Laptop of pc?

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik geraak er maar niet uit!
Over een maandje of zo ga ik me in ieder geval een nieuwe computer aanschaffen.
Mijn originele idee was om de (Medion) P4 1.8 Ghz thuis te zetten om daar mijn ouwe linux bakje te vervangen (P2 350 Mhz :s ) , en voor op mijn studio een PC samen te stellen.
Dan heb ik thuis ook een deftige computer om op te gamen(/werken) en zo,
met lekker veel HD space (160GB) zodat ik m'n computertje thuis lekker kan laten leechen tijdens de week, als ik op m'n studio ben. (Dan wordt het datavolume van m'n ADSL verbinding thuis tenminste niet verloren...)
(Tijdens het schooljaar ben ik trouwens maar 2 dagen in de week thuis, en de rest van de tijd zit ik in m'n studio in Gent.)
Tot zover het originele idee...

Dan dacht ik echter plots: "Waarom geen laptop?"
Tja, waarom niet hé!
Moest ik een laptop kopen, dan zou ik mijn Medion PC nog op m'n studio kunnen laten staan om daar als muziekmachine & all-round-computer te dienen
+ dan heb ik de luxe van een laptop -> wireless surfen in een zetel in de tuin 8) .
Ik kan m'n laptop dan ook ieder weekend meenemen naar huis, en dan heb ik daar ook een goeie PC (de laptop dus) om te werken en zo...
Voor de algemene server taken kan ik m'n ouwe linux P2 bakje dan nog wel gebruiken, eventueel met een HD upgrade voor het leechen...

Btw: als alles goed gaat dan ga ik over een groot jaar al aan het werk zijn...
Dan ga ik me waarschijnlijk toch een nieuwe pc/laptop kopen, al naargelang wat ik nu al gekocht heb. (Het geld gaat dan toch met bakken binnenstromen 8) )
Het gaat er dus eigenlijk om wat ik best éérst zou kopen, voor het komende jaar.

Ik zal even enkele voor-/nadelen belichten in mijn visie:

- Gamen: één van de hoofdredenen om een nieuwe PC samen te stellen was om de recentere games (of toekomstige -> HL2!) goed te kunnen spelen!
Als ik een laptop neem dan mag ik dat wel vergeten veronderstel ik...
Ik moet echter toegeven dat mijn gamegedrag sterk verminderd is in de laatste twee jaar... Ik game maar erg weinig meer. Nieuwe spellen installeer ik nog wel,
en speel ik een dag of 2-3 om ze uit te checken, maar daarna worden ze meestal nog zelden opgestart. Maar misschien verandert dat wel weer als ik een nieuwe PC heb?? (argh! het dilemma!)
Ik denk trouwens dat dit de grootste toegeving zou zijn die ik zou doen als ik een laptop zou kopen...
- Uitbreidingsmogelijkheden: een laptop heeft natuurlijk niet echt veel uitbreidingsmogelijkheden... Vraag is: heb ik die wel nodig..?
In m'n huidige PC zitten geen speciale PCI kaartjes of zo...
Wat sluit ik verder aan:
- Joystick & racewheel -> niet nodig bij laptop wegens ongeschikt voor gamen...
- Digitale camera -> no problem
- (soms) allerlei audio spulletjes voor winamp playback naar stereo,
opnames maken van m'n gitaar en zo...
-> hiervoor zal laptop wel minder geschikt zijn zeker?
- Gebruiksgemak: de laptop heeft voor- en nadelen:
Mijn ervaringen met laptop toetsenborden zijn niet echt positief (maar dat went wel veronderstel ik?) . En 'n touchpad is nu ook niet echt productief te noemen...
Niettemin ben ik een behoorlijke shortcut-gebruiker, dus het gebruik van die touchpad kan ik wel beperken normaal...
Het grote voordeel van de laptop is natuurlijk dat je gelijk waar kan werken!
Het lijkt me wel heel leuk om niet meer aan je bureau gebonden te zijn en om gelijk waar en vanuit allerlei creatieve lichaamsposities te kunnen computeren!
Ik heb ook wireless internet op m'n studio, dus da's ook héél relaxed!
Veel lezen lijkt me ook een stuk aangenamer met laptop...
Verder heb ik geen echte buitenshuis computer noden, dus daarvoor heb ik een laptop niet echt nodig. Eventueel nu en dan eens aan de unief of zo, maar dat mis ik nu in ieder geval niet...
Btw: volgens een vriend wordt een laptop nogal heet als je er mee werkt, en is 'm dus niet echt aangenaam om bvb op je benen te leggen? Feit of fabel?
- HD plaats: Ook hier is de laptop in het nadeel...
De meeste laptops hebben niet echt overdreven veel HD plaats dacht ik?
Er moet zeker een reservekopie van m'n muziekverzameling op (da's al 40GB and counting...) + dan nog heel wat programma's ...
Een linux installatie als second boot zou ook leuk zijn...
Probleem?
- ??? (U tell me...)

