Dilemma bij aankoop projector

Pagina: 1
Acties:

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Mijn situatie:

We kijken nu op een redelijk kleine TV(50cm) naar DVD's en DIVX'en.
Ik was dus aan het denken om deze te vervangen . Kwam ik toevallig op projectoren en dat leek me wel wat. Bijna alles is perfect voor een HT met een projector : Er staat een PC in de living , er is een stereoketen aanwezig, boven de TV is er een perfecte plaats(2mx1.5m) voor te projecteren op een witte muur.

Enige probleem voor een projector is dat er 2 grote ramen zijn zonder gordijnen en liefst zouden we dat zo houden. Ik kan misschien op het raam dichtst bij het scherm een gordijn aanbrengen maar dat is zowat het maximum. Overdag is er dus redelijk wat licht en zelfs s'avonds word het niet volledig donker.

Extra kan ik ook een kast kunnen verschuiven zodat er geen direct licht valt op het "scherm" (zou dit veel opbrengen?)

Na lang zoeken zit ik een beetje vast met mijn keuze schieten er nog over :

BenQ PB6100
Voordeel:
1500 ANSI LUMENS
2000 contrast
prijs (1000€)

Nadelen:
Geen DVI ingang
geen native 16/9
luidruchtiger dan SANYO Z2

BenQ PB6200
Voordeel:
1700 ANSI LUMENS
2000 contrast
1024x768 resolutie

Nadelen:
Geen DVI ingang
Prijs (1500€)

Sanyo
PLV-Z1

Voordeel:
800 contrast
Lens Shift
Native 16/9 (964x544)
Prijs(1100€)

Nadelen
Geen DVI ingang
700 ANSI LUMENS
Korte levensduur lampen ??? (op sommige forums zijn ze hierover bezig en sanyo heeft de garantie voor zijn lampen verhoogd)

Sanyo
PLV-Z2

Voordeel:
1300 contrast
Lens Shift
Native 16/9 (1280x720)
DVI ingang
Stil

Nadelen
800 ANSI LUMENS
prijs (1500€)
Korte levensduur lampen ??? (op sommige forums zijn ze hierover bezig en sanyo heeft de garantie voor zijn lampen verhoogd)

Mijn probleem is dus vooral het licht: is 700/800 lumen genoeg om , in een niet al te donkere kamer, een goed beeld te krijgen?

Bijkomend: is het verschil tussen DVI en VGA groot? En is de levensduur van Z2/Z1 lampen echt korter dan bij andere fabrikanten?

[ Voor 9% gewijzigd door k995 op 08-09-2004 12:08 ]

Verwijderd

Ik denk dat je een projector wel kan vergeten als je je kamer niet op enig manier kan of wilt verduisteren tenzij je alleen maar 's avonds of 's nachts wilt gaan kijken.

Was je ook van plan om tv te gaan kijken via de projector? Dan moet je ook nog eens extra rekening houden met de levensduur van de lampen en hoeveel tijd je besteed aan het dagelijks kijken.

Ik denk zelf dat je in deze situatie beter af bent met een goede grote breedbeeld tv.

Lees verder ook dit draadje door: Enige uitleg voor mensen die een projector willen kopen !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 15:13 ]

• k995
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 15:11:
Ik denk dat je een projector wel kan vergeten als je je kamer niet op enig manier kan of wilt verduisteren tenzij je alleen maar 's avonds of 's nachts wilt gaan kijken.

Was je ook van plan om tv te gaan kijken via de projector? Dan moet je ook nog eens extra rekening houden met de levensduur van de lampen en hoeveel tijd je besteed aan het dagelijks kijken.

Ik denk zelf dat je in deze situatie beter af bent met een goede grote breedbeeld tv.
Er is nog een TV zolang die niet volledig in panne valt zal die wel verder gebruikt worden voor gewone TV uitzendingen, alleen bij films zal die projector gebruikt worden en meestal dan ook s'avonds. Echt licht zal het dus nooit zijn maar compleet duister ook nooit er zal wel altijd wat licht zijn.
heb ik gedaan :-)

Verwijderd

k995 schreef op 08 september 2004 @ 16:24:
[...]

Echt licht zal het dus nooit zijn maar compleet duister ook nooit er zal wel altijd wat licht zijn.
Tja in dat geval kom je er wel mee weg :)
Ik zou gaan kijken naar de BenQ's aangezien deze een hogere lichtopbrengst en contrast hebben.

Verder kun je nog wat winnen met een goed projectordoek ipv kaal op de muur :)

E.a. hangt ook af van de afstand projector -> muur/doek

Als je de mogelijkheid hebt, ga dan kijken naar de projectors en vraag om een demo in een normale situatie, of probeer te regelen dat je ze op zicht kunt verkrijgen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Een kamer hoeft echt niet helemaal 100% verduisterd te zijn met LCDs (met DLPs is het al boeiender), echt zwart kunnen ze toch niet. Maar met daglicht, ook indirect, valt niet te concurreren. Dan krijg je een heel vaal beeld en met direct licht op je scherm zie je gewoon niks meer :). Die zon geeft gewoon net iets meer ANSI lumen dan je projector :P.

