powermac g3-266 vs powermac 604e-300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Sinds kort heb ik 2 mac's tot me beschikking alleen zijn ze niet helemaal compleet.
Zo hebben ze geen toetsenbord en muis en heb ik maar 1 convertor van mac->vga.
Nou krijg ik binnen kort een toetsenbord, muis en macos 9.1.

Mijn vraag is nou welke van de 2 macs zou het snelste zijn om fatsoenlijk onder
macos 9 en als kan mac os X te kunnen internetten / mp3's enz.

De g3 bestaat uit:
CPU: PowerPC 750
CPU Speed: 266
FPU: integrated
Bus Speed: 66 MHz
Data Path: 64 bit
ROM: 4 MB
RAM Type: PC66 DIMM (zit 64mb in maar kan zo meer in)
Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
Level 2 Cache: 1 MB backside, 1:2
Slots: 3 PCI, 1 personality (filled)
ATA Bus: EIDE
SCSI: DB-25
Maximum OS: 10.2.8

En de 604ev:
CPU: PowerPC 604e
CPU Speed:300 mhz
FPU: integrated
Bus Speed: 50 MHz
Data Path: 64 bit
RAM Type: 168 pin DIMM
RAM Slots: 12
RAM: 128mb edo
Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
Level 2 Cache: 512 kB DIMM
Maximum OS: 9.1

Nou is mijn vraag op welke van de 2 loopt macos 9.1 het beste? (uitgaande dat ze allerbij 128mb ram hebben).
Is het mogelijk om fatsoenlijk max os 10 op die g3 te draaien?
Kunnen er gewone geluidskaarten in?
En in de g3 kan ik dus kiezen tussen een ultra scsi 2 schijf of een ide schijf wat zal ongeveer beste performance geven?
En zijn zowel de g3 als de 604ev makkelijk over te clocken?
En hoe installeer je het os, als ik ze nu aan zet krijg ik alleen maar beeld met een muisaanwijzer meer niet.
En kan ik een adaptec 2940 er zo in gebruiken?

Heb nog wel met google gezocht naar benchmarks maar niet echt duidelijke alleen maar SPECints enz.

Alvast bedankt

[ Voor 13% gewijzigd door eppie op 07-09-2004 23:06 . Reden: google ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eppie schreef op 07 september 2004 @ 22:51:
Sinds kort heb ik 2 mac's tot me beschikking alleen zijn ze niet helemaal compleet.
Zo hebben ze geen toetsenbord en muis en heb ik maar 1 convertor van mac->vga.
Nou krijg ik binnen kort een toetsenbord, muis en macos 9.1.

De g3 bestaat uit:
CPU: PowerPC 750
CPU Speed: 266
Bus Speed: 66 MHz
RAM Type: PC66 DIMM (zit 64mb in maar kan zo meer in)
Maximum OS: 10.2.8

En de 604ev:
CPU: PowerPC 604e
CPU Speed:300 mhz
Bus Speed: 50 MHz
RAM: 128mb edo
Maximum OS: 9.1

Nou is mijn vraag op welke van de 2 loopt macos 9.1 het beste? (uitgaande dat ze allerbij 128mb ram hebben).
De G3 zal hoogstwaarschijnlijk OS 9.1 het beste draaien, want qua clock ontlopen ze elkaar nauwelijks, terwijl de G3 een stuk geavanceerdere architectuur heeft, het SDRAM ipv EDO gebruikt en de FSB is 66MHz itt 50MHz vij de 604EV

Als ze dus evenveel RAM hebben zou ik de G3 gebruiken. Daar komt nog bij dat meer 168p buffered 5V EDO voor de 604EV vinden geen sinecure is, terwijl standaard SDRAM makkelijk zat te vinden is voor de G3
Mbt OS X, hij zou theoretisch niet op de 604EV en wel op de G3 draaien, maar met een G3-266 en 128MB word je niet vrolijk van de performance. Meer RAM zou dat trouwens wel kunnen helpen- een vriendin van me draait op een iBook G3-300 met 192MB OS 10.2 en dat gaat best soepel.
Definieer 'gewone' geluidskaart :?

Verder heeft nagenoeg ieder Mac geluid onboard, dus imho niet echt relevant.
En in de g3 kan ik dus kiezen tussen een ultra scsi 2 schijf of een ide schijf wat zal ongeveer beste performance geven?
Hangt van de schijf af. U-SCSI kan max 20MB/s aan, ik weet niet zo 1-2-3 wat voor IDE specs die controllers hebben, maar het zal minimaal UltraATA-II zijn, dus 17MB/s. Neem dus de snelste schijf.
En hoe installeer je het os, als ik ze nu aan zet krijg ik alleen maar beeld met een muisaanwijzer meer niet.
Alledrie vrees ik dat ik te weinig weet, een echte MacGeek zal het allicht weten ;)
Heb nog wel met google gezocht naar benchmarks maar niet echt duidelijke alleen maar SPECints enz.
En wat zeggen die SPECints dan :?

Hmm, denk trouwens dat we dit het best naar het AppleTalk forum kunnen verhuizen :z

Move OH-AT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Bedankt voor je snelle reply. :)

Ik meende dat bijvoorbeeld een videokaart een aparte mac bios moest hebben,
nou vroeg ik me af of je dan geluidskaarten / scsi kaart enz wel zo kunt gebruiken.

Ze hebben namelijk ook digital de500 netwerkkaarten met een mac stikker er op dus ik dacht dat die ook speciaal voor de macs waren.

Mischien tijd voor een mac forum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eppie schreef op 07 september 2004 @ 23:24:
[...]

Mischien tijd voor een mac forum :P
Waar denk je dat 'Apple Talk' anders voor is? 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Wat is eigenlijk een personality card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een beetje zelf uitzoeken mag ook wel hoor :o

Doe gewoon een google search op 'apple personality card' - een van de hits op de 2e pagina geeft zelfs een prestatievergelijking tussen EXACT de systemen die je hierboven noemt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag is nou welke van de 2 macs zou het snelste zijn om fatsoenlijk onder
macos 9 en als kan mac os X te kunnen internetten / mp3's enz.
De G3 is een veel snellere processor per clock, dus is die op 266 sneller dan de 604ev op 300Mhz.
Op de snellere machine…..
Eigenlijk niet. Als je er een sloot ram in duwt. (Pak um beet 256 of meer) dan zal het wel enigszins gaan, maar internetten lukt dan alleen met Safari een beetje, Internet Explorer is dan al niet meer vooruit te branden.
Er zitten geluidskaarten in… kijk even op wat fora her en der wat voor PC-spul je mac slikt.
Kijk voor macs overclocken op xlr8yourmac.com

Overclocken van een beige G3: http://www.xlr8yourmac.com/G3_OC/tims.html Dit is erg gemakkelijk te doen met wat knutselen met de pinnetjes. Met overclocken van 604's heb ik geen ervaring, maar met G3's gaat het prima.
Mac OS CD erin stoppen en direct na het aanzetten de "c"-toets ingedrukt houden. Dan start de mac op van de CD. Volg de installatiehandleiding.
De meeste macs slikken zo'n ding wel ja, maar in de 604 is het misschien een beetje moeilijk…

Benchmarks gelooft tecks niet meer in sinds de megahertz-mythe en de athlon 3200+ en al dat gelul van de videokaartfabrikanten. Kan dus geen betrouwbaar benchmark noemen want volgens mij bestaan er geen betrouwbare benchmarks.
Pagina: 1