Toon posts:

Gezocht in Nederland: IDE kabel met 4 connectoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn vorige thread werd al snel een slotje gezet, omdat werd beweerd dat ik er géén oplossing voor mijn probleem is. Toch wil ik even bewijzen dat er wél een oplossing is voor mij; een IDE kabel met 4 connectoren bestaat wel!

Afbeeldingslocatie: http://www.holham.demon.nl/plaatje/4connector.jpg

In de vorige thread werd al snel gezegd dat een IDE-kabel maar 2 apparaten kan aansturen, ja duh. Het is ook niet mijn bedoeling om 3 apparaten tegelijkertijd aan te sturen! Ik sluit aan: een dvdrom en twee harde schijven, ik schakel de stroom uit over één van de twee harde schijven door middel van een zelf gemaakte schakelaar, zodat ik kan schakelen tussen de 2 harde schijven. Het is niet voor in een normale pc, het is voor een persoonlijk projectje!

Ik zoek dus een oplossing voor dit probleem, zonder telkens de kabel te hoeven verwisselen. Het schijnt ook dat je, op een normale brede kabel, zelf een 4e connector kan maken, maar ik heb liever een voorgefrabriceerde die het zeker doet. Ik zoek dus naar een IDE kabel met 4 connectoren, of een soort verdeelstekker voor een IDE poort. Kan iemand mij verder helpen aan zoiets of een andere oplossing voorleggen?

Het zal dus vrij moeilijk zijn om aan dit soort kabel te komen in Nederland. Ik had bovenstaande waarschijnlijk ook in mijn vorige thread moeten vermelden, sorry.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:20
Dan koop je een 1m IDE kabel en knijp je er zelf een connector op want niemand zal deze dingen zomaar verkopen

denk je trouwens niet dat je enorm moeilijk zit te doen? heb je niet meer IDE poorten over? zet er desnoods een los PCI-kaartje in. Kan je ook gewoon de stroom van een apparaat afhalen en weet je zeker dat je geen conflicten krijgt. Bovendien kan je ze als het nodig is ook nog eens tegelijk gebruiken

[ Voor 85% gewijzigd door OnTracK op 07-09-2004 18:46 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ben ze wel eens tegengekomen, heb tijden een paar exemplaren in mn kisten met onderdelen gehad, maar waar ze vandaan kwamen (uit wat voor systeem etc.) geen idee.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je 3 apparaten aan zou sluiten, met één zonder spanning, wat krijg je dan?

Conflicten.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel op dat je ide controller het niet leuk vind als jij schijven zomaar aan/uit zet.

Weet je zeker dat een standaard IDE Rack niet een beter idee is? Scheelt zeker wat betreft de betrouwbaarheid/mogelijke problemen.

{signature}

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:33
Ik heb er hier een liggen met 5 connectoren. Dus wat is het nieuwe nu?

Ik heb er alleen nooit bij stil gestaan, dat je alleen master en slave hebt. En de rest dus een probleem is ;)

[ Voor 46% gewijzigd door mhr-zip op 07-09-2004 18:47 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar weet iemand een winkel waar je die connector kan kopen en heb je daar geen speciaal gereedschap voor nodig?
en het is NIET voor in een normale pc!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 18:47 ]

Verwijderd

heb zo'n ding gezien waar je kunt schakelen tussen hd's bij conrad... k zal ff een linkje posten :)

jammer, ik kan hem niet vinden... maar het was een ding dat je kon inbouwen en dan kon schakelen tussen 3 hd's

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 18:50 ]

• mhr-zip
[dit mag vast niet]

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb er hier (2992) een met 5 connectors, die wil ik wel ruilen voor 2 gewone. Het is een 80 pins.

[/dit mag vast niet]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
ik heb deze kabels ook wel eens zelf gemaakt, met dank aan de lokale electronicaboer ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
haha, nee dankje, ik heb ook geen 2 gewone, sorry, maar ik heb toch liever een nieuwe. Een rounded zal er al helemaal niet inzitten, tnx for the help...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

