Toon posts:

sata II port multipliers & 8/4 poort raid controlers vraagen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1 weet iemand waneer deze goedies op de markt komen

2 wat de port multipliers ongeveer gaan kosten

3 als je een raid 5 aray hebt met 4 of 8 poorts kaart gebruikt gaan de port multipliers geen probleemen geven 32 hd onder controle hoeden is wat anders als 8

4 of is dit kaart afhankelijk of hij dat ondersteund of ondersteund sata II dit standaard

5 is er een verschil tussen een 1-to4 Port Multiplier en een 1-to5 Port Multiplier heb over ze allebij gelezen

voorbeeld kaart LSI sata II 8 poort
nieuws: LSI toont high-end Serial ATA II RAID-controller op IDF

want als ik het goed begrijp
kan je beginen met een raid 5 van 3 X 400gig en eindig met een aray van 32 X 400gig - 400gig parity en - 400gig hotspare = 12Tb aray

dan valt 25 tot 30 euro dat deze kaart kost per HD wel mee, aleen de eerste aankoop is even slikken

3 x 400gig + controler
3 x 329 = 987 + 862 = 1849,-- euro

maar dan heb je als tweaker ook wel wat voor de toekomst

maar later worden je extra hd's ook steeds goedkoper als de prijs daar van steeds zakt
aleen zullen de rebuilds van de aray op het eind wel lang gaan duuren

het gaat mij om de grote niet om pure snelhijd
is aleen voor fims en backup van cd's en programs en opneemen van tv/sataliet

en met deze kaart zou je file/film/internet server steeds kunnen uitbrijden met meer hd's zonder dat je de stuktuur hoeft aan tepassen en overzicht kwijd raakt (op welke hd had ik dit nu ook al weer gezet was het R:\ of S:\ )

je begint met een 3 x 400gig hd's in raid 5
en je eindig over een aantal jaaren met 12tb

redene waarom de snelhijd niet uitmaakt

1 een file/film server levert data over gigabit net werk 32bit pci is dan nog steedts snel genoeg voor de onboard gbit (mijn xbox heeft aan 100 mbit algenoeg)
2 als het niet meer snelgenoeg is bv. 10gigabit lan word goedkoop dan koop je gewoon een wat oudere server bord met pci-x
3 het gaat om de uitbrijdings mogenlijkhijd niet puur om snelhijd (daar heb je lokale hd's voor een raptor stripe bv)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

1) De MegaRAID SATA 300-8X van LSI Logic komt waarschijnlijk begin 2005 op de markt. Dit is de meest geavanceerde SATA RAID-adapter die tot op heden is aangekondigd, dus verwacht geen al te lage prijzen.

2) Ik zou het niet weten. Er zullen vast wel SATA swap bays met ingebouwde port multipliers op de markt komen. Die swap bays zijn altijd al vrij prijzig geweest (150 euro voor een apparaat met drie bays). Wellicht komen er ook losse port multipliers.

3) SATA II heeft ondersteuning voor port multipliers dus je mag verwachten dat de fabrikanten gaan testen op compatibiliteit. LSI Logic doet al demonstraties van port multipliers op de MegaRAID SATA 300-8X. Dit werkt dus blijkbaar. LSI kennende zal het ook wel goed getest worden.

4) Ik weet niet zeker of port multipliers door alle SATA II-controllers ondersteund zullen worden. In http://lsilogic.com/files..._White_Paper.pdfdit docje heeft men het over een SATA II Phase 2 feature.

5) Op de eerste kun je vier schijven aansluiten, op de tweede vijf schijven. Het maximum bij Serial ATA II is 16 devices waarvan één de host port, dus maximaal vijftien schijven op de port multiplier.

Verwijderd

Topicstarter
1 verwachte ik ook niet, maar voor een controler waar je makelijke upgrade pad heb wil ik best wel wat voor uitgeven

heb nu 11 x 160 gig in software raid5 maar had toen geen geld meer over om een goede raid kaart te koopen en je kan niet van software raid naar hardware raid overstapen of een uitbrijding doen zonder een format (is opzekers niet leuk bij 1.5 Tb aan data)

hier gaat dat wel mee (uitbrijden) want je begint andersom eerst de controlerer dan de hd's en upgrade elke keer een hd waneer je weer ruimte gebrek heb 8)

2 voor mij is de interne port multiplier intesant heb een heel oude server kast (100 x 45 x 75 cm) om geboud naar atx en denk dat daar als ik echt zou willen wel 50 hd's in kwijd zou kunnen ;)

3 dus bv de nieuwe Gforce 4 met Sata II zou je dus ook een poort multiplier aan kunnen hangen

4 afwachten dus maar :/

5 zo dus theoreties kan je aan een 8 poort controler 8 X 15 = 120 schijven hangen
wouw :o

5 waar het mij om ging is er voor de controler een verschil tussen 4 of 5 poorts multipier (verschil voor de hardware raid om 32 of 40 hd te bestuuren of dat er max aan aantal hd de controler kan aanstuuren)

8) maar al met al raid 5 begint leuk te worden met de nieuwe controlers op Sata 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 15:43 ]