Toon posts:

[win 98] print probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een oude notebook met daaraan een nog oudere printer wil niet werken.
Notebook: Toshiba 300 CDT met daarop win 98 SE NL
Printer: Star NX-1000 (een matrix printer)

Driver installeren gaat prima, maar de test pagina printen gaat niet goed.
De printer print slechts een kwart regel met vage tekens en voert daarna meerdere pagina's door.

De printer op een moderne PC met XP aangesloten --> werkt perfect
Een laser printer op de laptop (HP 6L) --> werkt ook goed
Andere kabel --> helpt niets
Andere dan de standaard meegeleverde windows 98 driver --> werkt ook niet.

Ik snap er niets van. Wie kan mij helpen??

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:21
vage tekens + meerdere pagina's = verkeerde driver. Probeer eens een andere driver, bijvoorbeeld een epson matrix printer, dat wil wel eens helpen

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

neem aan dat ie aangesloten zit op de lpt1 poort

wat je is kan doen om te kijken of je printer goed communiceerd is dit commando in dos geven:

echo blaat >lpt1
of
copy bestandsnaam >lpt1 ( niet zeker van of dit > teken moet)

in de eerste stuur je de letters blaat naar de lpt1 poort en die behoord er zeker op een matrix gewoon fatsoenlijk uit te komen. Het 2e commando stuur je een bestand naar de lpt1 poort.

mocht dit beide niet werken zou ik is kijken naar de printer poort instellingen in bios :)

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Topicstarter
mensen ik heb het licht gezien O-)

In de bios kun je de printerpoort wijzigen in standaard bi-directioneel ipv iets anders. Dit was het probleem

Bedankt voor de reacties

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

lordspacie schreef op 07 september 2004 @ 19:28:

mocht dit beide niet werken zou ik is kijken naar de printer poort instellingen in bios :)
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 19:34:
mensen ik heb het licht gezien O-)

In de bios kun je de printerpoort wijzigen in standaard bi-directioneel ipv iets anders. Dit was het probleem

Bedankt voor de reacties

Lekker zijn is een gave :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht ten overvloede voor de niet zo technische mensen onder ons: dit ligt dus niet echt eens aan het BIOS - ook al staat dat op bi-directioneel oid ingesteld, dan nog is dit backward compatible met de oudere kabel-layouts. Zou anders een mooie puinzooi geven met het aansluiten van oudere printers op nieuwe PC's. Zieehier ook de verklaring waarom het ding het op een PC met XP wel gewoon doet :)
Persoonlijk verwacht ik het problem meer in de aansturing binnen apparaatbeheer en dan met name in de driver van de LPT1 poort. Die wil nog wel eens verschillen van wat er in het BIOS ingesteld staat. En daar is de printerdriver op zijn beurt weer van over zijn nek gegaan gok ik zo.
Just my 2 cents ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zag ik ook nadat ik nog eens goed gelezen had.
Pagina: 1