[Opmerking] Frontpage nieuws

Pagina: 1
Acties:

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik wou toch even een opmerking maken over het nieuws van vandaag. Let op, ik bedoel dit absoluut niet als flame, maar ik denk dat we anno 2004 allemaal de vrijheid hebben om onze mening te uiten.

Het is mij toch opgevallen dat de kwaliteit van de frontpage kwa nieuws iets achteruit gaat. Als eerste begint het verhaal met een nieuwslink waarin Groningse gemeentes waarschijnlijk Open Source gaat inzetten. Dat lijkt mij toch redelijk nieuws, vooral voor de Open Source liefhebbers. Je kan er naar mijn mening toch wel een redelijke mooie FP artikel van maken. Affijn, dat de nieuwsposters daar geen intresse in hebben kan ik bij inkomen.

Ten tweede stuur ik een nieuwspost in waarin gezegd wordt dat er een prijzenslag gaat beginnen in de TFT industrie. Wellicht heb ik liggen slapen en was dat al eens voorbij gekomen, kan prima, maar als dit niet het geval is vind ik het toch redelijk opmerkelijk. Ik bedoel, persoonlijk vind ik dat toch ook wel redelijk nieuws. Nogmaals, als de nieuwsposters dit niet interessant genoeg vinden kan ik daar ook bij inkomen.

Ten derde staat nu op de frontpage "nieuws" over OSX patches. Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar ik vind dat absoluut geen nieuws hoor. Leuk voor de OSX gebruikers, maar jullie posten toch ook niet iedere Windows patch? Of elke Linux patch? Een OSX gebruiker kan zelf toch wel z'n patches bijhouden?

Ten vierde staat er in de nieuwsqueue een artikel waar een draadloos toetsenbord en muis getest worden :? Was het nou een revolutionaire techniek dat draadloos gamen nou wel eens goed ging had ik jullie volkomen gelijk gegeven. Maar kom op zeg, de conclusie van de reviewer is hetzelfde als iedereen al wist voordat iemand dat artikel leest. Een draadloze muis is gewoon niet geschikt voor gamen, maar is wel goed voor office gebruik. Sorry hoor, maar is dit nou FP nieuws?

Nogmaals, nofi. Tweakers.net vind ik een geweldige site alleen dit soort kleine puntjes vind ik toch wel hinderlijk.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Even voorop stellen dat ik géén redacteur ben en dus niet over de submits ga en zo om te bepalen wat wel of niet op de fp komt :)
silentsnake schreef op 08 september 2004 @ 11:37:
Ik wou toch even een opmerking maken over het nieuws van vandaag. Let op, ik bedoel dit absoluut niet als flame, maar ik denk dat we anno 2004 allemaal de vrijheid hebben om onze mening te uiten.
Daarom is dit forum er net :)
Het is mij toch opgevallen dat de kwaliteit van de frontpage kwa nieuws iets achteruit gaat. Als eerste begint het verhaal met een nieuwslink waarin Groningse gemeentes waarschijnlijk Open Source gaat inzetten. Dat lijkt mij toch redelijk nieuws, vooral voor de Open Source liefhebbers. Je kan er naar mijn mening toch wel een redelijke mooie FP artikel van maken. Affijn, dat de nieuwsposters daar geen intresse in hebben kan ik bij inkomen.
Er zijn twee mogelijkheden:
- De redactie vond het item niet nieuwswaardig genoeg voor de frontpage, maar geïnteresseerden kunnen het wel steeds nalezen via de nieuwslinks.
- Het heeft in de nieuwsqueue gestaan, maar het werd niet door een nieuwsposter opgepikt voor de time-to-live verstreken was waardoor het automatisch een nieuwslink werd. Ik heb dit item echter niet zien staan in de queue, dus ik vermoed dat de eerste optie hier gespeeld heeft
Ten tweede stuur ik een nieuwspost in waarin gezegd wordt dat er een prijzenslag gaat beginnen in de TFT industrie. Wellicht heb ik liggen slapen en was dat al eens voorbij gekomen, kan prima, maar als dit niet het geval is vind ik het toch redelijk opmerkelijk.
Ik gok dat dit hier reeds aan bod kwam:
Tweakers.net: Verdere prijsdaling lcd-panels verwacht in september
Ten derde staat nu op de frontpage "nieuws" over OSX patches. Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar ik vind dat absoluut geen nieuws hoor. Leuk voor de OSX gebruikers, maar jullie posten toch ook niet iedere Windows patch? Of elke Linux patch? Een OSX gebruiker kan zelf toch wel z'n patches bijhouden?
Dat doen we inderdaad niet. We posten echter wel regelmatig belangrijke lekken in Internet Explorer, of onlangs nog in de MIT-implementatie van Kerberos bijvoorbeeld. Ook over SP2 werd uitvoerig geschreven op de frontpage. De ene update is de andere niet, en voor zover ik weet zijn dergelijke relatief belangrijke updates voor MacOS X niet zo frequent dat ze geen enkele nieuwswaarde kunnen hebben :)
Ten vierde staat er in de nieuwsqueue een artikel waar een draadloos toetsenbord en muis getest worden :? Was het nou een revolutionaire techniek dat draadloos gamen nou wel eens goed ging had ik jullie volkomen gelijk gegeven. Maar kom op zeg, de conclusie van de reviewer is hetzelfde als iedereen al wist voordat iemand dat artikel leest. Een draadloze muis is gewoon niet geschikt voor gamen, maar is wel goed voor office gebruik. Sorry hoor, maar is dit nou FP nieuws?
Mja, iedereen weet ook wel dat een X800 beter presteert dan een X600 en dat de GF 6800 beter is dan de GF 6600... Reviews blijven reviews. Misschien heeft het feit dat deze review niet zo heel belangrijk is wel meegespeeld in de beslissing er een nieuwslink in plaats van een frontpage-item van te maken ;)
Nogmaals, nofi. Tweakers.net vind ik een geweldige site alleen dit soort kleine puntjes vind ik toch wel hinderlijk.
Bedankt hoor :)
En voor die opmerkingen is dit forum er net, dus geen probleem

