Ik geraak er maar niet uit!
Over een maandje of zo ga ik me in ieder geval een nieuwe computer aanschaffen.
Mijn originele idee was om de (Medion) P4 1.8 Ghz thuis te zetten om daar mijn ouwe linux bakje te vervangen (P2 350 Mhz
) , en voor op mijn studio een PC samen te stellen.
Dan heb ik thuis ook een deftige computer om op te gamen(/werken) en zo,
met lekker veel HD space (160GB) zodat ik m'n computertje thuis lekker kan laten leechen tijdens de week, als ik op m'n studio ben. (Dan wordt het datavolume van m'n ADSL verbinding thuis tenminste niet verloren...)
(Tijdens het schooljaar ben ik trouwens maar 2 dagen in de week thuis, en de rest van de tijd zit ik in m'n studio in Gent.)
Tot zover het originele idee...
Dan dacht ik echter plots: "Waarom geen laptop?"
Tja, waarom niet hé!
Moest ik een laptop kopen, dan zou ik mijn Medion PC nog op m'n studio kunnen laten staan om daar als muziekmachine & all-round-computer te dienen
+ dan heb ik de luxe van een laptop -> wireless surfen in een zetel in de tuin
.
Ik kan m'n laptop dan ook ieder weekend meenemen naar huis, en dan heb ik daar ook een goeie PC (de laptop dus) om te werken en zo...
Voor de algemene server taken kan ik m'n ouwe linux P2 bakje dan nog wel gebruiken, eventueel met een HD upgrade voor het leechen...
Btw: als alles goed gaat dan ga ik over een groot jaar al aan het werk zijn...
Dan ga ik me waarschijnlijk toch een nieuwe pc/laptop kopen, al naargelang wat ik nu al gekocht heb. (Het geld gaat dan toch met bakken binnenstromen
)
Het gaat er dus eigenlijk om wat ik best éérst zou kopen, voor het komende jaar.
Ik zal even enkele voor-/nadelen belichten in mijn visie:
- Gamen: één van de hoofdredenen om een nieuwe PC samen te stellen was om de recentere games (of toekomstige -> HL2!) goed te kunnen spelen!
Als ik een laptop neem dan mag ik dat wel vergeten veronderstel ik...
Ik moet echter toegeven dat mijn gamegedrag sterk verminderd is in de laatste twee jaar... Ik game maar erg weinig meer. Nieuwe spellen installeer ik nog wel,
en speel ik een dag of 2-3 om ze uit te checken, maar daarna worden ze meestal nog zelden opgestart. Maar misschien verandert dat wel weer als ik een nieuwe PC heb?? (argh! het dilemma!)
Ik denk trouwens dat dit de grootste toegeving zou zijn die ik zou doen als ik een laptop zou kopen...
- Uitbreidingsmogelijkheden: een laptop heeft natuurlijk niet echt veel uitbreidingsmogelijkheden... Vraag is: heb ik die wel nodig..?
In m'n huidige PC zitten geen speciale PCI kaartjes of zo...
Wat sluit ik verder aan:
- Joystick & racewheel -> niet nodig bij laptop wegens ongeschikt voor gamen...
- Digitale camera -> no problem
- (soms) allerlei audio spulletjes voor winamp playback naar stereo,
opnames maken van m'n gitaar en zo...
-> hiervoor zal laptop wel minder geschikt zijn zeker?
- Gebruiksgemak: de laptop heeft voor- en nadelen:
Mijn ervaringen met laptop toetsenborden zijn niet echt positief (maar dat went wel veronderstel ik?) . En 'n touchpad is nu ook niet echt productief te noemen...
Niettemin ben ik een behoorlijke shortcut-gebruiker, dus het gebruik van die touchpad kan ik wel beperken normaal...
Het grote voordeel van de laptop is natuurlijk dat je gelijk waar kan werken!
Het lijkt me wel heel leuk om niet meer aan je bureau gebonden te zijn en om gelijk waar en vanuit allerlei creatieve lichaamsposities te kunnen computeren!
Ik heb ook wireless internet op m'n studio, dus da's ook héél relaxed!
Veel lezen lijkt me ook een stuk aangenamer met laptop...
Verder heb ik geen echte buitenshuis computer noden, dus daarvoor heb ik een laptop niet echt nodig. Eventueel nu en dan eens aan de unief of zo, maar dat mis ik nu in ieder geval niet...
Btw: volgens een vriend wordt een laptop nogal heet als je er mee werkt, en is 'm dus niet echt aangenaam om bvb op je benen te leggen? Feit of fabel?
- HD plaats: Ook hier is de laptop in het nadeel...
De meeste laptops hebben niet echt overdreven veel HD plaats dacht ik?
Er moet zeker een reservekopie van m'n muziekverzameling op (da's al 40GB and counting...) + dan nog heel wat programma's ...
Een linux installatie als second boot zou ook leuk zijn...
Probleem?
- ??? (U tell me...)
Mijn computergedrag:
80% van m'n computertijd wordt ingenomen door het betere kantoorwerk:
chatten
, powersurfen, pdf'jes lezen, mails typen...
Héél veel muziek afspelen (bijna altijd als ik op de computer aan het werk ben).
Audiostuff: opnames maken, audio bewerken... (uurtje in de week misschien...?)
Werk voor unief: programmeren, compilen, documenten maken, opzoekingswerk...
Soms filmpje rippen en encoderen naar xvid, mp3'tjes maken...
Merk op dat ik de meeste van bovenstaande nog kan doen op mijn desktop PC ook hé, een laptop zou dus waarschijnlijk alleen gebruikt worden voor het betere kantoorwerk...
Mijn computergedrag wordt wel gekenmerkt door 'massive multitasking':
het gebeurt vaak dat ik 20+ browser vensters open heb staan, stuk of 10 explorers, terwijl ik naar muziek aan het luisteren ben, aan het chatten ben, er een xvid aan't coderen is, ik een paar pdf's heb open staan, aan het werken ben in MSVCen, emule aan't draaien is...
Mijn vraag is nu dus:
- Weten jullie nog argumenten die mijn beslissing zouden kunnen beïnvloeden?
Of aspecten die een verschil maken maar die ik nog niet vermeld heb?
- Wat zouden jullie doen? (probeer je in te leven in mijn computergedrag...
)
Stem! (al is het maar voor het mooie grafiekje!)
- Zoals gewoonlijk is alle constructieve suggesties/commentaar welkom!
Altijd al eens zo'n poll willen maken
:
Poll: Laptop of PC
• Laptop
• PC

Ook een poll maken? Klik hier
Over een maandje of zo ga ik me in ieder geval een nieuwe computer aanschaffen.
Mijn originele idee was om de (Medion) P4 1.8 Ghz thuis te zetten om daar mijn ouwe linux bakje te vervangen (P2 350 Mhz
Dan heb ik thuis ook een deftige computer om op te gamen(/werken) en zo,
met lekker veel HD space (160GB) zodat ik m'n computertje thuis lekker kan laten leechen tijdens de week, als ik op m'n studio ben. (Dan wordt het datavolume van m'n ADSL verbinding thuis tenminste niet verloren...)
(Tijdens het schooljaar ben ik trouwens maar 2 dagen in de week thuis, en de rest van de tijd zit ik in m'n studio in Gent.)
Tot zover het originele idee...
Dan dacht ik echter plots: "Waarom geen laptop?"
Tja, waarom niet hé!
Moest ik een laptop kopen, dan zou ik mijn Medion PC nog op m'n studio kunnen laten staan om daar als muziekmachine & all-round-computer te dienen
+ dan heb ik de luxe van een laptop -> wireless surfen in een zetel in de tuin
Ik kan m'n laptop dan ook ieder weekend meenemen naar huis, en dan heb ik daar ook een goeie PC (de laptop dus) om te werken en zo...
Voor de algemene server taken kan ik m'n ouwe linux P2 bakje dan nog wel gebruiken, eventueel met een HD upgrade voor het leechen...
Btw: als alles goed gaat dan ga ik over een groot jaar al aan het werk zijn...
Dan ga ik me waarschijnlijk toch een nieuwe pc/laptop kopen, al naargelang wat ik nu al gekocht heb. (Het geld gaat dan toch met bakken binnenstromen
Het gaat er dus eigenlijk om wat ik best éérst zou kopen, voor het komende jaar.
Ik zal even enkele voor-/nadelen belichten in mijn visie:
- Gamen: één van de hoofdredenen om een nieuwe PC samen te stellen was om de recentere games (of toekomstige -> HL2!) goed te kunnen spelen!
Als ik een laptop neem dan mag ik dat wel vergeten veronderstel ik...
