Garantie maxtor HD's

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Aseslno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-07-2022

Aseslno

Scuse Me, While I Kiss The Sky

Topicstarter
Ik wil graag een nieuwe HD kopen en waarschijnlijk dezelfde als mijn onlangs overleden HD (maar ik heb nog garantie), de "Maxtor 6Y080P0 : 80 Gb (7200/133-8Mb)". (even voor de duidelijkheid: dit is wel een DiamondMax Plus 9 schijf, toch??)
2 x 80 gig schijven dan dus.

Nu lees ik echter onlangs op de frontpage dat er misschien wel wat langere garantie gaat komen, ook voor de hd's van maxtor. Dus ik kijk even op de site en lees dit:
All Maxtor products purchased on or after May 12, 2003 will carry the following Maxtor Standard Worldwide Warranty policy:
Maxtor Fireball®, DiamondMax® ATA drives will carry a Standard Warranty Period of 1 year.
Maxtor DiamondMax Plus ATA bare drives sold to authorized Distributors and Resellers that have an 8MB cache buffer AND capacities of 120GB or greater will carry a Standard Warranty Period of 3 years. All other DiamondMax Plus drives will carry a Standard Warranty Period of 1 year.
Maxtor MAXLine™ ATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
Maxtor Atlas® SCSI drives will carry a Standard Warranty Period of 5 years.
80 gig schijven dus geen langere garantie. En die zou ik toch wel willen hebben aangezien die van mij het toch nog geen jaar heeft uitgehouden. Misschien komt dat ook wel omdat ik hem ietswat zwaar belast heb; zo'n 8/9 maanden bijna non stop ezelen, maar dat moet toch kunnen lijkt mij zo.

Nu is mijn vraag: zijn deze garantietermijnen nou al de nieuwe of de oude? Er staat "purchased on or after May 12, 2003" Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat die schijfen er gewoon bijgetrokken worden.
Maar als dit dus de nieuwe termijnen zijn kan ik dus misschien beter een 120 gig schijf kopen, maar als dit de oude zijn kan ik beter nog even wachten en dan gewoon een 80 gig schijf kopen (toch nog wat goedkoper)

En zo is het!

Verwijderd

Maxtor heeft volgens mij 3 jaar garantie op dat soort schijven..check hun homepage ...serienummer invoeren en klaar.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-03 15:05

makje

Professioneel prutser

9800x3d

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 00:45:
Maxtor heeft volgens mij 3 jaar garantie op dat soort schijven..check hun homepage ...serienummer invoeren en klaar.
Dus niet:
Maxtor DiamondMax Plus ATA bare drives sold to authorized Distributors and Resellers that have an 8MB cache buffer AND capacities of 120GB or greater will carry a Standard Warranty Period of 3 years. All other DiamondMax Plus drives will carry a Standard Warranty Period of 1 year.
even voor de duidelijkheid:
Ik hoef geen hulp bij het rma'en van mijn overleden schijf, dat was gewoon wat extra maar eigenlijk overbodige info.

Wat ik wil weten is of die nieuwe warranty policies al in zijn gegaan of niet zodat ik weet of ik nog even moet wachten met het aanschaffen van een nieuwe (80gig?) schijf of niet.

En zo is het!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:54

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zo te zien zijn die nieuwe warranty periodes al in gegaan. Mijn advies: koop voor een tientje meer een 120 gieg schijf, en je hebt 3 jaar garantie ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Aseslno schreef op 08 september 2004 @ 00:39: Misschien komt dat ook wel omdat ik hem ietswat zwaar belast heb; zo'n 8/9 maanden bijna non stop ezelen, maar dat moet toch kunnen lijkt mij zo.
9 x 30 x 24 = 6480 uur, moet kunnen! Was ie gekoeld of niet? hoe warm werd ie?

Verder kocht ik pas degene die jij kocht, is best snel in hd tach! (of ik heb een trage raid 0)
Aan de andere kant hoor ik opvallend veel mensen de laatste tijd dat de maxtor's uitvallen bij bosjes (en thuis ook)

Dan moet je ze ter test even low level formateren.... (aldus vobis bijv.)
Kan ie er weer even tegen....

De link heb ik niet meer, maar kan het kloppen dat maxtor nu van quantum is, of andersom...?

Afijkn, de volgende wordt een eghhhhhhhhhh geen maxtor meer.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-03 09:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarom zou je sowieso nog een Maxtor schijf kopen als je er slechte ervaringen mee hebt? Op die schijven kun je sowieso niet bouwen als je intensief op je computer werkt. Daar zijn ze niet voor gemaakt en dat geeft Maxtor ook toe, met elk andere merk (behalve IBM/Hitachi) ben je nog altijd beter af in dit soort situaties.
Waarom wil je trouwens weer persé een 80GB schijf, dat kan ik niet helemaal opmaken, ga je in RAID draaien?

