Steeds minder geluid uit JBL Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 5.517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr1542
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01-2024
LS,
Ik ben zo'n anderhalf jaar in het bezit van een Pioneer VSX-D511 receiver in combinatie met een JBL SCS satellietsysteem (waarschijnlijk SCS138) met een 100 Watt actieve (Beuken) Subwoofer en kleine zilverkleurige speakers.
Vaak komt er geen geluid uit de Subwoofer, terwijl deze toch aanstaat. Soms gaan de bassen dan ineens toch spontaan aan, soms is er een paar dagen niets aan de hand en werkt alles naar behoren.
Als er geen bas uit de Subwoofer komt, komt er vaak wel een zacht "Darth Vader-achtig" geluid uit, zo ongeveer om de 1,5 seconden. Het is net of er een klein astmatisch Japannertje in de subwoofer zit.
Kan ik mijn subwoofer ombouwen tot plantenbak, of is er iets mee aan de hand wat eventueel gerepareerd kan worden?
De set zelf was zo'n EUR 250,=, dus dure reparaties zijn eigenlijk uitgesloten.
Oh ja, het komt zowel bij dvd's, cd's, de radio enzovoort voor.
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.
mvg
Hans de Groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 18:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je niet gewoon ergens een kabelbreuk?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 18:19
probeer eerst eens een andere kabel idd, of probeer hem eens aan te sluiten op een andere receiver (of een andere uitgang) en kijk eens of het probleem zich dan nog voordoet

• gr1542
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-01-2024
Heren,
Nieuwe kabel gekocht en het lijkt er inderdaad op dat het nu weer goed gaat. Even afwachten nog maar, maar beide heren in ieder geval heel erg bedankt voor de tip.
Hans de Groot

Helaas,
Na de nieuwe kabel leek het even weer goed te gaan, maar nu is het weer hopeloos. Tips zijn wederom welkom.

[ Voor 25% gewijzigd door gr1542 op 12-09-2004 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 18:00
Als eerste, excuses voor de redelijke kick,

Ik heb namelijk exact hetzelfde met mijn JBL SCS subwoofer. Regelmatig geen bas, maar in plaats daar van rare vreemde geluiden, zoals in de TS staat beschreven. Heb de Subwoofer aangeschaft samen met een HK130 receiver, waar deze ook op aangesloten staat.

Ik vroeg me af of de TS een oplossig heeft gevonden voor dit probleem en hoe dit uiteindelijk is opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:53

Flabergasted

Prepare to die !

Deze symptomen heb ik inmiddels ook al bijna 2 jaar bij mijn JBL (SCSSUB) !!
Inderdaad "Darth Vader" -achtige geluiden, gebrom, knallen en "plopjes"

Ik heb hem al enkele malen opengemaakt, maar alles ziet er gewoon goed uit.
Zowel de audiokabel als de stroom kabel heb ik vervangen. Geen resultaat.

N.a.v. het "Logitech Z-5500 plopjes"" topic, de Woofer aan een andere stroomgroep
in huis aangesloten, maar ook hier blijft hetzelfde probleem.

Al meerder malen overwogen om hem de deur uit te schoppen, maar in zo'n 40% van de
gevallen werkt hij echter wel naar behoren en gemakshalve staat deze er dus nog.

Zou het wellicht een fabricage fout kunnen zijn ? ( garantie is reeds lang verlopen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 18:40
Het is een flinke kick, maar waarschijnlijk beter dan het openen van een nieuw topic.

Ik heb deze subwoofer:
http://www.kieskeurig.nl/...BD735C1256FEA0041D0C0.htm
Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/EDBBD8AF88ABD735C1256FEA0041D0C0_big.jpg
De JBL SCS 140.

In combinatie met deze home cinema set.
http://www.kieskeurig.nl/...C0E99C1256FA70076BAA1.htm
Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/3BFAF30ED49C0E99C1256FA70076BAA1_big.jpg
De JBL DSC1000.

Ik heb op de aux ingang mijn laptop, playstation en digitale tuner aangesloten.
Aangezien de dsc1000 maar een aux-ingang heeft, heb ik dit schakelkastje er tussen zitten;
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/xl/3000_3999/3500/3500/3507/350716_LB_00_FB.EPS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/xl/3000_3999/3500/3500/3507/350716_BB_00_FB.EPS.jpg

Nu is het echter zo dat ik eigenlijk ook hetzelfde probleem heb als de vorige posters.
Zo af en toe geeft de subwoofer een plopje of wat geruis, en geeft daarna geen bass meer, dit is eventjes en daarna kom de bass wel weer terug.

Als ik een dvd kijk heb ik hier echter geen last van.

Heeft iemand (Misschien de mensen voor mij) een oplossing voor dit probleem, of een idee waardoor het wordt veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Kickje

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 15:20
Weer een vette (sub bass) kick. Maar ook ik heb er last van met mijn home cinema set. Zo zaligmakend is een JBL blijkbaar ook niet. Wel toevallig allemaal dezelfde subwoofer.