0siris schreef op 07 september 2004 @ 19:56:
ik heb deze kabels ook wel eens zelf gemaakt, met dank aan de lokale electronicaboer ;)
Details? More info please :)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:51
Zelf een connector op een stuk kabel zetten is een eitje, het enige wat je nodig hebt is een bankschroef. je haalt gewoon een meter kabel en 4 van die connectors en zet ze er dan zelf op. geen speciaal gereedschap nodig, gewoon de kabel door de connector en dat in de bankschroef aanklemmen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
bedank dat is goede info ;) ik heb ondertussen ook al bij de conrad een kabel gezien met 7 (!) aansluitingen. geen idee wat je ermee moet. Maar ik denk dat er niets anders op zit als zelf maken. Nu nog even een shop vinden waar ze die dingen (connectoren, kabel) los verkopen :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
BalusC schreef op 07 september 2004 @ 20:00:
[...]
Details? More info please :)
Ik kon die flatcable per meter kopen, en de connectors gewoon los. Kwestie van even in de bankschroef op handige plaatsen en klaar is BalusC :)
De firma heette Memo nu ik even flink in mijn geheugen graaf, overgenomen door Mycom zo te zien eind '02. Het was een computerwinkel trouwens, geen electronicaboer.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

mycom kon dat ook. (eindhoven ook iig)
Heb daar ooit een kabel op maat laten maken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
mooi, dan ga ik naar de mycom bij mij in de buurt, bedankt :) het is standaard toch een 40-pin kabel?

Verwijderd

In jouw geval gaat dit niet werken.
Een IDE device zonder spanning gaat zijn voedingsspanning halen van logische hoog signalen op de IDE bus. Dit belast de bus dusdanig dat je andere devices niet meer werken.

De kabel die jij wil maken gebruikte ik vroeger voor mijn panasonic dual speed CDROMs.
Hiervan konden er tot4 op een 40pins kabel, met wel een aparte controller.
Ik maakte deze kabel gewoon door connectors van andere kabels voorzichtig los te nemen.....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe dit na van een amerikaanse tutorial, dus als ik hen moet geloven dat werkt het gewoon!

Verwijderd

Je kan alleen switchen, als je PC uitstaat, maar laat ik kort en bondig zijn:

Kabels zijn gewoon te bestellen bij een groothandel, elke computerboer kan d'r aan komen.

• mhr-zip

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 20:36:
In jouw geval gaat dit niet werken.
Een IDE device zonder spanning gaat zijn voedingsspanning halen van logische hoog signalen op de IDE bus. Dit belast de bus dusdanig dat je andere devices niet meer werken.
Tijd geleden stond in de Elektuur een leuke oplissing voor het probleem. Kwam er volgensmij op neer dat alles gewoon aangesloten bleef en maar een paar signaal draden met een schakelaartje werden omgezet. Ik zal zo eens kijken of ik het nummer kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
tnx, allemaal voor de replys!
Je kan alleen switchen, als je PC uitstaat, maar laat ik kort en bondig zijn:

Kabels zijn gewoon te bestellen bij een groothandel, elke computerboer kan d'r aan komen.
Klopt, dat switchen gebeurd alleen als mijn apparaat (GEEN PC!) uit staat.
En dat van die groothandel, zal ik even nachecken als ik toch bij de mycom ben :)
http://shop.informatique....shop.xgi?M=I&A=552031
Ben ik nu zo dom, is is dit wat?
Het is wát ja, maar helaas niet wat ik zoek, ik wil persé 4 connectoren, dus 3 apparaten aansluiten. Maar bedankt natuurlijk :)
Tijd geleden stond in de Elektuur een leuke oplissing voor het probleem. Kwam er volgensmij op neer dat alles gewoon aangesloten bleef en maar een paar signaal draden met een schakelaartje werden omgezet. Ik zal zo eens kijken of ik het nummer kan vinden.
Is dit niet hetzelfde als mijn oplossing, met een schakelaartje over de stroomdraden? Ik ben benieuwd naar je artikel!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:42

Ankh

|true

computer markt @ beverwijkse bazaar
daar is een plaats die ze heeft, iig hangt altijd een groot boord buiten met die dingen :) weet niet of je er dicht bij woont ;)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Topicstarter
bedankt! Ik heb al een beetje gekeken, maar die computermarkt heeft zeker geen website of telefoonummer? En beverwijk is wel een beetje uit de regio. Ik woon in de regio Rotterdam (3125 om precies te zijn).

Verwijderd

Kabels met meerdere masters met schakelaar tussen de powerconnector worden wel vaker gebruikt bij de Xbox/PS2 en harddiskrecorders. ;)
http://www.llamma.com/xbo...ector_ide_cable_udma_.htm

In sommige gevallen moet er dan nog wel een filtertje geplaatst worden op de +5V: http://www.tweakers.net/ext/f/33222/full.png / http://www.tweakers.net/ext/f/33223/full.jpg

Let wel op je kabellengte (hoe korter hoe beter) en dat je een beetje afstand houdt tussen 2 devices op 1 kabel.

http://www.trianglecables.com/36inuldmaati.html
http://www.ashteq.ca/products/productdetail.asp?id=CFIDE-4D48

Zelf knijpen is het simpelst en meest voordelig. Rounded cables zorgen evt. alleen maar voor meer signaalverlies en reflectie en een zelf geknepen kabel kun je precies op maat maken.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 17:45 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:42

Ankh

|true

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:12:
bedankt! Ik heb al een beetje gekeken, maar die computermarkt heeft zeker geen website of telefoonummer? En beverwijk is wel een beetje uit de regio. Ik woon in de regio Rotterdam (3125 om precies te zijn).
nee, ik zou 1-2-3 niet weten hoe die heet er staan er namelijk meer bedrijven :P :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 17:12:
Rotterdam? Dan moet je even bij Dunnet langsgaan, die kunnen dat ding zo maken, daar zit beneden een AMP shop in het filiaal. Vrijwel iedere denkbare kabel fabrieken ze daar zo.

Verwijderd

kijk even bij http://www.intronics.nl/

1 van de grotste kabels leveranciers van NL...

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35

Alaksandus

Vae puto deus fio

wij hebben ze dacht ik hier op het werk liggen, zal morgen even voor je gaan kijken..

Als een god in Nijmegen.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

heb jaren geleden ook zoiets gedaan: toen bestond de display electronics nog in Arnhem. Nu niet meer, maar ik geloof nog wel in andere steden als bijvoorbeeld utrecht. Ik had een 2 meter lange IDE kabel van een heel oud apparaat afgesloopt, waar aan een kant de kabel aan het moederbord zat. Daar moest dus zo'n 40-pins IDE aansluiting op, die ik dus bij display electronics had gehaald. Het aanklikken van die dingen was simpel. Je duwt de kabel erdoor, klikt er een top overheen. Dan zet je hem in de bankschroef (zodat de kabel door 80 pinnetjes gedrukt word) en klaar is kees. easy.

TweakBlog

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb laatst nog een 40-pins IDE kabel met 4 connectors uit een Athlon 1200 systeempje uit 2001 gevist. CDROM zat helemaal bovenin en brander helemaal onderin waardoor een gewone kabel niet paste. Waar die kabel vandaan kwam zou ik ook niet weten. Als et goed is heb ik em hier nog wel ergens liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Kabels met meerdere masters met schakelaar tussen de powerconnector worden wel vaker gebruikt bij de Xbox
You got me ;)
Super bedankt voor alle hulp iedereen, ik heb zelf de losse kabel en connectoren gehaald bij de mycom. Nu nog ff in elkaar zetten en dan maar kijken of hij gaat werken :9
Het enige wat mischien nog beter (te horen: mooier) zou zijn is een ronde (rounded), want hij zal wel zichtbaar komen te zitten achter plexiglas :*)
Ik heb deze gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1206-1244G.JPG
maar de toelichting is:
rounded SCSI-kabel zorgt voor een beter luchtcirculatie en zorgt tegelijkertijd voor een betere ordening in uw kast. Een onverhinderde luchttoevoer heeft een positieve uitwerking op de temperatuur van al uw PC-componenten.
Deze kabel is beschikt over vier 68-pin aansluitingen.

Ik neem aan dat 68-pin niet zal gaat werken toch op een normale harde schijf???

Verwijderd

Nee, dat is een SCSI kabel en niet een IDE kabel. Daarnaast zal een rounded kabel alleen maar onnodig veel meer ruimte innemen en meer signaalstoring geven...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

SCSI != IDE he ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Oke oke oke 8)7 ik zeg al niks meer :X Werkt het echt zoveel slechter een rounded? Al die tweakers stoppen ook allemaal rounded in hun pc, doen ze dat echt alleen maar voor de looks en de airflow? Er zullen toch wel goede kwaliteit rounded IDE kabels zijn? Mischien niet met 4 connectoren, maarja :)

Verwijderd

Werkt het echt zoveel slechter een rounded?
Ach, je zult niet de eerste zijn die DMA niet ingeschakeld krijgt wegens ATA errors, een lagere piek-performance heeft of problemen bij initialisatie ondergaat met een rounded cable. Natuurlijk is de ene rounded de andere niet, maar de onderlinge afscherming tussen de aders zit er niet voor niets. Daarnaast zijn dergelijke kabels ook prima antenne's voor storingsinvloeden van buitenaf ;)

http://www.dansdata.com/rcables.htm
http://www.msi.com.tw/htm...ard/uata100/uata100_2.htm
http://www.hardware-bastelkiste.de/ide.html
http://www.montac.com/com...t5ata100/cat5ata100-1.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 20:53 ]

Pagina: 1