unix, en geen enkel internetshare distro kan tippen aan het gemak van m0n0wall, lijkt de keus mij daarvoor simpel. M0n0wall heeft geen web/smb/ftp user functionaliteit, dus daarom zou je je 'dikke' bak daarvoor willen gaan gebruiken. Voor het OS daarop zou ik even in NOS gaan kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruudjah op 08-09-2004 12:52 ]

TweakBlog

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:39

WPN

als je een betere hardwarerouter koopt, hoef je die pc niet als router te laten werken, dus "minder" kans op het wegvallen van internet als je pc crashed (ja, router kan ook crashen, maar volgens mij is die kans kleiner)

daarbij komt ook dat de hardwarerouter minder stroom verbruikt, en dus goedkoper in gebruik is (om maar lekker zuinig te doen ;) we zijn tenslotte nederlanders)

mocht je toch softwarematig willen:
router.... wat is het dat er geroute moet worden
hoef je alleen internetverkeer (http/ftp enzow) toe te laten, of wil je ook gamen ofzow
als je alleen voor http enzow shared dan zou je kunnen kiezen voor redhat met [url=http::/www.squid-cache.org]squid[/url]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik zie dat je totaal geen eisen hebt. Koop een Speedtouch/Zyxel/Sweex modem, met de tijdwinst en het gemak lijkt me dat de beste oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb idd weinig eisen. Misschien dat het voor mij toch wel makkelijker is om met linux te gaan werken. Aan gezien dit veiliger is dan windows. Ik zal als linux noob dus maar een poging wagen. Als je nog eventuele tips hebt over het delen van de bestalnde of het gebrukks van redhat, en eventuele bijbehorende roosterprog. hoor ik dat graag.

Ik ga het idd gebruiken als voor internet en niet zo voor gamning, nog niet athans..

edit, hoe kan je trouwens via windows komen bij je bestanden in je linux systeem, das mij nl nog niet gelukt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 14:33 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

je kunt ook windows 2000 (advanced) Server er op zetten en Routing en Remote Acces gebruiken. Doe ik ook met mn USB modempje :) werkt perfect

Deze advertentieplaats is te huur!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:39

WPN

daar moet je samba voor hebben draaien
zou in redhat wel aan moeten staan volgens mij?

als het echt voor internet surfen alleen is (voorlopig) kan je wel squid als proxy server gebruiken.....

maar mijn advies is nog steeds: hardware router, dat die router die je nu hebt maar 100K per port (??) doorlaat, dat is oud/defect... een van die 2... of gewoon slechte strat van de makers....
een normale router moet toch wel de maximale internet verbindingssnelheid doorlaten dacht ik zo.....
en daarbij komt dat je met hardware router, dat je alleen even de porten hoeft te configgen zodra je erover wil gaan gamen

die pc die je dan over hebt kan je dan als echt fileserver gebruiken, hoeft alleen minimaal OS op te staan (dus geen extra sh*t erop) en genoeg ruimte voor files.......

@rammy windows 2000 advanced? win2000 kan dat ook nog wel :) tenzij de ras in advanced veel meer functionaliteit heeft....
maar laatste keer dat ik die opzet gebruikte, kwam ik bepaalde sites niet op, omdat die geblocked werden om een of andere rede door mn 2K bak.... sites zoals de ns en was gamesites

[ Voor 17% gewijzigd door WPN op 08-09-2004 14:44 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Winroute wordt hier een aantal keren genoemd. Nadat ik Winroute (lite of pro) installeerde op mijn leechbak (tevens router) ging mijn maximale lokale LAN snelheid enorm omlaag. Wat bleek, zodra er lokaal netwerkverkeer was verbruikte Winroute een enorm deel van m'n beperkt aanwezige CPU time. Ik kon er niks op vinden, en zo uitgebreid is WR ook weer niet. Wingate had het probleem een max aantal connecties per PC toe te laten, wellicht is dat ergens in te stellen, ik heb er verder niet naar gezocht.
Het Windows Internet Connection Sharing (WinXP, Win2k, wellicht Win2k3) had van beide problemen geen last. Dat is de reden waarom in ICS gebruik. :)

Je kunt inderdaad ook voor Linux gaan (in mijn geval was het geen optie), alhoewel "veiligheid" een vreemd argument is. Als Linux beginner (gaf je zelf aan) kun je makkelijk gaten open laten. Misschien is Windows in principe minder veilig, maar ik neem aan dat je genoeg hierover weet om hem dicht te timmeren.
Maarja, met Linux expirimenteren is wel erg leuk.

🌞🍃

• Bergen
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Als je er Linux op gaat zetten is 't wel een beetje overkill als je hem gaat gebruiken als router, fileserver en webserver. Aan een simpele Pentium-II ofzo zou je méér dan genoeg hebben. Ik zou deze pc verkopen en een simpel systeempje ergens vandaan zoeken, da's veel leuker voor je portemonnee. :)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13

AirX

Tweak Guru

Ik zou voor Linux gaan. Is het snelst... heeft de minste TCP-IP Stack fouten en je kunt er bovendien heel makkelijk mee trafficshapen (dus dat je download niet naar onder keldert als iemand zijn kazaa weer voluit heeft en je kunt bepaald verkeer voorrang geven.) Ook kun je dan nog meerder servers onder linux draaien... zoals apache etc.

