[Gezocht] 1U cooler met blower / koelprobs 1U

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik ben eigenlijk op zoek naar speciale versie:
Afbeeldingslocatie: http://www.rackmountmart.com/prodspics/cf1u-12_90.jpg

Je hebt goed gezien. Dit is geen klassieke versie met normale fan waar lucht van boven aangezogen wordt.
Helaas in veel Nederlandse shops zelfs bij Servershop.nl verkopen ze suffe klassieke versies.

De blowers versies zijn lastig te vinden. Toch zijn ze nuttig omdat ze lucht mooi opzij blazen en dus bijvoorbeeld meteen naar achter kunnen blazen. Dit om warmte circulatie in 1U kast klein te houden.

In mijn 1U kast heb ik Spire Racksper III geinstalleerd. Dat werkt goed, maar dankzij vervelende plaatsing van DDR banken is luchtdoorstroming bijna geheel geblokkeerd (dwars tussen CPU en frontfans zeg maar) zodat rond CPU warme lucht circuleert die niet snel weg kan. Gevolg is warme plek op behuizing van wel 50-60 graden welke je hand niet op kan houden. Dat moet veranderen.
Ik zoek dus versie met blower, welke ik warme lucht meteen naar achter kan wegblazen.

De vraag is alleen welke Nederlandse shop zulke speciale coolers kan leveren.
De merk van zo'n blower is vrij onbekend. Ik probeer eerst in de buurt te zoeken om verzendkosten laag te houden.

Of je hebt andere koeltips in je hoofd (b.v. je hebt iets geregeld met je eigen 1U kast). Dat mag ook.
Foto mijn 1U kast als je die dwarse DDR rambanken wilt zien: http://www.dutchanime.net/colo/colo2004_08_25/137_3764.JPG (4MP foto, 550kb)
Heb al 2 side coolers rechts geplaatst die lucht achter banken meer moet verplaatsen, maar dat helpt gedeeltelijk.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik zou adviseren : 1) haal de rounded kabel eruit, en vervang door een beter uit de weg te vouwen normale kabel (rounded is alleen beter in een ruime kast). 2) vouw bijde ata kabel *goed* uit de weg van de airflow. 3) gebruik dik papier (180gr/m2 of meer, dun karton zeg maar) om de airflow te richten. Vanaf de 2 middelste koelers, naar de zijkant van je voeding (zodat hij richt op het kiertje tussen voeding en ram) zou al redelijk wel moeten helpen.

[offtopic]Ow ja, nederlands is een mooie taal, jou verhaal hierboven niet, onder andere hebben we ooit het woord "van" bedacht, en andere voegwoorden dingen enzo...

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
1) haal de rounded kabel eruit, en vervang door een beter uit de weg te vouwen normale kabel (rounded is alleen beter in een ruime kast).
Zal niet lukken. Deze foto bevestigd dat:
http://www.dutchanime.net/colo/colo2004_07_31/134_3402.JPG
Met normale ATA kabel is het moeilijk om in zulke bochten te wringen, ook als de kabel net te lang is. Wel kan ik hiervoor kortere versie nemen.
Toch zijn ervaringen van ronde kabels beter: makkelijk te verwerken in moeilijke bochten en lucht stroomt altijd langs dankzij ronde delen. Met gewone platte versie moet ik meer uitkijken. Wat je op foto ziet bij moederbord, ziet er heel wat netjes uit met rounded kabel. Het staat minder 'rommelig'.
Alleen CDROM heeft kabel nodig.
Dan nog wat. Als men teveel vouwt en trekt aan gewone ATA kabel, loop je dan niet risico op dat het stuk kan gaan, dus kabelbreuk?
2) vouw bijde ata kabel *goed* uit de weg van de airflow.
http://www.dutchanime.net/colo/colo2004_07_31/134_3403.JPG
Het staat al in beste vouwpositie. De pad gaat hier rechts onder drives door.
Als je kale kast van Chieftec 110S goed heb bekeken, zul je merken dat het niet anders kan. Ik kan ook nog platter maken maar dan moet ik plakband gebruiken, want het veert beetje omhoog.
Er is geen andere vouw / omleidmogelijkheid aanwezig.
3) gebruik dik papier (180gr/m2 of meer, dun karton zeg maar) om de airflow te richten. Vanaf de 2 middelste koelers, naar de zijkant van je voeding (zodat hij richt op het kiertje tussen voeding en ram) zou al redelijk wel moeten helpen.
Dat is wel erg kleine opening. Ik richt me liever op hoe ik snelst warmte van cpu kan afvoeren dan aanvoer van frisse lucht. De circulatie van warmte lucht is juist lastige spreekpunt hier.
Karton is goed idee, ik zal dat onthouden bij zoeken naar koeloplossingen.
Voorlopig is speciale blower de makkelijke (en minder kopzorgen) oplossing.
Ow ja, nederlands is een mooie taal, jou verhaal hierboven niet, onder andere hebben we ooit het woord "van" bedacht, en andere voegwoorden dingen enzo...
Sorry, beetje snel getikt.... ;) Vergeef me.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op het 2e plaatje in deze post zie je die ata flatcable, die zit nogal voor de airflow richting van die koeler heb ik de indruk, zelf zou ik in dit geval bijvoorbeeld alle ata kabels door het rechtergat laten lopen (deels onder het moederbord, zodat het en niet meer in de weg zit, en beter blijft zitten, zal niet lukken met 2 overigens). Alle powerkabels dan wel door de linker opening (in de middenbalk met de koelers. Alle te lange kabels zou ik in de "gleuf" tussen de cd-rom en de harddisks doen. Zo hebben de koelers veel minder kabelspul waar ze tegenaan moeten blazen. Dit soort kabelrouting veranderingen hebben mij overall meer temperatuur winst opgeleverd dan andere koelers (en het went snel zat, en dan doe je het altijd op die manier :) ).