Mijn computergedrag:
80% van m'n computertijd wordt ingenomen door het betere kantoorwerk:
chatten :p, powersurfen, pdf'jes lezen, mails typen...
Héél veel muziek afspelen (bijna altijd als ik op de computer aan het werk ben).
Audiostuff: opnames maken, audio bewerken... (uurtje in de week misschien...?)
Werk voor unief: programmeren, compilen, documenten maken, opzoekingswerk...
Soms filmpje rippen en encoderen naar xvid, mp3'tjes maken...
Merk op dat ik de meeste van bovenstaande nog kan doen op mijn desktop PC ook hé, een laptop zou dus waarschijnlijk alleen gebruikt worden voor het betere kantoorwerk...
Mijn computergedrag wordt wel gekenmerkt door 'massive multitasking':
het gebeurt vaak dat ik 20+ browser vensters open heb staan, stuk of 10 explorers, terwijl ik naar muziek aan het luisteren ben, aan het chatten ben, er een xvid aan't coderen is, ik een paar pdf's heb open staan, aan het werken ben in MSVCen, emule aan't draaien is...

Mijn vraag is nu dus:
- Weten jullie nog argumenten die mijn beslissing zouden kunnen beïnvloeden?
Of aspecten die een verschil maken maar die ik nog niet vermeld heb?
- Wat zouden jullie doen? (probeer je in te leven in mijn computergedrag... :p)
Stem! (al is het maar voor het mooie grafiekje!)
- Zoals gewoonlijk is alle constructieve suggesties/commentaar welkom!

Altijd al eens zo'n poll willen maken B) :
Poll: Laptop of PC
Laptop
PC
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=17917&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 5% gewijzigd door DieterVDW op 08-09-2004 05:22 ]

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
ik zou een laptop kiezen, puur voor het extra gebruiksgemak. zoveel bijzonders doe je niet op je pc

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Als je de centen hebt, dan is het geen probleem want een laptop met veel schijfruimte en een goede videokaart is gewoon te koop.

Je kan altijd de harde schijf verwisselen voor een grotere als je in de problemen komt.

Wat betreft geluid maakt het weinig uit. Als je echt ontevreden bent dan kan je altijd nog een USB geluidskaart nemen. Die geven soms iets betere kwaliteit voor geluidsopnames.

Senile! Senile Oekaki

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50

Nietzman

Woei!

Tja, als je niet gamed zou ik voor een (Schiet niet op me.) Powerbook gaan. Heeft ook nog eens de beste keyboards die je op een laptop aantreft. Ik tik liever een stuk achter dat ding dan achter mijn 'gewone' toetsenplank.