Het doet zich zowel voor als ik hem in standby laat staan, als een hele tijd helemaal uit. In het begin dacht ik dat het ding eerst een beetje moest opwarmen, maar nu slaat ie ook al uit na pas een half uur ofzo. En elke keer is er dan zo een golfbeweging in het laag. Van heeel zachtjes naar normaal, plop uit, en weer opnieuw.

Heb al op google gezocht, met o.a, deze term, jbl chirping noise subwoofer, en kwam wel op een site uit, om iets te vervangen: the C5 capacitor for a 47mfd type instead of 470mfd. Maar ze hadden het over een andere JBL sub dacht ik.

Iemand al opgelost, of toch maar een nieuwe kopen (van Magnat dan maar ofzo...)

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 18:29
overbelasting/oververhitting? hier gaat t geluid ook zachter als het systeem een typje vol heeft staan blazen. Dacht eerst ook dat t aan de kabel/connector lag, maar probleem is er nog steeds... (gaat om BOSE home cinema)

• ginod
Ja, maar hij doet het ook (niet dan) als hij voor het eerst in 12 uur aanspringt, of ik hem echt aanzet. Dus ook in koude toestand doet iet het al. Gelijk zo een raar geluid, en dan valt de bass weg. En heeft volgens mij niet echt met hitte te maken, want soms werkt ie ineens wel goed, voor de gehele avond, en kan ik bij wijze van spreken op z'n flikker geven (volopen), maar ja, dat doe ik meestal niet, voor de buren :P

Maar dan, een dag later weer, hoppa, aan, uit. aan uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
ginod schreef op donderdag 13 november 2008 @ 23:59:
Ja, maar hij doet het ook (niet dan) als hij voor het eerst in 12 uur aanspringt, of ik hem echt aanzet. Dus ook in koude toestand doet iet het al. Gelijk zo een raar geluid, en dan valt de bass weg. En heeft volgens mij niet echt met hitte te maken, want soms werkt ie ineens wel goed, voor de gehele avond, en kan ik bij wijze van spreken op z'n flikker geven (volopen), maar ja, dat doe ik meestal niet, voor de buren :P

Maar dan, een dag later weer, hoppa, aan, uit. aan uit....
Bij mij is het nooit opgelost.
Toevallig een kapotte zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Ja, dat kan misschien. Maar in mijn ogen is een zekering kapot, en kan toch niet half kapot zijn ??? Nu is het weer zo, dat op lage volumes de bass blijft, maar zet ik hem een tikkeltje harder, dan gaat het weer uit.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 20:40

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Als ik dat zo hoor klinkt het alsof de spoeldraden van de subwoofer zelf los zitten.
Bij het harder zetten van de muziek (en het verder uitwijken van de conus) maakt deze dan geen contact meer.
Een vriend van me heeft dit 3 keer achter elkaar gehad met een JBL subwoofer en is toen overgestapt.
(Spoel draden braken gewoon af terwijl hij niet over het rated vermogen heen ging).

Wat ook nog kan is dat er van de ingebouwde versterker een koellichaam los zit en de desbetreffende transistor (of ander onderdeel) te warm word bij hoger volume (lees: groter vermogen).

[ Voor 19% gewijzigd door Da_maniaC op 14-11-2008 17:30 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Klinkt aanemelijk, je verhaal ! ZIt alleen nu alweer 2 dagen te genieten van een volle bass 8) . Erg vreemd allemaal. Nou ja, op dit moment er maar van genieten, en binnenkort een nieuwe halen (Magnat ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280590

Weet iemand een goede site waar subwoofers vergeleken worden in de prijsklasse tot max. 600,00euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Anoniem: 280590 schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:14:
Weet iemand een goede site waar subwoofers vergeleken worden in de prijsklasse tot max. 600,00euro
Je zit:
A ) In het verkeerde topic.
B ) Tweakers is geen vraag maar raak site.
C ) Wat heb je zelf al gedaan.
D ) Ga eens naar een winkel en bekijk de boel eens.
E ) Kieskeurig.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
We zijn nu een paar weken verder, en ik moet zeggen. Nu ik de Subwoofer steeds elke keer uitzet met de knop achterop, valt het heeeeel erg mee met het uitvallen.

Het is dus geen overbelasting, want bijvoorbeeld op oudjaarsdag heeft hij 3 uur aan elkaar volop zitten boenken (belgisch woord :P ) omdat ik een Grandmix liefhebber ben.

Ook in films gewoon, wordt je als je niet uitkijkt gewoon wegeblazen. Dus of hij heeft het, en dan wordt het die avond meestal niets, maar zeg maar van de 60 avonden nu, heeft hij 3x dit symptoom gehad...