Als ik jou was zou ik trouwens kiezen tussen de Panasonic AE-700, Sanyo Z3 en de Hitachi pj-tx100 (ofzo). En ook een keer een DLP projector live in actie zien, zodat je kan bepalen of je het regenboog effect hinderlijk vindt.
Geen DVI is trouwens niet zo'n probleem, verschil met VGA is alleen maar duidelijk bij hele hoge resoluties (hoger dan 1280x720). Een pc als bron is wel interessant, al was het alleen maar om High Definition films te kunnen kijken.
En je moet er wel een projectiescherm bijkopen, al was het alleen maar vanwege het kader. Die kan je best er bijlullen voor een mooie prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 08-09-2004 17:16 ]

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-02 18:51
Hoi K995,

Ik heb voor het EK een beamer gekocht. Het betreft een Sony VPL-CS6 (1800ANSI ). Deze staat ook aangeboden bij vraag & aanbod. De vraagprijs ligt lager dan elke beamer die je in je rijtje noemt.

Gr. Tiesum

• k995
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:03:

Verder kun je nog wat winnen met een goed projectordoek ipv kaal op de muur :)
De vrouw overtuigen voor de pj was al moelijk genoeg, een projectordoek is fase 2 voor over een tijdje :)
E.a. hangt ook af van de afstand projector -> muur/doek
Niet zo ver een 3 a 4 meter
Als je de mogelijkheid hebt, ga dan kijken naar de projectors en vraag om een demo in een normale situatie, of probeer te regelen dat je ze op zicht kunt verkrijgen.
Ik heb al eens gezocht maar in belgie zijn er weinig winkels te vinden die zoiets doen.

• k995
tiesum schreef op 08 september 2004 @ 17:27:
Hoi K995,

Ik heb voor het EK een beamer gekocht. Het betreft een Sony VPL-CS6 (1800ANSI ). Deze staat ook aangeboden bij vraag & aanbod. De vraagprijs ligt lager dan elke beamer die je in je rijtje noemt.

Gr. Tiesum
Lijkt me te luidruchtig en met te weinig contrast voor films te zien. Toch bedankt

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ga inderdaad voor een hoger contrast! (Ik spreek uit ervaring.)

VROEGER:
Ik had sinds 1998 een Sony CPJ-D500 LCD projector (net verkocht) en die had maar 40 ANSI Lumen en weinig contast. Ik had hetzelfde probleem als jij: te veel licht. Een kleine kamer, 2 ramen, witte muren en een luchter met 8 straffe gloeilampen die al het licht op de muren laat weerkaatsen. --> Ik heb toen de kamer 100% pikdonker moeten verduisteren om goed beeld te hebben.

NU:

Ik heb nu bijna 2 maanden een Sharp XV-Z200E DLP 16 : 9 projector met (slechts) 800 ANSI Lumen maar met 2000:1 contrast ratio. Nu kan ik met onverduisderde ramen en met het licht aan dat op alle muren reflecteert heerlijk genieten! Als ik het licht uitdoe is het natuurlijk PERFECT!

Enige nadeel: die intake en outtake! De outtake wordt zo warm als de uitlaat van een F-16!
Maar ja, ik kom er dan ook niet met mijn handen aan.

Zoek dus liefst een hogere contrast-ratio in de categorie waarin je zoekt. (Vergeet de lichtsterkte natuurlijk ook niet.)

INTERESSANTE TIP:

Koop in Nederland. Ik woon ook in België, maar hier was de Sharp XV-Z200E €836 duurder dus heb ik ze in Nederland besteld. (zie shop survey "LCD4U")

Nou zeggen sommige Belgen vaak: "gierige Hollanders!", maar €836 uitsparen vind ik niet gierig maar intelligent!

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• k995
Neobahamuth schreef op 09 september 2004 @ 09:14:
Ga inderdaad voor een hoger contrast! (Ik spreek uit ervaring.)

Zoek dus liefst een hogere contrast-ratio in de categorie waarin je zoekt. (Vergeet de lichtsterkte natuurlijk ook niet.)

INTERESSANTE TIP:

Koop in Nederland. Ik woon ook in België, maar hier was de Sharp XV-Z200E €836 duurder dus heb ik ze in Nederland besteld. (zie shop survey "LCD4U")

Nou zeggen sommige Belgen vaak: "gierige Hollanders!", maar €836 uitsparen vind ik niet gierig maar intelligent!
Hoe zit het dan met de garantie als je in het buitenland koopt ? Ik denk dan misschien eerder aan duitsland waar het nog goedkoper is.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

k995 schreef op 09 september 2004 @ 12:27:
[...]

Hoe zit het dan met de garantie als je in het buitenland koopt ? Ik denk dan misschien eerder aan duitsland waar het nog goedkoper is.
Garantie is in orde en gaat rechtsreeks via SHARP. Ze komen hem bij mij thuis ophalen als er iets aan zou mankeren. --> 3 jaar "pick up & return"

[ Voor 5% gewijzigd door Neobahamuth op 10-09-2004 18:05 ]

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Pagina: 1