Toon posts:

[debian 3] hardware ondersteuning?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sinds kort draai ik debian 3 op een pc die als fileserver/webserver moet dienen. nou zit ik met een tweetal kleine vragen waar ik maar geen antwoord op kan vinden.

ten eerste heb ik een 250gb schijf van maxtor die ik -- bijvoorbeeld in de 'Disk and Network Filesystems' van Webmin 1.160 -- nergens terug kan vinden om te mounten. de schijf is opgedeeld in een partitie van 200 gig en één van 50 gig.

ten tweede heb ik een HP PSC2110 printer die ik niet werkend krijg. ik werk veelal via webmin om apparaten en servers te configgen, maar heb het nog niet voor elkaar weten te krijgen.

misschien dat er hier mensen zijn die me hiermee kunnen/willen helpen.. zou fijn zijn

cheers, haiko.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je HP schijnt wel ondersteund te worden door CUPS en ook die maxtor zou gewoon ondersteund moeten wezen, dus in principe zou je beide apparaten werkend moeten kunnen krijgen.

Even een intermezzo: Ik lees dat je Debian compleet beheert via Webmin. Mag ik je aanraden om daarvan af te stappen? Webmin is ook maar een tooltje met een beperkte ingebouwde 'kennis' van het operating systeem waar het op draait, als je tegen problemen aanloopt zul je toch moeten leren configbestanden te editten en services te restarten enzo. Waarom leer je je dat niet vanaf het begin aan? Toegegeven, het heeft een zwaar steile leercurve, maar de kennis ervan is daarna dan wel zelfs in andere Unices toepasbaar.

Anyway: voor je printer: Heb je cups (goed) geinstalleerd? Wordt de printer gedetecteerd door de kernel? (dmesg)

En voor de HD: Staan hier uberhaupt al wel partities op die mountbaar zouden moeten zijn?

Nog een paar kleine puntjes:
Je startpost is eigenlijk onder de maat. Er wordt van je verwacht dat de vragen die ik hierboven gesteld heb al in de startpost antwoord, zodat wij je daarna zo snel en goed mogelijk kunnen helpen. Bovendien groeten Tweakers elkaar altijd al impliciet, je hoeft het dus niet nog eens onder je post te zetten. En ten derde: Ik geloof dat er wat stof ofzo onder je shift zit, ik kan je aanraden om dat es schoon te maken, zonder hoofdletters leest het toch niet zo fijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 07-09-2004 22:17 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog