Toon posts:

[Inbouw 9800pro] Wat is er fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Mijn broer had een 9800 pro besteld van sapphire, die hebben we samen vanavond ingebouwd. Alle kabels enzo aangesloten, computer aangedaan, en die viel na 2 seconden weer uit en er kwam een brandgeur uit de kast :X
Ik dacht dat het moederbord de boel uitschakelde omdat de CPU fan rpm op 0 stond, want ik heb de cpu fan direct op de voeding zitten. Ik heb de cpu fan direct op moederbord gezet, computer aangezet, toen bleef ie iets langer aan, maar er kwam in een keer rook uit z'n klein spoeltje op de 9800 pro ;( ;(
Heb toen ff alle kabeltjes nagekeken en ik zag dat ik de 4 pins power cable met de hoekjes van de kaart af in de kaart had gestoken. De hoekjes moeten echter naar de kaart toe, want zo is ook de vorm van de houder. Maar het ging zo makkelijk dat ik er niet op heb gelet. Zou dat het probleem zijn?
Het zou echter ook de voeding kunnen zijn, want dat is een oude AOpen van 300 watt. Ik heb net ook weer de oude videokaart er weer in gestopt, dan loopt het wel redelijk maar dan gaat de CPU fan telkens aan/uit/aan, alsof ie te weinig stroom krijgt of zo |:(
Ik weet iig niet meer wat ik moet doen, ik durf die videokaart niet in een ander systeem te stoppen misschien gaat er dan nog meer verrot. Kan iemand advies geven?? :/

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:51
Als die molex er verkeerd in zat is dat het probleem ja :)

Verwijderd

Topicstarter
razorhead schreef op 07 september 2004 @ 23:10:
Als die molex er verkeerd in zat is dat het probleem ja :)
hmz thanx 8)7
Maar is er iets verrot dan denk je? De videokaart of de voeding of allebei |:(
Of moet ik iets anders proberen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 23:15 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:51
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 23:14:
[...]

hmz thanx 8)7
Maar is er iets verrot dan denk je? De videokaart of de voeding of allebei |:(
Of moet ik iets anders proberen
Ik gok dat je videokaart verrot is..

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

razorhead schreef op 07 september 2004 @ 23:32:
[...]

Ik gok dat je videokaart verrot is..
Tja die kans is ook nogal groot als je de stekker er verkeerdom indoet en er rook uit komt :| helaas.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

12v op 5v en 5v op 12v pinnetjes?
Dat tweede is niet zo erg, maar dat eerste heeft waarschijnlijk je kaart gemold...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 19:10
waarom slaat zijn voeding dan uit zonder die videokaart?
Die voeding moet dan toch ook wel gaar zijn?

Verwijderd

Kijk even of je een andere voeding kan lenen bij iemand in de buurd.
En test de videokaart eens in een ander systeem om te kijken wat er dan gebeurd.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 23:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 23:39:
Kijk even of je een andere voeding kan lenen bij iemand in de buurd.
En test de videokaart eens in een ander systeem om te kijken wat er dan gebeurd.
Ik heb nog wel een voeding liggen die kan ik inbouwen. Het lijkt me echter niet zo verstandig om de kaart in een ander systeem te zetten want straks is de daar ook de voeding verrot :X
Wat ik wel vreemd vind is dat ik aan de videokaart niks kan zien geen brandplekken of zo. Ik ga zo nog wel ff verder kijken

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is de PC verder wel stabiel met de huidige voeding? Lijkt me eerder dat die cpu fan op de een of andere (toevallige?) manier overleden is. Als de voeding nl. zo brak is dat de fan er aldoor aan/uit mee gaat dan doet je PC het ook niet meer normaal. Probeer anders ff een ander cpu fannetje.

En die videokaart kun je wel weggooien denk ik. Ik zou hem niet meer in een ander systeem gaan proberen. En als je ervan overtuigd bent dat het niet je eigen stomme schuld was (stekkertje paste er kennelijk op 2 manieren in, dus niet zo slim van sapphire) dan zou je hem in alle onschuld terug kunnen sturen voor garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 08 september 2004 @ 19:25:
Is de PC verder wel stabiel met de huidige voeding? Lijkt me eerder dat die cpu fan op de een of andere (toevallige?) manier overleden is. Als de voeding nl. zo brak is dat de fan er aldoor aan/uit mee gaat dan doet je PC het ook niet meer normaal. Probeer anders ff een ander cpu fannetje.