Ik moet echter toegeven dat mijn gamegedrag sterk verminderd is in de laatste twee jaar... Ik game maar erg weinig meer. Nieuwe spellen installeer ik nog wel,
en speel ik een dag of 2-3 om ze uit te checken, maar daarna worden ze meestal nog zelden opgestart. Maar misschien verandert dat wel weer als ik een nieuwe PC heb?? (argh! het dilemma!)
Ik denk trouwens dat dit de grootste toegeving zou zijn die ik zou doen als ik een laptop zou kopen...
- Uitbreidingsmogelijkheden: een laptop heeft natuurlijk niet echt veel uitbreidingsmogelijkheden... Vraag is: heb ik die wel nodig..?
In m'n huidige PC zitten geen speciale PCI kaartjes of zo...
Wat sluit ik verder aan:
- Joystick & racewheel -> niet nodig bij laptop wegens ongeschikt voor gamen...
- Digitale camera -> no problem
- (soms) allerlei audio spulletjes voor winamp playback naar stereo,
opnames maken van m'n gitaar en zo...
-> hiervoor zal laptop wel minder geschikt zijn zeker?
- Gebruiksgemak: de laptop heeft voor- en nadelen:
Mijn ervaringen met laptop toetsenborden zijn niet echt positief (maar dat went wel veronderstel ik?) . En 'n touchpad is nu ook niet echt productief te noemen...
Niettemin ben ik een behoorlijke shortcut-gebruiker, dus het gebruik van die touchpad kan ik wel beperken normaal...
Het grote voordeel van de laptop is natuurlijk dat je gelijk waar kan werken!
Het lijkt me wel heel leuk om niet meer aan je bureau gebonden te zijn en om gelijk waar en vanuit allerlei creatieve lichaamsposities te kunnen computeren!
Ik heb ook wireless internet op m'n studio, dus da's ook héél relaxed!
Veel lezen lijkt me ook een stuk aangenamer met laptop...
Verder heb ik geen echte buitenshuis computer noden, dus daarvoor heb ik een laptop niet echt nodig. Eventueel nu en dan eens aan de unief of zo, maar dat mis ik nu in ieder geval niet...
Btw: volgens een vriend wordt een laptop nogal heet als je er mee werkt, en is 'm dus niet echt aangenaam om bvb op je benen te leggen? Feit of fabel?
- HD plaats: Ook hier is de laptop in het nadeel...
De meeste laptops hebben niet echt overdreven veel HD plaats dacht ik?
Er moet zeker een reservekopie van m'n muziekverzameling op (da's al 40GB and counting...) + dan nog heel wat programma's ...
Een linux installatie als second boot zou ook leuk zijn...
Probleem?
- ??? (U tell me...)
Mijn computergedrag:
80% van m'n computertijd wordt ingenomen door het betere kantoorwerk:
chatten
Héél veel muziek afspelen (bijna altijd als ik op de computer aan het werk ben).
Audiostuff: opnames maken, audio bewerken... (uurtje in de week misschien...?)
Werk voor unief: programmeren, compilen, documenten maken, opzoekingswerk...
Soms filmpje rippen en encoderen naar xvid, mp3'tjes maken...
Merk op dat ik de meeste van bovenstaande nog kan doen op mijn desktop PC ook hé, een laptop zou dus waarschijnlijk alleen gebruikt worden voor het betere kantoorwerk...
Mijn computergedrag wordt wel gekenmerkt door 'massive multitasking':
het gebeurt vaak dat ik 20+ browser vensters open heb staan, stuk of 10 explorers, terwijl ik naar muziek aan het luisteren ben, aan het chatten ben, er een xvid aan't coderen is, ik een paar pdf's heb open staan, aan het werken ben in MSVCen, emule aan't draaien is...
Mijn vraag is nu dus:
- Weten jullie nog argumenten die mijn beslissing zouden kunnen beïnvloeden?
Of aspecten die een verschil maken maar die ik nog niet vermeld heb?
- Wat zouden jullie doen? (probeer je in te leven in mijn computergedrag...
Stem! (al is het maar voor het mooie grafiekje!)
- Zoals gewoonlijk is alle constructieve suggesties/commentaar welkom!
Altijd al eens zo'n poll willen maken
Poll: Laptop of PC
• Laptop
• PC
Ook een poll maken? Klik hier
[ Voor 5% gewijzigd door DieterVDW op 08-09-2004 05:22 ]