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

je hebt MINIMAAL 2 jaar garantie. dat is een europese WET en een bedrijf, fabrikant of winkel kan hier NIET onderuit komen.

Maxtor was het er niet mee eens maar heeft uiteindelijk toe gegeven en je zal dus gewoon 2 jaar garantie ontvangen, ik denk dat deze taktiek ervoor moet zorgen dat er zo min mogelijk aanspraak op gemaakt wordt

• Aseslno

Aseslno

Topicstarter
Nou vind ik niet dat als bij mij 1 hd stuk gaat ik dan meteen kut ervaringen heb met maxtor, er gaat wel eens iets stuk. Wel heb ik vaker gehoord dat maxtor schijven snel stuk gaan, maar dat heb ik eigenlijk van alle hd's van de laatste tijd gehoord... Daarbij (zie de review van de frontpage: reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven) leveren van de low end hd's de maxtor schijven volgens mij de beste prestaties, dus waarom geen maxtor dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Aseslno op 08-09-2004 20:35 ]

En zo is het!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-03 09:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Aseslno schreef op 08 september 2004 @ 20:29:
Nou vind ik niet dat als bij mij 1 hd stuk gaat ik dan meteen kut ervaringen heb met maxtor, er gaat wel eens iets stuk. Wel heb ik vaker gehoord dat maxtor schijven snel stuk gaan, maar dat heb ik eigenlijk van alle hd's van de laatste tijd gehoord... Daarbij (zie de review van de frontpage) leveren van de low end hd's de maxtor schijven volgens mij de beste prestaties, dus waarom geen maxtor dan?
Qua prestaties klopt het inderdaad, Maxtors presteren heel goed in vergelijking met andere schijven, maar zoek hier op het forum maar eens naar probs met harde schijven die er al na korte tijd (binnen een jaar) mee stoppen en het zijn meestal Maxtor-schijven. Ik vervang zelf in een jaar tijd altijd wel 10 van die kapotte dingen en ik doe zulke computerwerkzaamheden puur als hobby dus het is niet zo dat ik ontzettend veel HD's moet vervangen normaal gesproken...

Maar duurzaamheid is iets wat in die testen nooit naar voren komt, en dat is aan de ene kant begrijpelijk maar aan de andere kant soms ook misleidend.
Ik geef overigens alleen mijn mening/advies, wat je ermee doet moet je natuurlijk zelf weten, sommigen zweren blijkbaar bij die schijven, maar ik snap dat niet :P

Tesla Model Y RWD (2024)

• J_Zelhorst
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 19:50:
je hebt MINIMAAL 2 jaar garantie. dat is een europese WET en een bedrijf, fabrikant of winkel kan hier NIET onderuit komen.

Maxtor was het er niet mee eens maar heeft uiteindelijk toe gegeven en je zal dus gewoon 2 jaar garantie ontvangen, ik denk dat deze taktiek ervoor moet zorgen dat er zo min mogelijk aanspraak op gemaakt wordt
Hoe kan je Maxtor op deze wet aanspreken dan? Zit hier met een schijf die volgens mij aan het kapot gaan is. Speedfan geeft aan "Reallocated Sector Count" Value 14 Worst 14 Warn 63 Hij is net over het jaar heen.

Het is een 6Y080PO Maxtor hdd

Sorry voor de vraag TS. Lijkt mij niet nodig hier een toppic voor te openen.

Verwijderd

De reden dat er zoveel klachten zijn over die schijven is gewoon omdat er zoveel op de markt zijn. Dan is het ook maar normaal dat er meer problemen mee zouden zijn. Wat wel een feit blijft is dat hun garantiewerking zeer goed gaat. Maar soms zit er wel eens een slechte serie. Heb ooit 3* 60Gb's op na iets meer dan een jaar kapot gekregen De eerste 2 heb ik omgeruild naar een 120 met korting op een andere aankoop er nog bij. De derde is omgeruild naar een 80Gb. Op zich zeer frustrerend :( , maar een goede backup is dan de beste oplossing.

Ik ben nu van plan om 2 200Gb's erbij te kopen, waarschijnlijk ook maxtors >:)

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op 08 september 2004 @ 20:35:
[...]

Qua prestaties klopt het inderdaad, Maxtors presteren heel goed in vergelijking met andere schijven, maar zoek hier op het forum maar eens naar probs met harde schijven die er al na korte tijd (binnen een jaar) mee stoppen en het zijn meestal Maxtor-schijven. Ik vervang zelf in een jaar tijd altijd wel 10 van die kapotte dingen en ik doe zulke computerwerkzaamheden puur als hobby dus het is niet zo dat ik ontzettend veel HD's moet vervangen normaal gesproken...

