[Cooling] P4P800 Deluxe en CPNS7000A-AlCu: Failed CPU Test

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03
Na gisteren de machine van mijn vrouw succesvol onder handen te hebben genomen, voelde ik me sterk en besloot om de mooie Zalman CPNS7000A-AlCu in mijn machine in te bouwen.

Ik heb een P4 3.06GHz (volgens mij een Northwood core) op een Asus P4P800 Deluxe, draait al sinds eind vorig jaar prima -- alleen maakt die boxed cooler die er op zat me te veel herrie. Na wat rondgelezen te hebben leek die Zalman cooler een prima oplossing voor mijn herrie-probleem, met een zeer gunstige prijs/prestatie verhouding.
Een CPU-cooler plaatsen is natuurlijk niet het probleem: boxed cooler er af, oude pasta van de CPU-heatspreader afpoetsen, CPU terug plaatsen en de bijgeleverde thermal grease er op, uitsmeren met een (bank)pasje, beugeltjes plaatsen en daar de cooler op monteren. Ging allemaal vlotjes en volgens het boekje.
In plaats van de bijgeleverde fanmate 1 gebruikte ik een fanmate 2, omdat die wat langere kabeltjes heeft, wat de plaatsing in de kast wat makkelijker maakte. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de losse voeding-kabeltjes bij elkaar te binden.

Alles weer teruggezet, en het systeem boot niet. Via de brakke 'spraak'-chip op het mobo krijg ik te horen: "System failed CPU test".
Wat ik vervolgens heb geprobeerd:
- Alles verwijderen (PCI kaarten, harddisks, opticals, geheugen) -- hielp niet;
- Fan direct op de header op het mobo aangesloten, dus niet via de fanmate -- hielp niet;
- Cooler losgehaald, CPU geinspecteerd op kromme pinnetjes e.d. (was niks aan de hand), teruggeplaatst -- hielp niet;
- Zalman fan op de header voor de casefan gezet en de originele cooler op de header voor de CPU-cooler gezet -- hielp niet.

Ten einde raad zet ik die boxed cooler weer terug -- en de machine boot zonder enkel probleem!

Wat heb ik fout gedaan? Is de Zalman cooler die ik heb brak? Is mijn mobo te eigenwijs? Ik heb gezocht en het lijkt er op dat meerdere mensen succesvol die cooler op een Asus P4P800 gebruiken, dus wellicht dat ik een instelling in het BIOS moet aanpassen?

(Niet echt overclocking enzo, maar wel cooling, dus dan maar in dit forum geplaatst...)

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

Ik heb pas de zelfde cooler op een P4P800 SE geplaatst, op een Prescott 3.0Ghz.
Geen problemen!

En als ik dat zo lees kan ik me niet voorstellen dat je iets fout doet, misschien Statisch schokje gehad?

[ Voor 37% gewijzigd door LocalJoost op 08-09-2004 11:37 ]

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-01 09:27
Misschien staat er in de bios een instelling dat je CPU Fan speed op een bepaalde snelheid moet draaien. De Zalman draait namelijk een stuk langzamer dan de Boxed cooler van Intel. Je moederbord kan dan dus een melding geven dat er iets mis is met de koeling van je CPU en dus krijg je een failed CPU test.
Probeer dus eens de check van je Fan speed op je CPU uit te schakelen of flink te verlagen.

• snek_one
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05-2025
idd dit zou best eens het geval kunnen zijn...
ik heb dezelfde config uitgevoerd op een p4p800-e deluxe met prescott 3.2ghz..

..::[ Bass for Breakfast ]::..

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Probeer het eens zonder die Fanmate ertussen? :?

Ok had je dus al geprobeerd... Ik zou idd eens kijken hoe de hardware monitor is ingesteld in de BIOS. In sommige gevallen kan die 'Q-fan monitor' oid van Asus parten spelen, als je die eens volledig uit zet?

[ Voor 74% gewijzigd door Silentpuma op 08-09-2004 12:46 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Ik ken je setup niet helemaal, maar volgens mij moet je die 7000 op het mobo schroeven. Het zou kunnen dat 1 van de schroefjes of ander bevestigingsmateriaal sluiting veroorzaakt. Het kan ook dat ie te vast geschroefd zit, waardoor je mobo een beetje buigt en daardoor niet alles meer contact maakt.
@Silentpumma & Sepiroth: TS heeft de boxed fan al op de CPU-fanaansluiting gehad, dus het toerental zal het probleem niet zijn. Bovendien krijg je dan de melding over een ontbrekende CPU-fan.

• fub
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 19:48:
Ik ken je setup niet helemaal, maar volgens mij moet je die 7000 op het mobo schroeven. Het zou kunnen dat 1 van de schroefjes of ander bevestigingsmateriaal sluiting veroorzaakt. Het kan ook dat ie te vast geschroefd zit, waardoor je mobo een beetje buigt en daardoor niet alles meer contact maakt.
Nee, voor Intel sockets volstaat het om twee beugeltjes aan de plastic HSF-connector vast te maken. Daar schroef je de cooler dan op. Als het mobo zou doorbuigen, dan zou dat dus komen doordat er ontzettend veel druk op de CPU gezet wordt, en ik had niet de indruk dat dat het geval was. Ik heb 'em er twee keer opgezet, en beide keren heb ik de schroeven wel stevig aangedraaid, maar niet zodanig dat de epoxy aan het kraken was ofzo...
@Silentpumma & Sepiroth: TS heeft de boxed fan al op de CPU-fanaansluiting gehad, dus het toerental zal het probleem niet zijn. Bovendien krijg je dan de melding over een ontbrekende CPU-fan.
Bovendien staat de Q-Fan monitoring uit, zag ik net in mijn BIOS. Jammer dat dat het niet was...

• fub
OK, voor al diegenen die dit via de GoT search vinden en die hetzelfde probleem hebben: Draai de schroeven waarmee de koeler op de CPU gedrukt wordt, minder strak aan. Wel strak genoeg natuurlijk, maar niet zo strak dat je met geen mogelijkheid nog beweging in de schroeven krijgt.

MMMMM had dus gelijk, en datzelfde vond ik ook elders op hardware forums terug. 't Heeft alleen zo lang geduurd omdat ik wat last van mijn zelfvertrouwen had... :/

Maar nu is het dus gefixed! :Y)
Pagina: 1