Toon posts:

oude AT schijven (20MB) via ISA controller onder windows 98?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje, gezien de FAQ van Overig Hardware plaats ik hem maar hier.

Het systeem waar betreffende schijven uitkomen is een IBM XT 5160 (4,77MHz :P), maar helaas biedt IBM hier (naja.. uiteraard misschien wel) geen info over. Op deze schijven stond als ik het goed heb (1983/85) PC DOS 2.4 op. Het moederbord in deze bak heeft zelf geen directe interface, maar er zat een ISA controller in. Dit is een Western Digital met nog wat verdwaalde chippies van Nec en Kyocera.

Nu kreeg ik dus de vraag om de data van dit beestje te halen en heb de ISA kaart in een Pentium (1) gestopt met daarop Windows 98 SE. De kaart werd na een hoop 5en en 6en herkend als standaard IDE/ESDI controller en werd gezet op een interrupt van 14. Dat klinkt op zich goed.
O ja, om eerdere conflicten te voorkomen heb ik nu een systeem gebruikt wat zijn OS op een SCSI schijf heeft staan.

De harde schijven worden echter niet herkend, fysiek lijken ze wel aan te gaan, want ze maken iig geluid en ze worden heet als een gek. Plug en Play in BIOS uit/aan zetten werkt niet, Harddisk predelay op 30 seconden inmiddels, maar ook dat mag niet baten. Niet dat Windows zeurt, hij ziet gewoon niets.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Misschien iets met ISA shared memory instellingen? ik brabbel ook maar wat.. ik kon er ondanks de vele "museum-sites" niets over terugvinden op het internet. De schijven zijn beiden Seagate ST-225, de specificaties staan weliswaar op de site van Seagate genoemd, maar dat is dan gelijk ook alles. (ik vermoed ook dat de jumpersettings goed staan aangezien het BIOS niet doorstartte toen ik de schijven per ongeluk had omgedraaid)

Ehm.. help? Als iemand dit zou weten heeft ie er echt een grote _/-\o_ bij ;)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hier staan de dos drivers:
http://www.storagedrivers.com/drivers/52/52915.htm
Ik weet niet of je daar wat mee kunt, misschien kun je nog meer vinden op de site.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
blobber schreef op 08 september 2004 @ 19:31:
Hier staan de dos drivers:
http://www.storagedrivers.com/drivers/52/52915.htm
Ik weet niet of je daar wat mee kunt, misschien kun je nog meer vinden op de site.
hoe wou je dr vroeger dos op zetten dan? :? als je driver nodig bent? :p

( herkent Fdisk ze ook niet? )

404 Signature not found

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Kan je niet beter de XT via null-modem kabel (serieel of parallel) koppelen aan een moderne PC en dan met FastWire II je data overzetten?

Houdoe

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47
ST-225 bakken zijn MFM harddisks, dus geen IDE. Het lijkt er op dat het bios van die Pentium dat gewoonweg niet slikt.

Vind het wel vreemd dat windows het dan ziet als IDE controller.

Ik zou voor de oplossing van Witte gaan. Gewoon met een null-modem kabeltje de data overzetten.

Als je geen XT meer hebt ga je gewoon even naar de kringloopwinkel... en anders heb ik nog wel een AT machine staan met daarin 2x ST225 perfect werkend... hang je ze daar even in :)

[ Voor 35% gewijzigd door dreamscape op 10-09-2004 00:27 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Hmm wat Witte aangeeft lijkt mij op zich ook de beste mogelijkheid.
Waren in die XT tijd de schijven niet MFM of RLL??

Denk dat Opa nog maar eens moet gaan kijken.

-edit- Dreamscape geeft dus al aan MFM...

[ Voor 13% gewijzigd door Jaywalker op 10-09-2004 00:28 ]

Koffie!!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Gaat het nou om een gewone IDE aansluiting op de schijf of niet?
Als dat zo is doet ie het namelijk in de meeste (zoniet alle) gevallen ook gewoon op de onboard IDE controllers van moderne (Pentium en nieuwer) computers :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Naar mijn idee hadden we toen nog geen IDE Limoentje..

Koffie!!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47
limoentje schreef op 10 september 2004 @ 00:27:
Gaat het nou om een gewone IDE aansluiting op de schijf of niet?
Als dat zo is doet ie het namelijk in de meeste (zoniet alle) gevallen ook gewoon op de onboard IDE controllers van moderne (Pentium en nieuwer) computers :)
Volgens mij bestaat er geen IDE versie van de ST-225. IDE is volgens mij ook pas later ontstaan. Mijn ST-225's zijn in ieder geval MFM, geen IDE.

Wacht, dit schiet me nu pas te binnen:
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 19:07:De harde schijven worden echter niet herkend, fysiek lijken ze wel aan te gaan, want ze maken iig geluid en ze worden heet als een gek.
Heet als een gek?

ST-225 schijven worden helemaal niet heet! Tenminste, niet als ze in orde zijn... misschien hebben we hier het probleem ook te pakken dan? Schijven dood...?

[ Voor 34% gewijzigd door dreamscape op 10-09-2004 00:31 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16

Thandor

SilverStreak

werd gezet op een interrupt van 14
Het is zeker ook een 8Bit isa kaart. Die ondersteunen geen IRQ's "lager/hoger" dan 7. Ondersteuen alleen 0 t/m 7.

Waarom "lager/hoger", IRQ 1 is belangrijker dan 15. 1 Staat dus hoog en 15 laag ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Thandor op 10-09-2004 00:34 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

SMSfreakie schreef op 09 september 2004 @ 14:05:
[...]

( herkent Fdisk ze ook niet? )
Die oude pc herkende hem ongetwijfeld, maar die is stuk (?), de nieuwere met oude insteekkkaart erin herkent hem niet, dus kun je kijken of je hem vanaf een dosflop kunt aanspreken, soms moet je gewoon alles proberen om het aan de praat te krijgen.

[ Voor 57% gewijzigd door blobber op 10-09-2004 03:05 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
SMSfreakie schreef op 09 september 2004 @ 14:05:
[...]
Onder windows 9x kun je gewoon DOS drivers laden hoor (via config.sys). De apparaten draaien dan wel in de (supertrage) MS-DOS compatibiliteitsmodus, maar aangezien je toch alleen de data er 1 keer wil afhalen lijkt me dat geen probleem.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16

Thandor

SilverStreak

Chemist schreef op 10 september 2004 @ 12:05:
[...]

Onder windows 9x kun je gewoon DOS drivers laden hoor (via config.sys). De apparaten draaien dan wel in de (supertrage) MS-DOS compatibiliteitsmodus, maar aangezien je toch alleen de data er 1 keer wil afhalen lijkt me dat geen probleem.
Heb je een driver nodig voor die MFM controller :?, daar heb ik nog nooit een driver voor gezien (en dus ook niet nodig gehad).

Mijn XT detecteert de kaart bij het opstarten en initialiseerd de schijf. Daarna gaat hij verder met het testen van de floppydrives :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Thandor schreef op 10 september 2004 @ 13:26:
[...]

Heb je een driver nodig voor die MFM controller :?, daar heb ik nog nooit een driver voor gezien (en dus ook niet nodig gehad).

Mijn XT detecteert de kaart bij het opstarten en initialiseerd de schijf. Daarna gaat hij verder met het testen van de floppydrives :)
Ja, maar de kaart zit nu in een pentium1 bakkie, misschien dat je hem hier alleen met een dosflop aan de praat kan krijgen, ik neem aan dat die drivers niet voor niets bestaan, zoniet, een paar minuten tijdverspilling :)

Pagina: 1