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20
Als mensen met die vraag bij mij komen bied ik ze altijd een 3e optie, Barebone + 17" TFT scherm. Die kun je al kopen voor 1000,- euro. Het probleem met een laptop is dat je zo'n verschrikkelijk klein 15" schermpje hebt. En zeker als je multitasking bent, dan is het erg fijn als je hogere resoluties kunt draaien om alle vensters terug te kunnen vinden. Met programmeren is het ook veel handiger omdat je meer overzicht hebt. Om over pdf-jes/mails lezen maar te zwijgen. Dit is een feit dat mensen die laptops kopen te makkelijk over het hoofd zien IMHO. Laptops vind ik in dit soort situaties meer iets voor mensen die af en toe achter de PC zitten, niet voor mensen die iedere dag van de PC gebruik moeten maken. Simpelweg omdat het beeldscherm te klein is.

Bovendien geef je zelf al aan dat je een nieuwe PC koopt voor de games. Dus mocht je voor een laptop gaan, dan moet je heel goed op de videokaart letten. En nou kan ik het mis hebben, maar dan zit je al snel over de 1500,-. En voor dat geld heb je bv. een Ati Mobile Radeon 9700 of een Radeon 9600 Pro in je nieuwe laptop.

Persoonlijk koop ik voor dat geld liever een zware 64-bit PC met minimaal 1Gig aan RAM. Met in jouw geval een kwaliteitsgeluidskaart van Terratec of M-audio. Geen onboard rommel. Jij bent een halve (hele?) audiofiel.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

oheng schreef op 08 september 2004 @ 06:53:
Het probleem met een laptop is dat je zo'n verschrikkelijk klein 15" schermpje hebt.
Dus ik met mijn 17" CRT (zelfde grootte als 15" LCD) ben eigenlijk dom?

LinkedIn WoT Cash Converter

• oheng
Ik zeg niet dat een 15" TFT kleiner is dan een 17" CRT, waar lees jij dat?
Enige wat ik zeg is dat als je de dingen doet die de TS doet, dat ik dan een 15" TFT klein vind. En ja, ook een 17" CRT vind ik dan klein.

• oheng
Ik denk trouwens dat dit ook wel een interessante discussie is over videokaarten in notebooks.

1500,- is niet duur voor een laptop met een Mobility Radeon 9800 videokaart.

[ Voor 12% gewijzigd door oheng op 08-09-2004 07:44 ]

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
even n.a.v. de 2e post "barebone + 17" ...

k zat van de week op m'n stage, daar hadden ze zo'n ding waarvan imac laatst een nieuwsbericht had van: Revolutionair! (wat wij trouwens al 5 jaar verkopen)...

t is een soort van barebone, maar dan anders :D Het dingetje (de behuizing met inhoud) is ongeveer 10 cm hoog, en net zo breed als 'n 17 inch tft scherm. Die 17 inch zit aan de case vastgemaakt. TFT PC noemen ze het.
Afbeeldingslocatie: http://www.macdonaldconsulting.co.uk/mediac/400_0/media/tft~pc.jpg
deze zijn qua prijs goedkoper als laptops, en je kan ze bijna net zo makkelijk meenemen... Voordeel d'r aan is dat je (bij mijn weten) gewoon ps/2 aansluitingen hebt, video-in en alles wat je maar kan bedenken :D Nadeel is natuurlijk dat 't wel iets groter is als een laptop... Maar je zou 'm goed kunnen gebruiken om tussen thuis en je studio te "switchen".
Overigens zijn deze dingen ook een stuk verder uitbreidbaar als laptops.

Als je wilt kan 'k wel wat meer informatie aanvragen erover, maar 'k zit op dit moment ziek thuis dus kan je nie zeggen wanneer dat is...