Maar duurzaamheid is iets wat in die testen nooit naar voren komt, en dat is aan de ene kant begrijpelijk maar aan de andere kant soms ook misleidend.
Ik geef overigens alleen mijn mening/advies, wat je ermee doet moet je natuurlijk zelf weten, sommigen zweren blijkbaar bij die schijven, maar ik snap dat niet :P
vergelijk je dat wel goed ? want ik geloof niet dat Maxtor slecht is hoor, ze worden ook heel veel verkocht meer als vele andere merken en dan is er dus ook meer uitval.

neem maar gerust van mij aan dat de kans dat een Maxtor er mee kapt net zo groot is als een ander merk.

Verwijderd

J_Zelhorst schreef op 08 september 2004 @ 20:45:
[...]

Hoe kan je Maxtor op deze wet aanspreken dan? Zit hier met een schijf die volgens mij aan het kapot gaan is. Speedfan geeft aan "Reallocated Sector Count" Value 14 Worst 14 Warn 63 Hij is net over het jaar heen.

Het is een 6Y080PO Maxtor hdd

Sorry voor de vraag TS. Lijkt mij niet nodig hier een toppic voor te openen.
gewoon naar de winkel gaan en ze erop wijzen dat je 2 jaar garantie hebt volgens de wet. dan is het HUN zorg en niet de jouwe! en als je een prut verhaal krijgt omdat ze hun verantwoordelijkheid willen ontlopen dan zoek je het ff op

ik weet het 100% zeker!!!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ach ik heb maxtor gebeld betreffende een schijf van Dell waarop stond dat deze 3½ jaar geleden gemaakt is. Erop was een stickertje geplakt met de datum dat deze 2 jaar en 11 maanden oud zou zijn dus verkocht is en ik nog garantie zou hebben. Ik zeg tegen de technische dienst van ze maar er staat een stickertje op. Nee niets mee te maken want deze schijf is dan geproduceerd en klaar of je moet een bon hebben. Easy as dell?? Nou moet ik dell gaan bellen maar ik heb die hele dell pc niet meer(die was ontploft(eerst hoorde ik kaboem videokaartfan en toen precies paar seconden erachter aan de processorfan en toen de processor zelf en toen een paar condensatoren en daarna kaboem licht uit en niets deed het meer(conclusie alles maar dan ook alles was doorgebrand))

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 19:50:

Das dan sinds vandaag zeker? :+ Je hebt minimaal 6 maanden garantie, de meeste verkooppunten bieden een langere termijn, meestentijds de termijn die de fabrikant aanhoudt als standaard. Hoe dan ook buiten de door de verkoper aangeboden garantietermijn heb je nog recht op (gedeeltelijke) tegemoetkoming door de verkoper wanneer het produkt defect gaat voor dat de verwachte levensduur is verlopen.
Voorbeeld: DVD-speler moet 5 jaar meegaan, apparaat gaat na 3 jaar stuk, dan kun je de verkoper vragen 2/5e van de kosten voor reparatie op zich te nemen, de rest is dan voor eigen rekening. :7

@Terw_Dan, de alles wat ik kan vinden wijst op minimaal 6 maanden, de 2 jaar regeling is mij niet bekend, en kan ik ook nergens terugvinden. Het zou mij ook ten zeerste verbazen, het enige dat mij bekend is een een advies van de Europese Commissie, voor een wettelijke garantietermijn van 2 jaar op duurzame artikelen, bij mijn weten is dit het advies stadium nog niet voorbij. Lang leve de EU!! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door FirePuma142 op 10-09-2004 00:22 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FirePuma142 schreef op 10 september 2004 @ 00:06:
[...]

Das dan sinds vandaag zeker? :+ Je hebt minimaal 6 maanden garantie, de meeste verkooppunten bieden een langere termijn, meestentijds de termijn die de fabrikant aanhoudt als standaard. Hoe dan ook buiten de door de verkoper aangeboden garantietermijn heb je nog recht op (gedeeltelijke) tegemoetkoming door de verkoper wanneer het produkt defect gaat voor dat de verwachte levensduur is verlopen.
Voorbeeld: DVD-speler moet 5 jaar meegaan, apparaat gaat na 3 jaar stuk, dan kun je de verkoper vragen 2/5e van de kosten voor reparatie op zich te nemen, de rest is dan voor eigen rekening. :7
Die 2 jaar staat ergens in een wet (moet nog eens kijken of ik het precieze artikel te pakken kan krijgen, dan weet ik het zeker).
Een garantie van 2 jaar is wettelijk verplicht omdat het gaat om een apparaat dat een langere verwachtte levensduur heeft dan 1 jaar.