Ik verwacht overigens dat een redacteur ook wel nog even zijn licht op de zaak zal werpen, dus hang on :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het zal in de toekomst nog wel veel meer gaan voorkomen dat bedrijven, steden en weet ik veel wie nog meer open-sourcesoftware zullen gaan gebruiken. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar het is een beetje te veel van het goede om dat iedere keer bij ieder geval te gaan vermelden. Deze keer is het Groningen, de volgende keer is het Ruurlo en weer een andere keer Amersfoort. Leuk, maar het is inmiddels niet meer echt nieuwswaardig dat er weer iets of iemand OSS is gaan gebruiken.
Ten tweede stuur ik een nieuwspost in waarin gezegd wordt dat er een prijzenslag gaat beginnen in de TFT industrie. Wellicht heb ik liggen slapen en was dat al eens voorbij gekomen, kan prima, maar als dit niet het geval is vind ik het toch redelijk opmerkelijk. Ik bedoel, persoonlijk vind ik dat toch ook wel redelijk nieuws. Nogmaals, als de nieuwsposters dit niet interessant genoeg vinden kan ik daar ook bij inkomen.
Nieuwsposters gaan niet over wat er op de FP komt, daar zijn de redacteurs voor ;) . Maar dat terzijde, terzake nu :) . Het is inderdaad al eens voorbij gekomen dat de prijzen van tft's en wat dies meer zij, aan een prijsdaling zijn begonnen. Dat iedere keer melden, kan op den duur ook wat overdone zijn en dus kan er op een bepaald moment door een bepaalde redacteur besloten worden om het op dat moment niet in de nieuwsqueue te gooien. Misschien gebeurt dat weer wel als er minder nieuws is.
We melden het ook als er een lek in de Linux-kernel zit, of als er voor Windows XP een patchpakket klaar is, dus waarom niet voor Mac OS X? Omdat het een klein marktaandeel heeft, nah, dat heeft Linux ook. T.net is er ook voor de Mac-gebruikers en dus kunnen omvangrijke patches ook op de FP komen :) .
Over nieuws in de nieuwsqueue wordt niet gediscussieerd, dat kan wel als het op de FP staat :) . Want er is altijd nog een mogelijkheid dat het niet op de FP komt doordat er een TTL is verstreken.
Oki :) . Enne, ik ben blij dat je dit even zegt, het houdt ons scherp en wie weet kunnen we er ook nog wat van opsteken :) .

• silentsnake
Harm schreef op 08 september 2004 @ 12:50:
[...]