Een goed begin voor een Linux router is www.clarkconnect.org en dan community. Is makkelijk te installen en onderhouden via webinterface... maar je kunt natuurlijk ook alles via CUI instellen. Clarkconnect is gebasseerd op Redhat 9

Verder is Samba/Linux veel beter qua filesharen vind ik. Samba belast namelijk de CPU veel minder dan windows dat doet. Nu hoef jij je daar niet snel zorgen om te maken, maar ik wel (200mhz P1 bakkie ;)).

Ik heb clarkconnect nu al 44 dagen non-stop te draaien en bevalt zeer goed _/-\o_ : http://arjandj.nl.eu.org/sysinfo/ 8)

[ Voor 24% gewijzigd door AirX op 08-09-2004 14:47 ]

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Als je voor een softwarematige router gaat, dan kan ik je de volgende aanbevelen:

Voor de oudste hardware:

freesco

Voor de ietwat nieuwe hardware:

smoothwall (goede en uitgebreide handleiding/ geen linux kennis vereist)

Met een xp1800 kun je ook clarkconnect draaien:

Deze is ook in het nederlands en hiermee kun je niet alleen routeren, je hele thuis netwerk van dns voorzien, maar ook wat servers op draaien en een proxy-firewall opzetten. Verder ook intrusiondetection systeem en nog wat aanverwante zaken. Linux kennis is nauwelijks vereist. Ik heb het systeem inmiddels vijf maanden non-stop draaien zonder problemen op een duron 1600. Ook fijn is de dns server, die je lan netwerk van domeinnamen voorziet.

Als je veel linuxkennis hebt, kun je deze zaken ook zelf in elkaar bouwen.

Waarom linux boven windows? Waarom zou je een zware window manager draaien op een router? Je bedient hem toch op afstand via een browser.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik heb veel ervaring met freesco gehad, en ik moet zeggen...
bewaar die Althon XP 1800+ bak voor de echte serverapplicaties,
en tik een 486 of hoger op de kop en zet daar freesco op

Beste film ooit

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13

AirX

Tweak Guru

soepkip schreef op 08 september 2004 @ 14:45:
Ik zou niet voor Freesco gaan.... die Kernel is veeeeel te oud naar mijn mening. Je kunt met freesco dan ook nog nauwelijks services toevoegen. Maarja, ieder zijn eigen ;)

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:11
Ikzelf heb thuis een passief gekoelde Celeron 500 PC met Windows 2000 en WinRoute draaien als router/DHCP/firewall en dat werkt prima en stil.

Het probleem dat eerder genoemd werd mbt. het aantal connections in WinRoute bij het ophalen van game-servers in bv. All-Seeying-Eye kun je oplossen door de instellingen hiervoor in de registry te verhogen.

Voor het hosten van games en het kunnen versturen/ontvangen van files via ICQ en MSN op mijn eigen PC werkt de port-mapping in WinRoute ook perfect.

Verder werkt die PC perfect als file-sharer en printer-server voor een laser printer en een kleuren inkjetprinter.

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 14:32:
ik heb idd weinig eisen. Misschien dat het voor mij toch wel makkelijker is om met linux te gaan werken. Aan gezien dit veiliger is dan windows. Ik zal als linux noob dus maar een poging wagen. Als je nog eventuele tips hebt over het delen van de bestalnde of het gebrukks van redhat, en eventuele bijbehorende roosterprog. hoor ik dat graag.

Ik ga het idd gebruiken als voor internet en niet zo voor gamning, nog niet athans..

edit, hoe kan je trouwens via windows komen bij je bestanden in je linux systeem, das mij nl nog niet gelukt.
Als je een linux noob bent heb ik nog steeds een tip. Koop een ethernet modem :)(een van de) en hand daar switched alle computers en servers aan.
ethernet modem: gateway, NAT en DHCP
linux: bestanden delen via Samba (beheren via webmin is super easy) Eventueel kan je hier ook nog SSH, (s)FTP, Bittorent, eMule(aMule, xMule), DC++ en alle andere troep op laten draaien. Printertje aansluiten is vaak ook netzo makkelijk als op windows. Delen kan ook via samba. Omdat je nOOb bent zit ook linux velig achter je modem.
XP(windows) PCs: zitten allemaal veilig achter NAT van je modem, dus geen Sasser2 meer ;)

• Bergen
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

soepkip schreef op 08 september 2004 @ 14:45:
Neh, FreeSCO wil nog wel eens problemen opleveren als er veel connecties naar buiten worden gemaakt, zoals als je bijvoorbeeld bij multiplayergames een waslijst servers scant.

Tik inderdaad een 486 op de kop (of zoek iemand die nog eentje op zolder heeft staan die je gratis mag hebben ;)) MET een harde schijf, van bijvoorbeeld 200 MB en zet er SmoothWall op. Dat heeft een prachtige webinterface om portforwardings in te stellen enzo.

Ehm... maar dat is voor als je alleen een router wilt hebben. Web- en fileserveren kun je met FreeSCO en SmoothWall wel uit je hoofd zetten. Als je dat ook wilt kun je beter een Pentium I of II op de kop tikken en er een of andere Linuxdistro op zetten. Da's ook nog eens veel leuker dan Windows. :)
Pagina: 1