Dit wordt echter door vrijwel geen enkele fabrikant of winkel gemeld omdat het natyuurlijk niet gunstig is voor hen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je na 2 jaar niet meer gratis een nieuwe schijf verwachten... verhaaltje van hierboven gaat dan denk ik op dat je een gedeelte zelf moet betalen. Je zou dus naar de winkel terug kunnen gaan waar je hem gekocht hebt (dus niet naar maxtor zelf) en tegen gereduceerd tarief een nieuwe vragen. Ik weet alleen niet wat de 'officiele' te verwachten levensduur van een harde schijf is, waarop je dat eigen bedrag moet baseren (als dit uberhaupt ergens te vinden is :?).

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 10-09-2004 00:42 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

FirePuma142 schreef op 10 september 2004 @ 00:06:
@Terw_Dan, de alles wat ik kan vinden wijst op minimaal 6 maanden, de 2 jaar regeling is mij niet bekend, en kan ik ook nergens terugvinden. Het zou mij ook ten zeerste verbazen, het enige dat mij bekend is een een advies van de Europese Commissie, voor een wettelijke garantietermijn van 2 jaar op duurzame artikelen, bij mijn weten is dit het advies stadium nog niet voorbij. Lang leve de EU!! _/-\o_
Ik zou zeggen zoek eens op dit forum naar post van Wekkel en Souverign, die hebben reeds meerdere keren aangetoont dat er die richtlijn is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

itsalex schreef op 10 september 2004 @ 00:05:
Ach ik heb maxtor gebeld betreffende een schijf van Dell waarop stond dat deze 3½ jaar geleden gemaakt is. Erop was een stickertje geplakt met de datum dat deze 2 jaar en 11 maanden oud zou zijn dus verkocht is en ik nog garantie zou hebben. Ik zeg tegen de technische dienst van ze maar er staat een stickertje op.
Die schijven die ze aan Dell leveren zijn OEM schijven die ze produceren en leveren aan dell. Zit maximaal 1 jaar garantie op. En die hoeven ze nog eens niet na te komen.

Heb ongeveer hetzelfde probleem. Heb 2 160mb schijven met 8mb gekocht via 1to0. Dacht 3 jaar te hebben, vanwege de website. Blijkt dus 1 jaar te zijn omdat dit schijven waren die oorsprongelijk aan dell verkocht waren. Helaas pindakaas. (en nee, bij zoiets hoef je niet bij 1to0 aan te kloppen).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Pas geleden nog een storage server gebouwd met 12x 250GB Maxtor Maxline II schijven. NOOIT meer... van de 12 schijven waren er maar liefst 4 dead on arrival.

dus ...

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Ga voor de Maxtor ten alle tijden. Ik koop liever elke 2 jaar een nieuwe hd dan dat ellende WD geluid naast mij te hebben,... en dat met mijn 2e hands coolermaster kastje die het geluid erg dempt,...,... :(

Irrelevant by default - rm -rf /

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-03 06:48

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

--MeAngry-- schreef op 08 september 2004 @ 19:46:
Daar zijn ze niet voor gemaakt en dat geeft Maxtor ook toe, met elk andere merk (behalve IBM/Hitachi) ben je nog altijd beter af in dit soort situaties.
Zijn die hitachi's dan zo slecht? Ik weet idd dat ze een aantal slechtye series hebbe ngehad met de deathstar, maar is dat bij de nieuwe SATA schijven nog steeds zo?

* Ethnocentrix is van plan binnenkort een 160gb hitachi SATA schijf te kopen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Ethnocentrix schreef op 10 september 2004 @ 19:11:
[...]

Zijn die hitachi's dan zo slecht? Ik weet idd dat ze een aantal slechtye series hebbe ngehad met de deathstar, maar is dat bij de nieuwe SATA schijven nog steeds zo?

* Ethnocentrix is van plan binnenkort een 160gb hitachi SATA schijf te kopen.
Was ik ook van plan, maar vertel wat is er mis mee?

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

En ik was nog wel van plan de 80 gyg maxtor te kopen. Ik hou van die stille beestjes,... wat raden jullie dan aan? Want die WD dingen loeien als de kolere,... Dan kan ik net zo goed mijn waterkoeling er weer uitslopen....

Irrelevant by default - rm -rf /

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Seagate :?

In ieder geval is dat geen nuttige kick. Check eens de FAQ van dit subforum hoe je een HDD moet uitzoeken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.