Het zal in de toekomst nog wel veel meer gaan voorkomen dat bedrijven, steden en weet ik veel wie nog meer open-sourcesoftware zullen gaan gebruiken. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar het is een beetje te veel van het goede om dat iedere keer bij ieder geval te gaan vermelden. Deze keer is het Groningen, de volgende keer is het Ruurlo en weer een andere keer Amersfoort. Leuk, maar het is inmiddels niet meer echt nieuwswaardig dat er weer iets of iemand OSS is gaan gebruiken.
Ok, dat ben ik met je eens. Ik ben tenslotte (normaal gesproken) ook niet elke dag op T.net dus ik kan hier en daar nog wel eens wat missen.
Nieuwsposters gaan niet over wat er op de FP komt, daar zijn de redacteurs voor ;) . Maar dat terzijde, terzake nu :) . Het is inderdaad al eens voorbij gekomen dat de prijzen van tft's en wat dies meer zij, aan een prijsdaling zijn begonnen. Dat iedere keer melden, kan op den duur ook wat overdone zijn en dus kan er op een bepaald moment door een bepaalde redacteur besloten worden om het op dat moment niet in de nieuwsqueue te gooien. Misschien gebeurt dat weer wel als er minder nieuws is.
Ok, daar kan ik inkomen. Geen bezwaren.
We melden het ook als er een lek in de Linux-kernel zit, of als er voor Windows XP een patchpakket klaar is, dus waarom niet voor Mac OS X? Omdat het een klein marktaandeel heeft, nah, dat heeft Linux ook. T.net is er ook voor de Mac-gebruikers en dus kunnen omvangrijke patches ook op de FP komen :) .
Mjah ergens heb je wel gelijk, maar aan de andere kant gaat het hier niet over specefiek (ik weet nooit noe je dat woord moet spellen 8)7) over Mac OS X zelf, maar over applicaties die er standaard bij komen (of is de Core Foundation de kernel ofzo? Ik ben niet zo bekend met een Mac.) Ik krijg (vrijwel) elke dag netjes mailtjes van Gentoo binnen over applicaties waar lekken in zijn gevonden + oplossing, en dat staat toch ook niet op de FP? :) De bug in kerberos en OpenSSH zijn op de Gentoo mailing lists ook al voorbij gekomen een week of twee geleden. (En ja, dit is allemaal ook op het web terug te vinden ;))

Een beetje los hiervan, maar ik vind dat dingen zoals "Eerste lek waarschijnlijk al gevonden in SP2" ook een béétje te veel van het goede. Je lokt alleen maar flames uit op die manier, en daar heeft niemand wat aan. Iedereen weet dat de kans zéér groot is dat er lekken aanwezig zijn in SP2. In plaats van zo een artikel vind ik "Microsoft brengt patch uit voor lekken in SP2" wel weer op zijn plaats. Want dan gaat het (om weer even op het eerste gedeelte terug te komen) om Windows zelf, en niet om applicaties die daar omheen draaien. Of zit Safari bijvoorbeeld, net zoals Internet Explorer, helemaal in Mac OS X geïntegreerd?
Over nieuws in de nieuwsqueue wordt niet gediscussieerd, dat kan wel als het op de FP staat :) . Want er is altijd nog een mogelijkheid dat het niet op de FP komt doordat er een TTL is verstreken.
Aha, ok. Dat wist ik niet.
Oki :) . Enne, ik ben blij dat je dit even zegt, het houdt ons scherp en wie weet kunnen we er ook nog wat van opsteken :) .
Bedankt voor je reactie hierop :)

En Yoeri, jij ook bedankt voor je reactie. Je hebt mij iig iets meer inzicht gegeven over het hele nieuwspost gebeuren :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
silentsnake schreef op 08 september 2004 @ 13:43:
[...]

Mjah ergens heb je wel gelijk, maar aan de andere kant gaat het hier niet over specefiek (ik weet nooit noe je dat woord moet spellen 8)7) over Mac OS X zelf, maar over applicaties die er standaard bij komen (of is de Core Foundation de kernel ofzo? Ik ben niet zo bekend met een Mac.) Ik krijg (vrijwel) elke dag netjes mailtjes van Gentoo binnen over applicaties waar lekken in zijn gevonden + oplossing, en dat staat toch ook niet op de FP? :) De bug in kerberos en OpenSSH zijn op de Gentoo mailing lists ook al voorbij gekomen een week of twee geleden. (En ja, dit is allemaal ook op het web terug te vinden ;))
Hm, daar heb je dan inderdaad wel weer een interessant punt waar ik wel eens wat input over zou willen horen van anderen :) . Ik bedenk me nu dat het ook op de FP kan zijn gekomen omdat het om een relatief groot pakket updates gaat. Een stuk of 15 patches heb je meestal niet in één keer. Onder Windows meestal niet in ieder geval, het OS dat ik gebruik ;) . Dát kan ook een reden zijn geweest. Verder zou het interessant zijn geweest als er in dat nieuwsje wat dieper was ingegaan op welke lekken de patches dichten en wat de consequentie van de lekken is. Nu wordt er alleen ingegaan op eventuele gevolgen voor Apache 2.
silentsnake schreef op 08 september 2004 @ 13:43:
Een beetje los hiervan, maar ik vind dat dingen zoals "Eerste lek waarschijnlijk al gevonden in SP2" ook een béétje te veel van het goede. Je lokt alleen maar flames uit op die manier, en daar heeft niemand wat aan. Iedereen weet dat de kans zéér groot is dat er lekken aanwezig zijn in SP2. In plaats van zo een artikel vind ik "Microsoft brengt patch uit voor lekken in SP2" wel weer op zijn plaats. Want dan gaat het (om weer even op het eerste gedeelte terug te komen) om Windows zelf, en niet om applicaties die daar omheen draaien. Of zit Safari bijvoorbeeld, net zoals Internet Explorer, helemaal in Mac OS X geïntegreerd?
Over je laatste zin, volgens mij niet. Safari is een relatief losstaand onderdeel voor zover ik weet. Maar om dat zeker te weten, kun je beter even wat onderzoek doen in Apple Talk ofzo ;) .