En die videokaart kun je wel weggooien denk ik. Ik zou hem niet meer in een ander systeem gaan proberen. En als je ervan overtuigd bent dat het niet je eigen stomme schuld was (stekkertje paste er kennelijk op 2 manieren in, dus niet zo slim van sapphire) dan zou je hem in alle onschuld terug kunnen sturen voor garantie.
Donders dat geloof je toch niet man |:( |:(
De cpu fan was echt overleden !! Ik heb er een andere opgezet en nu werkt het hele zooitje weer. Ben jij helderziende of zo palomar? :Y)
Alleen die 9800 pro is nog een probleem. Ik heb 's zitten denken, de huidige voeding is zo en zo te zwak voor de kaart, misschien dat ie ook daarom niet werkt. Zou het het risico waard zijn om een andere voeding te proberen om te kijken wat er dan gebeurt?
EDIT:
Jaja hij wordt nog mooier, mijn pa en ik hebben net ff met multimeter de molexaansluiting op de kaart doorgemeten en er zat geen kortlsluiting in. Toen heb ik nog 's goed gekeken en de molex kan er helemaal niet op twee manieren in, hij kan er maar op 1 manier in |:( |:(
Dus het is niet fout gegaan met die stekker 8)7
We hebben een nieuwe voeding besteld en we gaan het dan nog 's proberen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2004 21:12 ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Waarschijnlijk is dat spoeltje nu wel kadoek. Als je nog garantie hebt gewoon mee terug gaan naar de winkel. Je hebt immers niks verkeerd gedaan :D ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Topicstarter
vingerfrits schreef op 10 september 2004 @ 17:28:
Waarschijnlijk is dat spoeltje nu wel kadoek. Als je nog garantie hebt gewoon mee terug gaan naar de winkel. Je hebt immers niks verkeerd gedaan :D ;)
Dus dan is de kaart verrot gegaan omdat de voeding misschien net iets te zwak is :X , sorry maar daar wil ik nog niet aan

Verwijderd

Als de kaart is verknalt is hij nog niet beyond repair. Kwestie van de spoel, condensator + mosfet vervangen van de 5V lijn (aangenomen dat de rest nog in orde is).
Als je nog garantie hebt gewoon mee terug gaan naar de winkel. Je hebt immers niks verkeerd gedaan
12V op een 5V aansluiting zetten valt niet onder het kopje 'normaal gebruik' en dit valt dan ook NIET onder garantie maar onder oplichting als je dat alsnog probeert....
mijn pa en ik hebben net ff met multimeter de molexaansluiting op de kaart doorgemeten en er zat geen kortlsluiting in.
Normaal zit er ook geen kortsluiting in, ook niet nádat je hem opblaast...

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 20:13 ]

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

[quote]Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 20:09:
Als de kaart is verknalt is hij nog niet beyond repair. Kwestie van de spoel, condensator + mosfet vervangen van de 5V lijn (aangenomen dat de rest nog in orde is).

[...]
12V op een 5V aansluiting zetten valt niet onder het kopje 'normaal gebruik' en dit valt dan ook NIET onder garantie maar onder oplichting als je dat alsnog probeert....

Toen heb ik nog 's goed gekeken en de molex kan er helemaal niet op twee manieren in, hij kan er maar op 1 manier in

Dus het is niet fout gegaan met die stekker. DUS LEER EERST LEZEN eus ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

vingerfrits:
Wat van het woordje 'Als' begrijp jij niet?
Daarnaast, "er kwam in een keer rook uit z'n klein spoeltje op de 9800 pro" lijkt mij niet echt zoals het hoort ;)

offtopic:
Overigens hoort het stekkertje zo te zitten (en mag het in géén geval van een fancontroller afkomen): http://www.dark-tweaker.com/Graka/sapphire-9800pro-2.jpg / http://triestegrafica.batcave.net/3D%20Prophet%209800PRO.jpg . Het kán niet omgekeerd ingestoken worden of je moet een miniMolex hebben (zoals de 9500), dan is omgekeerd insteken wel mogelijk
Dus het is niet fout gegaan met die stekker.
Maar dat sluit niet uit dat de videokaart is kapot gegaan door bijv. overspanning van de voeding. In dat geval is dezelfde oplossing (en non-garantie) van toepassing. :Y)

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 20:35 ]

Verwijderd

hey, tis alweeer tijdje verder, ik ben dus de broer van dustsucker, en bij mijn PC is dit probleem
hetvolgende is er nu gebeurt:
we hebben er een club3d geforce4 mx440 64mb ingestopt.
Hij geeft wél beeld, maar de koeler draait niet :?
iemand ideetje hoe dit kan? zoals mijn broer al voorstelde, kan ik het draadje van de koeler op de kaart inpluggen op de moederbord? ipv op de kaart zelf?
thx:)
Pagina: 1