Mocht je zo'n ding totaal niet aanspreken, zou ik toch voor de gewone PC gaan, aangezien jij nogal waarde hecht aan uitbreiden en alles... Omdat je eigenlijk ook al zegt van "Ik heb nie echt buitenshuisze computeractiviteiten nodig", lijkt een laptop mij dan een beetje overbodig, want je wil er ook mee gaan gamen, en dat gaat toch beter met een gewoon tobo en muis...
Dan nog iets, zo te zien gaat bij jou (net zoals bij mij) de drang om te gamen achteruit met de jaren... Koop jij nu een laptop, zit jij dus nu op een "brak" systeem te gamen, ben je volgend jaar zo ver om een nieuwe pc te kopen... Heb je geen zin meer in gamen :D

Maar nu ik er over nadenk is het ook wel weer zo dat een laptop, vaak, niet zo up-to-date hoeft te zijn als een pc... Dus dan zou ik aan de andere kant weer zeggen van: koop nu een laptop, en volgend jaar een gloedjenieuwe pc!.

Ack! Ik weet 't ook nie :D Hoop dat deze post iig nie totaal nutteloos is geweest :Y
suc6 d'r mee

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Wat denk je van de recente Acer en vooral Sony laptops met 17 inch scherm? (Voor de Sony A117S betaal je dan wel ca. 2500 euro.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Vernie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-02-2022

Persoonlijk koop ik voor dat geld liever een zware 64-bit PC met minimaal 1Gig aan RAM. Met in jouw geval een kwaliteitsgeluidskaart van Terratec of M-audio. Geen onboard rommel. Jij bent een halve (hele?) audiofiel.
Daar ben ik het helemaal mee eens. ik heb zelf al een tijdje (jaartje) een laptop omdat voor mijn studie verplicht was. Als ik er nu op terug ga kijken wat dat ding gekost heeft. had ik voor dat zelfde geld 2 gruwelijke nieuwe PC's kunnen aanschaffen. Dus als ik jou was zou ik gaan voor een PC. maar het blijft natuurlijk altijd jou keuze ;)

Free your mind and your OS will follow.

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Je zegt zelf dat als alles goed gaat binnen een jaar geld gaat binnnen stromen. ik zou wachten tot dan om een zware desktop te kopen. En het nu voorlopig met een iets minder laptop doen. zo kan je ook je werk en muziek gemakkelijk van thuis naar de studio in gent meesleuren en omgekeerd. ik denk dat voor gamen je nog wel een jaartje kan wachten om de nieuwste spelletjes te spelen. en die oudere spelletjes zal je waarschijnelijk wel nog op die laptop kunnen spelen. (en als je een laptop neemt met ati 9700mobile erin zal je waarschijnelijk de laatste nieuwe spelletjes ook kunnen spelen.

En wat je vriend daar zegt van een laptop wordt warm, hangt af van hoe zwaar die latop is (qua specs dan natuurlijk) en welke technologie je neemt.

en om nog iets over de grootte van het scherm iets te zeggen; je kan altijd je laptop op een 19inch scherm,muis en keyboard aansluiten.

Uiteindelijk zal het nog altijd jij zijn die zal moeten beslissen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hephaistus op 08-09-2004 11:17 ]

