[Armada m300]Welke harddisk kan hier in?

Pagina: 1
Acties:

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Hallo beste tweakers,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de harde schijf van mijn laptop is gecrasht en ik vroeg me af of het mogelijk is deze te vervangen door een nieuwe (bijvoorbeeld http://www.a-tembo.nl/ass...62906/atartmen208627.html )

Ik heb een Compaq Armada m300 laptop (zie http://h20000.www2.hp.com...submit.x=11&lang=en&cc=us )
Gezien het ding verder in redelijke staat is, en het naar mijn bescheiden mening een mooi ding is, wil ik hem proberen te repareren.

Maar goed, de specs:
Compaq Armada m300:
- Pentium II mobile @ 333 Mhz
- 128 Mb RAM (ik geloof dat hij origineel verkocht is met 64 Mb)
- Intel 440BX chipset zonder AGP-ondersteuning
- IBM Travelstar 6GN 6,4 Gb, modelnr. DBCA-206480 (deze is dus overleden)
- Intel 82559 10/100 netwerk met PXE-ondersteuning
- ATi Rage LT Pro PCI 4Mb
- ESS Maestro 2E
- Een PCMCIA-slot, volgens windows een Texas Instruments PCI-1211 Cardbus Controller, echter nergens duidelijk terug te vinden
- een Infra-rood poort
- een touchpad
- een klein toetsenbordje

Wat ik heb gedaan:
- De HP/Compaq-site met de product-info bekeken (daar schoot ik niet echt veel mee op :()
- Ik heb zelf onderzoek gedaan, volgens de OM FAQ / Beleid .
- De BIOS heb ik geupdate, die is van 15/3/2002.
- Er is een groter broertje van deze m300 met een Pentium III 600-processor en een 12 Gb hdd, met verder dezelfde specificaties.
- Ik heb van wimsbios.com een tooltje gedownload dat me toonde dat ik de extended interrupt 13 heb, echter ik ben helaas indertijd vergeten de resultaten neer te zetten, en gezien het een DOS-tooltje is, kan ik het helaas niet overdoen

Maar ja, het blijft een compaq, dus je weet't nooit...
Ik heb op dit moment wel het geld om een harddisk te kopen, maar ja, om die dan in mn desktop te moeten steken omdat'ie niet in mn laptop past vind ik erg zonde van mn geld...
Heeft iemand hier ervaring mee, wat voor hdd kan hier maximaal in?

[ Voor 10% gewijzigd door Hadron op 08-09-2004 11:16 ]

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Ik weet niet of je ervaring hebt met andere laptops, maar in die M300 gaan geen normale schijven. Ik heb dezelfde, en toen ik een keer voor iemand een andere laptop moest installeren kreeg ik zijn schijf niet in die van mij. De schijven van de M300 zijn wat platter dan normaal.

Voor de rest kan ik je niet helpen, ik heb zelf de P3 600Mhz met 12gig hdd, en afaik is dat ook de grootste schijf die bij die laptop zijn verkocht.

• Hadron
Ik heb helaas geen ervaring met andere laptops

Maar voor zover ik weet is't een doodgewone 2,5" harddisk..
Ik kan'em in ieder geval wel met een 2.5" to 3.5" kabeltje in een gewone desktop hangen :)

Anders ga ik denk ik maar's even met het ding naar de lokale PC-zaak, even kijken en vergelijken qua dikte

Edit:
Ik heb'm nog even nagemeten.
De maten zijn:
lengte: 100.2mm
breedte: 70.2mm
hoogte: 9.6mm

De maten van de schijf die ik op't oog heb zijn:
Height 0.37" (9.5mm)
Width 2.75" (69.85mm)
Depth 3.94" (100mm)

Dus dat zal't niet zijn denk ik..
Waar ik me zelf bij het kopen van de 2,5" to 3,5" convertor ook op verkeek, is dat de disk in een houder zit, en er een convertortje aanhangt.
Deze zet de uitgang om van de standaard-mannetjes-pinnetjes uitgang naar een soort van slot-ingang (zoals je dat op je moederbord hebt met PCI- en AGP sloten)
Er komen 44 pinnetjes in, en er gaan er ook 44 weer uit, hij is niet echt dik, dus er zal van binnen geen rare signaal-omvorming gebeuren, 't zal voor de stevigheid zijn of iets dergelijks.
Daarnaast, ik neem aan dat in gewone laptops de harde schijf-aansluiting op een vaste plek zit, en de pinnetjes aan de achterkant dus ook op een vaste plek zitten...
Dus, als de maten kloppen, dan zou't moeten passen..

Dus wederom dezelfde vraag, zou het werken?

[ Voor 64% gewijzigd door Hadron op 08-09-2004 17:12 ]

• Hadron
Ik heb uiteindelijk toch de stoute schoenen maar aangedaan en het ding gekocht..
en ik kan voor alle gelukkige bezitters van deze laptop vermelden:
Het werkt :)

Mocht je'et zelf ook willen proberen, ik heb het volgende gedaan:
- De harde schijf in een andere machine gezet mbv een 2,5 naar 3,5" convertor
- De bios-update en PXE-update van HP.com vanaf de harde schijf geinstalleerd (win'98 Dos mode)
En verder.. veel succes :)