Blijft dus wel een X-File mystery :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elimination
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 00:30
Hier ook exact hetzelfde probleem met exact dezelfde subwoofer. Het begon eigenlijk pas een paar maanden na de aanschaf (nu 3 jaar in bezit) en is sindsdien niet veranderd qua symptomen. Het lijkt compleet random maar de volgende situaties vallen me op:

- Geeft "plopje" als hij zichzelf "uitschakelt".
- Na het vervangen van de input kabel geen verandering. Heeft ook al 3 verhuizingen meegemaakt dus ook niets te maken met een andere stroomgroep.
- Als de versterker/subwoofer ingeschakeld zijn zonder dat ik iets afspeel en na bijv. een half uur wél, dan vaak geen subwoofergeluid. Ook soms dat hij een aantal seconden na het beginnen van afspelen de "draad toch oppakt" en tegen enige logica weer tot leven komt.
- Subwoofer schakelt ook random uit tijdens het afspelen van bijv. muziek (volume maakt niet uit).
- Het stand-by lampje achterop de sub wordt soms rood zodra hij geen geluid meer produceert, maar blijft ook vaak groen(!).
- Als hij niet werkt heeft het uit- en opnieuw inschakelen d.m.v. de powerknop achterop niet altijd effect (ook al brandt het stand-by lampje dan wel weer met de groene kleur).
- Ook het uit- en inschakelen van de versterker heeft de ene keer wél, maar de andere keer geen effect.
- Verschillende keren in- en uitpluggen van de inputkabel lijkt hem weer "wakker" te maken.

Zoals je ziet is er haast niets consequents te ontdekken |:( . Nog andere mensen met hetzelfde probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door Elimination op 02-02-2009 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310385

:( :( ;) ter aanvulling op het laatste bericht : ja er zijn nog meer mensen met dit zelfde vervelende storing in betreffende subwoofer.

Ik heb helaas precies dezelfde klachten. Heeft er ondertussen al iemand een oplossing gevonden voor hij ter reparatie wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-05 19:48
Anoniem: 310385 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:24:
voor hij ter reparatie wordt aangeboden.
Heb je de subwoofer eigenlijk nog ter reparatie aangeboden? Ik zit hier sinds gisteravond met hetzelfde probleem na 3 jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326720

Topic nogmaals omhoog

Hier hetzelfde probleem met dezelfde subwoofer van JBL.
Lijkt me dus een standaard probleem van JBL te zijn.

Gevoelsmatig lijkt het een Elco of weerstand probleem te zijn
daar het probleem een beetje beïnvloedbaar is door de subwoofer
Fysiek aan en uit te schakelen.

Iemand al een oplossing ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326720

Heb mijn subwoofer bij een lokaal (mannetje) gebracht en
is gerepareerd terug 8)
Hij gaf aan elco's en transistoren vervangen te hebben.
Gaf het geheim niet echt prijs..........
mijn gevoel is eigenlijk nog steeds dat het een elco probleem was.
kosten hiervoor waren 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveldman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-02-2021
Goedenavond,sinds gisterenavond,komt er een geluid meer,uit mijn subwoofer,ik heb de JBL SCS 140,zowel de speakeraansluitingen reageren niet,als de tulp aansluitingen,hij gaat wel aan,en het lampje achter wordt groen,heeft iemand enig idee,wat er aan de hand kan zijn,met de subwoofer?

Alvast bedankt,

Marcel Veldman.

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Hier nog iemand met dergelijke subs (SCS10, SCS138, SCS178). Allemaal gehad, allemaal uiteindelijk wegvallend geluid. Ik had dan geen plopjes maar gewoon geen geluid bij het aanzetten. Een dreun op de kast hielp dan of hij ging spontaan na een tijdje spelen. Er zit dus iets structureel niet goed bij die dingen, zal wel ergens slecht contact of component zijn. Warmte zal ook een rol spelen.

Momenteel heb ik een SCS178 die het (nog) doet.

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:49

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Alleen maar goede reacties over deze subs zo te lezen....
Weet niet wat die dingen kosten, maar lijkt me beter om gewoon wat geld bij te leggen en iets degelijk te kopen. Moet er niet aan denken dat mijn sub te pas en te onpas er gewoon mee ophoudt...

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33

Jag

Mijn eerste gok zou zijn een haperend relais.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Ik had zoiets bij mijn vorige Yamaha. Presteerde steeds minder. De lijm van de wikkel laat steeds meer en meer los als het warm wordt en weer afkoeld. Op een gegeven moment sloeg ie uit kwam er rook af

Moet er wel bij zeggen dat ik hem flink laat wapperen waarbij 12hz geen uitzondering is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveldman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-02-2021
Ik heb al een aantal jaren de JBL surroundset,de SCS 178,prima geluid,alleen heb ik de laatste tijd problemen,als er een DTS signal binnenkomt,dan schakelt de Subwoofer vanzelf uit,en na een tijdje gaat hij weer aan,

Weet iemand wat de klacht kan zijn?

Alvast bedankt,

GR Marcel.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:21
Heb eens een JBL subwoofer onder handen hier gehad

Zaten er veel slechte solderingen op de versterker print, Kon 1 transistor ook zo bijna van de print af pakken zo los als die erop zat. Dus is wel te maken, Maar dan moet de boel wel even uitelkaar.
Pagina: 1