• DieterVDW
Nietzman schreef op 08 september 2004 @ 06:11:
Tja, als je niet gamed zou ik voor een (Schiet niet op me.) Powerbook gaan.
Naaah :) . 't moet echt wel x86 zijn hoor...
Bovendien geef je zelf al aan dat je een nieuwe PC koopt voor de games. Dus mocht je voor een laptop gaan, dan moet je heel goed op de videokaart letten. En nou kan ik het mis hebben, maar dan zit je al snel over de 1500,-. En voor dat geld heb je bv. een Ati Mobile Radeon 9700 of een Radeon 9600 Pro in je nieuwe laptop.
Zoals ik al zei: het gamen verliest aan belang. Als ik een laptop zou kopen dan is die zeker niet bedoeld om op te gamen, dus daar hou ik dan ook geen rekening mee.
Mja een degelijke geluidskaart zou wel leuk zijn...
Maar hou er rekening mee dat ik nog altijd m'n gewone destkop pc staan heb ook in mijn studio, geluidsstuff kan ik daarop doen hé.
En niets houdt me tegen om een laptop te kopen + een goeie geluidskaart voor in m'n bestaande PC (doe het momenteel met SB PCI 512 :s) .
Vernie schreef op 08 september 2004 @ 09:26:
Ik heb zelf al een tijdje (jaartje) een laptop omdat voor mijn studie verplicht was. Als ik er nu op terug ga kijken wat dat ding gekost heeft. had ik voor dat zelfde geld 2 gruwelijke nieuwe PC's kunnen aanschaffen.
:/
Dat was dan ook wel een dure laptop.. ?
Een goeie PC en een goeie laptop zitten toch wel zowat in dezelfde prijsklasse dacht ik. (Je kunt ze natuurlijk niet echt vergelijken qua prestatie...)
Hephaistus schreef op 08 september 2004 @ 11:14:
Je zegt zelf dat als alles goed gaat binnen een jaar geld gaat binnnen stromen. ik zou wachten tot dan om een zware desktop te kopen. En het nu voorlopig met een iets minder laptop doen. zo kan je ook je werk en muziek gemakkelijk van thuis naar de studio in gent meesleuren en omgekeerd. ik denk dat voor gamen je nog wel een jaartje kan wachten om de nieuwste spelletjes te spelen. en die oudere spelletjes zal je waarschijnelijk wel nog op die laptop kunnen spelen. (en als je een laptop neemt met ati 9700mobile erin zal je waarschijnelijk de laatste nieuwe spelletjes ook kunnen spelen.
Mjah maar zoals ik al zei: als ik een laptop zou kopen ga ik er zeker niet op gamen. Laptops en gamen gaan niet samen vind ik :p . Just doesn't feel right!
Hephaistus schreef op 08 september 2004 @ 11:14:
en om nog iets over de grootte van het scherm iets te zeggen; je kan altijd je laptop op een 19inch scherm,muis en keyboard aansluiten.
Mja, maar dan gaat het nut van de laptop beetje verloren hé :) ...

Wat ik me ook net bedacht:
Misschien ben ik wat overdreven optimistisch :p, maar de kans is wel reëel dat ik via m'n toekomstig werk vroeger of later wel een laptop ga kunnen krijgen denk ik...
En als ik ooit een desktop PC zou kopen, dan wil ik 'm wel zelf stuk per stuk kunnen samenstellen, iets wat waarschijnlijk niet kan als je een PC via het werk krijgt?
In dat opzicht zou het wel beter zijn om nu zelf een PC samen te stellen exact op mijn maat...
pinockio schreef op 08 september 2004 @ 08:19:
Wat denk je van de recente Acer en vooral Sony laptops met 17 inch scherm? (Voor de Sony A117S betaal je dan wel ca. 2500 euro.)
Acer heeft precies wel goeie prijzen!
Die sony's zijn leuk, maar héél duur vergeleken met Acer.
Vanwaar de meerprijs?

Wat denken jullie trouwens van de volgende laptop:
Acer Aspire 2012WLMi, Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.5GHz, Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15.4TFT WXGA, 512MB DDR RAM (2x 256), 60GB HDD, Dual DVD-RW, LiIon, 56K modem, Wired & Wireless 802.11g Lan, 4 in 1 memory stick card reader, no FDD
-> +-1330€ . (edit: zonder BTW ;( )
Die doet echt alles wat ik wil, en is betaalbaar vind ik...
20GB extra zou wel leuk zijn echter :s , anders wordt het krap...
(En kan dat niet zonder windows licentie :( , voor de linux fanaten onder ons!)
Waar bevindt de Centrino 1.5Ghz zich ergens qua prestaties, vergeleken met desktop CPU's?

Ben eens aan't uitkijken voor tweedehands laptop's ook...
Misschien kan ik zo de kosten wat drukken.
Het voelt wel stom aan om voor een laptop evenveel te betalen als ik voor een zelfbouw desktop pc van de nieuwste generatie zou betalen :s .

offtopic:
Het is echt wel opvallend dat er op de site van elke, maar dan ook élke laptopfabrikant de volgende vermelding staat: "<merk> raadt het gebruik van Microsoft® Windows® XP aan" .
MS voelt zich bedreigt? Of is er een andere reden?