Verwijderd

Die roundcable kun je op die plek op zich best laten zitten, die stroomkabels doen meer kwaad. Misschien kun je proberen om de kabelzooi van je voeding wat op te ruimen, misschien 1 molex verlengen, en vasttapen op de bodem, en dan op die manier naar de harde schijven. De rest van de molexkabels kun je dan ergens wegproppen/afknippen/lossolderen/whaterver. Dat lijkt me al een hoop te schelen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Wel, de kabelzooi van voeding (de voeding heeft wel nogal lange kabel voor 1U kast!) is tot nu toe voldoende opgeruimd. Ik heb kunnen voelen dat lucht aan voorkant aangezogen wordt (je voelt beetje kouds aan bij front) dus daar hoef ik geen zorgen over maken.
De voedingskabel van voeding is netjes 'opgerold' aan linkerkant.
Ik ga niet teveel aan knippen omdat het gevolgen kent voor garantie.
De harde schijven zijn lauw tot "handwarm": prima gekoeld.

Ik weet niet of bij elke moederbord zo is, maar dankzij zo dwarse DDR banken en vooral 1U hoogte zitten de reepjes zo hoog dat het veel lucht tegenhoudt. De lucht tussen deksel en reepjes boven is heel erg smal, paar mm ongeveer.
Dat is gewoon de grootste hindernis.
Speciale moederborden hebben hiervoor "gekandelde" geheugenbanken zodat ze schuin staan. Mijne is gewoon standaard mobo.

De ide flatcable kan ik niet onder mobo vouwen, want de rounded kabel staat er al en staat dus in de weg. Ik heb kabel dus maar beetje hoger gezet, zodat een opening erin ontstaat waar lucht doorheen kan.

Ik ga verder met zoeken naar leveranciers die speciale coolers hebben of anders koelmod bedenken met karton :)
Bedankt voor de adviezen, maar mag ik ook wat tips voor mogelijke leveranciers die speciale koelblokken leveren? O-)

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13
MrDummy schreef op 08 september 2004 @ 20:45:
Wel, de kabelzooi van voeding (de voeding heeft wel nogal lange kabel voor 1U kast!) is tot nu toe voldoende opgeruimd. Ik heb kunnen voelen dat lucht aan voorkant aangezogen wordt (je voelt beetje kouds aan bij front) dus daar hoef ik geen zorgen over maken.
De voedingskabel van voeding is netjes 'opgerold' aan linkerkant.
Ik ga niet teveel aan knippen omdat het gevolgen kent voor garantie.
De harde schijven zijn lauw tot "handwarm": prima gekoeld.

Ik weet niet of bij elke moederbord zo is, maar dankzij zo dwarse DDR banken en vooral 1U hoogte zitten de reepjes zo hoog dat het veel lucht tegenhoudt. De lucht tussen deksel en reepjes boven is heel erg smal, paar mm ongeveer.
Dat is gewoon de grootste hindernis.
Speciale moederborden hebben hiervoor "gekandelde" geheugenbanken zodat ze schuin staan. Mijne is gewoon standaard mobo.

De ide flatcable kan ik niet onder mobo vouwen, want de rounded kabel staat er al en staat dus in de weg. Ik heb kabel dus maar beetje hoger gezet, zodat een opening erin ontstaat waar lucht doorheen kan.

Ik ga verder met zoeken naar leveranciers die speciale coolers hebben of anders koelmod bedenken met karton :)
Bedankt voor de adviezen, maar mag ik ook wat tips voor mogelijke leveranciers die speciale koelblokken leveren? O-)
Ik heb 3 van die koelers in me servers, alleen ik denk niet dat me klanten het leuk vinden als ik die eraf haal ;)

Moet je ff kijken op www.magna.nl daar haal ik ze vandaan en krijg ik die koelers erop.. Weet alleen ff de naam niet dus dat moet je zelf zoeken..

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Misschien deze > http://www.ahead-it.be/shop.php?onderdeel=5365

Wat het grootste probleem is zijn je geheugenbanken die staan dwars op je airflow, als je dat vergelijkt met een supermicro bord zal je zien dat de memory banks met de airflow mee staan.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ok, even mail gestuurd naar beide bedrijven. Nou even afwachten :)

Edit:
Al snel zijn emails binnen. Magna heeft zelfs exacte koelers straks in huis.
Wacht nu op de prijzen.

Ahead-It gebruikt alleen passieve blokken.

[ Voor 55% gewijzigd door MrDummy op 09-09-2004 14:29 ]

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13
And we have an winner.... ;)

Dat met die geheugenbanken moet niet zoveel uitmaken hoor dit heb ik ook en ik heb geen warmteproblemen.. En volgens mij heb je dezelfde 1u kast als mij.. Hele karwei om een hardeschijf vast te maken..

Verwijderd

Zulke ventilators (blowers) zijn toch overal los te koop? Voor prijzen op het niveau van normale ventilatoren. Bij elektronicawinkels.

Ze zuigen de lucht aan door het ronde gat, en blazen het uit door het rechthoekige gat.
Pagina: 1