De rest van je alinea: je haalt hier een prachtig punt aan, flamegevoeligheid van nieuwsberichten. Je zit met dat soort nieuwsberichten al vrij snel in een spagaat tussen enerzijds de nieuwswaardigheid en anderzijds die flamegevoeligheid. Je kunt er namelijk donder op zeggen dat bepaalde onderwerpen flames opleveren, dat is gedeeltelijk op te vangen door het nieuwsje van een bepaald niveau te voorzien en het onderwerp goed in te bedden in het grotere geheel enzo, maar daarmee los je niet alles op. In een nieuwsbericht over de eerste lekken in SP2 (wat naar later bleek nog niet eens lekken bleken te zijn, maar een designkwestie die zo bedoeld was) zit je daar ook mee. Enerzijds is het weldegelijk van belang om te melden dat SP2 ook niet zaligmakend is voor je computer, anderzijds weet je ook gewoon dat er flamereacties op komen. IMHO moet je daar niet al te veel rekening meehouden en moet je er als nieuwsschrijver alles aan doen om dat te voorkomen. Hoe, heb ik al gemeld ;) .

• silentsnake
Harm schreef op 08 september 2004 @ 15:15:
[...]

Ik bedenk me nu dat het ook op de FP kan zijn gekomen omdat het om een relatief groot pakket updates gaat. Een stuk of 15 patches heb je meestal niet in één keer. Onder Windows meestal niet in ieder geval, het OS dat ik gebruik ;) . Dát kan ook een reden zijn geweest.
Daar heb jij wel weer een goed punt.
Verder zou het interessant zijn geweest als er in dat nieuwsje wat dieper was ingegaan op welke lekken de patches dichten en wat de consequentie van de lekken is. Nu wordt er alleen ingegaan op eventuele gevolgen voor Apache 2.
Dat zeker ja. Dat maakt het artikel ook wat interessanter voor de niet-Mac gebruiker.
In een nieuwsbericht over de eerste lekken in SP2 (wat naar later bleek nog niet eens lekken bleken te zijn, maar een designkwestie die zo bedoeld was) zit je daar ook mee. Enerzijds is het weldegelijk van belang om te melden dat SP2 ook niet zaligmakend is voor je computer, anderzijds weet je ook gewoon dat er flamereacties op komen. IMHO moet je daar niet al te veel rekening meehouden en moet je er als nieuwsschrijver alles aan doen om dat te voorkomen. Hoe, heb ik al gemeld ;) .
Tja, aan de ene kant geef ik je gelijk. Er is bij vrijwel elk nieuwspost wel een flame. Aan de andere kant heb ik zoiets van wees een hoop geflame gewoon voor en post zulke dingen niet. Er zijn genoeg andere sites waar dat soort dingen ook te vinden zijn. Persoonlijk vind ik dat T.net zich onderscheid van andere sites door de kwaliteit van het nieuws. Ik denk zelf dat meer mensen het met mij eens zijn dat flame-gevoelige dingen beter niet gepost kunnen worden. Mensen die daar in geïntereseerd zijn kunnen vast op slashdot oid terecht.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Persoonlijk denk ik dat de journalistieke betrouwbaarheid van T.net (of van welke nieuws site / of wat dan ook) sterk achteruit gaat zodra je uberhaupt rekening gaat houden met of iets flame gevoelig is of niet. Naar mijn mening moet daar in het geheel geen rekening mee gehouden worden. Je kan jezelf wel de vraag stellen wat het nut van het 10e bericht over een lek in XP is, maar dat is iets anders... (Voorbeeld, persoonlijk vind ik het nieuwsaanbod redelijk goed in balans :) .

DM!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

En ik ben het volledig eens met JHS :).
Pagina: 1