[ Voor 15% gewijzigd door DieterVDW op 08-09-2004 12:34 ]

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Wat is je budget?
Als je een laptop aanschaft met min. een snelle cpu, 512mb DDR333 geheugen, een 7200rpm hdd en een radeon 9700 of 9800 mobility videokaart dan kan je gewoon heel goed gamen op je laptop. Bij een mindere laptop zal dit toch al gauw erg lastig worden en als je dus een beperkt budget hebt zou ik voor een gewone pc gaan.
Edit:
sorry, ik zie dat je bij een laptop niet meer wilt gamen.

[ Voor 9% gewijzigd door UltraR-pc op 08-09-2004 15:34 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb zo het gevoel dat je keuze meer valt onder gebruiksgemak van de laptop en het gemis aan hardware-opties.

Dit zou je kunnen vermijden door een laptop te kopen MET port-replicator. Dan hang je thuis aan je port-bar een extra USB2.0 soundcard (Audigy) en een externe USB-HD (200 Gb) en nog wat meuk (bv een extra monitor). Zodra je onderweg gaat hoef je alleen je laptop los te trekken en na thuiskomst kan die surround-geluidskaart weer worden aangezet.

• DieterVDW
UltraR-pc schreef op 08 september 2004 @ 15:33:
Wat is je budget?
Als je een laptop aanschaft met min. een snelle cpu, 512mb DDR333 geheugen, een 7200rpm hdd en een radeon 9700 of 9800 mobility videokaart dan kan je gewoon heel goed gamen op je laptop. Bij een mindere laptop zal dit toch al gauw erg lastig worden en als je dus een beperkt budget hebt zou ik voor een gewone pc gaan.
Ik zie net dat die Acer die ik op het oog heb een radeon 9700 heeft zitten...
Dus gamen zou daar wel op lukken.
Maar eerlijk gezegd zou ik veel liever hebben dat er gewoon een goedkopere videokaart in zat zodat de prijs wat lager is, gamen doe ik dus toch niet op een laptop...

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39

netblade

Sunrise

DieterVDW schreef op 08 september 2004 @ 15:51:
[...]

Ik zie net dat die Acer die ik op het oog heb een radeon 9700 heeft zitten...
Dus gamen zou daar wel op lukken.
Maar eerlijk gezegd zou ik veel liever hebben dat er gewoon een goedkopere videokaart in zat zodat de prijs wat lager is, gamen doe ik dus toch niet op een laptop...
uhhh nou ik denk dat je toch wel gaat gamen op zo'n ding. Ik ga mijn acer verkopen om een nieuwe te kopen. Ik wil gewoon games spelen op me notebook werk echt nooit meer op mijn desktop
alleen internet en emule doe ik er nog mee

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Verwijderd

Je moeten een lijstje maken (wat je in de OP ook hebt gedaan) en daar zeg maar punten aan hechten, wat dus de meeste punten heeft is het handigst.

Niet dat het helpt want ik weet ook nog steeds niet wat ik moet kopen, ik zit ook met het aantal GB's hoewel dat nu wel weer meevalt aangezien ik net een nieuwe iPod 20gb heb :)

En als ik een (gewone) pc koop wil ik een 17 of 19 inc schrem en bij een laptop heb je maar 15.

Ook is een gewone pc handiger in onderhoudt (als je bijv. een grotere HD wil kan je er zo 1 bij zetten) dus ja dat is best wel een moeilijke keuze :|

Verwijderd

Iemand trouwens een idee of je bij verschillende winkels een laptop ZONDER WIN-XP

Want ik heb WIN-XP Pro nog thuis liggen, en als dat dan ongeveer 50 euro scheeld...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 07:36 ]

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
kun je bij de de-laptopper.nl niet zeggen dat je geen windows wilt???
Ik zou het moeten checken
Pagina: 1